Torrevieja

På väg till Torrevieja

I går var det en resdag för oss och vi var på väg från Stockholm till Torrevieja. I sig en smidig resa. Det mest osmidiga var nog på Arlanda en måndag morgon i säkerthetskontrollen. Vi brukar boka ”fast track” alltså en snabbpassering genom säkerhetskontrollen och hade det nu också. Tur eller skicklighet?  För vår del kanske erfarenheten varit behjälplig. Var ingen kö alls där.  I en del flygbiljetter ingår ”fast track” och i andra kan man mot en rimlig kostnad lägga till det. Kön till säkerhetskontrollen denna måndag morgon var lång och ringlade som en orm i några hundratal meter och väntetiden var drygt en timme.

Stockholm. Arlanda. Säkerhetskontrollen måndag morgon. Många resenärer. Vi var på väg till Torrevieja men hade här "fast track" och slapp köa. På väg till Torrevieja men först säkerhetskontrollen på Arlanda. Jättelång kö på ca. 45 minuter. Så 15 minuter att vänta på slutet var kanske hanterbart.Tacksam över att vi hade ”fast track”.

Att vara på väg till Torrevieja

igen kändes riktigt trevligt . För min del var jag senast här i oktober och nu är det slutet av mars. (Maken var dock här tre veckor i december och höll ställningarna.) Nu vet vi att det varit trist väder i mars med mycket ”calima”.alltså sandpartiklar som kommer från Sahara. Och när det samtidigt regnar så kan det vara stora mängder röd ”sand” som faller ner. Så vi var oroliga hur vår vita stuga skulle te sig. Kanske nu en röd stuga.

En del blåst var det när vi startade i Stockholm så det blev lite skumpigt innan vi var uppe i luften. Vi hade motvind hela vägen så den beräknade flygtiden 3h och 45 minuter blev dryga 4 timmar.

Stockholm. Arlanda. Norweigians plan är på väg till Torrevieja. Har just lämnat ett blåsigt Arlanda så planet  på väg till Torrevieja”fladdrar” en del i luften på väg upp.

I luften på väg till Torrevieja/Alicante. Ansiksmasker är obligatoriska på Norwegians flygningar utanför Skandinavien. Vi valde platser med gott om benutrymme vid en nödutgång.Skönt att ledigt kunna ställa sig upp. Vad gäller ansiktsmasker är de obligatoriska på Norwegians flygningar utanför Skandinavien.(Inte om man äter eller dricker)

Vi hade hoppats på ett soligt mottagande när vi kom till Alicante. Men icke. Olika nyanser av grått var det däremot gott om.

Grå himmel mötte oss när vi gick in för landning i  Alicante. Men grönskan piggade i alla fall upp färgmässigt.

Landat!

Kanske har det ändrats idag men i lördags var det fortfarande så att man tidigast 48 h före ankomst till Spanien måste fylla i ett ”Hälsoformulär”. Nu har jag gjort det x antal gånger men det kan vara lite knepigt. Här ska man, genom Covidpass visa att man tagit tre sprutor alternativt att man haft Covid eller visa på  ett nytaget negativt PCR test. Detta papper ska visas upp och scannas innan man kan ”kliva in ” i Spanien.

(Suddig bild som jag tog i farten) Munskydd obligatoriska på spanska flygplatser. Här scannar personalen intygen, går snabbt och är allt ok så kan man passera utan vidare.

Vad väntade oss?

Vi hade bokat taxi som väntade och strax före klockan 17 var vi hemma på vår gata i Torrevieja. Från flygplatsen och hit tar det ca 45 minuter. (Buss kan man också ta  direkt från flygplatsen till busstationen i Torrevieja och det gör vi också ibland ) Röd sand var vi beredda på  den möttes vi av. Inte bara terrassen var röd utan passionsblommans gröna partier, liksom hibiskusen och penningblomman hade bytt det gröna mot en del rött.

Blev så glad när jag såg att fyra passionsblommor var utslagna och knopparna var många.Kändes välkomnande.

Så var det då sanden. Maken är i farten med att skura den femte omgången och han  försökte överlag att få bort den röda sanden som bitit sig in. Ett jättejobb. Nya tag blir det idag. Tyvärr verkar solen ha långledigt för det är variationer på molnens grå färg. Men tyvärr verkar de inte skifta i blått. Och helt oavsett vädret blir det en runda för att se om det mesta är sig likt  i våra trakter av Torrevieja-

I går kväll. Maken i skurartagen

PS

Blåst har det gjort en hel del i Torrevieja och så mycket att antennen till vårt internet blåst ner. Så tyvärr har jag ganska dålig uppkoppling tills på fredag då vi förhoppningsvis ska få tillgång till fiber. Så om jag inte är lika flitig bloggbesökare så beror det på att jag nu använder mobilens internet som är betydligt långsammare.

38 svar på ”På väg till Torrevieja”

1. Ja det där inreseformuläret kan vara lite meckigt, men tredje gången jag gjorde det gick det snabbt och smidigt och alla uppgifter är ju inte obligatoriska =) Nu har ni verkligen vårstädat. Kanske bra med molnigt väder så inte skurvattnet missfärgar, tänker att det skulle kunna hinna torka till innan man spolat rent. Nu jobba igen.

1. Vi har också gjort det några gånger och nu krånglade mitt för att jag hade fel format på Covidpasset på den dator jag använde. Man kan ju ha det separat också men vi brukar ha allt i samma QR kod. Och till sist gick det när mitt bevis kom i rätt format.
      Det så bedrövligt ut här och jag var gråtfärdig Men när sedan passionsblomman visade flera blommor blev jag gladare.
      Visst var det bra med moln idag när vi hade jobbdag men nu strax efter 17 är det halvsol och +17 och vi sitter på terrassen. Skönt. Inget mer jobb idag. Ryggen får pusta lite.
      Upptäckte nu två nya passionsblommmor. De är verkligen speciella.

2. Skönt att resan gick bra trots försening och skumpigt. Med oj, så mycket sand på Er terass. Jag hoppas min svåger spolat bort lite hos mig tills jag kommer.
    Hoppas solen kommer fram snart så tillvaron blir njutbar efter all städning.
    Många kramar till Er båda/A-K

1. Jadå, resan gick bra och det var skönt med bilen som väntade. En hel del var det att ta tag i här. Verkligen. Och antennen till internet hade blåst ner på markisen. Har nu beställt fiber som kommer på tisdag.
      Mulet idag men vi har haft fullt upp. Nu lite sol och +17 så vi sitter ute en stund. Var förbi hos dig i dag men det var”stängt”. Men tarooan såg sopad ut.
      Passionsblomman är i alla fall pigg.
      Många kramar till dig från oss.

3. Välkommen med till ert andra hem! Det gick ju smidigt trots motvind och köer som ni lyckligtvis lyckades undvika. Bra att Norwegian fortsätter med munskydd ombord på flygplanen och att munskydd fortfarande är obligatorisk på Alicantes flygplats. Det ska bli intressant att se vad som händer efter den 1 april. Jag menar pandemin är ju på inget sätt över.

Stackars din man! Så mycket skurjobb det blev och du supervisade, såklart;-) Passionsblomman är sååååå fin, väldigt välkomnande. Ja, blommorna blev vattnat lite extra på sistone i Torrevieja.

Förresten – perfekt tajming att lämna Stockholm. Idag har vi sett två snöstormar. Å på skuggsidan ligger snön kvar på marken, lagom kyld till 1,5 minusgrader… Så njut i Torrevieja:-)

1. Tackar! Ja, i alla fall delvis semesterstuga. Känns fint att vara här. Men gissa hur mycket sand….Dessutom en antenn som blåst ner och lite annat. Men passionsblomman var på gott humör och blev än piggare idag när jag duschat bort all röd sant.
      Skakig start och landning för även i Alicante var det rejält blåsigt.
      På Norwegians plan utanför Skandinavien är munskydd än så länge obligatoriska och på flygplatsen i Alc också. Även i taxin. I Torrevieja är det munskydd på i butiker och på restauranger när man rör sig. Vet inte om man behöver Covidpass med leg för restauranger. Återstår att se.
      Maken är fenomenal på grovjobb. Och bra blir det. Jag ägnade mig åt lite sanering inomhus. En del röd sand där också.
      Roligt att passionsblomman är i form och piggare blev den efter duschningen så att de gröna bladen kom till sin rätt igen.
      Mulet här idag också men vi har haft städdag så helt ok. Nu en del sol och +17 så lite bubbel på terrassen sitter bra.

4. Ja jösses så det blåste igår, tänkte på er som skulle upp i luften! Men resan gick bra förstår jag. Tuffast nu verkar den där röda sanden vara att få bort för er, trist!
    Men så fint att mötas av utslagna passionsblommor, och även knoppar, de är ju så vackra!
    Hoppas dagen idag varit bra, trots moln, ni slipper i alla fall hagel och snö?!
    Ha det gott!

1. Jodå, det svängde rejält både vid start och landning men själva resan gick bra. Vi sanerade en del i går men än mer idag. Puh! men det mesta är nu borta. De som varit här har ju kunnat ta lite efter hand. Men här blev det mycket på en gång.
      Glädjande var att det inte direkt var sand inne och att passionsblomman är i gång. Så fin. Men himla trist att internetantennen blåste ner. PÅ fredag ska de komma med fiber. Bra så.
      En bra dag blev det och nu en stund ute med lite bubbel. Halvsol och +17 grader.

1. Idag har vi sanerat en hel del. Mycket röd sand som satt fast.Mulet idag men nu sitter vi ute med ett glas bubbel och det är halvsoligt och +17 grader. Helt ok. Och passen hade vi tursamt nog. De räcker ett par år till.
      Trevligt nu att möta lite vår och vänner här också.
      Ha det fint du också. Och Stockholm är alltid Stockholm.

5. Som det blåste här i går, kan tänka mig det blev skumpigt på den resan, skönt ni är på plats då fattas bara solen, har ni varmt annars?
    Våren tog en paus här i sthlm , vi fick snö igen:) kram

1. Vi hade rejäl motvind ner men det kändes mest vi start på Arlanda och när vi landade i Alicante. Just nu, tisdag kväll tittar solen fram och det är nog nu +17. I övrigt mulet idag men vi har ”sanerat” den röda sanden. Tog tid. Men nu ett glas bubbel ute.
      Mars var ju så fin i Stockholm och säkert kommer solen tillbaka.

6. Så skönt att ni är väl framme i alla fall men jag förstår att det blir en del städning.
    Hoppas det fixar sig med internet men också att vädret vänder till det bättre inom det snaraste.

Kram och god tisdagskväll!

1. Tack, resan gick bra även om det blåste rejält både vid start och landning.Bra med ”fast track” så man slipper att stå i lång kö vid säkerhetskontrollen.
      Trist med antennen som blåst ner och de sätter inte upp någon ny utan nu blir det fiber. Förhoppningsvis kommer de på fredag. Just nu är det ju lite svajigt med mobilens internet.
      En skön kväll blev det med middag på terrassen och hela +17 grader.,
      Kram och trevlig kväll.

7. Låter ändå härligt att komma till värmen. Och att gå se blommor och grönska.
    På väg hem från Värnamo och ”mormorstisdag ”, möter vi ett tunt lager snö. Men ok… det är bara mars!
    Ha det fint! Önskar er soligt dagar! Kram //Anna-Lena

1. Jadå! Och stugan behövde helt klart tillsyn. I kväll satt vi ute och åt middag på terrassen. Det var +17 och lite sol. Riktigt skönt. Nu hoppas vi på skönt vårväder här. En fin vårmånad hade vi ju i mars och njutbart att se våren göra entré.
      Förstod att det nu kom ett litet bakslag hemma men med tanke på mars månad så är det ju helt ok.
      Här hoppas vi på att slippa mer sandregn och om det nu kommer är vi på plats och kan sanera mer direkt. Men helst vill vi ha soliga dagar.
      Ha det fint du också.

8. Jag ser på era glittrande ögon dina och din makes! Att den här resan har ni längtat efter. SÅ glad för er skull, det har tagit tid!
    Var det en svensk röd stuga som väntade er, hoppas inte ,-)
    Härligt att ni nu är på plats ,-))) Njut på VARM KRAM Primrose ,-)

1. Det är fint att vara på plats . Jag och maken var här i oktober och han sedan en vända i december. Men även en spansk stuga behöver tas om hand. nU efter att sandregn var det mycket som var rött här så i går kväll och idag har vi ägnat åt oss att städa. Så mycket röd sand . Även växternas blad var röda så de har jag spolat av och då blev de gröna igen-
      Ha det fint du också.

1. Det var mycket att ta reda på men nu är det gjort. Eftersom vi inte varit på plats har vi inte heller kunnat röja efter hand.
      Så skönt att det värsta är klart.

9. Så glad för er skull att ni äntligen har kommit ner till ert paradis. Röd sand, skit också, men härligt ändå, eller hur? Läste ditt inlägg igår och då tänkte jag och undrade hur det skulle bli med resterna efter stormen…nu vet jag och mer återstår förstås…men, men, det onda med det goda som vanligt och ni kommer säkert att få härliga och upplyftande dagar när det värsta är röjt…det hoppas jag i alla fall!
    Jag längtar till Italien och längtan blir bara starkare, förhoppningsvis kommer vi iväg om en dryg vecka. Ännu mer längtar jag till djuren i Afrika, men det om något står väl skrivet i stjärnorna, så det är bara att fortsätta längta.
    Ha det nu helt underbart bland röd sand och stukade passionsblommor, en varm kram skickar jag också…och många tankar!

1. Mars månad i Stockholm blev ju väldigt bra med mycket sol och många vårblommor vågade sig upp. Här i Spanien har mars på många platser inneburit mycket regn, blåst och röd sand. Jämförelsevis med andra år urtrist väder. Men maken har röjt och fejat så nu ser det ok ut. Och passionsblomman och hibiskusen gillade att bli duschade så att bladen igen blev gröna.
      Jag förstår att du längtar till Italien och hoppas och önskar ni kommer iväg. Skulle också gärna åka dit.
      Ja, jag har djuren i Afrika kvar men jag hoppas och önskar att det ska kunna bli en resa dit. Har rea resor hit med mig i minnet- Har också gått tillbaka många gånger i din blogg och läst om era fantastiska resor.
      Önskar dig det allra bästa och hoppas innerligt att ni nu snart kan återse Italien.
      Många tankar och en varm kram

10. Låter allt lite strapatslikt ändå med alla munskydd, kontroller och guppig resa.
    Som vana resenärer har ni lärt er vad som kan skynda på det hela och det är ju utmärkt att ha en taxi på vänt!
    Men att sen behöva börja semestern med skuruppgifter är kanske inte det man mest längtar efter, har det varit så även tidigare år ellerhar det varit extra besvärligt i år?
    Tyckte först att din make hade en hatt på huvudet, en sån där partyhatt, hihi, men sen såg jag att det var något annat.
    Då inväntar jag rapport om läget i semesterstugan när ni fått det rent och fint

1. Ingen fara! Resan gick smidigt och vi är ju nu vana vid vad som krävs. Ibland tar vi bussen men skönt med taxi och vi visste ju att det var mycket att städa. Maken kämpade på med den röda sanden och nu är den borta. De som alltid är här hinner ju ”sanera” när regnet kommer.
      Mars månad här har i år här varit väldigt trist och med mycket regn. Inte minst den röda sanden har ställt till det. Och all blåst. Vår internetantenn hade blåst ner så på fredag ska vi få in fiber. Man sätter inte längre upp antenner.
      Rapport kommer.

11. Härligt ni är på plats i ”stugan” om än med en hel del städarbete.
    Hos oss i Las Palmas har våra fönster blivit fula igen efter en hel del blåst igår och inatt.
    Vet inte om jag orkar putsa de igen!
    Idag har vi hyrt bil, kört omkring bl.a. upp i bergen. Där var det kallt!
    Önskar dig/er en fortsatta fina dagar.

1. Fint att vara här igen och nu när sanden är borta så känns det mer som vanligt.
      Hos er kanske personalen på hotellet kan ta ett varv med era fönster när de städar.
      Trevligt med bil och att ta sig runt men kan tänka mig det var kyligt i bergen.
      Önskar er fortsatt fina dagar.

12. Skönt att se att ni är på plats i alla fall 🙂 Förstår att det blir en del jobb framöver, men skönt att vara klar med städningen tills solen återvänder 🙂
    Ha det nu så bra!

1. Visst är det fint att vara på plats igen. Och nu är största delen av det röda sandlagret borta. Maken har legat i rejält Och blommorna blev glada över att bli av med den röda sanden. Extra roligt med passionsblomman som blommade fint med tre blommor och ett antal knoppar. Kommer solen slår de ut.
      Önskar dig också fina dagar.
      Här väntar vi på solen idag. Men troligen blir väntan lång.

13. Hu, hu och åter hu!
    Vi råkade ut för den röda sanden för en del år sedan. Inte alls så svår och omfattande som i år. Trots att vi bara har en husbil och körde direkt till biltvätt, så märkte vi hur den bitit sig fast.
    Så förstår jag åtminstone lite av vilket hästjobb ni haft och har.
    😊 Men ni tycks ha förmågan att njuta av det trevliga här i livet…bubbel och babbel med vänner, promenader o s v…
    😊 Må solen lysa över er och den ”vita stugan” framöver!

1. Det var en hel del att ta tag i här men nu är ordningen återställd. Vi ser många bilar som är helt rödprickiga så kabn tänka mig att ni hade ett bestyr med att få husbilen fin igen efter sandregnen.
      Vi kom i måndags kväll och hitintills blev det lite sol igår kväll. Men vi slog oss ner ute och det var i alla fall +17 grader. Bra så.
      Solen lär komma tillbaka till helgen.
      Hemma i Stockholm har ju mars varit en jättefin månad så vi har verkligen där njutit av den fina våren. Hoppas den nu dyker upp här också.
      Och stugan är återigen tämligen vit.
      Ha det gott!

14. Välkomna hit igen! Idag är det fulväder igen och jag ser på terrassen att det har ramlat ned mer sand. Suck… Men till helgen ser det ut att bli fint, temporärt i alla fall.

Den här marsmånaden har verkligen varit under all kritik. Har kollat på ”den här dagen” för tidigare år och det är verkligen en STOR skillnad vädermässigt.

Ha det gott – snart kommer solen tillbaks 🙂

1. Vi hade samlat på oss en hel del sand men Bosse har sanerat så nu är det fint igen. Tyvärr hade antennen till internet blåst ner så vi får förlita oss på det mobila nätverket tills på fredag. Men det fungerar helt ok men lite långsamt är det.
      I Stockholm har det varit toppenväder hela mars, bättre än någonsin. Men nu hoppas vi på att det fina vädret åter ska komma till Torrevieja så att det blir som vanligt igen.
      Önskar er en fin onsdag.

15. Så fint att ni är framme och trots städarbete så blir det fint strax. Inte kul, men nödvändigt, att få bort all denna sand.
    SÅ vackra blommor och grönska! Önskar trevlig onsdag nu.

1. Fint att vara här och nu är det mesta av den röda sanden borta. Det tog tid för mars månad har ju varit väldigt regnig och mycket röd sand från Sahara har kommit ned regnet. Blommorna var pigga och blev än piggare efter att de blivit av med sanden.
      Så roligt att blommorna trivs och välkomnade.
      Tack! Önskar dig också en skön onsdag.

16. Passionablommorna är så fina! Men så obehagligt med all sand… ni kommer nog att hitta den i alla vinklar och vrår under lång tid, precis som man får göra med julgransbarr. 🙂
    Hoppas ni får en fin vistelse i stugan och att vädret blir bättre.

1. Mycket röd sand var det och maken har jobbat på bra för att få bukt med den. Skönt nog hade den inte direkt trängt sig in. Bra så.
      Så roligt med passionsblomman som välkomnade och flera knoppar har den.
      Stugan krävde tillsyn och nu verkar den må bättre när sanden är borta.
      Önskar dig fina dagar och hoppas du mår ok.
      kram

1. Tack! Blir nog bra när vi väl fått bort all sand som Caliman förde med sig. Nu hoppas vi också på att solen ska komma.