Resor utomlands

På kryssning runt Kap Horn – Vad tyckte vi om hela resan?

i Idag är det redan två veckor sedan vi kom hem från vår resa, en kryssning  längs Chiles och Argentinas södra kuster.   Resans huvudsyfte  var i första hand att runda Kap Horn, vilket vi delvis gjorde. Men resan i sig  gav oss också så mycket mer och på många olika sätt. Vad som var nytt för oss var kanske att vara på en kryssning under en längre tid än 10 dagar. Så vad tyckte vi. Nu har vi hunnit landa i upplevelser och intryck och gör en sammanfattning.

Här vårt fartyg, Star Princess ,som tog oss på en kryssning längs Chilre och Argentinas kuster för att runda Kap Horn. Fartyget Star Princess från rederiet Princess Cruises blev vårt ”hem” under de två veckor vi var på kryssning. En kryssning på öppna hav, Stilla havet och Atlanten men även in i fjordarna längs Chiles och Argentinas kuster.

Att vara på kryssning

har vi varit vid flera tillfällen och då mellan 7 och 10 dagar; i Västindien, några kryssningar i Medelhavet, längs Norges fjordar och runt  i Atlanten med besök på de olika Kanarieöarna,Madeira och i Nordafrika. (Till detta kommer kortare kryssningar till Polen, Estland, Lettland,  Litauen och Finland med Åland.) Vi tittade en hel del  på ”marknaden” vad som fanns att tillgå innan vi bestämde oss. Vill man runda Kap Horn så är båt det som gäller. Och nu ville vi göra det.

Efter en hel del letande bland rederier och att boka flygbiljetter på egen hand hamnade valet att låta en resebyrå ta hand om allt. Valet föll på Phoenix Travel i Göteborg som erbjöd en helhetslösning med både flygresor, hotell, transfer, olika guidade cityturer och så själva kryssningen. Ett mycket bra val visade det sig.  Långt bättre än vi förväntat oss. I resans pris ingick också de lokala och obligatoriska dagliga skatterna för vår hyttkategori  13$ .

Vi var en liten grupp på 8 personer så ingen egentlig gruppresa. Men transfer, hotell, en lunch i Santiago och en middag i Buenos Aires samordnades på ett väldigt bra sätt. Och visst sågs vi då och då ombord på fartyget. Men med 17 däck och 2600 passagerare gick vi inte direkt på varandra fastän vi bodde i samma korridor.

Ett av fartyget fem poolområden. Här tillbringade en del tid i början av kryssningen. Sommar i Sydamerika är från mitten av december till mitten av mars så ett par dagar var det i alla fall +24 grader innan vi kom längre söderut och det blev svalare. (Trots sommar)

Vi flög med holländska KLM

med byte av plan i Amsterdam, stopp i Buenos Aires och sedan två timmar till Santiago de Chile. En resa på totalt 18 timmar. Tyvärr var det trångt mellan stolsraderna och sätena kändes trånga i detta stora plan som tar 408 passagerare, en Boeing 777- 300. Så ett tips är att i mycket god tid boka premium säten eller /economy extra för mer benutrymme och större lutningsgrad på sätena. (Vi försökte månader i förväg boka dessa men de var slut redan i november och vi skulle åka i februari. ) I övrigt bra mat och dryck, trevlig personal och ett bra underhållningssystem.

Att rörra på sig är viktigt om man är på kryssning och här är jag ute på däckspromenad- Många promenader blev det på däck under dagarna till havs.

Konceptet på en kryssning

att varva dagar till havs med besök i land passade oss bra. Vissa dagar och nätter tycket jag det blåste väl mycket på Stilla havet, runt 30 m/sek men oftast kom viden akterifrån (bakifrån) så vågorna blev inte alltför höga. Och sjösjuk blev jag inte på hela resan Fartyget har stabilisatorer, en sorts vingar, som fälls ut när det blåser mycket för att liksom hålla balansen. Sjödagarna ägnade vi åt att läsa och utbudet av salonger/lounger att slå sig ner i var stort. Varje dag fanns olika föredrag om kommande hamnar att lyssna till och här var vi flitiga besökare. Promenader runt däck blev det många av när det inte blåste för hårt och däcken stängdes av. Så viss motion fick vi. Runt fartyget var det ca 850 meter på promenaddäck. Och sist men inte minst fanns ett bra gym för de som var intresserade.

En av alla bekväma lounger där man kunde slå sig ner. Här klart maritim stil.

Maten ombord

är viktig och finns i alla varianter och dygnet runt om man så vill. Star Princess hade tre stora matsalar med bordsservering och för  frukost, lunch och middag och med generösa öppettider. (Under besök i olika hamnar ändrades tiderna) Här utöver kunde man äta i ett par mindre matsalar där man helt fritt komponerade sin meny. En extra kostnad på 29$, en sorts kuvertavgift tillkom och ev. dryck till maten. Men allt utom vatten, kaffe, isté och läsk  kostade extra överallt. Vad gäller matens kvalité och servicen var vi väldigt nöjda och det oavsett vilken matsal vi valde.

Här ”Internattional Café”, öppet dygnet runt. Här lite av utbudet som ständigt fanns. 

Utbudet av maten på ”International Café” varierade under dygnet. Goda sallader, fräscha mackor, soppa, pajer och mängder av bakverk.  Stort urval och bara att beställa det man så önskade.Gott och hel nybryggt kaffe av italienskt snitt var populärt och kostade ett par dollar extra.

En av matsalarna, Capri, där vi oftast åt middag. Ibland även frukost.

Till middag

beställde man från en meny vad som lockade och valde bland många olika förrätter, varmrätter och dessert.  Några rätter fanns alltid  med på menyn och i övrigt kom det till ett antal nya var dag. Som alternativ till matsalarna med bordsservering var en  den jättestora bufférestaurangen  på däck 14 öppen för  frukost, lunch och middag. Och här fanns precis allt av allt. Ibland åt vi frukost eller lunch här uppe, men inte middag. Vi tyckte det var festligare att bli serverade i någon av matsalarna.

Klädd för lite fest och middag.  

Ett par kvällar var det lite mer ”påklätt” till middagen och extra festligt.  Vill man dricka öl eller vin till maten betalar man extra för det. Och det går också utmärkt att spara sin vinflaska till nästa kväll om man så önskar. (En flaska av det billigare vinet ombord, t.ex. det italienska ”Masi” kostar inkl. 15% skatt runt 400 svenska kronor. Som på en svensk restaurang ungefär.

Maken valde här oxfilé till varmrätt. Perfekt grillad eftetr hans önskemål om ”medium -rare”.

 

Vi hade ”anytime dining”

och det innebar att vi inte hade en speciell tid eller matsal där vi var inbokade utan kunde välja fritt. Ibland valde vi att dela bord och så kunde man sitta mellan sex och tio personer runt bordet. Roligt att prata med gäster från många andra länder och att få användning av olika språk förutom engelska. Många nya möten blev det.  Andra gånger valde vi ett bord för två.

God mat och dryck förgyller alltid tillvaron på en kryssning. Blandade skaldjur blev mitt val denna kväll.

Vissa kvällar lagades en av rätterna av kökschefen i matsalen. Bara att beställa. Här är det en läcker pasta som är på gång.

Varje matsal hade sitt eget kök som i sin tur var uppdelad i olika sektioner. Vilken organisation att få till allt.  All mat tillagas också i de respektive köken. Här hade jag chans att få ta mig en titt.

Soppavdelningen

En del av ett restaurangkök ombord på Star Princess. Mycket mat är det som ska lagas på en kryssning.En liten del av köket till en av matsalarna. 

En av flera festkvällar ombord. Hög stämning både dansgolvet och runt om. 

 

Pengar ombord

används inte. Man registrerar ett kreditkort/bankkort redan när man checkar in i terminalen och får då  ett nyckelkort till hytten som är kopplat till det registrerade bankkortet. Hyttkortet är viktigt och på det debiteras alla inköp ombord, även utflykter. Fakturan  får man till sin hytt kvällen innan man lämnar fartyget och om den stämmer så dras pengarna från det uppgivna kontot.

Argentinsk tango

testade vi inte själva men olika dansklasser och kurser var tillgängliga varje dag. Men vi tittade gärna på detta argentinska par och av de argentinare vi lärde känna ombord så förstod vi att detta par var väldigt duktiga. Denna pardans kom till i slutet av 18000-talet i de kvarter i Montevideo (Uruguay) och i Buenos Aires där många immigranter bodde. Tangon blev i början av 1900- talet en modedans som via Paris spred sig  över Europa. Och tangon hittade sedan till Finland där den är populär. Tangon skiljer sig åt runt om och den argentinska har sin speciella stil. Ordet tango lär komma från Afrika och ordet trumma eller tambo, ett kongolesiskt ord för att dansa. Men det finns olika uppfattningar om detta. Att den argentinska tangon är sensuell går inte att ta miste på. Lämnar här ett litet smakprov från Fernando Och Cecilia som fanns med på vår kryssning.

 

 

 

Vill vi åka på kryssning igen?

Absolut! Och även då med ett fartyg som känns lagom i storlek. De alltför stora fartygen lockar mig inte utan det som lockar är resmålen i sig och att det finns något att uppleva dit vi kommer och inte bara sol och stränder. Lockande är inte heller om det skulle komma in flera stora fartyg till en hamn och många tusen turister ska trängas i land. Att fartyget har god standard och komfort och känns säkert är annat som är viktigt. Vi kan även i fortsättningen tänka oss att kryssa med rederiet Princess Cruises som också har ett väldigt bra utbud av kryssningar och olika kombinationer av dem. Finns ju många olika att välja bland och många är ganska likvärdiga. En fördel som vi också kan se på kryssning  är att man inte behöver packa upp och ner utan att allt finns och man har sin hytt.

28 svar på ”På kryssning runt Kap Horn – Vad tyckte vi om hela resan?”

  1. Vilken trevlig sammanfattning av er kryssning! Den var en upplevelse kan jag förstå. Tänk att ha fått följa er hela vägen o ”åka” med till alla ställen ni besökt. Du är otrolig på att skriva resebloggar. Kan läsa dem om igen o fara iväg. Roligt att ni är så nöjda, ja, det är ju mycket som ska funka o tilltala. Ha det nu så gott på europeisk mark, som ni i och för sig nu trampat i två veckor. Kram!

    .

    1. Tack! Och tack igen! Dock blev den lite lång men så fick det bli. Hela resan var en upplevelse med så många platser att besöka och mycket att se.Även många nya möten med människor från världen över har det också blivit. Så roligt att du rest med oss och har haft glädje av det.
      Nu har vi trampat runt här och samtidigt, till viss del, landat i allt det i varit med om.
      Stor kram från Mr B och mig.

  2. Jag har aldrig varit på kryssning om man inte dit räknar båtturer till England och Tyskland. Tidigare har jag tyckt att kryssningar verkade tråkiga men efter att via bloggen hängt med dig så inser jag att så inte är fallet. Dock avskyr jag fortfarande sjögång så den tveksamheten kvarstår…

    Kram och ha en härlig lördag!

    1. Sjögången kan man tyvärr inte välja bort. Men man kan hoppas på det bästa. Och för oss blev det bättre när vi kom över till Atlanten som var lite lugnare. Men kaptenen ombord var försiktig om oss och det uppskattades. För oss var resmålen viktigast och likaså att det var ett bra fartyg. (Hade av Ama fått rekommendationer. De har testat rederiet många gånger.)
      Tråkigt var det inte utan vi tyckte att dagarna till havs gav oss tid att smälta det vi upplevt. För oss är de platser vi besökte viktigast och att resa för att se stränder är inte direkt vår grej.
      Kram och trevlig kväll.

  3. Det verkar som att ni haft en trevlig resa. Jag har blivit mera intresserad av kryssningar med åren. Längst upp på listan står en flodkryssning i Europa.

    1. Resan blev väldigt lyckad och med fina platser att besöka och som heller inte är så vanliga. En kryssning på Donau finns nu på listan och säkert kommer det att bli en eller annan kryssning där det är mest praktiskt att ta sig med ett fartyg. Praktiskt att inte behöva packa upp och ner utan man har sin hytt.

  4. Å, vad spännande! En sådan kryssning har jag aldrig varit på, men det låter lockande att gå i land på olika platser och få se flera olika länder/hamnar, samt världen från en båt. Däremot så vet jag inte vad jag skulle tycka om att vara låst till att befinna mig på en och samma båt så länge….det beror nog på hur bekvämt rummet är och att det finns utrymme att röra sig på.

    Ser dock härligt och avslappnande ut 🙂
    Ha nu en riktigt toppenfin helg!

    Kram Christina

    1. Vi valde denna kryssning eftersom det är enda sättet att ta sig till och runt Kap Horn. Och det var dit vi gärna ville. Att vi sedan fick Falklandsöarna och en hel del annat på ”köpet” var väldigt lyckat. Hytterna är väldigt bekväma och man kan ju själv bestämma hut mycket man vill lägga. Sviter i ett par våningar finns också. Instängd kände vi oss inte allt utan hade en bra hytt på ca 15m2 plus hall och badrum. Och de allmänna utrymmena var många och väldigt trivsamma.
      En fördel tyckte vi var att man får se och uppleva mycket under bekväma förhållanden och slipper byta boende och packa upp och ner.
      Önskar dig också en trevlig helg.

  5. Kryssningar blir nog aldrig riktigt min grej, men det var himla kul att följa er resa, speciellt det du visade på land. Kryssningsfartyget är aningen för överdådig för mig med all lyx, mat och hudlösa priser för dryck. Jag menar en flaska vin för cirka 400 kronor är hudlöst dyrt enligt mig. Tänk vad en flaska kostar i Spanien till exempel. Å en flaska går väl åt varje kväll om man är två – två glas var är ju inte så mycket. Så jag hoppas att passagerarna som gick iland bunkrade med lokala viner som man kunde dricka i hytten;-)

    1. Vi har ju heller inte gjort så många kryssningar men skulle vi nu till Kap Horn så var inte alternativen så stora. Det var en kryssning som gällde. Visst är det ganska dyrt ombord, men vi köpte vin i land och tog med ombord. Och man kunde ta med en flaska per person från varje hamn.Sedan hade fartyget resa på en del viner i sin butik för taxfree och då kostade en flaska ”bara” 15$.I övrigt var vinpriserna som på restaurang i Stockholm. Man kunde också ta med det egenköpta vinet till matsalen och fick betala en lite ”korkavgift”. Men helt ok pris.

  6. Jag har verkligen njutit av dina inlägg på många olika sätt från resan ni gjorde.
    Det här inlägget lägger sig som grädden på moset med all information och alla intryck så fint sammanfattande, precis det man verkligen vill ha! Det märks att du är proffs vad gäller resor och resande. Personligen känner jag inte för att tillbringa min tid på ett kryssningsfartyg, men jag förstår att vill man runda Kap Horn, så finns det inte så många andra alternativ.
    Tack Ditte! Innerligt mycket tack!

    1. Nu var resans huvudsyfte att runda Kap Horn och maken har länge önskat det så en kryssning fick det bli. Extra plus var att det också blev många andra fina stopp och på platser dit vi aldrig trott att vi skulle komma. Att vi sen inte kom runt hela Kap Horn får vi leva med.Tyvärr blev det ett par dagar till havs som inte var beräknade men vindarna ställde till det. Sånt händer ju också.
      Jätteroligt att du varit med och jag har verkligen uppskattat dina entusiastiska och stöttande kommentarer.

  7. Fantastiskt minne för livet, även för er som är resvana, kan jag tro! Och extra roligt att ni upplevde resan så positiv med alla arrangemang. Jag tycker nästan annars att det är mest gnäll och gnöl över allt som inte fungerat till belåtenhet! Och vilken vacker kvinna på väg in till middagen! Så roligt att få se lite bilder på huvudpersonerna på resan också, inte bara på alla sevärdheter, för ni är minsann m,ycket sevärda ni också! Jag hade väl ätit ihjäl mig kan jag tro. Så svårt att begränsa mig när utbudet är så stort. Jag njöt av tangosnuttenockså, och kan berätta att en enda gång har jag blivit uppbjuden av en kavaljer som dansade argentinsk tango, o si det gick inte alls. Han klev ju på som en giraff och jag med min trånga kjol och korta ben hade inte en chans att haka på. Och plötsligt vek han ner halva mig bakåt så jag såg ut som en fickkniv. Nej tack, jag håller mig till den lugnare finska varianten, tack. Tackar och bockar jag också för en fantastisk resa, känns nästan som jag varit med på ett hörn/ kram

    1. Maten var väldigt god och visst åt vi och njöt av den. Men väl hemma igen återgår allt till det mer vanliga igen.Och vi rörde oss en del både ombord och i land. Argentinsk tango tittade vi en hel del på men vi var inte med på några lektioner.
      Och tänk att du testat .Jag har dansat vanlig tango, men de tär ju något helt annat. Du har i alla all ett dråpligt minne av den argentinska tangon men det har inte jag. Kom aldrig dit…
      Vad gäller resan så känner jag att du varit med oss. Och jag har ofta tänkt på dig i olika sammanhang under resans gång. Tror vi har liknande humor.
      Kram!

  8. Åh, så mycket spännande info om er resa! Jag har aldrig varit på en sån kryssning, men vill sååå gärna göra en sån! Men kanske en mindre variant på medelhavet och då också få besöka några platser som man inte varit på. Nu vet jag lite mer hur det kan fungera! Tusen tack för att vi fått följa med på er resa!
    Kram!

    1. Vi var väligt nöja med allt och många spännande hamnar att besöka. Ja, även Kap Horn var en upplevelse fastän vi inte kunde gå iland där. Men en kryssning på Medelhavet är också väldigt trevlig-
      Jätteroligt att du varit med.
      Kram!

  9. Så klart ni var nöjda! Det skulle jag också ha varit … det har varit såå intressant, roligt och lärorikt att få vara med er på den här resan!
    Tack för alla intressanta inlägg!
    Kram

    1. Det var och är vi verkligen. Jätteroligt att du har haft glädje av att följa med oss på resan.
      Kram!

  10. Hög igenkänningsfaktor här även fast vi inte har åkt med just den båten. Anytime-middagarna är helt klart bästa alternativet. Vi varierade oss också med att välja att äta med flera eller att ta ett bord för två. Sen käkade vi middagen på buffén ibland också, eller tog en pizza. Vi har dock aldrig ansett att det var värt att betala extra på nån av dom restaurangerna där man behövde göra det. Maten var så fantastiskt god på dom andra ställena så det kändes helt onödigt.

    Vi kan absolut också tänka oss att kryssa med Princess igen. Dom har många varierade resmål som lockar och dessutom har vi ”jobbat” upp oss i bonusprogrammet så vi får rätt många gratisminutrar med wiffit 😉

    Ha en fin dag och välkommen till Spanien!

    1. Förstår det. Och lite på er inrådan valde vi just Princess Cruises och blev så nöjda. Vi betalade inte heller extra för att äta i dessa mindre matsalarna. Maten var ju så bra även i de andra så dne kostnaden kunde bli en extra flaska vin i stället. Men en del vin köpte vi i land och tog med ombord. Nu fick man ta en flaska / person och tog vi med den till matsalen var det en ”korkavgift” men å andra sidan var vinet i land billigare så totalt blev det ändå ett bättre pris. Även om vi inte åkt så många gånger så fick jag ändå 60 min fri internettid och var glad för det. Men kanske blir det mer nästa gång.
      Blir bra att titta till den spanska sommarstugan nu ett tag. Och förhoppningsvis är dte mer som och varmare här än i Stockholm.
      Önskar er en fin söndag.

    1. Tackar! Förstod att du menade det. Har kommit en bit ner i Frankrike nu. Kul att wifi fungerar i detta SAS plan. Riktigt bra dessutom.

  11. Tack för en trevlig berättelse och jag ler igenkännande åt nästan allt. Nu åkte vi ju med NCL denna gång då vi inte fick tag på biljetter med ”Prinsessan” och det gick bra det med. Samma upplägg på i princip allt och det jag uppskattade var det lite mindre fartyget, bara 1800 pers. Hoppas att det är lite skönare i Spanien än här hemma…ja i ”min gamla” stad Stockholm är det ju ok, men här uppe i norr snöar det för full. Snart på väg söderut, mot Georgien och Tbilisi. Ha det gott, min nyfunna ”resenärsvän” och njut av värmen!

    1. Tack själv! Jag har haft stor glädje av att läsa om både upplevelserna på denna liknande kryssning ni gjorde och på andra resor du gjort. Är så imponerad över dina fantastiskt vackra bilder och njuter av att se dem.
      Kan förstå att du känner igen det jag skrivit om för upplägget är nog likartat på båda fartygen. Kanske är Star Princess lite större, men jag tyckte ändå att det var hanterbart både vad gällde storlek på fartyget och antalet passagerare. Trångt blev det aldrig.
      Så spännande nu med Georgen och Tblisi.Helt okända resetrakter för min del. Hoppas du hinner blogga härifrån och jag är väldans gärna med med.
      Vi har en liten sommarstuga här i Spanien så det är fint att då och då komma hit till mer sol och värme. Men lika intressant som dit du ska resa är det ju inte men trevligt är det.
      Önskar dig, nufunna ”resenärsvän” allt det bästa nu på resan och jag väntar på inlägg.

  12. Jag får hicka när jag läser om KLM. Vi åker KLM till Vancouver och ska sitta bland boskapen…… Ska försöka uppgradera
    Kram!!!!

    1. Det kan ju bero på var i planet man sitter och om du går in på KLMs hemsida bör det gå att klura ut stolsbredd och avstånd till stolen framför. Vet att detta kan variera inom planet. Tyvärr hade vi otur båda vägarna. Och vi var sent ute och kunde inte uppgradera. Men detta var det stora planet och kanske är det bättre i andra plantyper. Men man fick äta i takt med stolsgrannen så smalt var. Och fällde framförvarande sin stol var man själv tvungen att göra det. Kanske kan ni annars byta till två ytterplatser som är mindre instängt.
      Kram och lycka till.

    1. Hej! Cap Horn är en ö och man kan ibland med mindre fartyg ta sig helt runt. Vi kom delvis runt men hela hela varvet runt gick inte eftersom det blåste för mycket och vårt fartyg , som de flesta andra kryssningsfartygen, är för stora och för höga. Verkligt oroliga vatten. Men en del expeditionsfartyg som ska till Antarktis kan ta sig runt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *