Resor i Sverige

Vidgat vyerna – Alldeles vid Indalsälven i Timrå kommun

I helgen har jag vidgat vyerna och även fått nya upplevelser och det på flera sätt. I fredags morse styrde vi färden norrut mot Medelpad och målet var Hästudden/Bergeforsen, i Timrå kommun. Timrå har jag tidigare passerat på resor till och från Höga Kusten och även längre norrut i landet. Men nu skulle vi tillbringa helgen här i trakten. Och i ”trakten” får jag i sammanhanget också inkludera lite av Sundsvall. (Målet för resan denna gång var inte Sundsvall, inte mer än att vi där bodde på Quality Inn Esplanaden)

I går kväll, lagom till EM slutspelet i fotboll, var vi åter hemma i Stockholm och många upplevelser och intryck rikare.

Medelpad. Timrå kommun. Nu har jag vidgat vyerna ytterligare. Absolut njutbart! Svensk sommar när den är som bäst. Och i en fantastisk miljö här vid Hästudden/Bergeforsen. Nu har jag vidgat vyerna ytterligare.Tacksam!

A;start i Stockholm och B målet för resan, Hästudden/Bergeforsen i Timrå kommun.

Vidgat vyerna

har jag verkligen gjort i helgen och på olika sätt, där även upplevelserna varit många och roliga. Härligt att välkomnas av bubbel och en läcker bricka där olika goda ostar och charkuterierer samsades.Så gott!

Ett gott välkomnande. Dotter Liv hade ordnat.

Skönt att sitta i skuggan under parasollet och bara några få meter från Indalsälven.

Barnbarnet Max kände för lite fotboll och ville träna på att nicka. Och moster Helen  är genast med i spelet.

Barnbarnen föreslår bad och ser fram emot att få med mormor i vattnet.  Helt övertygad är jag ju inte. Men å andra sidan så kunde jag inte missa chanse,  här och nu, genom ett bad i Indalsälven. För det är ju Indalsälven vi är omgivna av.

Om jag kom i? Jodå! Ivrigt påhejad av både barnbarnen och döttrar. (Bild i repris)

Timrå kommun. Har vidgat vyerna genom bad i Indalsälven. Premiär . Här har jag kommit i vattnet.Och vidgat vyerna genom ett bad i älven. Och badat i en älv har jag inte gjort sedan jag var liten och vi bodde i Norge. Visserligen tog det tid innan jag kom i vattnet.  Men i kom jag. Här med William, yngsta barnbarnet.

Dotter Helen tillsammans med barnbarnen.

Vi är vid Bergeforsen/Hästudden

som ligger vid nedersta delen av Inlandsälven i Timrå kommun. Och skulle man vara intresserad av fiske så lär ett av Sveriges bästa fiskevatten finnas här. Hit kommer nybörjare, sportfiskare och fritidsfiskare för att fiska lax, öring och harr. Till en del platser behöver man ha fiskekort men inte till andra. Beror helt på vilken fiskezon man befinner sig i.

En förändring av fisket skedde i Indalsälven då kraftverket i Bergeforsen byggdes 1959 och Indalsälven blev en uppdämd älvdal 1954. Fisken som tidigare gick upp i älven till sina lekplatser kunde inte göra det längre så en fiskodling kom till nedanför Bergeforsen. Fiskodlingen här är en av Sveriges största.

Området här är gammat och låg till för 3000 år sedan under havsytan. Men landhöjningen har gjort att området nu ligger  25 meter över havsytan.  Här finns permanent bebyggelse med nya och gamla villor samt några olika fritidshusområden.

Kvälllen kommer

och det blir en sen middag vid älven.Dotter Liv och Ann Sofie, barnbarnens farmor, står för middagen.Konstaterar att det är ljust mycket längre här uppe än i Stockholm. Och det är absolut inte någon nackdel.

Middag med köttfärsbiffar. Så gott!

Här är gänget samlat för middag. Jodå, det blev efterrätt också . Färska hallon och glass.

Dags för lite motion efter maten. Kubb!  Kallt är det absolut inte men myggen är pigga denna kväll.

Skymningen sänkte sig och jag tog en promenad innan vi tog oss i sena kvällen körde de två milen tillbaka till Sundsvall för att checka in på vårt hotell.

Timrå. Hästudden/Bergeforsen. Indalsälven. Här har jag vidgat vyerna idag och fått många nya upplevelser. Det blev ”en lång dags färd mot natt” och och nya upplevelser i en fantastisk miljö vd Indalsälven har jag vidgat vyerna.

PS  Jag fick i går en kommentar på bloggen som jag funderat lite på. ”Nu förstår jag varför det var något bekant med personen som satt i frukostmatsalen på hotellet i Sundsvall både lördag och söndag morgon”.  Någon måtte alltså ha känt igen mig. Nu får jag klura ett tag.

30 svar på ”Vidgat vyerna – Alldeles vid Indalsälven i Timrå kommun”

1. Magiskt fina bilder, vilken trevlig utflykt det blev. Å så trevligt med ljuset där uppe i norra delen av Sverige. En dröm jag har är att få se midnattssolen! Ha en fortsatt fin måndag!
    Varm Kram!

1. Det blev en så lyckad resa på alla sätt- Så glad att vi kunde göra den.
      Önskar dig en så bra måndag som möjligt.
      Varm kram och många tankar

2. Haha, skulle jag någonsin se dig ”live” så lovar jag att ge mig tillkänna som en glad och engagerad läsare av din blogg!
      😊⭐

1. Vad bra! Då vet jag! Det andra får jag nog ta och grunna på. Tack för fina ord!
        Ha det gott!

2. Hej Ditte!
    Fin resa och fina bilder! Jag har faktiskt varit där 1966-67. Kommer inte i håg exakt var men Bergeforsen känns bekant. Hade nämligen en halvsyster som vi hälsade på flera ggr. Hon hade 5 vackra döttrar. Ja 2 halvsystrar till bodde i Sundsvall…
    Ingen finns kvar då dom väl var dubbelt så gamla som vi eller mer. Minnet är kort…
    Vackert var det där vid älven. Roligt att se la família tuya 🙂
    Kram P ♥♥

1. Hej P!
      Ja, det blev en så fin resa på alla sätt. Mycket att se och uppleva tillsammans med de mina. Och bad blev det ju också i Indalsälven. PÅ torsdag blir det en ny resa, en jobbresa, till Höga kusten. Ska bli jätteroligt.
      Ha det gott!

1. Vistelsen blev väldigt lyckad på alla sätt. Så roligt att ses och fantastiskt vacker miljö-
      Jadå, sol här i Stockholm också.

3. Vilka underbara och somriga bilder med de dina! Så roligt!
    Det är så vackert upp i norr, det blir ett annat ljus.
    Du kan skatta dig lycklig som har barnbarnen så nära och att ha kunnat träffa dem så ofta 😀
    Med mina yngsta har det varit alltför många omständigheter, tyvärr, men snart, så 😀
    Må så gott!

1. Tack! Vi har verkligen haft härliga dagar på alla sätt- En så bra blandning av allt.
      Barnbarnen bor ju i Uppsala, 7 mil bort och med tåg har det ju gått fint att ta sig. Dock har det ju inte blivit lika ofta som annars. Första klass med tåg har fungerat fint även under pandemin och ibland har jag åkt bil.
      Jag vet ju att det varit lite omständigheter med dina yngsta. Men snart ses ni. Förstår att du längtar. vI fick ju nu i helgen till en fin träff uppe på deras lantställe och det blev så lyckat.
      Ha det fint du också,

1. Allt blev så lyckat! Och jag sände dig här en tanke med alla vackra växter som finns. Inte minst pioner.
      Mygg kan man vara utan men den fina miljön väger upp dem.
      Önskar dig också en bra vecka.

4. Så härligt det ser ut. Sådan kontrast mot bilderna från Spanien.
    Mat är viktigt! Lika lockande och inbjudande matbilder som vanligt.
    Och jag som inte badat sötvatten en runda gång i år. Men ganska många gånger i saltvatten. Gott det också!
    Ha en fin måndagskväll ! Kram!

1. Visst är det! Och vanligtvis är vi inte i Spanien sommartid. Men i år fick det bli så. Har ju varit knepigt att åka innan. Visst är mat viktigt och fint att samlas kring god mat och dryck.
      Här är det Indalsälven men kusten ligger ju nära. Men något dopp i havet blev det inte för mig. Så skönt med bad i havet och har man det nära så är det ju toppen.Bara man slipper maneter så…
      Önskar dig en trevlig kväll.

5. Vilken alldeles fantastisk helg ni hade tillsammans med barn, barnbarn, nära och kära! Dessutom så är det alltid trevligt med lite miljöombyte. Att sedan kvällarna var ljusare gjorde det garanterat inte sämre.

Kram och god måndagskväll!

1. Det blev verkligen så lyckat och så fint att vi alla kunde ses här uppe.
      Vacker natur bidrar förstås liksom det trevliga sällskapet och miljön.
      Ljusa kvällar gillas också.
      Önskar dig en trevlig kväll.

6. Hej! Men så kul att du besökt mina hemtrakter. Flyttade till Timrå 1959 gifte mig och skilde mig och 1970 flyttade jag söder ut och hamnade till sist i Ulricehamn. Jag älskar ljuset där uppe. Har fiskat lax i Bergeforsen. Fina familjebilder och så kul med kubbspel. I Indalsälven har däremot inte badat. Ha det gott!

1. Hej!
      Tack! Vad roligt att detta är dina hemtrakter. Jag har passerat Timrå många gånger men bara stannat till en gång och då vid Timrå gårdsbutik. Men nu såg vi mer av området. För mig blev det årets första dopp här i Indalsälven i sällskap med döttrar och barnbarn som också ivrigt hejade på. DEt är barnbarnens farmor som har huset här och första gången jag var här.
      Ha det gott du också.

7. Vilka njutbara bilder från er minisemester i Timrå. Å maten såg himla god ut den också. Kul att Max är så fotbollstokig. Trodde han var målvakt, men även som målvakt måste man ju nicka bort bollar ibland om man rör sig utanför straffområdet. Å har han bytt klubb? Visste gillade Max AIK?! Men här bär han ju en Sirius-tröja. Ja, jag vet att Sirius är Uppsalas fotbollslag, så han spelar kanske i deras knattelag.

1. Tack! Och lyckade dagar blev det verkligen. Max fotbollsintresse håller i sig och jag tror de har växlar en del i laget så att fler är målvakter. Max gillar AIK, det är de som gäller. Men spelar i Vaksala i Uppsala. De har också svart/gula dräkter. Jodå, han gillar Sirius också, men favoriter är AIK. Vilket minne du har!

8. Så ska en vacker sommarhelg i Sverige tillbringas! Myggeländena är nog intensivare där nära älven, trist för visst är de enerverande och man är tvungen att klä sig även när det inte är kyligt. God mat, trevligt sällskap, nya platser, vad kan man mer begära?
    Kramen

1. Det blev verkligen lyckat på alla sätt och myggen drog vidare senare på kvällen. Så fint att vi alla kunde ses här och tur med vädret hade vi också. Och väldigt vackra omgivningar ingick. Tacksam!

9. Såg fantastiskt trevligt och gott ut! Både vidgade vyer och vackra vyer – inte fel alls 🙂

Ha en fin… tisdag! (Kollade upp i datorns hörn vilken dag det var, för säkerhets skull 😉 )

1. Allt blev så lyckat! Och roligt att träffa barnbarnen i den miljö där de vistas på somrarna. Ett bad blev det ju också och inte fel det heller.
      Önskar dig också en bra tisdag.

1. Tack! Vi hade så fina dagar och roligt att se mer av en trakt där jag tidigare mest passerat. Sverige har så mycket fint.

10. Ja visst är det underbart med dom ljusa kvällarna uppe i norr. I Finland där min släkt bor blir det aldrig mörkt på natten under sommaren, blir nästan förskräckt när jag kommer hem igen och det mörknar på natten.
    Vad spännande att du blivit igenkänd. Hoppas du får reda på vem det var.

1. Vi hade en så fin resa och allt blev så lyckat. Och ett bad blev det för min del också. Ovanligt för numer är jag en riktig badkruka. Men barnbarn och döttrar hejade på.
      Grunnar så på vem som kände igen mig. Lär nog få fortsätta med det.
      önskar dig en trevlig vecka.