Resor i Sverige

Gotland och Visby – Via Stockholms skärgård och Åland

Gotland var det väldigt länge sedan vi besökte. Och nu har tankarna övergått i handling.  Funderingar på ett förnyat besök här har i stort sett funnits  i dryga 15 år. Men nu är vi i alla fall här i Visby. Men bara för en dag.

På väg till Gotland. Men först Stockholms skärgård ioch Åland innan vi efter 16timmar når Gotlland och VIsby. Vi glider sakta i den ljumma kvällen genom Stockholms innerskärgård för att via Åland ta oss till Gotland.

Mot Gotland och Visby

Av en händelse fick jag veta att Vikinglinjens fartyg Cinderella i slutet av juni och början av juli skulle göra några kryssningar till Gotland och Visby. Passade ju utmärkt i samband också med Almedalsveckan. Och eftersom vi tycker om både kryssningar, skärgård  och hav så  skulle vi få det inkluderat  plus ett besök i Visby. Så i söndags eftermiddag var det alltså dags.  En bra hytt med stort fönster högt upp i fartyget var bokad.  Och likaså valde vi att även boka måltiderna i förväg. Då vet man att det finns bord och man bestämmer själv klockslaget när man vill äta.  (Vi valde à la carte matsalen ”Seaview”  för både middagarna och frukostarna, men  olika restaurangalternativ finns. Man kan också fritt på plats komponera sin egen meny. Ett tips är dock att boka bord i förväg.

En bra stund före middagen satt vi ute på däck och njöt av både innerskärgård och den svenska sköna sommarkvällen.

Dags för middag  var det för oss klockan 19, ett par timmar efter avgång från Stockholm.  Och i matsalen njöt vi både av väldigt god mat och vacker utsikt.

Förrätten; krabbrilette (krabbkött ) med löjrom, champagnevinegrätt  och dillkrostini.

Varmrätt; helstekt kalvfilé  (så mör att kniven ”föll igenom” ) serverades med mörk dillsky, ättiksyrade grönsaker och timjanbernaise. Till detta serverades  mandelpotatispuré.

Desserten – ”kladdig” chokladkaka med färska hallon och pssionfruktsmousse.

Skymningen sänkte sig

sakta och efter middagen satt vi en god stund ute på däck. Långt kvar till Gotland. Vi har här lämnat Furusund, i Stockholms mellersta skärgård. (Cirka fyra timmars resa från Stockholm).  Här passerar i stort sett alla fartyg som ska över Östersjön.

Långt kvar till Gotland. Här lämnar Cinderella snart Stockholms skärgård och ger sig ut på Ålands hav. Långt kvar till Gotland. Har just passerat Furusund i Stockholms mellanskärgård.

Fantastiskt vacker kväll, denna sista juni.

Snart dags att lämna Stockholms ytteskärgård och ge oss ut över Ålands hav.

Och strax före klockan 23 passerar vi Kobba klintar och är snart i Mariehamn på Åland.  Fartyget stannade till i Mariehamn en kort stund för att ta med passagerare på kryssningen. Stoppet här, som även sker på hemvägen, har också med tullbestämmelserna att göra. (Åland har  specialavtal och är med i EU genom sin fiska tillhörighet men har andra skatteregler vad gäller taxfree och inte med i EUs momsunion)

Cinderella gör ett kort stopp i Mariehamn innan hon fortsätter mot Gotland. Kobba Klintar utanför Mariehamn. Cinderella gör ett kort stopp i Mariehamn innan hon fortsätter mot Gotland.

Frukost åt vi i lugn och ro och från vårt fönsterbord kunde vi följa den gotländska kusten. Strax före 10 väntade vi i Visbys hamn på att lotsen skulle komma ombord och ta oss in till kajen. Och från däck såg vi dels Visby framför oss och dels Destination Gotlands färjor på väg både till Nynäshamn och Oskarshamn.

Gotland och vIsby mötte oss med ganska hård vind så vi låg ett tag och väntade på vår lots. Gotland och Visby mötte oss med ganska hård vind  och en lots fick komma ombord och hjälpa oss in till kajen.

På väg in mot kajen i Visby.

40 svar på ”Gotland och Visby – Via Stockholms skärgård och Åland”

1. Vilken härlig tripp! Vi gjorde en liknande för många år sen, fast den involverade även Bornholm. Det var första och (hittills) enda gången jag varit i Visby. Även då gjordes ett stopp på Åland för att dom skulle kunna ”öppna baren” 🙂

Skönt med sånt finväder på resan också 🙂

1. Vi har en jättebra resa och det fina vädret bidrar förstås.
      En liknande tur till Bornholm gjorde jag också för många år sedan och både Visby/Gotland och Bornholm har fått ytterligare besök efter det. Och just nu passade det bra med den här kortare varianten. Lite fick vi också ta del av Almedalsveckan. Kul i sig! Och Visby är alltid fint.Extra fint i bra väder också.
      Och in till Åland måste ju fartygen om de ska få sälja ”taxfree” ombord. (Men det är ju billigare utan ”taxfree” på plats och så i många länder.)

2. Vilket härligt upplägg för en resa till Gotland. Tur med vädret hade ni också vilket naturligtvis är en fördel när det handlar om en kryssning. Så otroligt god och tilltalande maten såg ut.

Kram och ha en härlig tisdag!

1. Detta blev verkligen lyckat. Och det fina vädret gör ju sitt till. Perfekt också att man har ”rummet” – hytten med sig och inte behöver packa upp och ner. Tittade efter Bosse i Visby men tyvärr…Inte denna gång.
      Kram och jag önskar dig en trevlig tisdag.

3. Nu blev jag riktigt sugen på att besöka Gotland. Där har jag bara varit en gång och det är över 30 år sedan, kanske dags nu!? Och även Åland, även där har jag varit en gång, men det är ändå längre sedan…

1. Både Åland och Gotland är trevligt! Mycket att se och uppleva. Och öar tycker jag om😀

4. Vilken trevlig tur! Och maten såg helt fantastisk ut. Gotland har vi aldrig varit på, men någon gång så….. 🙂

1. Fint väder gjorde sitt till! Och både Gotland i sig och även Visby är jättefint. Stor kram!

5. Trevligt med Gotland.
    Viking Line-båtarna har så god mat.
    Bäst sitta i vanliga restauranten tycker jag, som ni gjorde.
    2013 var vi där en långhelg i början av augusti.
    Ett minnesvärt besök.
    Underbart väder, fantastiskt boende och hyrbil
    Känns som vi inte ”vågar” åka tillbaka.
    Kan det bli lika bra!?

1. Gotland är fint men nu var det länge sedan vi var där så en kryssning från Stockholm passade så bra. Vi äter aldrig bufféer ombord utan sitter gärna och blir serverade. Frukost äter vi också i en lugnare matsal som är mindre. Roligt med dina fina minnen från Gotland . Men oftast är vädret där bra.

6. Då var det verkligen inte tal om en ”liten segelbåt”. 🙂 Egen hytt och välja egen mattid låter bra. Ni valde rätt dag trots blåsten. Idag ösregnar det och precis nu kom Solveig hem genomblöt från två föreläsningar. Imorgon får det allt vara fint väder så vi kan åka på äventyr inåt ön.
    Kul att få se foto från den positionen – inåt staden. Det har jag inte sett sedan 3 augusti när vi kom med färja hit sist. Vi flyger helst. Snart dags igen.

1. Nej då! Och rätt dag valde vi. Vad gäller blåsten så märkte vi av den lite grann för lotsen fick hämta oss och fartyget hjäpte på natten två Gotland Runt seglare som kapsejsat. Hoppas vädret blir bättre tills i morgon. Spännande med nya äventyr för er-
      Att flyga går snabbare men nu blev det ju skärgård också för vår del och inte bara en transport.
      Kram och önskar dig en fortsatt fin vecka.

2. Tänk jag har bara varit på Gotland en gång i mitt liv och då var jag bara en ung jänta. Så mysigt att åka båt och vilken lyxmeny som serverades!
      Hoppas att ni fick ta del av Almedagen och bra väder!!

1. Nu var det länge sedan jag var där. Har bara inte blivit av. Men Gotland i sig, med både Fårö, Visby och andra delar har jag besökt många gånger. Strålande fint väder, kryssningen, maten, Visby med Almedalen blev en fin kombination. En minisemester.
        Nu ska det förhoppningsvis inte dröja 20 år till nästa gång jag kommer hit.

7. Vilken bra tajming, tänkte på vädret alltså. Verkligen en njutflykt. Maten såg gudomligt god ut:-)
    Tror jag läste om båtturen på Freedomtravel för ett tag sedan. Bra idé att med denna tur. Hoppas att många tar turen så att Viking Line kanske utökar avgångarna till nästa år.
    Precis som du har jag inte varit på Gotland på minst 15-20 år, men gjorde både en rundtur på ön och varit där på tjänsteresa. Gillar Gotland, inte minst den roliga dialekten. Å så mycket folk det måste vara där under Almedalsveckan!
    Undrar om du träffade din bloggkompis Bosse.

1. Vi hade verklig tur med vädret och kul att vara med lite i Almedalen också- Har inte varit det tidigare. Vet att fartyget nu går ytterligare ett par omgångar till Visby. Kanske just för att det är Almedalsveckan. I alla fall väldigt smidigt och trevligt.
      Gotland tycker vi också om men nu var det länge sen och då gjorde vi slag i saken.
      Träffade inte bloggvännen Bosse här men däremot en del andra mer/eller mindre kända personer.Häribland våra grannar från Peking som var på plats för jobb.

8. Jag hinner knappt med i svängarna, Åland, Åland (utan att ni gick i land), Gotland, hav, hav, fartyg, fartyg! Så bra att du läste om denna Gotlandskryssning, eftersom det var en specialkryssning. Härligt att komma till Visby, lite som att vara ”utomlands”. Nu är det några år sedan jag var där, men det är alltid lika mysigt att komma till Gotland. Jag konfirmerades där sommaren 1962. Häromdagen städade jag en byrålåda och hittade då en liten
    anteckningsbok från konfirmationslägret med alla deltagarnas namn, adress och födelsedag. Har den här framför datorn Kanske någon finns på fb? Lite roligt var det att hitta den. Kan inte tro annat än att ni hade en härlig dag i Visby o Almedalen! Kram!

1. Här går det undan nu i svängarna. Och roligt så länge jag kan och orkar. Turen till Visby blev så lyckad och det är ju bekvämt att ha allt på båten och inte packa om och av. En gäst under resan till Bohuslän tipsade om den och vi bokade.
      Vad roligt att du konfirmerade dig på Gotland och kanske kan du nu via anteckningsboken hitta några med konfirmander.
      Gotland är så fint men just nu under Almedalsveckan är det ju extra mycket folk här men också väldigt mycket intressant som pågår. Vi hann lyssna på en del.
      Kram och många tankar till dig.

9. Som sagt, Gotland står på min Bucket list. Never been there.
    Just nu vet jag att Peter Carstedt från MOD är där. En VIP person bland alla. Om jag skulle åka, så klart jag inte valde denna veckan. Men, vi får se.

1. Det var första gången vi var på Gotland i samband med Almedalsveckan och mycket roligt och intressant pågår. Många seminarier och fördrag är ju öppna för alla. Men visst var det lite trångt i stan. Men man kan ju bo lite utanför. Missade helt, såg inte till ”Mods tält men däremot. Hade varit roligt att lyssna till något föredrag eller så. Tittade in hos en del andra bl.a. inom cancer och diabetes. Området är ju väldigt utspritt så lätta att missa något.
      Kanske tar du dig en tur nästa år i samband med Almedalsveckan och Mod.

10. Åter i farten, hej! Nu har ni delat kryssning med en av mina vänner här i byn, hon påbörjade sin semester med denna kryssning! Maten såg helt oemotståndlig ut! Och tur med vädret hade ni. Idag har vi haft svalt och skönt här på landbacken. Så nu har ni varit o lyssnat på Kristersson också eller? För det var väl han som började politikveckan. Det finns säkert andra alternativ till sysselsättningar också…

1. Vad roligt att en i din by inledde sin semester här. Hoppas hon tyckte det blev en bra start. Vi träffade några från Ludvika so vi pratade med och jag berättade att jag hade en vän just i Säfsen. Och där hade hon ju varit. Resan blev väldigt lyckad och med fint väder. En bra hytt med stort fönster högt upp i båten gillade jag också. vi tycker att det kan vara bra att beställa och boka mat i förväg så att vi vet att vi får plats och vid den tid vi önskar. Men givetvis fungerar det ändå.
      Det var Miljöpartiet och Bolund som inledde i söndags och Ulf Kristersson var i går. Men då, på kvällen, var vi ombord på båten. Men politiker från alla partier fanns det gott om i Almedalen och med olika framträdanden. Här är ju mängder på gång och som inte alls direkt är politiskt . Många från landsbygden var bekymrade över bensinpriserna och Sverige består ju av mer än storstäderna. Verkar inte som man tänkt på det. Eller på att elbilar ska laddas och heller inte har dragkrok för att dra släp. Även kommunikationerna utanför storstäderna verkar vara ett utvecklingsområde.Ja, det finns mycket. Och en del lyssnade vi på. Men mycket annat gjorde vi också.

2. Svar till Paula. Kristersson var 5 år när Almedalsveckan startades av Olof Palme!
      Rätt ska vara rätt! Ha det bra! 😀

1. Jag tror Paula menade att Ulf Kristersson inledde detta årets Almedalsvecka som partiledare. Men han var ut som tvåa. Per Bolund, MP var först ut i år och blir sist nästa år. Men visst var det Palme som startade det hela 1968.

2. Hej, jag uttryckte mig klumpigt, jag menade att Moderaterna var först ut i år bland partierna! Men enligt Ditte var det ju inte så, det var Miljöpartiet….så mitt uttryck började gällde i år, inte tidernas begynnelse. Tack för påpekandet

1. Jag skrev just så till Veiken. Jag förstod att du menade så. Och tänk att Almedalen bestått sedan 1968, alltså i 51 år.

11. Sådan mysig utflykt ni gjorde! Ni verkar ha haft ganska tur med vädret också… sitta ute på däck och njuta av sommarkvällen låter väldigt mysigtl.

Laga god mat kan jag, men lägga upp maten så där tjusigt, det är jag ingen mästare på. Tror jag ska börja träna på det, i min ensamhet…. Då kan jag laborera hur jag vill. Kanske kommer jag lyckas ibland, misslyckas andra gånger….

1. Vi hade verkligen tur med vädret. Och att sakta glida fram genom Stockholms skärgård tröttnar jag inte på. Har ju även haft båt i olika omgångar och då på egen hand seglat och tuffat runt här. Perfekt att få till Visby på kryssningen och jag gillar att ha sakerna på ett ställe. Här i en bra hytt med stort fönster och högt upp i båten.
      Maten vi fick ombord var verkligt bra och jag tänkte också på uppläggningen. Fick även jag tanken på att börja träna på uppläggningar lite mer.
      Antar att träning ger viss färdighet.

12. Åh, tack för den titten ! Underbart att få ”följa” med er ut till havs! Så sugen jag blir på just en sån resa, och ända till Gotland! Där har jag bara varit en gång, för bara några år sedan, och gillade det!
    Tack också för bilderna på maten, det ser så gott ut, och kul att få se hur rätterna ser ut om vi nu kommer iväg på en tur i sommar! Ska nog som ni gjorde se till att boka en hytt med fönster, högt upp!

1. Det blev en väldigt bra resa och det fina vädret var med oss hela tiden. För många år sedan gjorde jag en liknande resa med Birka men då också till Bornholm. Väldigt trevlig den också. (Kan nog tycka att hytterna överlag är mer bekväma på Birka) Gotland har jag besökt många gånger men nu var det nog 15 år sedan senast. Nu hann vi inte så mycket mer än delar av Visby, men Gotland finns ju kvar. Kul var att besöka Visby nu under Almedalsveckan.
      Att boka en hytt högre upp i båten och med större fönster gör vi alltid.
      Kanske blir det en tur för er del också.

13. Vilken härlig resa! God mat, sjöluft och vackert väder! Kan nästan inte bli bättre! Visby är fantastiskt fint … många år sen vi var där- kanske dags för ett återbesök 🙂

1. Resan blev väldigt lyckad och det vackra vädret bidrog förstås. Roligt att också vara på plats vid Almedalsveckan. Premiär för oss. Och visst är både Gotland och Visby fint. Finns mycket av det mesta. För mig var det nog 15 år sedan jag var där och så länge ska det inte dröja till nästa gång. Nu blev det en kortare variant men även sjöresan dit var ju en del av hela turen. Särskilt i det vackra vädret.Kanske blir det så småningom en tur också för er. Kram!

14. Nu blir jag lite avis. Möjligheten att från Stockholm göra en sån här kryssning. Bra kliva på och njuta i fulla drag av en kryss till Gotland och Visby där jag aldrig har varit. Det måste bli flyg och hotell från rikets andra stad!
    Wow, vilken mat och vilket väder ni fick! Jag förstår att ni uppskattade detta!
    Kramar

1. Vi har ju Åland, Gotland nära och övriga Finland och de baltiska länderna når vi ganska nära.(En natt med båt)
      Ni har ju å andra sidan hyfsat nära till Kiel, Norge och Damnmark så visst vore det bra om vi kunde byta lite. Men bloggarna ger oss ju möjlighet att hänga med och vidga vyerna.
      Vi är väldigt nöjda med resan och det goda vädret bidrog förstås också.

15. Så härligt det låter och avkopplande.
    En tripp helt i min smak om vattnet är lugnt.
    Vackra bilder och det ser ut att vara god mat på tallrikarna. Fint väder på det, vad mer kan man begära? Inget om du frågar mig.
    Du ser också ut att trivas där i kvällssolens sken.
    Trevlig onsdag och varm kram till dig.

1. Det blev en väldigt fin resa och det vackra vädret var också med oss. Havet var tämligen lugnt och det är ju ett stort fartyg så ev. vågor märks inte så mycket. Men bitvis är det ju öppet hav och ofta lite gammal sjö som kan ligga kvar. Men inget vi direkt tänkte på. Vet dock att en del av de båtar som seglade Gotland runt hade haft problem- Besöket i Visby blev också det väldigt trevligt och roligt att vara med på en liten bit av Almadalsveckan.
      Önskar dig också en fin onsdag.
      kram!

16. 1948 – Min första flygresa – till Visby från Bromma.. Vi var en kvartett av IFK Norrköpings
    handbollslag, som hade turen att få bo i ett litet hus bredvid Gamla Apoteket.

1949 – Nyförlovad – min f.d. fästman och jag tog båten fr Nynäshamn; i lastrummet med
    våra cyklar. Det gick bara en båt per dygn; lämnade vid midnatt och kom till Visby tidigt
    nästa dag. Vi cyklade Gotland runt; bodde på vandrarhem, där det var skilda rum för
    män och kvinnor. Det fanns nästan inga bilar på ön, och turister var få. Vi badade näck
    på en underbar strand; inga andra i närheten. Det var underbart! Sista kvällen åt vi
    middag på Snäckgärdshotellet (namn? ).
    Romantiskt med god mat och dans till levande musik. Har inte varit tillbaka.

1. Tack Ruth, för din härliga resebeskrivning av när du besökte Gotland 1949. (Det året då jag föddes)
      Och du hade ju även varit där året innan. Mycket har ändrats men en del är sig nog likt när man kommer ut till de mindre fiskelägena. Första gången jag var på Gotland var 1961 och då på ett fri idrottsläger. Vi bodde i en skola inne i Visby. Sedan har jag också cyklat runt stora delar av Gotland och Fårö å¨70-talet. Kom då med båt från Nynäshamn och vi hade tält med oss.
      Med mins elever har jag också i olika omgångar varit på Fårö och cyklat och bott på vandrarhem. Fina minnen. Och minnena har vi med oss.
      Snäckgärdsbaden, var så fint men är idag tämligen omgjort. Vilken fin kväll ni fick där.