Resor i Sverige

Kiruna hälsar- Med midnattssol och mygg

Äntligen! Sedan lång tid tillbaka har jag haft en arbetsrelaterad resa till Kiruna inbokad, dit vi skulle vi flyga med SAS . Och ändå fram till natten igår, den 29 juni, vårt avresedatum, var det oklart om resan skull  bli av. Om resan skulle bli av eller inte berodde på om piloterna skulle strejka eller inte. (En strejk som skulle börjat den 29 juni.) Hade strejken brutit ut  hade också mängder av resenärer blivit drabbade. Men natten till den 29 juni blev strejken uppskjuten så igår var jag ute på Arlanda i god tid för att  tidigt på eftermiddagen flyga till Kiruna tillsamman med en grupp där jag ska vara reseledare.

Kiruna. Snart dags att landa. Snart dags att landa i Kiruna i Lappland.  En flygresa på 1h och 20 minuter från Stockholm och sträckan är ca. 120 mil.

Hälsning från Kiruna

Ordet flygplats är borta och ersatt av “airport” .Men detta är huvudbyggnaden till Kirunas flygplats.

Hörwalls buss med chaufför hämtade oss och körde oss in till Kiruna. En buss hämtade för att köra oss de 8 kilometrarna in till Kiruna och det helt nybyggda hotell Scandic.

Hotell Scandic i KIruna är helt nygbyggt , ligger i Kirunas nya centrum och öppnade för en månad sedan. Området runt är fortfarande  en byggarbetsplats och jobb pågår för att få gatorna till och från hotellet framkomliga.

Kiruna. Det helt nyöppnade Scandic hotell ligger mitt i nya centrum. Hotell Scandic Kiruna har 12 våningar och 231 rum och man ser det verkligen på långt håll. Inspiration till hotellets utseende har kommit från både Kebnekajse och från vackra Lapporten.

Väldigt fräscha, stora, ljusa och moderna rum i “sober färgskala”.

Mitt rum

Jag letade efter en garderob. Mycket fanns på rummet men inte just det. Men det fanns en klädhängare med stor spegel  och även en mindre variant med en liten rund spegel.

Och med tanke på att det nu från runt den 28 maj och fram till den 18 juli i Kiruna är ljust dygnet runt så fanns em “midnatssolsvandring” på vårt program. Så middag var bokad på Camp Ripan, några km utanför Centrum och efter den tog vi oss an både myggor och vandring.

Huvudbyggnaden, reception och restaurang på Camp Ripan.

Restaurangen i Camp Ripan serverar lokala produkter och kvällens middag för vår del blev; förrätt; gravad lax på tunnbröd, till varmrätt “Wallenbergare” på rökt ren, lingon och serverad med potatispuré. Till dessert chokladmousse med bärkompott. (Ej med i bild) Allt väldigt gott!

Midnattsssol, vandring och mygg

Efter middagen var det dags för en vandring  längs “Midnatssolsstigen.”

Hela leden i sig går upp upp på berget Loussavaara, 900 m.ö.h. och är drykt 4 km. Men man kan också gå delar av ledan. för vår grupps del blev det båda varianterna och myggen var med precis hela tiden. För egen del hade jag nog både aktivt glömt och inte minst förträngt alla mygg. Vi är totalt 16 i gruppen och hälften tog sig an hela varvet och hälften valde en kortare sträcka.

Delar av vandringsleden går i fjällbjörkskogen och detta var ett omtyckt tillhåll för alla mygg. Bättre vad gällde mygg blev det en bit upp på berget.

Utsikten hade jag tänkt att dokumentera men myggen gjorde det omöjligt att ens ta fram kameran och än mindre stanna upp. Idag ska vi till Abisko nationalpark och jag utgår från att myggen har ledigt under dagtid.

Vackra blommor längs stigarna.

Klockan är 23 och vi är på väg tillbaka till hotellet. Verkligen vackra vyer. I bakgrunden “slaggberg” som komit till efter järnmalmsbrytningen i gruvorna .

På väg tillbaka till Kiruna. Klockan är 23 och det är ljust. På väg tillbaka in till Kiruna och vårt hotell. Bilden är tagen från bussen. Klockan är 23 och det är fortfarande ljust ute.

Idag väntar nya äventyr på oss  och det blir bl.a. ett besök i Absisko nationalpark och en guidad tur genom Kiruna och dess historia. En stad som nu p.g.a. rasrisk efter gruvorna håller på att flyttas.

32 svar på ”Kiruna hälsar- Med midnattssol och mygg”

1. Det är myggorna som alltid avskräckt mig från att till Norrland sommartid, vintertid är det kyla och snö som hindrat mig. Det är lite trist, men jag har nästan myggfobi då jag får så elaka bölder och kliandet är outhärdligt. För några år sedan hittade vi ett fantastiskt medel mot kliandet i Spanien, det har hjälpt mig att övervinna fobin en del, men jag är ändå inte sugen på Norrland. Så tackar för att du tar med mig dit!

1. Förstår dig. Gillar dem inte heller.Nu var det nog speciellt här uppe i dvärgbjörkskogen och den runda vi gjorde. Jag har ett jättebra myggmedel som är kinesikt men kan inte ha det i hårbotten och det var där jag fick mina bett.
      Men trots gårdagens myggor så är naturen här så fantastisk att det var värt betten. Och idag när vi var till Abisko nationalpark så var det helt ok.
      Vi har ju myggor ibland även hos oss i Spanien och de är nästan snäppet värre vad gäller otäcka stick. Här blev sticken ganska snälla och i kväll är de inte så kliande. Bra så.

2. Härligt ni kom er iväg.
    Hotellet ser tjusigt ut.
    Det där med garderob verkar omodernt på en del nyare hotell….(Tapetfabriken t.ex. fanns dock hos The Wood ).
    Snåla med galgar är de också, brukar ta med!
    Önskar dig/er fortsatt trevlig vistelse norrut, med eller utan mygg!
    De är ett “gissel” hoppas de vilar nu under dagen.

1. Visst är det roligt att vi kom i väg. Var ju tveksamt in i det längsta. Hotellet är verkligen helt nytt och förstklassigt och med bra personal.
      Galgar är det gott om men visst kan det vaar en bristvara och då får de leverera dem. Dock inget som behövdes här
      Myggen är en plåga om en ska ut här kvällstid och deras högsäsong började förra veckan. Men i kväll blir det ingen midnattsvandring.
      Vi har spenderat dagen i Absiko så ute har vi varit hela dagen.

3. Så skönt att det löste sig så att ni kom iväg som planerat. Hotellet ser bra ut och aktiviteterna verkar minst sagt lovande. Sedan är det som det är med myggen men det får man ta. Det onda med det goda helt enkelt. Nu önskar jag er en spännande torsdag!

1. Visst var det! Hotellet är jättefint både vad gäller rum och utsikt. Ett toppenprogram är det också och heller ingen stress.
      Myggen var hemska igår och min hårbotten fylld av bett. Hade myggmedel men inte i håret.
      Men de läker.
      Vi har haft en jättebra torsdag i Abisko nationalpark och i strålande sol. Så vackert.

4. Märkligt i sig, att behöva flytta en hel stad pga rasrisk med alla gruvor. Skulle varit kul att se Kiruna av idag, vi var där för 20 år sen! Och då var det en myggfri sommar. Synd att myggen ska störa så, jag har ont av betten.

Så roligt att denna underbara resan blev av för er!
    Lycka till med utflykten idag.

1. Man ska ju inte flytta hela stan utan delar av den. Och en del är redan flyttat. Och annat ska flyttas inom en period från nu och på 10-20 år Men ingen som bor här vill ju falla ner i ett gruvhål så valen är ju inte många. Man har ju “gått för långt” när det gäller att bryta för att få loss så mycket malm (pengar) som möjligt.
      Jag har varit här en del förr och visst är det mycket som är nytt nu ed Nya Kiruna. Och en del gammalt har flyttats hit. Har passerat flera sådana hus idag.
      Idag blir det ingen midnattssolsvandring så myggen kommer inte inomhus eller i skybaren störa oss.
      Resan är lyckad och vi har haft en ljuvlig dag idag i Abisko nationalpark-

5. Så vackert… och så mygg! Avskyr de rackarna. Absolut mitt värsta “hatobjekt”. Hjälper myggstift? Brukar klwta ner hela mej här hemma, om det bara är ett fåtal myggor som inar..
    Hoppas att ni slipper dem under dagen.
    Hotellet ser väldigt fint ut!
    Skulle gärna ta en resa… med guide .. till Lapplands nordligaste delar.

1. Myggen ingår. Tyvärr. Hade hela hårbotten fylld av mygg och bett. Myggspray hjälper men hade inte tagit i håret så där anföll dem-
      I kväll går jag inte ut. Vi har spenderat en fantastisk dag i Abisko nationalpark och nästan myggfritt uppe på 1000 m.
      Hotellet är helt nytt och är verkligen fint. Mycket nytänkande här.
      Vi har ju många lokala guider som möter upp och det är ju viktigt i sig och jag tar hand om allt praktiskt och den mer övergripande guidningen.
      Lappland har mycket på många sätt.

6. Åh så roligt att ni kom iväg, grattis!
    Hoppas att ni får fina dagar och att störtbombarna är lite snällare mot er i fortsättningen. Trots att jag är född norrbottning kan jag aldrig förlika mig med dessa små glädjedödare, ljudet är nästan värst.
    Önskar er allt gott och njut av ljuset!

1. Tack! Jag är så glad över att resan blev av eftersom piloterna sköt upp strejken. Hem hoppas jag också vi kommer.
      Jag har hela huvudet fullt av myggbett och sår och de gillar mig. Helt klart.Dock inte ömsesidigt.
      Strålande sol idag så turen till Abisko blev så lyckad. Mycket “memory lane” här.
      Undrar hur det går för er. Önskar och hoppas ni kommer iväg.

7. Så skönt att ni kom er iväg och att allt har gått enligt planerna förutom detta med myggeländena.
    Så ljust och så vackert allt är! Otroligt att dygnet är ljust i stort sett alla 24 timmar den här tiden på året.
    Min son som jobbar inom oljebranschen har haft nattvakt i en veckas tid nu ute på Barents hav och har sänt bilder därifrån, mitt i natten, precis lika ljust som mitt på dagen och med valar som sällskap. Visst är naturen och Norden fantastiskt fin.
    Ha en fortsatt fin tid däruppe i Kiruna med god mat, gott sällskap utan myggor och vyerna, berättelserna osv. osv.
    Kramar !

1. Myggen ingår ju. Vår guide från Kiruna sa idag att vv får tänka bort dem. Svårt!
      Just midnattssolen och ljuset nu är ju fantastiskt. Kan tänk mig att sonen, nu i dessa midnatssolstider ute på Barents hav, gärna delar med sig av det han ser. Tänk hav och midnattssol.
      Myggorna kan jag undvara och hade hela huvudbotten fylld med bett. Men dagen idag i Abisko har varit ok vad gäller myggen. Bra så. En ljuvlig dag blev det.
      Och både ljuset och naturen fångar mig.
      Kramar

8. Härligt att se att ni kom iväg och nu är på plats! Jag har ju bara varit i det gamla Kiruna, men det skulle vara trevligt att någon gång få se det nya också. Hoppas ni haft en fin dag idag i Abisko nationalpark – och likaså en bra guidning i Kiruna.

1. Är så glad att vi kom iväg- Mycket av det gamla Kiruna finns kvar. Vad gäller det nya så kan det nog bli bra.
      Vi har haft en jättebra dag i Absiko och likaså blev guidningen här i stan lyckad och vi fick veta så mycket just o flytten av stan och mycket annat.
      Är så nöjd! Och gästerna också. Allra viktigast. Ännu ingen gucksusko inom synhåll.
      Men smörbollar så vi idag. Tack för att du visat.

9. Tack för fina bilder från Kiruna en stad som jag inte ha varit i gemensamt med många andra städer . Så förfärligt med myggen, tror jag vid ngt tillfälle köpte typ en mygghatt med flor som jag använde en midsommar i Dalarna. Vet inte om den finns kvar.
    Ha en fortsatt trevlig resa och kram/A-K

1. Så roligt att resan blev av och att vi kom iväg. Just en sådan hatt var det fler som hade igår och den fungerade jättebra. Tyvärr hade jag ingen och hela huvudet var fullt av bett. Men bättre idag. Ingen midnatssolspromenad.
      Tack, vi fortsätter och ha det bra.

10. Vilken otur att inte myggen tagit semester! Dom verkar bara göra det vintertid….Se nu till att handla myggmedel för kommande dagar, för inte tror jag att de ligger o latar sig dagtid de små jävlarna! 4 km är en ganska lång sträcka om det bär uppför o promenaden störs av ihärdiga insekter. Middagen såg läcker ut, o så skönt att ni kom iväg!

1. Nej då! Här startade deras högsäsong förra veckan fick vi veta.
      Jag har bra kinesiskt myggmedel men tyvärr kunde jag inte ha det i håret och det var i hårbotten där jag fick flest bett.Men det var också delvis skogsområde där vi gick. Bättre högre upp.
      Jätteroligt att resan blev av och vi har fina dagar. Idag har Abisko nationalpark. Så vackert och strålande sol.
      God mat blev det och i härlig miljö. Hotellet är verkligen fint och midnattssolen är med.

11. Så kul att ni kom iväg! Skrattade gott åt flygplatsbyggnaden- Set ut som en saloon i en gammal Western-rulle;-) Måste vara mäktigt att se nya Kiruna och jämföra med gammal Kiruna. Byggnaden av Scandic hotellet är ju helt fantastisk. Rumsinredningen minst sagt avskalad… Maten var absolut MUMS! Myggor – ja, de hör ju Norrland till, eller rättare sagt norr om Dalälven är dom ju vardagsmat – tyvärr. Men hoppas att du har klarat dig hyfsat i alla fall.

1. Jätteroligt att vi kom iväg och det blev en verkligt lyckad första dag.Ja, om en bortser från all mygg under gårdagens vandring.
      Viss skillnad är det i Kiruna men mycket av det gamla finns kvar. Och en del av det gamla är också flyttat.
      Scandic är läcker och ligger precis bredvid Kirunas nya stadshus. Mycket modernt det också. Var där idag på besök-
      Maten och miljön igår på Ripan var lyckad . Många bett fick jag, inte minst i huvudet. Men vi drabbades alla. Å andra sidan är det här högsäsong för mygg nu. Har ett kinesiskt myggmedel som är suveränt men inte i håret.
      Idag bara tre myggbett så helt ok- En kanondag blev det i Absiskos nationalpark och en väldigt bra guidad tur i Kiruna sent på eftermiddagen.
      Så nöjd! Och resenärerna är det också.

12. Så härligt att få följa med på resan genom din blogg, jag var ju så nära att faktiskt boka den resan och följa med! Maten såg gudomlig ut, och så ljuset där uppe, magiskt! Myggen kan man dock vara utan, har fått en del myggbett här på landet tyvärr, de finns här också, men troligen är de flera där uppe i Norrland!
    Ha det fortsatt gott!

1. Jätteroligt att du är med. Och det är en lyckad resa. Tur med vädret har vi också haft. Myggen bet igår rejält men betten la dig snabbt så kanske var myggorna inte så giftiga .
      I kväll dock ingen kvälls eller nattvandring men vi har haft en superbra dag i Abiskos nationalpark i strålande sol.
      Ha det fint ute på landet-

13. Så kul att du kom i väg för det var inte helt säkert,har bott i Örnsköldsvik några år och även där var det ljust dygnet runt sommartid så märkligt man vill gärna ha mörkt när man ska sova.
    Härliga bilder har aldrig besökt Kiruna kram

1. Tack! Himla tur och väldigt roligt att vi kom iväg.
      Ö-vik är en stad jag gillar och är där varje år. Åker i år i mitten av juli.Har varit här på jobbresor och vi har då Eite hotell, vid vattnet som bas. Vi tar då oss dit med buss från Stockholm och sedan blir det gina dagsutflykter. Höga kusten är en favorit.
      Kiruna i sig är fint men vi har stan som bas för olika turer till andra fina områden. Men just nu är det väldigt intressant med flytten av stan.
      Här är timmen sen men det är ljust. Får dra för mörkläggningsgardinerna.
      Kram och natti

14. Hotellet var fint, tänkte direkt på Lapporten. Tänk vilket jobb det är att flytta delar av stan så där, och snart är det väl kyrkans tur. Var den fortfarande öppen?
    Jag är alltid omsvärmad på sommaren av dessa blodsugare. Vi har köpt varsina Thermacell tror jag de heter, en apparat med en “gifttablett” i, som sätts fast i bälte runt midjan och det fungerar riktigt bra, även där uppe i norr.
    Önskar er en fortsatt fin resa.

1. Hotellet ligger i den nya delen och invigdes ju i maj. Men vägen fram dit är inte klar så bökigt att ta sig. Lapporten har inspirerat och det kunde man se . Keb tyckten jag mig inte se alls
      Kyrkan kommer inte att flyttas på länge. Vi var där på en guidad tur och man vet ännu inte hur den ska flyttas.Man vet dock var den ska stå. Eller är planerad att stå. En del av byggnaderna i stan är flyttade och flera ska flyttas. Och nya Kiruna växer fram men känns sterilt.
      Bra med den här apparaten, ska titta efter den. Tack för tipset. Några hade den och viss lindring gav den. Men även ett “ansiktsskydd” bör man ha nu. Myggen har kläckts sedan en vecka tillbaka och är på hugget.

1. Även för mig är det länge sen jag var i Kiruna och visst är staden nu, förvandlad och förändrad. En del byggnader ska flyttas och en del har redan flyttats. Ett nytt centrum håller på att byggas och det känns lite udda och sterilt och här bodde vi nu på helt nybyggda Scandic. Wallenbergarna på rökt ren var supergoda men mäktiga.

15. Du har skrivit så många intressanta inlägg och jag har missat flera. Skönt att du ligger kvar, vill inte missa allt.
    Tur av strejken avblåstes och ni kunde komma iväg.
    Skulle gärna vilja komma tillbaka till Kiruna, har en känsla av att mycket händer där nu.
    Läcker mat!

1. Vi hade verkligen tur att strejken blev uppskjuten och att resan blev av. Kiruna nu är i sig en stad i stor förvandling och väldigt intressant att på plats få veta mer om vad som sker. Vi har ett väldigt bra program som ger oss mycket av det mesta och det är ju så man vill det ska vara. Både dom reseledare och gäst.