Torrevieja

La Mata – En trevlig tur med retur- Torrevieja dag 18

Onsdag, tidig förmiddag och och vi ska vidga vyerna. Jag hade bestämt träff med vännerna Ami och Carita för att promenera till La Mata som norrut är närmsta grannby till Torrevieja. Att gå hit är en sträcka på ca. 6 km och en hel del uppför är det. Så med tanke på det och värmen som skulle infinna sig senare på dagen var tanken att ta bussen hem. Så rustade med solhattar och vatten var vi redo för avgång

Torrevieja och en del av ytterkanten i grannbyn La Mata. Villor kantar vägen ner mot Medelhavet. En del av ytterkanten i grannbyn La Mata. Här är det mestadels villor som kantar vägen ner till havet.

Till La Mata

hade vi planerat att promenera. Men vi hade tur denna dag och fick bilskjuts en del av vägen. Caritas man skulle ändå åt vårt håll och erbjöd sig att ge oss lift. Röra på fötterna skulle vi  ju ändå få göra.

La Mata/Torrevieja. Vi rör oss nerför backen och har Medelhavet framför oss. Vi rör oss nerför en av backarna här i La Mata och är på väg mot havet.  Att gå ner känns helt ok men att efter en dag på stranden streta uppför här känns mindre lättsamt.

Många fina villor kantar vägen ner mot havet.  Då och då stannar vi till och tittar och fascineras av all vacker grönska.

Snart är vi nere vid havet och fortsätter in mot byn på den nyrenoverade gångvägen. (För vilken gång i ordningen den är renoverad vet jag inte.) Stranden är vidsträckt, flera kilometer lång och här är alltid gott om plats.

Här är den södra delen av stranden i La Mata.Och till höger skymtar den nyrenoverade gångbanan.

Mot La Mata. Vi följer strandpromenaden och har Medelhavet på vår högra sida. Vi följer strandpromenaden och har havsutsikt på vägen mot själva centrum av byn.

Själva La Mata i sig är en liten by med ca. 2000  fasta invånare vintertid men sommartid blir detta mångdubblat. Och förutom själva  byn finns ytterområden som också ibland räknas hit.

Vill du läsa mer om La Mata och olika vägar att promenera eller cykla hit från Torrevieja så lan du läsa vidare i länkarna nedan. Favoriter i repris, På gång till grannbyn, Cykeltur och Skyltsöndag,  Naturen och  en cykelpromenad

En del av den långa La Matastranden norrut.

Så småningom vek vi av från havet och drog oss upp i byn. I Torrevieja är det marknad på fredagar men här i La Mata är det onsdagar som gäller. Så hit styrde vi stegen. Marknaden här är betydligt mindre men utbudet är gott. Och vi hade siktet inställt på lite av varje.

Som vanligt blev det lite inköp av grönsaker; bl.a. två knippor fin sparris för 1 euro, avokado, rädisor och salladslök-

Efter marknaden

”After market” brukar vi ha på på fredagarna när vi varit på marknaden här i Torreviejamen visst går det lika bra att ha i La Mata på en onsdag.

En paus i skuggan var välbehövlig.

Och visst smakade de tapas som medföljde vår beställda dryck riktigt bra. Brödbitar med skinka, ett par skivor kokt ägg och en oliv och en med en liten fisk. Dessutom en skål med oliver, kall kokt potatis, tomater och majs. ( Prismässigt? Dryck där tapas ingår 1,50 euro. )

Buss hade vi tänkt oss hem och så blev det också. Visserligen är inte alltid busstidtabellerna att lita på men å andra sidan hade vi ingen brådska heller. Och vi kunde invänta bussen i skuggan.

Visserligen står det La Mata på bussen. Men vi ska alltså åka tillbaka till Torrevieja. Bussen kör i lite kringelkrokar men efter 20 minuter kliver hemma i Torrevieja igen.

Det var en varm dag och kvällen gick i liknande tecken. Så det blev en sen måltid utomhus  där en fräsch räksallad kom på bordet. Och visst ingick  förutom räkor också de grönsaker jag köpt på marknaden. Plus en hel del annat gott.

I salladen; olika sorters salladsblad, vattenmelon i bitar,  svarta oliver, gurka, ägg, avokado, salladslök, tomater och färsk sparris. (Stekte sparris snabbt och kylde den sedan med isbitar)

32 svar på ”La Mata – En trevlig tur med retur- Torrevieja dag 18”

1. Vilken fantastisk dag 🙂 och vilka underbara bilder. Bilder som förmedlar oss den där känslan man får när man besöker länderna lite mer söderut. Gott i glasen och på tallriken. Så härligt!! Salladen ser alldeles utsökt och inbjudande ut. Ha en riktigt härlig och trivsam midsommarhelg!! Kram

1. Det blev en trevlig dag och varm. Vi var ganska slut när vi var hemma igen- Men en del skugga fick vi både på marknaden och när vi pausade. Räksalladen smakade riktigt gott och när det är så varmt kan man ibland hoppa över en varmrätt.
      Jag önskar dig också en riktigt trevlig midsommarhelg.
      Här är det midsommardagen idag så det är helgdag men vi träffar vänner i morgon på vår midsommarafton. Så det blir lite dubbelt firande. Trevligt det också.
      kram

2. Inte utan att man önskar att man varit med. Fina foton under en trevlig tur i härlig miljö. Kanske finns en plats i bilen och runt bordet för mig nästa gång … ? 😉
    Njut dagarna och glad midsommar! ( Kanske sammanstrålar ett litet glatt ”spansksvenskt” gäng inför detta. 🙂 )
    Sommarkram från Mia!

1. Visst finns det plats för dig. Absolut! Du är alltid välkommen-
      Igår firade spanjorerna midsommarafton så idag är det helgdag. Vi väntar tills i morgon och strålar då samman med vänner för middag m.m- Vi har det bra men det känns ovant att vara här i midsommartider. Sommaren brukar ju vi vara hemma i Sverige men i år blev det annorlunda. Men vi hinner med den svenska sommaren också.
      Önskar dig en riktigt fin midsommar. ’

3. Vilken härlig promenad i trevligt sällskap men det var nog klokt att åka delar av vägen. Hur långt man promenerar i värmen har verkligen en gräns.
    En fräsch sallad är alltid perfekt som middag och vilka förmånliga grönsakspriser ni har. Själv orkar jag inte ens tänka på vad sparrisen kostade här…

Kram och god torsdag!

1. Vi var trots bilskjuts alla tre ganska möra när vi kom hem. Men trevligt var det verkligen-
      Roligt att här botanisera bland både frukt och grönt men även butikerna har ett gott utbud. Men marknaden är roligare att handla på. Räksalladen blev verkligt god och vattenmelonen plus sparrisen som jag kokade innan den stektes passade fint i salladen.
      Önskar dig en fin kväll.
      Här är det spansk midsommardag idag och helgdag men vi tar den svenska varianten med vänner i morgon..

4. Trevligt med marknadsbesök och inköp av grönsaker till billigt pris.
    Räksalladen ser god ut.
    Går ju att variera på ett antal olika sätt.
    Solen skiner i norr och det är sommarvarmt.
    Bra inledning på midsommarhelgen.

1. Skönt att solen skiner i norr och att det är hopp om fint midsommarväder. Räksalladen blr riktigt god och med fräscha lokalproducerade grönsaker än bättre.
      Imorgon firar vi midsommar med vänner och utgår från att vädret blir bra.
      Här i Spanien firades midsommarafton igår så idag är det midsommardagen. Lite festligt med det bubbla.
      Trevlig torsdag

1. Vi hade en bra dag men visst är det väl varmt för utflykter. Men de är trevliga. Skönt med en regnskur och säkert gilla växtligheten det.
          Önskar dig också en trevlig midsommar.

5. En fin dag med vänner helt enkelt, goda tapas till vinet, och en smarrig räksallad till middag, mums.
    Hoppas ni får en fin midsommarhelg!

1. Jadå! Vi tar för oss av det goda livet. Den spanska midsommarafton var igår och idag är det alltså midsommardagen här och folk är lediga och butikerna stängda. För oss är det ju midsommar i morgon och på lördag så det blir dubbelt upp.
      Vi tillbringar morgondagens kväll med vänner så det blir säkert väldigt roligt.
      Vet att du jobbar men önskar dig en ok midsommar ändå.
      kram

6. Jag beundrar er energi i värmen. After Market låter trevligt och självklart måste man vara flexibel när det gäller dagarna. Glad Midsommar!

1. Vissa dagar är energin klart mindre och oftast går vi ut på morgonen och på kvällen. Men ibland blir det utflykter även andra tider och då vill det till att leta skugga.
      Här i Spanien var det midsommarafton i går och det är midsommardagen idag, helgdag. Så vi kan fira lite dubbelt-
      Önskar dig också en fin midsommar

7. Uppför i värme, det är inget roligt. Vilket det ju nästan alltid blir då man ska ta sig från medelhavets stränder. I Sverige/Halland är det betydligt enklare, det är inte många meters skillnad mellan havsyta och tät bebyggelse.
    Gillar verkligen era drinkar och medföljande tapas. Och så värdefullt att ha vänner på plats, då ni kommer till ert spanska boende. Bor de där året om, någon av dem, eller har alla en lägenhet hemma i Sverige? Gissar att ni firar midsommar i svenskkolonin. Ha en fin sådan! Kram!

1. Nej, uppför i värmen är ingen hit. Vi pratade just om att när vi gick ner för denna långa backe i går så var dte ju helt ok. Men att en em släpa ungar och allt upp från stranden i kraftig lutning i 600 meter kan man vara utan. I alla fall som pensionär.
      Dryck och medföljande tapas gillar vi också och det brukar oftast bli väldigt bra.
      Här i Spanien var midsommarafton igår och idag är det midsommardagen, helgdag/ Johannes Döpares dag. V har spanska grannar runt oss och de pratar vi med och kan ta en kaffe med. Men språket gör det knepigt att direkt umgås för de talar ingen engelska. Jag förstår och pratar lite spanska men det räcker inte för en middagskonversation- Tyvärr.
      Midsommarafton tillbringar vi med svenska vänner och det ska bli trevligt.
      Vad gäller våra vänner så är det några som har boenden även i Sverige och andra som inte har det. Stor variation här.
      Önskar dig också en trevlig midsommar och hoppas vädret blir ok.

8. På ett vis blir jag lite avis på sådana här sköna dagar med vänner. Varmt och gott och fräscha grönsaker och lite enkelt med ett glas gott och nåt till.
    Jag vet att min svägerska spånar på något på Kanarieöarna med sin make frampå. Men jag har ju ingen att spåna med. Nej, jag njuter av dina bilder, jag har ju varit med om sånt här.
    Carpe diem!

1. Vi har det bra här och det är verkligen lättsamt att ses. Ofta gör vi det också spontant. Väl varmt var det igår och för vår del blev det ändå ca 7 km som vi gick trots buss hem och bilskjuts en bit på vägen.
      Kanske någon av dina vänner så småningom vill ta sig en tur ”ut i världen” eller något av barnen eller barnbarnen- Vem vet vad som sker.
      Trevlig kväll!

9. Har en kompis som har lägenhet i La Mata. Han stortrivs precis som ni i Torrevieja. Bra att ni delvis fick skjuts till La Mata. Jag menar 6 kilometer upp och ned kan vara rätt så jobbigt i solen…
    I Benidorms ”förorter” finns de också veckomarknader som är riktigt bra. Ja, det är ju ofta samma säljare som ”trafikerar” Costa Blanca med sina varor/grönsaker med mera. Kvalitén är minst lika bra som på den stora marknaden, dessutom är det mindre folk.
    Med tanke på vinet plus alla tapas är 1,50 € löjligt billigt. Hur kan barerna överleva…
    Din sallad såg väldigt god och fräsch ut. Precis rätt mat om det är hett.

1. Själva La Mata är väldigt fint men ganska dött från oktober till april. Många butiker och restauranger stänger då. Så tacksam över att vi fick skjuts en bit på vägen för det blev ändå 7 km som jag gick igår. Har förstått att det är många av försäljarna på marknaderna som reser runt här på kusten så utbudet är nog liknande strax utanför Benidorm.
      Man undrar hur barerna kan överleva och ibland betalar vi bara 1,20 euro för dryck och tapas. Ingen stor vinst här inte. Vi lämnar ju ofta lite dricks men det är inget någon barägare räknar med att få. Däremot kommer kunderna tillbaka om man är nöjd.
      Salladen med räkor som vi åt hemma och ganska sent var riktigt god och grönsakerna här gör ju sitt till. Räkorna var norska och de brukar vara ett säkert kort.

10. En fantastisk rundtur där, blir mer och mer övertygad om att detta stället är för oss om vi en gång bestämmer oss för att flytta till spanien.
    Att promenera 6 km kan det väl vara värt tycker jag allt men även vi hade nog tagit bussen ”hem” igen 😉

Ha en fin kväll nu Ditte.

1. Här kan man välja på en hel del vad gäller utflyktsmål. Men väl varmt är det just nu så fint att vi fick biltransport en bit på ditvägen och kunde ta bussen hem. Blev ändå dryga 7 km innan jag var hemma på em.
      Tror nog ni skulle gilla tillvaron här.
      Önskar dig också en fin kväll.

1. Visst var det trevligt med en utflykt till La Mata. Och nu var det flera år sedan jag var här på marknaden och en del godsaker kom med hem-. Så gott med den färska sparrisen som kan användas till så mycket- Hade köpt norska räkor till salladen och de var supergoda och salladen blev en hit-

1. Vi har det väldans bra! Och skugga finns oftast att tillgå. Annars är jag bra på att leta upp den-

11. Det är verkligen fint att promenera där i La Mata. Vilken tur att ni fick skjuts en bit, för gott om skugga efter vägen mot La Mata är det verkligen inte.
    Oj! Du fotade bussen? Det får man INTE göra har jag hört… 😉 Fast det är ju inte ditt fel att den råkade komma där på gatan precis när du skulle fota husen 😀

Tack så jättemycket för igår! Gott och trevligt som alltid 🙂

Glad Midsommar!

1. En fin dag blev det men väldans varmt så bilskjutsen gjorde mycket till. Och skuggan är här längs vägen absolut en bristvara. Aha, nu minns jag att du skrivit detta om bussar. Hade helt glömt det här när jag gärna ville ha en gatubild och bussen just råkade komma.
      Tack själva! Så fint att ses.
      Önskar er också en glad midsommar. Och vädret, inte minst, ser ju lovande ut.

12. Jättefina bilder, La Mata ligger ju mej lite varmt om hjärtat.
    Ha en trevlig midsommar och hälsa Mr. B

1. Tack! Jodå, tankar fanns på er när vi passerade strax utanför ert ”gamla” hus.
      Önskar er också en fin midsommar.
      Mr B hälsar.

13. Kul att variera promenaden. Och att kunna ta bussen hem är perfekt, speciellt när du shoppat på vägen. Hur varmt har ni det nu?

1. Varmt hade vi och mitt på dagen ’r det svårt att hitta skugga- Buss hem blev bra, Det belev ända dryga 7 km som vi avverkade. Om dagarna är det ca +27 och i skuggan är det helt ok men den är svår att hitta mitt på dagen. Men hemma på terrassen finns skugga under markisen. Tacksam för det. Mornar och kvällar är skönaste tiden att ge sig ut.