Polen Resor utomlands

Att färdas eller transporteras. Kanske både och…

Fordon är oftast bra att ha för att ta sig fram på ett eller annat sätt. I fotoutmaningen hos bloggvännen Sanna   finns varje vecka ett ord att tolka i bild och text eller i bild och denna veckas ord är just fordon  Titta gärna in hos gemsweeklyphotochallenge, för att ta del av andra deltagares tolkningar av ordet.

Bloggvännen BP har slagit upp definitionen av ordet och det finns fler, men jag kom genast att tänka på transportmedel/fortskaffningsmedel,  alltså något som är till hjälp, ett medel, när något/någon ska transporteras – transportmedel, från punkten a till b.   Vad gäller ordet fortskaffningsmedel ser jag det som att ta sig fram, att färdas och gärna under trevliga former. (Min värdering)

I Krakow, där jag nyss varit, hittade jag en del varierande sätt att ta sig fram och alla fungerade bra. Spårvagnar är väldigt vanliga och vi såg dem i hela centrala stan och gamla delen av Krakow likväl som i ytterområden. Vita,  blå och gula spårvagnar . Ett bra sätt att se mer av Krakow var att hoppa på en språvagn och se var man hamnade. Just inne i centrala Krakow var spårvagnarna fler än bussarna och vi  konstaterade snabbt att de skulle ha svårt att trockla sig fram genom de smala gatorna.

Mängder av elbilar som rymmer alltifrån 4 personer och upp till 12 kör runt i stan och erbjuder dels guidade turer med olika stopp vid sevärdheter och dels enbart transporter mellan två eller fler punkter. Ett bra val till rimligt pris.  Vi provade dem inte utan gick och gick och gick- i snitt 12km/dag. och mycket såg vi och motion fick vi.

Privatbilar finns det också en del av men många var parkerade. Så inga direkta köer inne i stan. Här har man utnyttjat gatorna till spårvagnsspår och spårvagnar och gott om parkeringsplatser  såg vi som som upptog en del av trottoarerna. Ett utrymme som var var väl markerat och upptog halva trottoaren och resten var tänkt för gående. Några cyklebanor såg vi inte alls.

Prydliga rader av parkerade bilar på trottoarerna men på många gator fanns även p-platser på gatan eller parkeringsområden.

Om tröttheten i fötterna träder in och man känner för ett mer jordnära alternativ så finns hästdroskor att tillgå vid “Stora torget”, marknadsplatsen. De flesta kör på rundturer i Krakows gamla delar men de kan även nyttjas som taxi för kortare sträckor.( Inte heller dessa testades. )

Att hyra cyklar funderade vi starkt på och extra mycket efter att ha sett dessa färgglada varianter.  Men den dagen det var aktuellt blåste det rejält och var bara +4 grader och alla vara bokade…Men en annan gång gör vi det gärna.

Snygga cyklar  som färgmässigt  piggade upp finns att hyra på olika platser i centrala Krakow.

Mer allvar. Vi tillbringade en hel dag i förintelselägret  Auschwitz- Birkenau och redan när vi närmade oss såg vi en enspåriga järnvägen där överfyllda tågvagnar rullade in med män, kvinnor och barn som inte alls visste var de kommit. Många hade packat sin resväska med vad som kunde behövas för att här börja ett nytt liv här, de var lovade ett bra liv – få nybyggda hus, jobb och en bit mark. Men det blev dödens väntrum  för de flesta.  Vad gällde bl.a. många barn under 14 år, havande kvinnor, de som var allmänt svaga och handikappade  kom inte ens in i lägret utan dödades innan.

En tågvagn på muséet i Auschwitz fylld med människor. Så här kunde det sett ut. En ruskig transport.

Här på tågperrongen i Birekenau eller Auschwitz II, som förintelselägret också kallades, sorterades människorna   som kom i de överfyllda tågvagnarna. I dessa vagnar kunde mellan 80 och 100 personer ha transporterats i sju till tio dygn utan vatten, mat eller tillgång till toaletter och många var döda när de kom fram.  Och de människor som sorterades ut här på perrongen gasades ihjäl i gaskamrarna som låg inne i skogen och de som redan avlidit kremerades.

Här sitter en av  de många judiska skolgrupper vi såg (alla med flaggor på sig) och får allt berättat för sig.

42 svar på ”Att färdas eller transporteras. Kanske både och…”

1. De sista av fordon som du visar vill jag inte ens tänka på så ohumant att frakta människor på det viset.
    Då måste jag verkligen säga att ni var duktiga att gå utan att behöva nyttja något av de alla praktiska fordon. Jag tar mig oftast till fots var jag än ska. Tack för ditt fina inlägg från Krakow med fordon. Kram

1. Nej detta är hemskt, men jag ville ha dem med. De har brtytt så mycket elände för så många och det är lätt att glömma.
      Vi går mycket och gärna och har ju förstått att du också gör det. Och tänk så mycket man ser och kan uppleva då. I Krakow blev det dock en tur med spårvagn bara för att testa.
      Vad trevligt att du hade glädje av inlägget och det kommer fler.
      Och apropå kyrkor som du besökt en del, så har jag nog aldrig varit i en stad tidigare där det i princip finns en kyrka i varje gathörn. Det gör det i Krakow. Och några väldigt vackra.

2. Gokväll!
    Minns skolklasserna med någon form som visade sig att de var av judesläkt! Fy så jobbig upplevelse det måste vara för dem där vid tågspåren. Många la en liten sten vid någon av vagnarna.
    Jag har inte ord för alla mina känslor som jag fick och kommer att leva med resten av mitt liv.
    Var ni in på någon pub/servering och köpte Gluckvine ( ska var prickar över u:et, klarade inte det)?
    Vi var ju nere på senhösten och detta varma vin värmde gott i kylan.
    Kram till er /A-K

1. God sen kväll! Här var det många skolklasser från olika länder och även många svenska. Och alla de jusiska ungdomarna bar sina flaggor å sig.
      Och extra jobbigt för dem att sitta här och veta att detta hemsla hände deras anhöriga .
      Nej, orden tar slut över dessa hemskheter. Och jag undrar nu som gammal det som jag gjorde som 12 åring här. Hur kunde detta ske och vilka var de människor som utförde det hela.
      Nej detta vin köptes inte, men vi såg det och det hade behövts i söndags då det var kalla vindar som blåste. Får bli nästa gång.
      Men vi provade olika sorters polskt öl.
      Kramar från oss.

3. Många fina fordon hittade du på resan! Underbar färg på cyklarna!! Och visst är det härligt att resa. Kul att du också varit i Budapest. Och spännande att du bott i Kina. Min man reste dit ca 10 ggr per år med sitt förra jobb. Han blev erbjuden en tjänst där istället för i Sverige. Jag följde med på två veckors semester för att se hur det var (maj 2013). Vi var en vecka i Beijing och en vecka i Qingdao. Det räckte för mig, vill inte bo där!!

1. Det fanns många fler fordon men jag tränar på att begränsa mig….Ett bra försök blev det här.
      I Qingdao har vi varit och det blev flyg dit och tåg hem till Peking. Jätteroligt att du varit både i Qingdao och Peking men två veckor är ganska kort tid för att hinna med så mycket i dessa gigantiska städer. Men ett makprov fick du ju och fint att du kände att du inte ville bo där.
      Meningen var att vi skulle stanna sex månader i Peking för jag fick jobb där på Svenska skolan, men det blev nästan fyra år. Och fortfarande känns Peking lite som hemma. Men det tog ett tag att vänja sig. Vi reste ut i januari 2007 och flyttade hem i juni 2010 men var sedan tillbaka under 2011 och 20012 i perioder. (Och alla somrar var vi hemma i Stockholm liksom till jul.)
      Nu är luften så mycket sämre så idag skulle jag nog inte vilja bo i Peking, men att resa dit ska vi göra igen.
      Vi reste ju också runt mycket i Kina när tillfällen gavs och det gav väldigt mycket och har med oss fantastiska upplevelser hem.

4. Fast man har hört detta sen man var liten är det ändå svårt att förstå. Det finns inte ord för hur fruktansvärt det måste varit för dessa stackars människor. Vet att jag gråtit många gånger när jag sett dokumentärer som handlat om det!
    Stor kram och trevlig kväll

1. Ja, det är helt ofattbart och jag tror inte det går att förstå hur denna grynhet kunde pågå och fortgå. Och vad drev de människor som plågade alla oskyldiga som dog. Svaren får vi nog aldrig.
      Stor kram från mig.

5. 1989 reste Don och jag med SAGA, ett engelskt resebolag, på en tur bakom Järnridån (av nyfikenhet).
    Krakow var en av städerna vi besökte. Fascinerande gamla byggnader; kommer inte ihåg spårvagnar,
    men kanske dom fanns. Givetvis blev det en tur till Auschwitz. Det var en rysande upplevelse, som när
    man steg in i de stora dushrummen, där människorna dödades med gas, som kom från, vad som såg ut
    som vanliga dushar. När jag fick se ugnarna, blev jag nästa sjuk – kunde inte förmå mej att fota. Tänkte
    bara på att det varit “riktiga” människor, som stått där och matat ugnarna med kroppar av medmänniskor.
    Nej, usch, ny ryser jag igen.
    Tyckte mycket om ditt förra inlägg med fina bilder av staden.
    (här är det soligt men, tyvärr, nordliga vindar och bara 6-7C

1. Vad roligt att du och Don också varit i Krakow. Och visst är det en vacker och välbevarad stad med sina gamla ocg utsmyckade byggnader.
      Jodå, spårvagnarna fanns nog 1989, men de har blivit betydligt fler.
      Förstår att ni besökte Auschwitz, ett stycke hemsk historia. Jag var i Auschwitz som tolvåring tillsammans med min pappa för han villle jag skulle se detta tillsammans med honom och förstå vad han var villig att ge sitt liv för. Kampen mot nazismen.
      Nu när jag var här kände jag mig förflyttad tillbaka till början av 1960 talet och kunde vid flera platser, bl.a. duschrummen, känna hans närvaro. Men pappa avled 2005 så det var minnena som kom tillbaka och hans ord. “Krig är grymt och jag var en av dem som hade turen att överleva”.
      Upplevelsen av att komm hit igen är stark och det kommer fler inlägg både från Krakow och från Auschwitz- Birkenau.
      Vi har verkligen haft det bra i vackra Krakow och jätteroligt att du nu återvänder hit med mig.
      Hoppas att våren och värmen snart är hos dig för att stanna. Det borde snart vara dags för magnolian att blomma.

6. Det var en massa fordon det! Mitt bästa fordon just nu är apostlahästarna!
    Dina avsnitt från Auschwitz/Birkenau ger verkliga rysningar. Vi har varit i Bergen/Belsen och Dachau, varav det senare påminner, vad jag förstår, mycket om Auschwitz med ugnarna och duscharna. Jag har även besökt ett förintelseläger i Israel, varifrån jag mest minns jättehögen av barnskor. Oförglömligt hemskt.

1. En del fordon blev det och många fler har vi sett. Men jag tränar på att begränsa mig. Svårt! Men det ska gå.
      Har också varit i Bergen/Belsen och Dachau och instämmer helt i att Dachau påminner om Auschwiz, men är mindre.
      Känner igen det du besktiver från Israel och det är barnskorna jag också minns. Så hemskt.
      Och visst är apostlahästarna bra men mina är trötta idag efter allt vandrande i Krakow. Men mycket har vi sett och upplevt.

1. Tack! Det gör mig glad att du tycker det för det var så jag kände mig när jag gjorde inlägget.

7. Håller med Biggeros angående de sista två bilderna. Men just det sista fotot får mig att tänka vad både du, jag och några andra skrev i/till ditt inlägg igår – må vi ALDRIG glömma!!!

Kul att du just tog foton av transportmedel till temat “Fordon”. Kul att kunna samarbeta här;-) Mig vetande finns det spårvagnar och även rådbussar i de flesta polska städer med självaktning.
    Då elbilarna inte har några dörrar och det bara var fyra grader ute hade jag också gått i stället.
    Det polska sättet att samsas på trottoarer är rätt lustigt. Alltså inte bara att bilarna tar mycket plats, utan i Polen är det faktiskt tillåtet för cyklister att använda trottoarer. Det fick vi förklarat för oss när vi skräckslagna försökte säger till en medelålders man på cykel. Det är förresten fotgängaren har väjningsplikt, om du undrar alltså. Bra, då visste vi det.
    De limegröna cyklarna är ju urläckra:-)

Stort tack för länken:-)

1. Vad gäller elbilarna fanns det plast som täckte för öppningarna och filtar att tillgå…Men vi valde att ta “gratismotionen”. Just i krakow såg jag inga trådbussar men desto fler spårvagnar. De fanns i hela stan och piggade upp gatubilden. Har bara varit i ett par polska städer förut, Gdansk och Gedynia och Zakopane men minns inga spårvagnar men säkert finns de och miljövänliga är de.
      Vi såg cylister på trottoaren men de flesa höll sig på gatan. Men alla samsades om de utrymmen som fanns. Cyklister,typ de man ser här i Stocholm, som ser ut att vara tävlingscyklister på väg till jobbet anns inte. Skönt så.
      Att det är fotgängarna som har väjningplikt visst vi inte. Bra att du berättade, men som sagt cyklister på trottoaren såg vi bara någon enstaka och som körde långsamt-

De två sista bilderna är så tänkvärda och dessa plus mycket annat har etsat sig fast både vid detta besök och det som jag gjorde här som barn.
      Klart att jag länkar och det med glädje.

8. Svar: Har slutat för länge sedan att bry mig om jag stavar fel i kommentarerna. Det är liksom “take it or leave it”. Orkar inte korrläsa vad jag skriver. Precis som du skriver jag relevanta och personliga kommentarer, å då får våra blogkompisar helt enkelt stå ut med våra stavfel. Så tänker jag. Å det ska du också göra, för våra kommentarer är ju fullt läsliga ändå. Vad gäller inläggen försöker jag dock att undvika “grodor”, men det går ju inte att undvika helt heller.

1. Tack!Vad skönt! För att korrläsa tar mycket tid och jag tycker det är svårt att se på skärmen. Lätt hänt att tangenetrna hoppar. Dock i otakt med mina fingarar.

1. Tack! Och god morgon! Önskar dig en fin dag och hoppas att nattjobbet blev lugnt. Men man vet ju aldrig.

9. Ja, fordon är ett vitt begrepp. Fin kavalkad med intressanta fordon i Krakow… Spårvagnar är så mysiga, men jag undrar var man cyklar om det inte fanns cykelbanor?

1. I Krakow liksom på många andra platser i Polen är det tillåtet att cykla på trottoarerna men många cyklade också på gatorna.
      Spårvagnar har jag alltid tyckt om och brukar provåka dem i städer där de finns.

1. Jag tänkte också på all grymhet som funnnits och som fotrfarande finnns i världen.
      Och här i Auschwitz- Birkenau funderade jag mycket på hur dessa nazister kunde utföra dessa grymheter. Vilka var människorna?
      Många funderingar kvarstår.

10. Tack för en liten guidad tur genom Krakow, ytterligare en stad som står på min besöka-lista när jag återvänder till Europa. Så himla mycket kvar…

1. Vad trevligt att du följde med och det blir fler inlägg härifrån.
      Jag kan varmt rekommendera en resa till Krakow och det ligger nära och är perfekt för en långhelg.
      Och Europa hinner du med att titta mer på. Mycket finns det här också. Väldigt mycket.

11. Många spännande fordon att titta på … nu kom jag på att jag skulle haft med en spårvagn i mitt collage – bor ju i Norrköpings kommun och här har vi gula sådana.
    Jag fastnade mest för slutet av inlägget – och så har jag även läst om det du skrev om Auschwitz/ Birkenau. Må det aldrig hända igen! jag sällskapade i min ungdom med en kille vars mamma överlevde i Treblinka … hon berättade hemska saker och förlorade hela sin familj – mor, far och syskon där.

1. En hel del bjöd Krakow på både vad gällde fordon och upplevelser. Spårvagnar var det gott om där och jag har också i Norrköping åkt de gula spårvagnarna. Bra sätt att ta sig fram tycker jag.

Auschwitz- Birkenau var en stark upplevelse nu och liksom när jag var där som 12 åring med min pappa. Fantastiskt att överleva Treblinka och jag vet ju att upplevelserna därifrån påverkar hela ens fortsatta liv.
      Och hur kunde detta hemska hända- Svaren får vi nog aldrig.

12. Fantastisk att färdas med dessa transportmedel – härliga bilder! Spårvagnen är läcker!
    För att inte tala om hästskjutsen och elbilarna därtill!

1. Här finns en hel del att välja på så det fick bli ett uval och en segwaytur hade kanske varit trevligt.
      Nu använde vi mest apoatlahästarna men de är fullt funktionsdugliga.

13. Fy vilket ruskigt avslut på det här inlägget – men det är viktigt och helt rätt att du tar upp det! Som sagt – vi får ALDRIG glömma!

Krakow såg verkligen fint ut, och många fordon av allehanda slag har du hittat. Och själva hästen i sig räknas ju som ett fordon (i trafiken), så då använde ni ju såna fordon flitigast. Apostlahästarna, alltså 🙂

Ha en braig dag!

1. Jag ville ha det med för detta är fortfarande sp viktigt och kommer alltid att vara.
      Krakow är verkligen en vacker stad som har allt och efterso staden skonades av nazisterna är de gamla byggnaderna med fina utsmyckningar bevarade.
      Och visst duger apostlahästarna bra. Tänk så mycket man hinner se när de används.
      Önskar er också en fin dag. Sol i Stockholm är det i alla fall…

14. Det är kul och berikande att resa! En fin bildserie du visar! Gillar de färgglada cyklarna, skulle gärna ta en tur på en av dem!
    Det är inte bara glada minnen man får med sig hem när man reser på riktigt. Vi var i Kambodja och såg spåren efter Pol Pot och de var ibland så hemska att jag inte kunde fotografera. Sådant glömmer man aldrig!

1. Visst är det och för mig är också resa ett sätt att leva och så har det varit sedan jag var barn.
      Och att besöka Dödens fält i Kambodja ger liknande känslor. Förstår så väl dina reaktioner.
      Jag jobbade några månader i flytktingläger på gränsen mellan Thailand och Kambodja 1980 när Vietnam skulle “befria” Kambodja och träffade människor som minst allt och där nära utplånats. Har kvar teckningar osm barn ritat och berättat för mig hur det var.
      En stark upplevelse men då fick vi inte passera gränsen. Reste senare till Kambodja för att få veta än mer. Och “Dödens fält” finns ju kvar. Nej, man glömmer aldrig.

1. Många fordon var det och många tog jag inte med. Inser att det är bra med viss begränsning.
      Men vi gick mest och då ser man och upptäcker det där lilla extra. Och visst hade fötterna behövt att vila ett tag. Men så blev det inte.

15. Fantastiska bilder och som alltid lika lärorika inlägg, blir alltid lika ledsen när man påminns hur vi. människor behandlar varandra.
    Tack för att du delar dina vackra bilder och favorit blev häst och vagn så vacker bild !
    KRAM

1. Stort tack för fin “feedback”. Och visst blir man så sorgsen både över det som hänt historiskt och över det som pågår här och nu och runt om i världen.
      Visst känns hästen och vagnen vacker och Krakow är en så vacker stad.