Stockholm

Ett kinesiskt skepp kom lastat med en ”guldbro”

Igår var det så äntligen dags att här i Stockholm se när ett skepp från Kina, Zhen Hua 22,  kom lastat med en ”guldbro”. En bro som i ett stycke fraktats från Shanghai. En resa som gått  via Suezkanalen och Biscayabukten anlände alltså hit i går. Transporten var planerad att ta omkring sju veckor men drog ut på tiden. Mycket p.g.a. hårt väder. Start från Kina var i den 3/1 och planerad ankomst till Stockholm den 8/2. En resa på sju veckor. Men tidsmässigt  blev den betydligt längre.

Ett kinesiskt skepp kom igår lastat med en "guldbro" . En stålbro som ska bli huvudbro i det ombyggnaden av Slussenområdet i Stockholm.Ett kinesiskt skepp kom igår till Stockholm  lastat med en ”guldbro”. En stålbro som ska på plats i den pågående ombyggnaden av Slussen i Stockholm.

Ett kinesiskt skepp – Zhen Hua 33

gled i går klockan 14 in mot Stockholm.  Och många var det som gett sig ut för att se guldbron, stålbron, anlända. Detta ska komma att bli Slussenområdets nya huvudbro.  Bron och dess konstruktion är en komplicerad historia och jag länkar till en artikel där man får veta det mesta i teknisk väg.

Guldbron, en stålbro, har på uppdrag av företaget ”Skanska” tillverkats i Kina. Bron i sig är rejält tilltagen med sin längd på 140 meter, bredd 45 meter och vikt 3 700 ton. Och Zhen Hua 33, fartyget som står för transporten, är  också en rejäl konstruktion  med ett långt och lågt latsdäck  på 185 meter meter och har en bredd på 43 meter. (Den totala längden är 227 meter) Fartyget har  Vad som är extra praktiskt är att Zhen Hua 33 kan sänka lastdäcket en bit under vattenytan och det  möjligör på/avlastning både av ett annat fartyg, en oljeplattform  eller annan flytande last. Och sedan kan fartyget höjas igen.

Vi tyckte att det vore roligt att se fartyget glida in i Stockholm med den dyrbara lasten och tog oss en promenad längs kajen för titta.

Vi går längs kajen, passerar Danvikstullsbron. En sträcka vi ofta går när vi traskar runt hela Södermalm, en sträcka på drga 10 km. Men hit till Danvkstull och  det mysiga caféet Boul& Berså, på andra sidan bron styr vi ofta stegen en skön vår, sommar eller höstkväll.  Ett bra tips om man är i Stockholm. 

Så är det dags

eller i varje fall nästan. En hel del människor har samlats för att titta  när skeppet med guldbron ska passera.

En en hel grupp förskolebarn står uppe på berget och här uppifrån  ser man också bra

Kryssningsfartyget Birka Stockholm och en Vaxholmsbåt ligger före fartyget med ”guldbron”

Nu så! Zhen Hua är på väg in mot Stockholm.

Här är det. Inloppet till Stockholm. Ett kinesiskt skepp med en "guldbro". Här är det! Efterlängtat av byggarna. Ett kinesiskt skepp med gyllene last. Guldbron. Och ombord har men en svensk lots som säkert manövrerar det stora fartyget.

Många passagerare var ombord på Vaxholmsbåten Ramsö. Perfekt för  för att komma nära och se både fartyget och guldbron.  (Bron ska här i Stockholm få en starkare guldfärg)

En del av besättningen. De ser säkert fram emot att leverera lasten.

Ett kinesiskt skepp är inte direkt en vanlig syn i inloppet till Stockholm. Här är Zhen Hua nästan framme vid SlussenEn del olika följebåtar som polis, Sjöräddning, bogserbåtar och även en del fritidsbåtar syntes i sällskap med Zhen Hua.  Och det är ju inte direkt en vanlig syn i inloppet till Stockholm med ett kinesiskt skepp. I varje fall inte av den här storleken.

Och vad gör man inte för att få till en bra bild.

Nästan framme vid Stadsgården och Slussen. 

Här Skeppsbron som går längs vattnet och med Gamla stan bakom. Många kranar och byggpontoner är det.

Så var det förtöjningen av skeppet. Många var inblandade.

Bl.a. PEAB bistår.

Många och kraftiga tampar för att ordna med förtöjninge. Men så ligger då ett kinesiskt skepp med en "guldbro" på redden utanför Slussen. Många och kraftiga tampar. Och efter en hel del organisation så ligger nu ett kinesiskt skepp med en guldbro rejält förtöjt

Själva ”guldbron”

ska nu lastas av och komma på plats. Jobbet, som jag förstått det,  kommer att starta i kväll så hoppas på att snart  få se bron på plats.Den bro  som alltså ska sammanbinda Södermalm med Gamla stan.  Men arbetet med att bygga om Slussen kommer att pågå i ytterligare många år.  Och jag följer det på olika sätt varje vecka.

Så här ser Slussenområdet, en av byggarbetsplatserna ,ut just nu och området har förändrats en hel del under åren.

På ”Gondolen”- Katarinahissen såg jag den här skylten.

 

 

38 svar på ”Ett kinesiskt skepp kom lastat med en ”guldbro””

  1. Det måste ha varit ett maffigt sceneri att se denna mastodont till fartyg! Wow! Läckert.
    Första parkett. Ja, jag fick nöja mig med att se på TVn jag.
    Det är mycket som man tar från Kina. Min porslinkrona kom ju därifrån också. Är det så mycket billigare?
    Ha det så fint.
    Nu har här slutat både regna och snöa, så nu ska jag ge mig iväg ut.
    Stor kram!

    1. Det var det! Och för oss är det ju smidigt att ta oss längs kajen. Intressant att se detta gigantiska fartyg manövreras in mot Slussen. Trångt är det ju med Ålands och Finlandsbåtar dessutom. Vi såg också lite repriser på tv men hade då redan sett ankomsten.
      Jag vet att mycket i ”tandläkarväg” görs i Kina, likaså i glasögonväg. Dels finns det oroligt skickliga hantverkare och dels är det betydligt billigare. Vad gäller Sverige är det ju inte så mycket som tillverkas här.(Skor, kläder, kameror, teknikprylar, bilar m.m.m.m.)
      Här har det också regnat idag men jag har varit i Mall of Scandinavia i Solna och ätit lunch med en väninna så någon regnpromenad blev det inte. Gick 22 000 steg igår så det räcker bra för ett par dagar.
      Stor kram

  2. Tack för intressant rapport om den gyllene bron från Kina. Den låg ju i Medelhavet vid Gibraltar och inväntade bättre väder. Nu måste jag ner till Slussen för spaning när jag kommer hem från Spanien i april.
    Hälsningar Solan

    1. Tack! Vi har ju hört så mycket om bron och fartyget och följt färden via datorn så nu när vi var hemma ville vi se när fartyget och bron gled in i Stockholm. Ska försöka se även när den ska av sitt fartyg. Och du hinner nog se en hel del av den när du kommer till Stockholm.
      Önskar dig fina dagar i Spanien.

    1. Det var intressant att se bron när den nu äntligen kom- Ska se om jag kan se den komma på plats också. Men det lär dröja innan den öppnas öfr trafil.
      Kram och trevlig torsdag

    1. Tack! Tänkte också det det igår när fartyget kom med bron. Hoppas också att den passar. Ska ta mig en titt under morgondagen och se om något hänt.

  3. Spännande! Och roligt att du fotade det hela åt oss! Lillebror frågade för ett tag sedan om vi kunde se båten men det kunde vi inte, vi ser inte Gibraltar där vi bor nu, hade antagligen sett båten där vi bodde förut.

    Men då är den nästa på plats nu då! Spännande!

    1. Både spännande och intressant. Vi har följt fartygets och brons resa från Shanghai, Suezkanalen, via Gibraltar och Biscaya och igår anlände de hit. Och givetvis ville vi se när fartyget gled in mot Stockholm. Nu ligger det förtöjt på redden vid Slussen och i natt är det sagt att bron ska börja lossas från fartyget och komma på plats. Får ta mig en promenad ner dit i morgon och se om något hänt. (Tänker inte vara ambitiös och gå ner i natt)

  4. Så trevligt att få se detta på så ”nära” håll genom dig. Det jag såg på TV var ju inte lika detaljerat och informationsrikt. Mycket bra och vackra bilder du fick till. Han som står på bilen, det var ju riktigt originellt.
    Hoppas att jag kan komma till Slussen och se något av det hela.
    Härlig skyltning på Katarinahissen. Vilket välkomnande.
    Ha det fint och varm kram till dig.

    1. Vad trevligt att du var med oss. Vi bor ju så nära så det är ju så enkelt att gå och titta. Vi har följt skeppets och guldbrons resa,via datorn,från starten i Shanghi och ville nu gärna se ankomsten hit. Och kameran var med. Men det var mulet så bilderna blev lite i ”gråskala”. Jag hoppas också att du senare kan komma till Slussen och se, men just nu är det så rörigt där att det inte direkt känns så roligt. Jag ska gå ner i morgon och se om bron kommit av fartyget. Återkommer om det.
      Ha det fint du också.
      Varm kram

  5. Kul att du också var ute och såg det anlända Stockholm. Visst är det en stor last som har kommit långväga ifrån. Håller tummarna att det flyter på bra nu.

    1. Vi bor på Söder så det är enkelt att gå till Danvikstullsbron och Tegelvikshanmen så vi såg bra när fartyget kom med sin dyrbara last. Vi har följt fartyget hela resan via datorn från det att Shanghai lämnades och tills att det nu gled in i Stockholm. Ska ta mig en titt i morgon och se hur det gått med avlastningen av bron. Hoppas den passar.

    1. Visst är det så! Vi har följt den via datorn, hela resan från Shanghai och hit och därför var det kul att se det hela- Och fartygets konstruktion är spännande. Ska se om jag ska gå ner i morgon och se om bron lastats av. De skulle börja i kväll/natt. Jag är mest imponerad av att transporten ens var möjlig.

  6. Tack för alla bilderna på den spännande transporten! Har bara sett lite bilder på sociala medier.
    Nu är jag väl hemkommen från Järvsö, men hade hellre stannat där i landsbygden lite till!
    Kram!

    1. Välkommen hem! Kan absolut förstå att du gärna stannat kvar i den friska luften och skidåkningen. Ni ser ut att ha haft jättefina dagar.
      Vi var på plats när ”guldbron” kom och det var roligt att se det hela.
      Kram

  7. Det måste ha varit en upplevelse att se detta från första parkett! Härliga bilder från den sista transportbiten. Min första tanke var att folk skulle gå i taket med tanke på att det är ett kinesiskt fartyg men så väl att det inte blev så.

    Kram och god kväll!

    1. Det var det! Vi har följt fartygets färd sedan det i januari lämnade Shanghai och när vi nu har så nära ville vi gärna se det glida in i Stockholm. Nej då, mängder av människor var ute. Däremot hörde jag idag på nyheterna att besättningen var orolig att gå i land i Stockholm p.g.a risken på Corona. De har jag varit till havs sedan de 3/1 och utan virus. På lördag ska de på nytt sätta kurs mot Kina. (Och där har man ju hyfsat kommit till rätta med coronaviruset för att man var snabb och handlingskraftig.)
      Önskar dig också en fin kväll.
      Kram

  8. Trodde nog och gissade att du skulle dokumentera den historiska händelsen. Och det gjorde du med helt suveräna bilder. Så himla kul att kunna se tillbaka på ”leveransen av guldbron”. Å den har ju gjort en rejäl ”världsomsegling” om man tänker på det.
    Nu återstår ”bara” att få bron på plats och allt annat att klaffa. Antar att du kommer följa brons och Slussens vidare ”öde”. Och det ser jag verkligen framemot. Mycket bra jobbat där! Tusen tack för att du delade med dig:-)

    1. Tack och tack! Ja, det var ju grått så ljuset i bilderna fick jag inte till. Men så är det ibland.
      Vi tyckte det var roligt att ta en promenad längs kajen för att se när Zhen Hua gled in mot Stockholm. Vi har följt hela resan från Shanghai via datorn och ville vara med om målgången. Tror att ”guldbron” skulle börja lastas av i natt så ska ta en sväng i morgon och se vad som hänt. Hoppas verkligen att den ”passar”.
      Mer om bron kommer en annan dag.

    1. Tack! Vi har via datorn följt ”guldbron” och skeppet sedan de lämnade Shanghai. Så att nu och nu se när ankomsten till Stockholm kändes roligt. Och det var många åskådare som gett sig ut. Fartyget ska på lördag lämna Stockholm och då ska bron vara avlastad och i viss mån på plats. Ska ta en vända ner till Slussen i morgon och se hur det ser ut. Så mer info kommer.

    1. Jag har via datorn följt fartyget från starten i Shanghai i januari, via Suezkanalen och Biscaya så n ville jag se ankomsten till Stockholm också. Och det fick jag.Vet att de i natt skulle börja ordna med att få bron av fartyget och det passar ju bra när Ålandsbåtarna är borta över natten. Ska ta en sväng i morgon för att se om något hänt. Danvikstullsbron gillar jag också och den är ju liksom i en annan division. Undrar hur ”guldbron” kommer att te sig. Och målas ska den ju också, i guldfärg.

    1. Jätteroligt att se ankomsten och vi har varit med, via datorn, sedan starten i januari i Shanghai. Och nu gled det gigantiska fartyget in i Stockholm med ”guldbron”. Ja, den ska målas senare. Hoppas också den passare. Ska ta mig en titt idag nere vid Slussen. Jätteroligt att du var med oss här.
      Ha det gott!
      Många tankar till er.

  9. Måste ha varit huuur maffigt som helst att se live! Det är väldigt imponerande att se här på dina bilder också, tack för det 🙂
    Ni glömde väl inte att vinka till båten? Jag tror det är lag på att vinka till båtar, fast det kanske bara gäller kryssningsskepp 😀

    Ha en fin dag!

    1. Det var jätteroligt att se fartyget glida in här i Stockholm och mot Slussen och Gamla stan. Vi har följt hela transporten från Shanghai dag för dag så det var extra roligt att se ankomsten. Hoppas nu bron passar. Ska ta oss en titt idag. Visst vinkade vi till fartyget när det kom.
      Kul att ni också hängde med här vid ankomsten.
      Önskar er en fin fredag. Idag kunde jag hålla rätt på vilken dag det är. Värre igår.

  10. Men va roligt att se bilder på denna guld bro som man bara sett på tv o läst om. Maffigt att se o hur dom bogserar den hit 🙂 tack för det Ditte & fin dag kram

    1. Vi har följt hela transporten via datorn från starten i januari i Shanghai, via Suezkanalen, Biscaya och så ankomsten nu till Stockholm. Mäktigt att se. Hoppas den nu passar. Får ta mig en sväng idag och titta.
      Önskar dig en fin fredag.
      Kram

  11. Måste bara titta in och se din uppföljning! Lite mer personligt än TV 🙂
    Tackkram!

    1. Tack, för besöket! Och visst var jag på plats. Mer kommer när jag sett om ”guldbron” passar eller inte. Blir en vända idag ner till Slussen.
      Stor kram och tack för fint samtal.

    1. Ska idag gå ner och se om bron ser ut att passa. Verkligt roligt att se fartyget och bron glida in i Stockholm. Vi har följt den sedan start via datorn och nu gick den i mål.
      Ha det fint du också

    1. Som jag förstått det ligger bron kvar på pontonerna än så länge. Mne jag ska ta mig en titt på plats i veckan och återkommer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *