Resor i Sverige

Bohuslän dag 2 – Ett besök på Marstrand

Igår kom vi hit till Uddevalla och hotell Bohusgården efter en fin resa från Stockholm med en del trevliga stopp. Idag är det  Bohuslän dag 2 och det var dags för ett besök på Marstrand.  Och Marstrand är en favorit som jag mer än gärna tar i repris. Både privat och som just nu i resejobbet.

Vädret såg lovande ut i Uddevalla på morgonen och vi hoppades att det skulle fortsätta i samma stil även på Marstrand.

Bohuslän dag 2. Uddevalla . Morgonens utsikt från balkong och fönster. Och det såg lovande ut. Bohuslän dag 2. Uddevalla och Bohusgården. Morgonens utsikt över Byfjorden från  fönster och balkong.

Bohuslän dag 2 – Ett besök på Marstrand

Marstrand ligger drygt 70 km sydväst om Uddevalla och med vår buss räknade vi med att det skulle ta drygt en timme att köra dit. Solen fick då och då sällskap av grå molntussar men enligt väderapparna skulle de skingra sig fram å förmiddagen. För att ta sig ut till Marstrandsön tar man en färja och köper biljett i kiosken innan man går på. Turen över tar 5 minuter och färjan går varje kvart. Färjelägen på fastlandssidan av Marstrand heter Koön och här får alla motorfordon parkera.  Över till Marstrandsön kan fordon tas med på färjan om det är nyttofordon.Färjan är ganska liten så antalet bilar som kan medfölja är 3-4 stycken, lite beroende på storlek. Ibland kan bara ett komma med.

Jag har i två blogginlägg, ett från juni 2018; Marstrand i Bohuslän och ett från juni 2019; Marstrand  en favorit – Även i regn och blåst,ganska utförligt berättat om ön så det hoppar jag över idag.

Färjan Lasse-Maja kommer från Marstrandsön och lägger till på fastlandet. (På Koön som ockås hör till Marstand.) Lasse-Maja var en tjuv som uppträdde i damkläder och hamnade i fängelse på Carlstens fästning. Syns i bakgrunden.

Färjan och på väg

med gruppen  över till Marstrandsön. Här på bilden syns Carlstens fästning bättre. Fästningen blev byggd efter freden i Roskilde 1658 då bl.a  Bohuslän blev svenskt. Nu tänkte man försvara Bohuslän mot inkräktare.

Bohuslän dag 2. Ett heldagsbesök på Marstrandsön. Kyrkan i mitten och uppe på berget ligger Carlstens fästning.

Vår guide Lena mötte oss vid färjan och tog oss med på en historisk vandring genom Marstrands historia.

Här har vi stannat på ”Sillgatan”. Ett passande namn eftersom det har fiskats mycket sill i vattnen utanför Marstrand.Och  den feta sillen kunde användas till mycket annat än att äta. Bl.a. fick man tran . Mer om detta här från Bohusläns museum.

Vi gick genom Marstrand och den vackra träbebyggelsen på de smala gatorna.

Hus med en hel del ”snickarglädje i sig”. De flesta byggnaderna på Marstrand är vita/benvta eller grå men det finns även de i gula nyanser.

Lunch och en vända vid havet

Efter rundvandringen på 1 1/2 timme blev det dags för oss att äta lunch och det blev på Marstrands Wärdshus. Man hade dukat långbord utomhus till oss och skön sommarkänsla infann sig genast. Nu fanns heller inte ett moln på himlen. Gravad lax med hovmästarsås, nypotatis och en väl tilltaken sallad smakade väldigt gott.

Den trevliga terrassen på Marstrands Wärdshus . Här var det dukat  ett fint långbord till oss. (Men gästerna på bild är inte från vår grupp)

Efter lunch fanns gott om ”egen tid” och vi var flera som tog en sväng runt delar av Marstrand längs havet. Hela varvet är ca.fem km men vi avverkade ett par tre av dem.

En natur jag har svårt att se mig mätt på.

Stenar, klippor och öppet hav. Och i fjärran några fritidsbåtar.

Klart vatten så det var god sikt under ytan.

Och ett favoritmotiv i repris. Tycker det var bra gjort att även få med truten i bilden.

Bohuslän dag 2. Favoritmotiv i repris. Marstrand. Skagerak, olika nyanser av blått, en fyr, udde oc några hus. Bohuslän dag 2. Denna vy är en verklig favorit i repris. Udden, fyren, husen, båtarna, olika nyanser av blått och ett öppet hav. Här Skagerrak. (Är  själv väldigt nöjd med bilden.)

Favoritmotiv men utan trut och lite inzoomat.

Eftermiddagen kom och det var dags för oss att lämna Marstrandsön och ta färjan tillbaka till fastlandet, Koön.  Resan tillbaka till Uddevalla gick sedan via Tjörn, Tjörnbron, Orust och Uddevallabron. Mycket av Bohuslän här under dagen.Och en väldigt lyckad dag tyckte våra gäster. Jodå, jag också.

En del av Koön. Marstrandssidan på fastlandet Tid för oss att efter en hel dag på Marstrandsön vänta på färjan och ta oss tillbaka hit.

Idag blir det mer av Bohuslän då vi ska besöka Lysekil, Smögen och Fjällbacka. Och även idag är solen med oss.

22 svar på ”Bohuslän dag 2 – Ett besök på Marstrand”

1. Som född i Kungälv har jag spenderat många dagar ute på Marstrand. Det är en riktigt fin ö och även öar omkring är trevliga att besöka om en har tillgång till båt. Ditt favoritmotiv är väldigt vackert och dina bilder är jättefina, riktigt bra med truten!

1. Ja, är du född i Kungälv är ju detta vackra hemmatrakter. Jag har förr varit en del på Marstrand privat men nu har jag under några år lett resor hit till Bohuslän. Och Marstrand nu i juni innan turistsäsongen är i gång är extra behagligt.
      Tack! Fastnade för motivet här och det kändes lite som att jag befann mig i en tavla. Trutar gillar jag egentligen inte men här var den välkommen.

1. Jag är verkligen förtjust i Bohuslän. Och Marstrand är en favorit.Har varit här mnga gånger även utan jobb. Och särskilt utanför turistsäsongen är det än finare att komma hit.
      Tack, vi har haft en strålande dag idag också. Tacksam över att se och uppleva allt vackert här.
      Trevlig kväll

2. Jag tycker väldigt mycket om Bohuslän med det karga landskapet, havet och sältan. Bilderna är läkedom för själen.
    En gång i tiden hade mitt jobb från Älvsborgsdelen en avslutningsfest på fästningen i Marstrand, det var annorlunda och trevligt.
    Vilken tur ni fick med vädret igen!
    Ha det så trevligt fortsättningsvis.

1. Jag är också förtjust i Bohuslän och har varit här en hel del sedan jag var liten. Då mest i trakterna kring Strömstad och ute på Kosteröarna- En fest har jag också upplevt i form av en temafest just på Marstrands fästning. Så roligt. Men länge sen
      Nu hade vi en härlig dag här och även idag har det varit strålande väder-
      Fantastiskt att få jobba i denna miljö

3. Din favoritbild är fin, nästan som en bättre akvarell. 🙂
    Marstrand har jag varit till via dig tidigare och jag är gärna med där igen. Uffe har varit där personligen och tycker om stället väldigt mycket. Så vackert och harmoniskt allt ser ut. Jag vet ju att det är ett ställe som är väldigt populärt och att många söker sig dit men just nu är det kanske lite glesare med folk överallt, när inte semestertiderna har kommit igång på riktigt.
    Naturen, havsmiljön och allt är så vackert, så vackert.
    Tack Ditte !

1. Jag tyckte också den bilden blev bra och roligt att truten kom förbi. Jag har annar sinte så mycket till övers för dem, men här var den välkommen-
      Jodå, jag har ju varit här tidigare både privat och i resejobbet men nu blev det lite annorlunda bilder. Alltid trevligt att du är med.
      Just nu, före midsommar, är en bra tid att komma hit och det är ingen trängsel. Annars blir augusti bra då sommarfolket rest.
      Får lite en känsla här av en del av Ålands skärgård lång ute. Och den känslan tycker jag om.
      kram

1. Visst fick vi! Och Marstrand är så fint. Extra trevligt nu innan misdommar och den stora turistsäsongen. Visst blev bilden med truten bra. tur att den kom just då.
      Vi har även idag haft en strålande vacker dag på alla sätt och med en fin trio; Lysekil, Smögen och Fjällbacka. Ohc visst böev det en rejäl räkmacka på Smögen.Färska smögenräkor.
      Jag är så förtjust i Bohuslän och har alltid varit så fint nu att komma tillbaka.

4. Så värdefullt med en bra guide. Gruppresor är ju så bra på det sättet. Guide ingår!
    Har gått Marstrandsrundan… ellerviaf delar av den flera gånger.
    Blir inspirerad att åka dit igen. Tror att vi har ungefär 15 mil till Marstrand. En lagom dagstur…
    Ha en fortsatt tid resa.

1. Marstrand är så fint och särskilt nu innan alla turister stormar in. Vi hade en ljuvlig dag. Och visst ger det mycket med en bra guide. Vi har haft vår guide Lena i flera år och hon är från trakten.
      För er är det ju en fin dagsutflykt med en tur hit.
      Tack, vi har det så bra och strålande sol och mycket att se och uppleva. För min del är det den fjärde jobbresan hit men det finns alltid nya saker att se och uppleva.
      kram

5. Nu måste jag kolla kartan! Namnet Marstrand är bekant, men hur geografin hänger ihop måste jag bara få veta. Det hjälps inte, jag är bara sån. Trutbilden var verkligt lyckad! Man hinner knappt se när man knäpper, och ibland blir man positivt överraskad, och hur i alla dagar kan skärpan bli så bra i flykten? Jag älskar också havet och kala klippor, så landkrabba och skogsfinne som jag är…

1. Marstrand ligger ute i havsbandet några mil väster om Kungälv. Jag brukar ofta ha med kartor när jag skriver inlägg om resor men nu är det fullt upp ändå.
      Jag tycker bilden med truten är bra och den visar så fint hur det var just här just då.
      Vad häller hav, klippor och skärgård dras jag dit som en magnet.
      Roligt att du också gör det.

6. Helt underbara bilder, och den med fiskmåsen (eller om det är en trut) är enastående. Den kan du verkligen vara stolt över. För mig är det extra roligt att bli påmind om hur det ser ut på Marstrand. Inte bara att jag besökt ön och gillar ”walking Memory Lane”, utan för att jag läst Ann Rosmans alla deckare. Där beskrivs ju omgivningarna och gatorna, bland annat Sillgatan. Å tran – yuck, yuck, yuck! Fick du också denna vedervärdiga ”drink” när du var liten? Jag fick alltid två skedar med tran morgon och kväll. Tran sades ju vara bra för hälsan så…

1. Tack! Ja, den här bilden med truten blev verkligen bra. Hade lite tur också. Så fint att komma hit till Marstrand igen. Anna Rorsman har jag läst men inte den senaste, men det ska bli.Man känner ju verkligen igen miljöerna-
      Trankokerierna gav inkomster och det behövdes i dessa tider. Vad gäller tran så fick jag en sked varje morgon under de månader som hade ett ”r” i sig.
      Pust! Men jag var ganska pigg som barn-Kanske gjorde den nytta.

7. Underbara, underbara Marstrand. Min barndoms ö. Dit åkte vi med båten genom Albrektsunds kanal för att bunkra, äta på Wärdshuset
    och kanske lyssna på orkestern som ibland spelade i parken där den lilla paviljongen står. Huset längst ut på udden är Pehr Gyllenhammars fd. sommarbostad. Måsen ville vara med på bilden som är underbar! 🙂
    Kramar

1. God kväll från Uddevalla och hotell Bohusgården.
      Vi hade en strålande dag på Marstrand och du var med mig i tankarna-
      Minns att du berättat att detta är PG:s hus. Men det hjälps inte. Jag har fastnat för huset och gärna det lite mindre i klippskrevan-
      Jag tycket själv att bilden med måsfågeln som kom blev riktigt bra.
      Sitter nu i solnedgången här på balkongen och njuter av Bohuslän och Byfjorden.
      kram

8. Bohuslän e så vackert sommartid, vi bor på orust om somrarna men vill så gärna till marstrand oxå men så mkt folk under högsäsong enligt min sambo:) smögen och fjällbacka är ju oxå fina platser,kramar

1. Visst är det! Men just både Marstrand, Smögen m.fl. orter har så mycket folk sommartid att det känns dumt att ta sig dit. Orust är ju väldigt fint. Har vänner på Orust så jag har varit där då och då.
      Nu, före midsommar. är ju en väldigt bra tid.