Foto Resor utomlands

Nöt – Ordet att tolka i Gems Weekly Photo Challenge

Nöt är ordet att tolka i  Sannas roliga fotoutmaning – Gems Weekly Photo Challenge. Vad gäller utmaningen i sig så går den ut på att med bild /och/eller text tolka det angivna ordet. Orden vi får att tolka är homonymer, ord som stavas och uttalas lika, men som har olika betydelser. Här är det fritt fram för egna funderingar och tolkningar och alla är välkomna att vara med.

En hår nöt att knäcka. Men kokosnöten är inte en nöt utan precis som valnöten en frukt. En hård nöt att knäcka. Men kokosnöten är ingen nöt, trots sitt namn, utan en frukt.

Vad är en nöt?

Olika förklaringar finns men nötter  kallar men ofta hårda ätbara fruktkärnor. ”Den är en sammansättningav fröet och frukten, där frukten inte öppnar sig för att släppa loss fröet”.  (Wikipedia) Och en del frukter som man till vardags kallar för nötter är det inte i vetenskaplig mening; t.ex valnötter och kokosnötter. Men sedan finns det mängder av nötter som är nötter och inte frukter.

Men vare sig det nu är frukter som man kallar för nötter eller ej så måste man på olika sätt knäcka dem. Och att ”knäcka en nöt”, i betydelsen att lösa ett problem, hamnar vi ju i då och då.

En nöt att knäcka – Ett problem att lösa

För ett par veckor sedan tog jag en tur ut till Evlinge på Värmdö, strax öster om Stockholm. Här ute hade mina föräldrar en sommarstuga från början av 1970-talet och fram till mitten av 1990-talet. Jag skaffade i samma veva en liten ”dagseglare”, 4.75 m lång och med en sittbrunn för 3-4 personer. Och med båten kom en liten utombordsmotor.

Bild från 1972 och en av de första turerna.

Båten i sin litenhet. Här är min äldsta väninna Eva med på en tur. I dagarna är det 50 år sedan vi gick ut GIH – Gymnastik och Idrottshögskolan. Och så fort virustiderna är förbi så ska detta firas. ( I augusti 2018 firade vi att det var 50 år sedan vi började GIH. )

Men så var olyckan framme med motorn på en av de första turerna jag gjorde. Jag skulle backa ut från bryggan och för att göra det måste motorn vändas ett halvt varv. (Fanns ingen backknapp på den ) Och vad händer?  – Jo motorn som är fastsatt med en rejäl skruv liksom ”äter sig upp” längs den kraftigt lutande akterspegeln och faller i sjön. Jag ser hur det bubblar. Försöker få tag på motorn men misslyckas och den sjunker snett ner i vattnet. Jaha! En  stund senare  har jag paddlat in till bryggan och försöker därifrån dyka i för att hitta den.  Ganska lönlöst för den var i gång när den föll i och det var svårt att veta exakt var den hamnade. Lommade hemåt och var bedrövad. En ny motor skulle kosta mig några tusen.Min pappa, liksom andra vi känner  gjorde också några försök att hitta motorn. Men lönlöst.

Värmdö, Evlinge. Min pappa kom på hur denna nöt skulle knäckas. Min pappa kom på en lösning till hur denna nöt skulle knäckas. (Bild från 1972)

Lösningen?

Motorn kom upp och på ett mycket okonventionellt sätt och med hjälp av flottans attackdykare med tuber. Fartyget var ute på övning med ”nya dykare” och detta uppdrag, att plocka upp en motor, blev en bra träning. Ute i viken ankrade fartyget upp  och tre dykarna kom in med en stor gummibåt. På ett par dyk var motorn uppe och de  hittade den på 10 meters djup i dyn. Efter lite uppfräschning i färskvatten var den i skick som ny.

Motorn lämnade jag tillbaka till båtfirman och fick utan kostnad en ny lite starkare motor där det fanns en backknapp. Och den nya motorn sattes fast med extra kedja och sprintrar.

En helt annan nöt – Kokosnöten

Nöten som är en frukt växer i den ofta 20-30 meter höga kokospalmen och mest runt ekvatorn. Kokospalmen brukar få mellan 10-20 frukter som ofta sitter samlade i grupper i palmens topp och som  mognar under hela året.  Själva namnet kan komma från det portugisiska ordet coco, namnet på en apa. Och nötens ena ände kan helt klart påminna om ett aphuvud. Men kokos kan också komma från det latinska ordet ”coccum” som betyder kärna. Eller kanske från det grekiska ordet ”kokkos” för bär eller frukt. (Info från Wikipedia)

Vårt thailändska paradis, Chackapong. I skuggan under kokospalmerna och med hatt.

Lugnt och stilla.

Thailand. Chackpong.Fint att bli erbjuden en helt nyplockad nöt.Fint att bli erbjuden en alldeles nyplockad nöt.

Pool och hav går i ett.  Och kokospalmerna är ständigt närvarande och ger lite skugga.  Men man får se upp eventuellt fallande  nötter.

Titta gärna in här för att se fler tolkningar av veckans tolkningar. Så varierande och roliga att ta del av.

46 svar på ”Nöt – Ordet att tolka i Gems Weekly Photo Challenge”

1. Det kan krävas problemlösning för att öppna en kokosnöt också! Tänk bara på Povel Ramel. Annars förknippar jag kokosnötter med lata dagar på stranden, gärna under en palm. Att förfriska sig med vätskan i kokosnöt är helt magiskt, man kvicknar till på nolltid och livet ler igen.
    Ha det gott!

1. Tänkte också på Povel här. Men har nog alltid fått hjälp att öppna dem. Och sval kokosmjölk i skuggan på en strand är minnesvärt. För min del får det nog stanna där nu med de solskador jag har.
      Ha det gott du också.

2. Vilket fruktbart inlägg med många olika sorters nötter. Ärligt talat så kan det vara knepigt att veta vad som är nöt eller inte nöt. Så smart ni ordnade med motorn för det var verkligen en nöt att knäcka. En kokosnöt i huvudet skulle nog vara knäckande på annat sätt.

Kram och god vkäll!

1. Nötter liksom mycket annat är knepigt. Men helt oavsett kan det var roligt att försöka knäcka dem.
      Tänkte på incidenten med motorn när jag var ute till gamla ”landet” och och med tanke på att det snart är 50 år sedan så kunde jag ju skriva om det. Är nog både första och sista gången svenska marinen åkt ut i ett liknande ärende.
      Har klarat mig undan fallande kokosnötter hitintills. Men smakar dem gärna.
      Kram och trevlig kväll.

3. Du fann koden och knäckte nöten på ett härligt sätt; fyndig är nötknäckaren Ditte!
    I dag extra kram med tanke på ditt tillstånd!

1. Just vad gällde båtmotorn var det pappa som knäckte den nöten. Och med bravur. Det är nog enda gången flottans dykare hämtat upp en liten utombordsmotor. men sådan var han, min pappa. Inget var omöjligt. Tänkte just på händelsen när jag var ute på Evlinge i maj och såg bryggorna och huset.
      Tack, Tove för omtanken. Lite mindre ont idag.

4. Kul se de gamla bilderna.
    Fiffigt sätt få upp båtmotorn till slut.
    Att se kokosnötter saknar jag.
    Finns ju en hel del av den varan hemma i byn.
    Dock ej så förtjust i de som dryck!

1. Jag var ute till vårt gamla sommarhus för några veckor sedan och mindes då incidenten när jag stod här vi bryggan. DEt är nog enda gången svenska marinen kommit med ett stort fartyg för att vara behjälplig att ta upp en båtmotor. Men så var det.
      Pappas idé har var lysande och för honom var inget omöjligt.
      Saknar vår by i Thailand men har fina minnen att bevara.
      Kan tänka mig att du saknar er också. Har ofta haft kokospalmer som skugga. Och gillar den svala kokosmjölken som är helt färsk. Men den är ju speciell så jag kan förstå om du inte gillar den.
      Trevlig kväll.

1. Tack! Det är nog första och enda gången marinen har ryckt ut på detta sätt. Gissa om folk runt om undrade vad som stod på. Tänkte på incidenten när jag var ute på gamla ”landet” i maj och såg bryggan och platsen där motorn försvann. För min pappa var liksom inget omöjligt. Jo, hans kamp mot alzheimer.
      En strålande dag och kväll här.
      Antar att ni också har det fint. Är med i tankarna.

1. Tack! Visst är det så! Och att knäcka nötter kan vara en rolig utmaning och på olika sätt. Har dock hitintills sluppit att få kokosnötterna i huvudet. Men har tyckt om att få en nyskördad kokosnöt i handen och tyckt om det läskande innehållet.

5. Den nöt (läs: det temat) knäckte du utan minst problem. Storyn med båtmotorn var grym å vilken otrolig tur att motorn inte gick sönder. Det gäller att ha en uppfinningsrik och snabbtänkt pappa som din med de rätta ”connections”. Det äventyret kommer du nog alltid att minnas.
    Det slår mig varje gång när du visar en bild på din pappa hur lik du är honom, inte bara till utseendet utan till sättet också.
    Åsså lutar jag mig tillbaka i stolen, njuter av dina bilder och hoppas att någon serverar mig en Piña Colada, innedrinken på 1980-talet;-)
    Ett toppen bidrag till temat!

1. Tackar! Men en del fick jag tänka till. I maj, när jag tog en vända ut till mina föräldrars tidigare sommarhus” och gick ner till bryggan mindes jag så klart episoden.Tänk marinens fartyg som kommer in i viken, lägger till, och tre man kom in till bryggan i en gummibåt med attackdykarutrustning.
      För pappa fanns det nästan inget som var omöjligt men han ville egentligen aldrig be om tjänster. Detta var ett undantag. Och säkert kompenserade han dem. Nu är det snart 50 år sedan detta hände men minnet finns kvar.
      Jag har nog på olika vis varit lik min pappa både till sättet och utseendet. ”Samma skrot och korn”.
      Ja, en ”pina colada” skulle jag gärna ta. Men får nog vänta ett tag tills behandlingen lägger sig. Men jag har lite mindre ont idag och den allergiska reaktionen har dämpats en del. Bra så.

6. De sista bilderna är helt fantastiskt vackra!
    Ditt motortrassel fick mig att minnas min storebror som seglade med scouterna och de tappade bommen i vattnet. Pappas kusin (en av bröderna Ressel, rederiet) låg i lumpen eller vad det nu var men han kom och fick dyka efter bommen som kom till rätta.

1. Jag är också väldigt förtjust dessa bilder från vårt thailändska paradis. Så orört och älskar skuggan de gav liksom den svala kokosmjölken. och gärna i en ”pina colada”.
      Visst är det bra med kontakter och att se möjligheterna . För min pappa var aldrig något omöjligt. Förutom kampen mot hans alzheimer.
      Kul att bommen kom till rätta för annars är det ju knepigt att kunna segla.

7. Vilken underbar historia med båtmotorn, snyggt jobbat av din pappa bl.a, fint med en bild av honom också.
    Alla dessa ljuvliga bilder från ert paradis i Thailand, det ser så ljuvligt ut! Kokos är gott, mens vårt att få upp en kokosnöt har jag förstått!
    Må så gott!

1. Nöten med den försvunna båtmotorn var klurig att knäcka. Men min pappa var av den sorten att inget var omöjligt. Och han lyckades med det mesta. Mndes historien så tydligt när jag var ut till ”gamla sommarhuset” i maj och gick nere på bryggan .
      Vi har verkligen fina minnen från Thailand och skuggan som kokospalmerna gav var behaglig. Testade aldrig på egen hand att få upp en kokosnöt. Antar att jag då haft att göra.
      Önskar dig fortsatt fina dagar på landet.
      kram

8. Vilken balanskonstnär han är då han står på räcket och plockar ner kokosnötter.
    Smart av din pappa att nyttja de nya dykarna för uppdraget.
    Ha en bra onsdag, en nöt att knäcka nu är hur man får ner temperaturen inomhus till natten då den tropiska värmen drar in över landet. Ja, vi har inte sett att den är här än till fullo, så nöten kanske knäcker sig självt=)

1. Är också imponerad av dessa som plockar ner kokosnötterna. Här där vi bodde gjorde personalen det för att nötterna inte på egen hand ska falla i huvudet på oss som sökte skugga under kokospalmerna. Jag gillar ju skuggan och sitter gärna under en kokospalm och är tacksam över att inte behöva ha hjälm på mig.
      Knepigt nu med värmen. Vi har tvärdrag oc drar ner markisen och persienner under dagen dör att stänga ljuset ute. Lite trist men det har hjälpt. Men visst är det en nöt att knäcka. (Vi har en fläkt också men ofta vispar den bara runt luften.)

9. Det blev en spännande historia att knäcka nöten med den förlorade motorn – kul att få läsa – och fina bilder. Kokosnötter får mig alltid att tänka på Povel Ramel! Fantastiska bilder, de där med kokospalmerna!
    Min första tanke på ordet var nöt, i betydelsen nötboskap 🙂
    Önskar dig en fin dag!

1. Nöten med motorn som försvann knäckte min pappa väldigt bra. Tänkte på incidenten när jag var en sväng ut till landet och stod här nere på bryggan. Nötboskap tänkte jag också på men fick begränsa mig. Hade några fina bilder på dem också..
      Önskar dig också en trevlig onsdag. Här blir det varmt idag.
      kram

10. Heisann, når enden på historien er god, er vel allting godt. Kan tenke meg frustrasjonen din når motoren havna i vannet!
    Ang vær obs på fallende kokosnøtter. Jeg fikk en skremmende opplevelse , husker ikke eksakt hvor, kan ha vært Thailand, da en kokosnøtt falt pladask i bakken bare noen centimeter foran meg. Hadde flaks mao. Nydelige bilder og jeg lærte litt ny etymologi, om hvor ordet kokos kommer, eller kan komme fra… Ha fine sommerdager ;:OD)

1. Slutet blev gott och min pappa kom här på hur man skulle kunna knäcka nöten och få upp motorn. Jag visst var den fallit ner men motorn rörde sig så den hamnade lite längre bort och åt sig ner på sjöbotten.
      Detta med fallande kokosnötter är en fara och här där vi bott har personal dagligen sett till kokospalmerna med sina nötter. Men det är lätt hänt att de faller ner. Vilken tur att du inte fick kokosnöten på dig.
      För vår del har vi tillbringat mycket tid just här i Thailand dit inga turister egentligen söker sig och det är en plats vi verkligen tycker mycket om.
      Önskar dig också fina sommardagar.

11. Vilken spännande berättelse! Med motorn som försvinner ner i havet och återfinns av attackdykare…inte många som har varit med om något sådant. Tänk att den återfanns igen, vilken tur eller snarare skicklighet 🙂
    Nyplockad kokosnöt låter frestande, det har jag aldrig ätit.

Tänk att en nötutmaning kan ge ett så spännande inlägg. Tack!

Må gott och ha en fortsatt fin sommardag!
    Kram Christina

1. En rejäl nöt att knäcka blev det här med motorn. Men min pappa kom på en tanke och den bar ända in i mål. dEt är nog både första och sista gången marinen bidragit till något sådant. Men det är snart 50 år sedan.
      Det är lite roligt att fundera över orden vi får och det blir verkligen många varierade tolkningar.
      Önskar dig också fortsatt fina sommardagar.
      kram

12. Så många härliga minnen du har och bilderna visar också på att det har varit trevligt. Detta med båtmotorn kanske inte hör till de trevligaste minnena, men upplösningen tycker jag var härlig. Tänk att få en sådan hjälp, inte dåligt.
    Roligt att se dig i aktion i båten.
    Jag har också fått en precis nyplockad nöt, i Brasilien, klart fin känsla.
    Ha det så bra det går i värmen. Var rädd om dig.
    Varm kram!

1. Jag är glad för att fina minnen jag har med mig. Kom just att tänka på incidenten med båtmotorn när jag var ute på Värmdö och passerade bryggan där detta hände. Snart 50 år sedan. Det var så snopet att motorn bara försvann. Men min pappa kom på hur kan kunde ”knäcka nöten”. Det är nog enda gången flottan och attackdykare varit behjälpliga vid just en sådan händelse-
      Du har ju många fina minnen från Brasilien och kan tänka mig att du minns även nyplockade kokosnötter.
      Ha det bra du också.

13. Vilken intressant lösning på bloggutmaningen eller vad det rätta ordet är. Jag älskar att få läsa om sådana berättelser, som hur din fantastiska pappa löste situationen. Hatten av för honom. Förstår att du drabbades av nostalgi och dörren till gamla minnen kom fram.
    Kram från Bosse som snart inte hinner med att fixa till mina/våra bilder. De bara läggs i datummappar.

1. Tack! Ja, det här med båtmotorn var en rejäl nöt att knäcka. Och för min pappa var nästan inget omöjligt. Jo, mot Alzheimer kunde han inte vinna. Men han kämpade länge. Alltför länge.
      Jag var ju ut hit till mina föräldrars stuga i maj och när jag kom ut på bryggan här så mindes jag såväl incidenten med motorn i början av 1970-talet.Det är nog både första och sista gången flottan gjort en sådan utryckning. (Å andra sidan hade han utbildat dessa. Och jag vet att pappa var uppskattad av de han träffat på. I alla fall om det inte var fiender under kriget…)
      kram!

14. Blev berörd av din och Evas långa vänskap. Hoppas ni fixar till ett personligt och mysigt 50-års firande lite senare.
    Samma Bosse, bara en minut äldre. 😉

1. Vi träffades 1968 då vi började på GIH och det firade vi för två år sedan. I år är det 50 år sedan vi tog vår examen och visst ska vi nog kunna fira så småningom. En fin vänskap är det.
      Önskar dig fortsatt fina dagar.

15. Who jag blundade och fastnade i dina bilder, jag simmade i poolen och såg ut över havet. Skakade träden som Baloo så kokosnötterna ven längs mitt huvud 🙂 Otroligt vackra bilder. 50 år sedan ni gick ut gymnasiet – de var inte igår de. Man fattar knappast vad tiden tagit vägen. När du gick ut var jag 11 år. Så jag hade en hel del pluggår kvar 🙂

Kramiz o ha en fin dag.

1. Tack! Kokosnötter, kokospalmer och Thailand är fina minnen. Så skönt med den skugga kokospalmerna gav. Fina minnen är det och troligen får de förbli så- Ja, visst går tiden och dessutom fort. Ja, du ser jag har mina årsringar.
      Önskar dig också en fin dag.
      kram

1. Tack! Och jag kom också på ett fint minne från när min pappa knäckte en knepig nöt.

1. Lite fotonostalgi och pappersbilder är kul. Och visst var sjölivet ofta roligare förr. Och säkrare. (Ja, utom när man tappar en motor)
      Visst är lite exotiska nötter också trevligt.

16. Vilken fin dagseglare ”visste inte att de hette så” ,-)
    Fin bild på dig i båten!Vilken tur i oturen att du fick hjälp att få upp den, det var din pappas ide förstår jag ,-))) Genialt!
    Dom fick en bra övning och du fick upp den och byta till en starkare. Kanon ,-))
    Härliga bilder!
    Kokosnötter ska vara väldigt nyttiga har jag läst. jag har ju lite kokosolja varje morgon.
    Kul att få veta mer om kokosnöten.
    Ha det jättefiint KRAM ,-)

1. Båten var riktigt trevlig, min första. Och en dagseglare är just en båt som man är ute med över dagen. Finns inga direkta övernattningsmöjligheter men tält kan man alltid ha med sig. För min pappa fanns det nog inge omöjligheter. Nu när jag var ute till den ”gamla sommarstugan” och stod på bryggan så mindes jag så väl incidenten. Och det blev ett bra slut.
      Kokosnötter är både nyttiga och i princip allt på den kan användas.
      Ha det fint du också.

17. Vilken fin liten båt du hade och så fiffig din pappa var som fick dykarna att ta upp motorn ur dyn. Har en liknande upplevelse då vi låg i Trysunda hamn med vår segelbåt när vi var barn och jag tror det var syrran som tappade sina glasögon överbord när vi hängde över relingen för att se ner i vattnet. Pappa kände en fritidsdykare som har stuga där och han kom och dök, han tyckte också det var kul att dyka med ett uppdrag , och han hittade glasögonen i dyn.
    Jag har nog aldrig speciellt tänkt på kokosnötter men här fick jag lära mig en massa nytt och bilderna från Thailand är fantastiska! Jag förstår att de var en härlig plats.

1. Det var en riktigt bra liten första båt och den användes flitigt. Ja, motorn var en speciell historia och det blev ju ett bra slut. Vad roligt att du har en liknande händelse i minnet. Också med gott resultat.
      Vi har ju varit en hel del i Thailand och där omgetts av en hel del kokospalmer med kokosnötter. Och bra skugga har de palmerna gett mig. Vi hade ett så fint ställe på fastlandet där vi varit mycket och tämligen turistfritt.