Foto Tankar

Resan fortsätter – Upplevelser juli t.o.m. december 2022

I gårdagens inlägg tog jag mig an att sammanfatta året 2022 och månaderna januari t.o.m. juni. Och resan fortsätter.  Idag med en sammanfattning av tiden juli t.o.m. december.  Jag konstaterade när jag såg tillbaka att det varit ett omväxlande och händelserikt år. Ett år som också gett mig många nya erfarenheter. Erfarenheter som jag på olika sätt ta med mig vidare nu till 2023. Jag har även idag utmanat mig genom att ta med två bilder per månad. Ett svårt val. Men detta med att begränsa ska jag träna mer på.

Att välja bilder tog tid och när det väl var gjort konstaterade jag att den genomgående färgen är blå.

Resan fortsätter

med en tur till Lappland i juli   För min del en jobbresa som fick en spännande inledning. Vi skulle flyga med SAS till Kiruna och piloterna hade varit i strejk. Men kanske skulle de återgå till jobbet på vår avresedag, den 30 juni. Jodå, det gjorde de och vi kom både iväg och fram. Midnattssol och mygg mötte oss. Och även en stad i rörelse på olika sätt.  Vi bodde i ”Nya Kiruna” och på Scandichotell som var helt nybyggt och hotellet var vår bas under dagarna vi var i området.  Så nytt att det inte fanns en riktig väg fram till hotellet. (Firman som skulle asfalterat och lagt plattor hade gått i konkurs)

Vi hade en buss som smidigt tog oss runt i omgivningarna på  dagsturer där bl.a besök i Abisko. Jukkasjärvi med ishotellet,  en sameby,  rundtur i stan och besök  kyrkanDetta och en del annat fanns på programmet. en del annat. fanns också på programmet.

Lappland. Resan fortsätter i juli. Här Lapporten i Absiko nationalpark- Resan fortsätter i juli med bl.a.  Abisko nationalpark och här utsikt mot ”Lapporten”

Höga kusten också i juli månad

I juli gjorde jag också min sista jobbresa för ”Triangelresor”. (Resebyrån har upphört) En resa som gick till en favorit i skön repris. Till Höga kusten. här har jag i många år varit på olika jobbresor. Alltid lika fint att komma hit. Även nu bodde vi i Örnsköldsvik på Elite Hotell som ligger på kajen och  med vattnet som närmsta granne. Och att bo på ett ställe tycker jag är en stor fördel-. Bekvämt och tidsbesparande när en är många eftersom incheckningen tar sin lilla tid om det kommer en grupp med 35 resenärer. Programmet är väl avvägt och innehåller mycket av det mesta . Även under resan upp och tillbaka till Stockholm med buss blir det flera trevliga stopp.

Just namnet Höga kusten, den kustremsa som går mellan Härnösand och Örnsköldsvik. är den plats i Sverige där landhöjningen varit störst. Flera fiskelägen besökte vi; Barsta,  Bönhamn, Ulvön. och många olika höjdpunkter blev det på resan. (Fyren Skags udde, Skeppsmalen, Rotsidan, Skuleberget m.m-)

Resan fortsätter senare i juli med Höga kusten.En favorit i repris. Här uppe på Skuleberget är landhöjningen påtaglig.

I Augusti

Prideparaden i Stockholm, en tur till Åland för att hälsa på släktingar, Parkteater i Vitabergsparken och en vända till Torrevieja.

Här blev jag förvånad över hur nära jag kom partiledarna och fotografera. Men antagligen kanske en dam i mina år inte verkar så hotfull. Bra bilder blev det och det var en skön feststämning i stan.

Vi hade ett tag funderat på att sälja vår stuga i Torrevieja. Och så plötsligt blev det av i augusti. Så i hettan kom vi att tillbringa ett par veckor här. Inte direkt semester för det var, trots en jättebra mäklare, en hel del byråkrati som vi personligen var tvungna att genomföra.  (Bl.a. bankaffärer, juristkontakter och att packa ihop våra personliga saker.) Och det blev ett avslut.

”Vattenfallen” och de vackra mosaikbänkarna. En av flera fina mötesplatser i Torrevieja.

September och oktober

mycket Stockholm med  trevliga utflykter, svampplockning,  promenader och träffar med ”promenadklubben”, bokklubb,  En kryssning till Åland, teater i olika former och några turer till Uppsala för att träffa barnbarnen och dotter Liv. Yngsta barnbarnet fyllde 9  år i september så då var vi där och firade. Till Stockholm kom i oktober också bloggvännen Tove och  vi utflyktade till  Ekerö, några mil väster och Stockholm där vännen Elaine bor.  Ett helt dygn med prat, skratt, god mat och dryck.

Åland.Viking Cinderella. Kobba klintar. Resan fortsätter här mer fysiskt och vi är på väg tillbaka till Stockholm. Det är slutet av september och resan fortsätter.  Här mer fysiskt. Vi är på väg tillbaka till Stockholm. Här Kobba klintar strax utanför Mariehamn.

September. Svamputflykt i Södermanland tillsammans med promenadklubben-

Oktober och besök på Ekerö.  Vänner, konst, färg och form-

Srockholm Grand Hotell. Resan fortsätter i Stockholm och ett besök här med Promenadklubben var både trevligt och gott. Resan fortsätter runt om i Stockholm i  oktober. Och med Promenadklubben blir det ett studiebesök med lunch på Grand hotell

November.

En del museiebesök, bl.a. på Moderna museet och utställningen med Hilma af Klint. Även det mindre kända Scenkonstmuseet besökte vi för första gången. I november var det dags för julskyltningar och som vanligt ville jag se hur NK ordnat det i år. Men jag blev besviken. Såg barn som passerade som inte ens ville stanna och titta. Även denna månad en hel del trevligheter med Promenadklubben  bl.a. besök hos en yxmakerska.

Med Promenadklubben blev det också ett besök i Alby, söder om Stockholm, där artisten m.m. Dogge Doggelito guidade oss runt.  Väldigt roligt och inte minst att besöka en av förorterna till Stockholm där jag inte tidigare varit.

På den här bänken i Alby utanför huset där han växte upp  blev Dogge  Dogge. Och nu delade jag den med honom.

I Stockholm föll också den första snön i  slutet av november.

December kom

och Stockholm lyste i mörkret, riktigt strålade  och särskilt under ”Nobel Week Lights”. Och under veckan var jag ute på flera promenader för att se de olika ljusinstallationerna.Teaterbesök blev det också i  slutet av månaden och  jag såg Mandomsprovet på Stadsteatern tillsammans med bloggvännen Susjos.  Även ”soppteater” med Jonas Gardell  blev det i början  av månaden.

Nobel Week Lights i Stockholm. Här stadshuset vackert belyst

För vår del är julen ingen favorit och tanken i höstas var att vi skulle åka på en längre resa, till Thailand- Men med en rygg och en höft som inte är i bästa skick kändes det inte som optimalt. Kanske kunde det då vara trevligt med en vända till Teneriffa . Så med lite flyt, erfarenhet och tips från just bloggvännen Susjos hittade jag ett bra koncepthotell i lugna omgivningar och rum/lägenhet med obruten havsutsikt. Så inget att tveka om.Och det kom att bli en väldigt lyckad resa på alla sätt

Teneriffa. Playa de las Americas. Hotell Sunprime Ocean View. Resan fortsätter nu in i 2023 mot nya mål och möjligheter. Utsikt från lägenheten på hotell Sunprime Ocean View på Teneriffa.Många upplevelser, erfarenheter och ny kunskap tar jag med mig in i 2023. Och resan fortsätter på olika sätt mot  nya mål och nya möjligheter .

24 svar på ”Resan fortsätter – Upplevelser juli t.o.m. december 2022”

1. Fina bilder i dina bägge 2022-inlägg.
    Bilden från Ekeröbesöket så härlig.
    Kändes somrig fast det var i oktober.
    Mitt bästa med 2022 var återkomsten till vårt andra hemland, Thailand/Huay Yang.
    Nu ser vi framåt 2023…….

1. Tack! Är nöjd med 2022 och tycker att det blev ett bra år. Önskar dock att rygg och höfter varit i bättre skick-
      Så roligt med besöket på Ekerö och det har blivit lite av tradition. Fina vänner är viktiga-
      Jag förstår att det bästa för dig var att på nytt komma tillbaka till Huay Yang. Och säkert även att nu ha en annan bostad- Förstår att det snart blir en resa dit.
      Viss ser vi fram emot 2023.

2. Inte alls förvånad att färgen blev blå; den är ju din! Härligt blev ditt år Ditte. Du är aktiv och har mål att göra något nytt.
    Och visst är det så att erfarenheterna läggs till när ett år har gått, både de som vidgar och de som kanske mer begränsar. Öva på ja, det är nog på det viset då och då att vi får öva oss på det.
    Tänk att vi fick till att träffas detta året hos Elaine!
    Tack Ditte!
    Varm kram

1. Visst är jag blå, men noterade inte förrän efter att jag valt bilder att alla hade något blått i sig. Jag är nöjd med mitt år och som min mamma sa ”räkna de lyckliga stunderna blott” -Och många sådana har det ju varit. Fina minnen att ta med mig vidare. Och erfarenheterna tar vi med oss. På olika sätt. Är så glad för vår vänskap och för att vi kan ses. Fina dagar i Karlstad och ett fint dygn dä rjag var med hos Elaine.Fina vänner är en ynnest att ha.

1. Tack! Ja, jag är nöjd och satsar nu på 2023. Hoppas och önskar att kroppen ska må bättre efter operationen-

3. Vilken härlig sammanfattning av den sista halvan av året som gick, och mycket hann du /ni med, verkligen! Bara det att sälja huset i Torrevieja! Många resor, inte minst som guide, så synd att Triangelresor inte finns mer. Du har också sett dej omkring ordentligt i Stockholm med omnejd, tack för länken förresten, tänk att vi hann ses igen en av de sista dagarna av året 2022! Jättekul!
    Ett underbart foto av den första snön i stan, och ett upplyst Stadshus är inte dumt heller. Underbart med en resa till Teneriffa, och att den blev så bra!
    Tack för att vi får följa med!
    Varm Kram

1. Tack! Och för mig blev det ett bar år. Annorlunda (anpassat mig lite till mina besvär) och omväxlande- Ja, att sälja stugan var en ny erfarenhet men nu har jag gjort det.
      En hel del resejobb blev det och jättetrist att Triangelresor inte finns längre.Men fina och roliga minnen har jag med mig.Och jaf vet att jag gjort bra jobb.
      Är så glad att du frågade om ”Mandomsprovet” och det blev en fin helkväll.
      Är också så glad över att du tipsade om ”Promehotell” . En härlig rea blev det.
      Varm kram

4. Totalt sett ett fantastiskt år 2022 med alla möjliga resor/besök som lämnar fina minnen. Du har nog gjort mera under detta år än de flesta skulle jag gissa, och då syftar jag inte ”bara” på pensionärer. Håller hundra procent med dig om dina lyckade bilder av alla partiledare. Så himla bra jobbat! Har ofta undrat var deras livvakter befinner sig, för de ”står ju inte ut” direkt. Brukar leta efter hörsnäckor, men även det håller sällan;-)
    Ja, nu har du ett helt nytt år med tomma sidor framför dig. Synd att resebyrån ”slängt in” handduken. Antar att det var en konsekvens av pandemin, så de trevliga jobben försvinner ju. Men du har kanske nåt nytt på G. För du lär ju inte sitta ned och rulla tummarna precis;-)

1. Ja,jag är riktigt nöjd med året. Och när jag plockade ihop det bildmässigt så blev det än mer påtagligt.Det blev ju en hel del trevliga resejobb under året så det är trist att resebyrån valde att lägga ner. Men jag förstår att pandemin slog hårt.
      Jag är själv riktigt stolt över mina partledarbilder. Och vakter fanns ned. Men jag såg väl tillförlitlig ut. Å andra sidan kan skenet bedra rejält-
      Nu har vi ett nytt år med tomma sidor och det känns bra.
      Var när jag sammanfattade året i tankarna hos dig och Anders och har tänkt mycket på att livet plötsligt kan ta sig en vändning en inte är beredd på och som en heller inte kan förbereda sig för.
      Jobberbjudande saknar jag inte men jag saknar en kropp som håller. Tyvärr.

5. Även andra delen av 2022 blev bra och varierande får man säga. En sommarstuga mindre men kanske en frihet större. Var sak har sin tid. Du vet att ta tillvara på dagarna och göra det bästa av dem trots en krånglande rygg och höft.

Önskar en god kväll nu!

1. Jadå! Jag tänker tillbaka till år 2022 som ett ganska bra och varierat år. Lite trist att detta var mitt sista jobbår för Triangelresor. Men de har lagt ner sin verksamhet. Men vill jag så har jag andra resejobb som väntar. Å andra sidan är just nu höft och rygg inte så pigga så att avstå känns bra.
      Den spanska stugan har jag ännu inte direkt saknat. Men däremot vännerna. Och möjligheten att hyra finns ju alltid.Visst har var sak sin tid. Så sant.
      Önskar dig också en fin kväll.

6. Så fina bilder med ett inslag av blått från den andra delen av året. Visst är det otroligt vad mycket man fyllt ett år med när man börjar titta tillbaka och samla ihop det.
    Ditt arbete som reseledare verkar ha varit mycket passande för dig och så skoj för dig att få leda dessa resor till olika delar av vårt vackra land.

1. Tack! Och visst blev det mycket blått. Något jag inte noterade till att börja med. Men å andra sidan är jag ju ”blå”. Jag har haft ett bra år på alla sätt oc konstaterar än en gång att Sverige är fantastiskt. Något jag ofta gjort. Vilken fantastisk natur! Och att allt här är så lätt tillgängöigt.
      Jag har i ungdomsåren och som ung vuxen jobbat mycket utomlands som reseledare. Och nu sedan jag blev pensionär har jobbat vidare med resor både inom och tom landet.Så roligt och givande. Resebyrån har slagit igen men jag har förfrågan från andra, men ryggen och höften är inte lika pigg på detta som jag är. Så…
      Men att resa ger jag inte upp.

1. Att resa är ju ett sätt att leva och något jag är uppvuxen med. Nu har det de senaste åren blivit en hel del resor inom Sverige. Inte alls mig emot. Och Sverige är ju ett fantastiskt land att resa i och med så många olika miljöer och naturtyper. Visst är jag ju blå i mångt och mycket. Men nu blev det mer en slump att det blå blev så påtagligt med blått i alla bilder. Inget direkt jag tänkte på.

7. Andra halvåret blev också trevligt och händelserikt. Tack för alla dina härliga inlägg under året och tack för sammanfattningen med alla fina bilder.
    Dogge ser trevlig ut … fin bild på er tillsammans 🙂
    Ha nu en fin söndag!

1. Tack! Och tack för att du har hängt med så troget under året. Det blev ett bra år och får jag nu ordning på kroppen så hoppas jag att även 2023 också ska bli ett bra år.
      Besöket i Alby, liksom andra träffar med Promenadklubben har varit både roliga och givande. Visst blev det en bra bild på oss. Kul att ha kvar.
      Önskar dig också en fin söndag-

8. Så fint att se alla foton i senare delen av året också och det du berättar.

Såg att Dogge fick årets Cornelipris i augusti. Det var roligt.

Och även jag gillar blått. En lite både rolig och trevlig historia, en dag hade en kollega med vackra blomkrukor från Rörstrand, Gefle, Upsala-Ekeby m fl i blått. Hennes man sagt att hon skulle ge dem till mig som gillar blått och har lite detaljer här och där i den färgen.
    Men så kan du väl inte göra sa jag, jo de passade inte i deras färgsättning tyckte han😀. Har kvar dem utom någon som följt med en blomma som present till också en som gillar blått. En färg jag blir så glad utav.

Ekerö har vi rest till via Slagsta Marina, ett riktigt äventyr tyckte jag, visste knappt hur man betalade när man inte är daglig resenär som övriga tycktes vara. Men så vackert över vattnet. Och så mycket fint det finns runt vår huvudstad i alla riktningar.

Och har Triangelresor upphört, det stod hos dem att de gör uppehåll. Men de kanske inte uppdaterat.

Du har ju andra erbjudanden och roligt om du kan ta något. Tänker på dig och förestående operation. Hoppas det blir riktigt bra och att även dina ryggsmärtor kan minska av någon ytterligare behandling. Det är väldigt tärande att ha ont.

Önskar dig en bra vecka. Regngrått är det men solen finns väl någonstans.

1. Tack! Vad roligt att du också är ”blå”. En del foton har det blivit och en del resor och trevliga upplevelser. Var just på Mosebacke och var med när Dogge fick Cornelis stipendiet. Lill Lindfors var också på plats liksom Ann- Louise Hansson som båda uppträtt en hel del med Cornelis. En givande dag blev det i Alby.Kul med historien om dina krukor.
      Båten till Slagsta har vi inte testat ännu men det ska bli i vår. Vet att det går en från Stadshuset i Stockholm.
      Triangelresor har kanske kvar en del verksamhet för specialgrupper, men jag blev också förvånad när jag läste att de hade uppehåll. Har ju haft många fina år och resor hos och med dem-
      Just nu blir det inga jobb. Har svårt att gå men jag gör det för att min rehab ska gå smidigare. Och ja är smärttålig.
      Ja, det är tärande att ha ständig smärta- Jag har visserligen god smärtlindring men ser fram emot en opertaion snarast. (Kanske i februari)
      Och ju bättre tränad jag är ju snabbare ska jag vara på fötterna igen.
      Önskar dig också en bra vecka.

9. En lika tjusig redovisning som ettan. Att något går i blått säger jag aldrig nej till. Midnattssolen och Höga kusten sticker ut för mig.
    Kram från Visby

1. Tack! Roligt att se vad som hänt och en hel del var det. Fina upplevelser och minnen att ha med vidare.
      Och visst är midnattssolen och Höga kusten speciellt. Favoriter.
      kram

1. Mest skriver en ju dessa sammanfattningar för egen del och vi som följer varandra har ju i stort hängt med varandra även under året. Men visst visst missar en några inlägg nu och då.
      Jag är nöjd med året och ser nu fram emot det nya.