Foto Resor utomlands

Laga – Veckans ord att tolka i Gems Weekly Photo Challenge

Laga är veckans ord att tolka i Sannas roliga fotoutmaning – Gems Weekly Photo Challenge.  Vad gäller utmaningen i sig går den ut på att med en eller fler bilder, kanske också med text, tolka det angivna ordet. Orden i årets tolkningar är verb och det är helt fritt fram för egna funderingar och tolkningar. Och alla som vill är välkomna att vara med. (På hemsidan, länk ovan, finns temaorden angivna veckovis för hela året.)

Denna vecka har jag hämtat bilder från arkivet och från Peking, en stad där vi bodde och jag jobbade i nästan fyra år, från 2007 till 2010. (Jag var lärare på Svenska skolan) Och i mars 2018 blev det ett återbesök. Men sedan dess har mycket hänt i Kina och på olika fronter så kanske blev detta den sista resan just hit.

På många platser runt om i Peking, inte minst på gatorna, kan man få saker lagade.Här går det i varje fall bra att lämna in skor. Nycklar ordnar de också. Men i övrigt vet jag inte eftersom jag inte kan läsa kinesiska tecken. Så skyltar överlag här kan vara lite kluriga att förstå-

Laga

kan man göra i flera olika sammanhang och jag kommer i dagens inlägg att ha med olika lagningar från Kina. Kinesiska muren är gammal och har blivit lappad och lagad på många ställen. Men det finns också delar av den som inte är restaurerad. Och ibland är det både lappat och lagat. De äldsta delarna av muren började byggas på 300-talet f. Kr. och de nyare delarna på 1600-talet.

Kinesiska muren har vi besök på många olika ställen i Kina och just här är den både lappad och lagad. Senast vi var i Peking  besökte vi en del av muren  ett tiotal mil från Peking. En snöklädd mur och det var första gången vi gjorde det. Antagligen också den sista .

Under åren i Peking cyklade vi en hel del och det gjorde vi även när vi var på resa runt om i Kina.Och ibland blev det punktering.

Kina. Peking. Enkelt och smidigt att laga en trasig punktering. Alltid enkelt att laga cykeln. Här en punktering som ska ordnas.

Peking. KIna. Mer att laga. Ett hus som ska få "make over"Mer att laga. Ett hus som ska få ”make over”

En  gata som behöver lite extra omvårdnad.

Laga mat

Kinesisk mat, har jag berättat om tidigare. Både om matkultur, vad man gärna äter och om några av landets olika ”kök”. Och en hel del av den kinesiska maten har ju anammats här hemma-

Kina . Peking. Denne man kunde konsten att laga nudlar. Denne man kunde konsten att laga nudlar- Jodå, vi åt dem och de var riktigt goda.

Dessa damer tillverkar en sorts  ångkokta degknyten/bröd med fyllning, baozi.  Kan lite påminna om svenska kroppkakor.En av kockarna verkar ha en siesta längre in i köket.

Här gör man ”jiaozi” och det är en sorts pastadeg i grunden. Kan påminna  om avlånga ravioli med fyllning.

KIna. Prking. Hos dessa damer på ders lilla "Hålet i väggen" restaurant fick jag testa att laga jiaoziHos dessa damer som hade en liten ”hålet i väggen restaurang” i Peking fick jag också testa att laga jiaozi.

Riktigt gott.

Helt lagenligt hade vi också ordnat med visum för vår resa. Tre månader gällde detta turistvisum.

Titta gärna in här för att se fler av veckans tolkningar

36 svar på ”Laga – Veckans ord att tolka i Gems Weekly Photo Challenge”

1. Lika snygg tolkning som vanligt och härliga bilder! Så fina bilder på dig dessutom 😀
    Önskar dig en fortsatt fin tisdag!

1. Tackar! Lite roligt att resa i arkivet och en del fynd blev det.
      Kram och trevlig tisdag.

1. Så kul med en resa i området kring Peking!
        Borde laga mer kinamat! Får absolut kolla på recept.
        Vi brukar laga mat och ta med till ”mormorstisdag”. Idag blev det torsk i citronsås ( lagades på plats) till lunch och tacosoppa på quornfärs till kvällsmat.
        Döttrarna äter inte kött, har inte gjort sedan de var 15-16 , men ( som tur är) så äter de numera fisk och skaldjur. Så det blir en variation på quornprodukter och fisk… och då finns det rn hrl del att laga till!Kram!

1. Tack! Och nu upplevde jag en del på nytt. Vi bodde i Peking i fyra år så det blev lite av vår stad och våra omgivningar. Många blev också resorna inom Kina och till grannländerna. Jag lagar gärna asiatisk mat och en del av den kinesiska har jag god kläm på och lärt mig av kinesiska vänner och på små ”hål i väggen” restauranger.
          God idé att laga mat och ta med till mormorstisdagar.
          Här lagar jag vegansk mat när makens som kommer på besök. Men då går det inte med quorn som innehåller äggvita utan köper en liknande produkt utan spår av ägg. Har lärt mig. Och även att laga riktigt god vegansk mat.
          kram!

2. Tack för ”laga-inlägg”.
    För egen del tänkte jag på laga punktering.
    Det gjorde maken ett antal gånger till mig tills vi började köpte punkteringsfria däck.
    Han brukade byta innerslangen.

1. Jodå, det var ju med här också. Men tankarna hamnade lite varstans.
      Punktering fick vi en del i Peking där vi cyklade väldigt mycket. Och punkteringarna kom även när vi hyrde cyklar när vi var på resor till kinesiska landsbygden. Men det fanns överallt de som lagade däcken så inga problem alls. Här hemma har vi punkteringsfria däck men klarade oss innan utan några direkta hål i däcken.

3. Finurlig och rolig laga-tolkning! Du har verkligen många bilder i ditt arkiv och säkert också ordnat i olika mappar.
    Tänkt på en sak. Två damer där som lagade mat hade ”munskydd” och då bara över munnen. Kanske var så. Över näsan också är ju mer andningsskydd.
    Min utländske duktige läkare på VC som gav mig kortisonsprutorna hade också bara munskydd över munnen och jag sa inget, jag hade heltäckande själv och var vaccinerad. Bara en reflektion.
    Jag kan inte säga att jag hänger med näsan över boken, men översatt till lyssna, så är det så. Väldigt gripande bok som jag håller på med.
    Trevlig tisdag, stor kram!

1. Tack! Jag funderar på orden vi får och sedan får jag se var jag landar. Och blev det i Peking och trakten däromkring.
      Bilden med damerna och munskyddet är från 2018, långt innan covid ens var uppfunnen. Redan då hade man ofta munskydd i samband med matlagningen. Vet att jag såg det redan 2007 på restauranger på många platser i Kina. Så man var långt ”före sin tid”.
      Önskar fig en fin kväll. Det som är kvar.

4. Kina är väl ett land jag kunnat tänka mig att åka till för att få se kinesiska muren.
    Men spännande verkar det ju vara hur som helst.
    Vem vet vad framtiden har i beredskap för undertecknad när det gäller resor?

Bra tolkning här som vanligt Ditte, ha en fin kväll nu.

1. Tack! Tyvärr har ju Kina de senaste åren gått politiskt åt ett håll som känns svårt och knepigt. Men vi hade fyra fantastiska år här och även resan 2018 blev väldigt lyckad.
      Peking är en upplevelse i dig med allt från det supermoderna till det riktigt gamla. Variationsrikedomen är enorm-
      Muren har vi besökt många gånger och på olika platser i Kina men alltid en fantastisk upplevelse. Verkligen ett stycke historia om än väldigt sorglig i stora delar.
      Önskar dig också en fin kväll.

5. Kul att se så många olika hantverkare i aktion! Det är alltid roligt att se dina Kinabilder, tur att du har ett digert arkiv!
    Ha det gott!

1. Visst är det! Set var gott om dem- Vi hade fantastiska år här och många minnen och upplevelser kom med hem. Både från de åren och 2018 när vi var tillbaka. Idag är ju det politiska läger så annorlunda. Tyvärr.
      Ha det fint du också.

6. Wow laga på många olika sätt =)
    Att sitta på en spann o köket och halvsova…. när till backen om hon skulle trilla av.
    Det var långa nudlar…. och en tålig deg.
    Kul och varierande tolkning så som bara du kan. Ha en bra kväll!

1. Tack! Kom att tänka på några varianter. Men att laga kläder föll bort. För jag är inte kompatibel med nål, tråd och symaskin. Ja, inte med garn, stickor eller virknålar heller.
      Bilderna tycker jag om. Påminner på olika sätt om hur det kan vara i Peking på de ställen som har en del av det gamla kvar. Även det super, supermoderna finns. Nudlarna klipptes senare och kokades i buljong vid vårt bord- En konst att tillverka dem.
      Trevlig kväll.

7. När jag såg rubrikbilden så tänkte jag direkt på ”ja, i Kina bär man munskydd helt automatiskt, inte bara i t-banan utan även i restauranger. Det är ju helt naturligt för asiaterna. Därför ser man nog många kineser här i Sverige som hela tiden bär munskydd nu under pandemin. Ja, det var jag tänkte spontant;-)

Att laga ett cykeldäck och/eller slangen i däcket, det hade jag inte tänkt på. Den kinesiska muren är ju helt otroligt egentligen – jag menar den står ju fortfarande upp om man säger så, trots att den är lappat och lagrat. Ofattbart tycker jag.

Ett toppen bidrag:-)

1. Tack! Just så! Du är ju helt rätt tankemässigt vad gäller många kineser och munskydd. Just den här bilden är från 2018. Men den kunde lika gärna varit från 2010 eller tidigare. Eedan när vi kom 2007 var munskydd vanliga på de som lagade mat på restauranger och andra ställen som du ju skriver. Här i Stockholm har jag haft grupper på stan som haft munskydd för flera år sedan. De har varit vana vid detta långt före Covid tider.
      Visst är det nästan ofattbart att muren stått sig så länge. Visst är den lappad och lagad på många ställen men stommen står där. Gediget bygge.

8. Kul med fotona från Kina, och de snygga fotona på dej! Nog finns det saker att laga, gillar den fina bilden på kinesiska muren.
    Må så gott!

1. Fina minnen har vi med oss. Och så roliga. Bilden på mig är ju några år…Men jag minns detta hålet i väggen ställe där jag var med Sofia, min kinesiska lärare. Jag kan le vid minnet.
      Och en del att laga fanns det.
      Kram och trevlig kväll. (Om du inte jobbar för då hinner du nog inte med just att ha trevligt)

9. Du visar verkligen att laga är ett användbart ord med dina fina vardagsbilder från Kina, snyggt jobbat!
    Degknytena påminner mig om japanska gyoza (orden kanske är besläktade?)

1. Tack! Jag funderade lite på ordet och hamnade bild och tankemässigt i Peking. Har sett och upplevt mycket där när det gäller att laga.
      Degknytena är nästan liknande de japanska gyoza. De är väldigt nära släkt men med olika namn men med liknande innehåll.

10. Vilket härligt inlägg med massor av lagningar, det enda som fattades var kanske tandlagningar, hihi
    Ja inte tror jag dragningen till Kina är så särdeles stor idag, och ni har ju alla minnen att leva på och många andra resmål att välja på!Men nog är det något visst med ”handarbete”, äkta hantverkare som lärt sig sitt yrke och utövar det mer eller mindre manuellt, inte mycket slit och släng där. Fast, i ärlighetens namn trodde jag att Kina spottade ut så mycket varor även i det egna landet så ingen brydde sig om att lappa och laga…
    Glad att jag hade fel, det är nog vi som är värst i klassen vad gäller slit och släng ändå.

1. Tack! Ja, tandlagning hade jag inge. Men den fanns med i tankarna. Likaså att laga kläder, men det är inte min bästa gren så dokumentation saknades.Å andra sidan lämnade jag in kläder till skräddaren i Peking som han lagade. Hittade ingen bild.
      Nej, Kina idag är något helt annat än när vi bodde där och även 2018. Idag avstår jag från att resa. Men jag åker inte heller till Ryssland och några andra länder heller.
      Kina tillverkar och exporterar väldigt mycket av det vi har i västvärlden men gemene man är bra på att fixa och laga. Många har det inte så gott ställt.
      Kram och kom ihåg att ta pauser nu i flyttbestyren.

11. En spännande och intressant tolkning! Roligt med dina arkivbilder!
    Jag hinner inte med att läsa och kommentera som jag brukar, men ska bättra mig bara jag återfår ork och lust!

1. Tack, Anki!
      Just nu ska du bara tänka på dig själv och där du befinner dig i tillvaron är just nu. Du finns i mina tankar i alla lägen-
      Att du tar hand om dig är det viktigaste.
      Varm kram.

12. Snygg tolkning med en tydlig röd tråd också 🙂
    Just den knepiga visumhanteringen gjorde att vi för ett par år sen avstod en kryssning som skulle ”mellanlanda” på ett par ställen i Kina. Även om vi hade valt att inte kliva av båten så var vi ändå tvungna att ha visum. Det var ett väldigt krångel så vi orkade inte med det när det ”bara” handlade om två dagar i Kina.

Ha det gott!

1. Tack! Jadå, en röd tråd var det På olika sätt. Här var det inga direkta problem att få visum 2018. Vet att när vi flyttat hem och varit i Thailand ofta valde ”stop over” i Peking och på plats hade transitvisum för 24 h i taget så vi hann in till stan och kunde träffa vänner. Men det kan ha ändrat sig.
      Trevlig onsdag önskas från ett blött Stockholm-

13. Tack för en resa till Kina via din blogg. Resorna är glesa just nu och då är det fint att åka via datorn!
    Jag tänkte spontant på alla kvinnor som lappade och lagade förr. Nu är det slit och släng som gäller. Kan du tänka dis att stoppa (laga) strumpor? Inte jag i alla fall!
    Kramar

1. Visst är det trevligt att ha ett arkiv att resa i. Ja, resorna är glesa nu. Men det kommer väl andra tider får vi hoppas.
      Det värsta är att jag aldrig kunnat stoppa strumpor. Garn, nål, tråd, stickor och virknålar m.m. är inte kompatibla med mig. Kanske är det liknande med dig. Men maken är bättre på detta. För egen del kom jag inte in i scouterna som barn för jag klarade inte provet dör man skulle stoppa strumpor. Jag hävdade att min mamma och marmor gjorde detta. Hjälpte föga. Men jag satsade på fri idrott i stället.

14. Fint att det finns platser mitt i allt som det ser ut att man få lagat! Det är bra.
    Kinesiska muren ser vacker ut ,-)
    Laga cykel, det ser ut som där finns service,,-) Det är det lite dåligt med här nu, för när jag var liten fanns det alla fall för cyklar ,-) Gata som får omvårdnad, det skulle behövas här, stora hål i gatorna. Intressant att se bilder från Kina för dit lär vi aldrig komma.
    Kinesisk mat är god, charmig bild på den pausande kocken. Klart man ska ha rast! ,-) Men kul att du fick med honom på bild!
    Hålet i väggen restaurang lät charmigt, förstår att den är liten. Kul att du fick prova på att laga jiaozi, ,-)
    Fin bild på dig när du njuter av maten.
    Vilket fint turistvisum!
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-) den majdag när det öser ner ,-)

1. Ja, i Peking finns det gott om sådana ställen och de har kunder- Hantverk av olika slag är bra och just sådant som inte maskiner kan sköta.
      Skrattade här för bilden med den vilande kocken är från 2018 och då hade man också munskydd på många platser i Kina. VI såg det redan 2007 när vi flyttade dit och då långt före Covid tider.
      Regn och rusk här också.
      Önskar dig en trevlig kväll och ut lär du ju gå idag. Antar att hundarna inte bryr sig om regent…
      kram

15. Man lagar både mat och annat i Kina, förstår det, vi köper ju allt dom tillverkar nytt så inget blir väl kvar , kul bilder som inte är så turistiska.

1. Här tillverkas det mycket av det mesta och en del blir ju kvar. Men detta med återanvändning är viktigt och man är väldigt bra på det. Vi bodde ju i Peking i nästan fyra år så vi kände oss sällan som turister. Men utseendemässigt avvek vi ju en del-

1. Att laga är ju så mycket och under våra fyra år i Peking så var det mycket som blev lagat.
      Önskar dig också fina sommardagar.