Foto Resor utomlands

Åka – Ordet att tolka i Gems Weekly Photo Challenge

Åka är veckans ord att tolka i Sannas roliga fotoutmaning – Gems Weekly Photo Challenge. Och vad gäller utmaningen i sig  går den ut på att med en eller fler bilder, kanske också med text, tolka det angivna ordet. Här är det verkligen fritt fram för egna funderingar och tolkningar. Och alla som vill är välkomna att vara med. (På hemsidan,länk ovan, finns orden veckovis angivna för hela året. I år är det olika verb som gäller)

Åka

Själva ordet åka har ju olika betydelser i olika sammanhang och för egen del har jag idag fokus på att ta sig fram på olika sätt. Att resa, köra, åka med eller vara på väg. Att på något sätt vara i rörelse. Och i veckans fototema har jag landat i Kina. I Peking. Här bodde vi från 2007 och till 2010. Fantastiska år på alla sätt. Och hur det kom sig att vi kom att bo och arbeta i Peking har jag berättat om i ett blogginlägg från 2017, ”En dörr som öppnas”

Men även om vi flyttat hem till Stockholm så  blev det ändå några resor tillbaka till Kina. Den senaste resan gjorde vi i mars 2018 så det är där vi hamnar idag. Välkomna med på en åktur i Peking.

På väg.

Hitintills har vi flugit till Peking, ofta med Finnair. En resa som tar dryga 8 timmar från Helsingfors.Beror lite på vindar och annat.  Vi har startat i Stockholm och bytt plan i Helsingfors så den totala restiden brukar bli 11 timmar inklusive väntetid i Helsingfors.

Från Helsingfors till Peking har vi flugit men vi hade en önskan om att en gång åka den Transsibiriska järnvägen. Känns avlägset nu. Hitintills har vi flugit till Peking. Men vi hade  en önskan om att kanske kunna åka Transsibiriska järnvägen dit. Men vi får se hur det blir. För närvarande känns det avlägset.

Variation i åkandet

KIna. Peking. Ett specialfordon. En scooter i form av Snobben. Hade gärna velat åka runt med denna . Det här fordonet, en sorts scooter, skulle jag gärna velat åka runt med i Peking. Men tyvärr…

Det finns många olika sätt finn att ta sig fram på. Och för egen del har vi helst cyklat. Kört bil i Peking har jag testat två gånger. Första och sista. Då var det ändå i ytterkanterna.

Gott om hyrcyklar. Men inte helt enkelt att hyra dem.  Man gör det genom en app och den lyckades jag aldrig begripa. Text på kinesiska. Men att transportera sig i Peking är smidigt. Dock inte med bil.

Kina. Peking. Ofta cyklade jag själv men ibland fck jag åka med på pakethållaren till makens cykel- Ofta cyklade jag för egen maskin men ibland fick jag åka med på makens pakethållare. Absolut en upplevelse i sig.

Kanske blir det punktering på cykeln och visst är det då bra att snabbt få hjälp-

Detta att åka fler på cyklar och mopeder är mer regel än undantag. Och om man nu inte vill cykla eller ta sig fram på en scooter finns taxibilar. Ofta är de gula och blå. Buss fungerar också bra men det är lätt hänt att fastna i långa köer.

Kina. Peking Att åka tunnelbana är smidigt och billigt. Att åka tunnelbana är enkelt och det går snabbt. Inga köer här. Att det sedan är bra skyltat på engelska underlättar absolut. Billigt är det också; ca, 2 svenska kronor/ resa.

Något som också fungerar bra är att åka i ett ”skåp”. Inte direkt så bekvämt men fungerar bra om man bara ska ta sig en kortare bit. Det är en sorts moped som är täckt så det inte ska blåsa eller damma så mycket på en. Och man får garanterat en upplevelse.

Titta gärna in här för att se fler tolkningar av veckans tolkningar

48 svar på ”Åka – Ordet att tolka i Gems Weekly Photo Challenge”

1. Tack, nu fick min reslust lite välbehövlig näring! Jag gillar Kina och återvänder gärna till Peking som du skildrar med dina fina bilder. Vilken fotoskatt du har. Det är tråkigt att Kina förändras så snabbt men de vill hänga med i utvecklingen där också.
    Ha det gott! Nu är våren på gång, härligt!

1. Kina förändrades mycket från 2010 då vi flyttade hem och till 2018 när vi senast var där. Och inte direkt till det bättre. Men människor, historia, miljöer och annat är ju detsamma.
      Vad roligt att du också tycker om Kina.
      Och visst gläds vi här hemma nu åt våren som är på ingång.
      Ha det gott du också.

2. Gillar Snobbenscootern =)
      Att åka i ett ’skåp ’ låtar ju också spännande. Tunnelbanan var ju verkligen billig! Mycket att åka på här, snygg tolkning =) Njut av den soliga kvällen.

1. Tack!Visst är Snobbenscotern läcker. Hade så gärna velat få ta en tur med den eller i varje fall få åka med. En del ”skåp” har jag åkt i och det är en rolig upplevelse. Kanske inte alltid så säkert men trafiken är lugn på sitt sätt. Ofta är det ju bilköer.
        Vacker kväll är det och nu en stund på balkongen. Blev ju riktigt svettigt att se tjejerna åka.
        Önskar dig en fin kväll.

2. Tack för trevlig åktur långt bort i Peking.
    ”Åka cykel” gillas, bra fortskaffningsmedel.
    Hoppas på det framöver.
    Nu ska jag gå ut och kolla status på vår gård.
    Vill inte ”åka kana” på knugglig is!

1. Vi har många roliga och fina minnen därifrån vad gäller att åka på olika sätt. Vi cyklade mycket och visst var det en del trafik i denna stad men inga problem för ordning och reda var det.Vi cyklar även här i Stockholm och i Spanien och dit vi reser. Men i Thailand blir det scooter.
      Hoppas er is nu snabbt smälter undan.
      Vad försiktig.

3. Trevligt att få följa med på en tur till Peking.
    Gillar coola Snobben-scootern. 🙂
    Oj, det var många hyrcyklar och förstår att det var knepigt att förstå en app på kinesiska.
    Bra med engelsk text i tunnelbanan, för annars skulle det nog finnas risk att turisterna irrar bort sig.

1. Visst är ”Snobben” läcker. Skulle gärna ha testat den för en tur. Men så blev det inte.
      Peking är ju en gigantisk stad men det är ändå enkelt att ta sig runt. För vår del blev det mycket cyklande men vi hade egna när vi bodde här. Bussarna var inte lika ”engelsktalande” men kul ändå-

4. Vilken spännande resa! Kina har vi aldrig besökt. ligger lite för långt bort för en som inte gillar att flyga eller åka lång sträcka med båt. Skulle gärna ta en resa dit om det inte vore så långt bort. Nu har jag ju fått lite upplevelse av dina bilder, så det räcker för ett tag.

1. Vi bodde ju i Peking i fyra år så vi hann uppleva och se mycket av Kina under den tiden. Men vi åkte hem till Sverige vid jul och till sommaren så en del resor från väst till öst blev det. Men inom Kina åkte vi en hel del tåg. Väldigt trevligt det också. Men det är ett gigantiskt land och då är det ibland knepigt att ta sig runt utan att flyga. Nu har du fått lite glimtar från mig så blir det bra med annat som ligger närmare.Ni har ju husbilen som tar er till fina resmål och det är ju toppen.
      Husbil har vi testat på Nya Zeeland i 10 dagar och det fungerade fint. Och kul att ha testat.

5. Få kan nog uppvisa en sådan variationsrikedom på åkdon som du har gjort här i inlägget. De flesta skulle jag kunna tänka mig att pröva, framför allt den söta skotern! Men bil hade jag avstått från att köra, jag är för feg på okänd mark. Transsibiriska järnvägen har faktiskt varit en dröm för mig också genom livet, har poppat upp lite nu och då, men nu var det länge sen. Man tänker ju knappt på resor längre. Men, om jag skulle ha möjlighet att göra en långresa skulle jag gärna skumpa på ett tåg. Hoppas ni kan förverkliga den planen.
    Härlig tolkning med exotiska inslag

1. Tack! Och så gärna jag hade velat testa denna Snobben-scooter. Men så blev det inte. Men jag fick i alla fall se den. Vad gäller bil blev det bara ett försök och utanför stan en kort sträcka Hade heller inget kinesiskt körkort. Men i överigt gick det bra att åka med det mesta. Även ”skåpen”.
      Nej, resorna ligger liksom utanför tankarna nu. Men vi pratar ändå ibland om Transsibiriska. återstår att se hur min rygg tycker. Tror inte den är helt med på detta. Men kanske kan den övertalas.

1. Att cylka här i Peking var lättsamt och tryggt om man jämför med Stockholm idag. Vi cyklar här också men inte direkt vintertid.I Peking var det ofta breda cykelbanor, som ett par dubbla svenska landsvägar, och ingen heller som hade bråttom. Alla visade hänsyn. Stor skillnad mot att cykla i Stockholm där ibland djungelns lag gäller och många tror att de är med på ”Vätternrundan”. Bilkörning blev det bara vid ett tillfälle och då utanför stan på prov. Men i övrigt väldigt smidigt med alla transporter.

6. Spännande berättelse om att åka. För det har du förvisso gjort en hel del. Kina är för mig ett outforskat land. Min äldste son har varit där men stor skillnad på att bo där flera år.
    Tack för inblicken.
    Stor kram 🤗

1. Ja, åkt och rest mycket har jag och det sedan jag nästan var nyfödd. Vi hade fantastiskt fina år här och hade möjlighet att åka runt både i Kina och i andra asiatiska länder och vi tog de möjligheter till att resa som fanns. Men även i Peking tog vi oss runt på alla möjliga sätt. Bilderna här är från den senaste resan dit i mars 2018 och det känns nästan som om det var förra året.
      Ska man lära känna ett land så bör man nog vistas där en längre tid och den chansen fick vi.Men Kina är ju nästan som en kontinent och och de olika delarna skiljer sig så mycket från varandra.Jag hade varit i Peking i mitten av 1990-talet men då bara i Peking och nästan allt var annorlunda när vi kom tillbaka 2007-

7. Kul att få se lite bilder från Kina. Gillar också Snobben-scootern, så läcker! Å så fin bild när du åker med Bosse på pakethållaren.
    Man saknar verkligen att få resa…
    Må så gott!

1. Visst saknar jag också att kunna resa. Men vi får leva på hoppet. Har så fina minnen från Peking och är glad för det. Tyvärr fick jag aldrig till en tur men Snobben-scootern men jag har bilden kvar. Alltid något.
      Och att cykla i Peking blev det en hel del Smidigt och väldigt roligt.
      Ha det fint du också.

8. Tack för det inlägget:-) Redan när jag såg rubrikbilden var jag såld på fordonet. En snobben-MC/skoter – hahaha:-) Sedan rikshan som verkligen såg ut som ett skåp. Att du/ni vågade cykla i Peking med den trafiken är beundransvärt och väldigt modigt gjort. Cykel är ju Pekings mest använda fortskaffningsmedel har jag förstått och sett på tv-reportage. Tänk om alla dessa cyklister istället skulle köra bil, vilket kaos. Å trafiken där är ju redan kaosartad.
    Det som jag är impad av i flera asiatiska länder är att det inte bara är hela familjer som får plats på en moped/MC utan husgeråd, mat , burar med djur, möbler etc. också

1. Fina minnen har vi med oss. Bilderna i inlägget är från mars 2018 när vi senast var här. Och det känns inte alls så länge sen.
      Visst är denna Snobben-scooter läcker-Men jag fick tyvärr inte chansen att åka med. Har inte helt kommit över det. Men det kom ingen ägare så jag kunde fråga. Cykla i Peking var en lättsam tillställning mot att göra det i Stockholm. Ingen hade bråttom och alla visade hänsyn. Gällde bara att titta framåt och hänga med lokalbefolkningen. Ofta fanns också rejält breda cyklebanor.
      Och just detta med hänsyn tror jag är karakteristiskt för många länder i Asien när det gäller att ta sig fram per cykel, scooter eller annat. INgen brådska har man heller.

9. Vilka äventyr! Peking har jag aldrig besökt. Kommer nog inte att göra. För långt att åka helt enkelt. Väldigt kul att följa med på dina äventyr!

1. Är så glad att jag fick och tog möjligheten att jobba på Svenska skolan i Peking i dryga fyra år. Från början var det en provperiod på 6 månader men vi om att stanna. Under loven tog vi chansen och möjligheten att resa runt i Kina en del och även till flera grannländer. Och många upplevelser och nya erfarenheter och vänner fick vi.
      Bilderna i inlägget är från mars 2018 då vi senast var tillbaka.
      Roligt att du hängde med.

1. Snobben- scootern fastnade jag absolut för. Hade gärna testat att köra den eller få åka med. Men tyvärr.
      Jag testade bara att köra i utkanten av Peking. Men med tanke på att det är en stad med kanske 14 miljoner miljoner inom stadskärnan och totalt över 20 miljoner med ytterområdena så är det enormt. Mängder av bilar i omlopp. Nej, att köra inom storstadsområdena när det kommer till dessa gigantiska städer avstår jag idag. (Men har testat att göra det i många jättestora städer.)

10. Vilken härlig tolkning och så roligt att se bilderna från Peking. Jag förstår mer än väl att bil inte är det lättaste där. Jag minns när jag körde i Paris och det var ingen barnlek heller. Nej, centralt i riktigt stora städer är det bättre att välja andra alternativ.

1. Det finns så mycket när det kommer till att åka och jag fastnade här i Peking. Lätt hänt. Men just vad det gäller att åka och ta mig runt finns så mycket roliga episoder därifrån som hänger kvar.
      Kan förstå din känsla av att köra bil i Paris. Verkligen! Har testat! Ingen ordning alls.
      I Peking prövade jag i de yttersta utkanterna men det var ändå knepigt och inte mist att begripa skyltarna. I ytterområdena är dte inte lika vanligt att de är översatta till engelska.
      Önskar dig en fin onsdag från ett just nu strålande vackert Stockholm.

11. Härlig tolkning! Snobbenmoppen var cool 😀
    När vi var i Peking fanns det inga skyltar på engelska i tunnelbanan vilket komplicerade det hela ”lite” 😉

Ha en fin liten lördag!

1. Tackar! Visst är ”snobbenscootern” läcker. Synd bara att jag inte fick till en åktur. Vad gäller skyltar i tunnelbanan på engelska så har de nog kommit till efter hand och än fler blev det inför OS 2008. Men de fanns inte överallt så vi lärde oss ganska snabbt åt vilket håll vi skulle åka och tecknen för just de stoppen.Och vi kunde ju fråga efter på mandarin vilket också underlättade.
      Önskar er också en fin ”lill lördag.”
      Strålande sol här i Stockholm idag igen. Bara att njuta. Kan tänka mig att alla uteserveringar är fyllda.

12. Här blir det åka av. 😉
    Scootern var en riktigt läckerhet.
    Fint att kunna ta sig fram med de färdmedel som bäst är avpassat för målet.
    Ha det gott Ditte!
    Kram Mia

1. Jadå! Visst är Snobben- scootern fin! Hade gärna tagit en tur med den. Vi cyklade väldigt mycket i Peking och det fungerade så bra. Ingen stress och alla visade hänsyn. Många fina möten blev det också. Vad gäller att cykla i Stockholm gör vi det också men där tror att att de är med i Vätternrundan och tar lite hänsyn.
      Ha det gott du också-

13. Heisann, takk for oppfriskingen av minner. Vi kjørte bare med ”skåp” som du sier, i tillegg til metro og båt! Kanskje en taxi også, husker ikke helt…. Den sibirske jernbanen har vært på min ønskeliste siden jeg var 12 år. Mye har nok forandra seg i løpet av alle disse årene, sannsynligvis noe mer komfort nå! Ha en fin dag ;:OD)

1. Vad roligt att jag kunde friska upp dina minnen. ”Skåp” åkte vi när det kom till kortare sträckor men vid längre sträckor i Peking och andra städer blev det taxi, eller buss. Vi rester runt en hel del i Kina och Asien under de fyra år vi bodde i Peking och eftetrsom avstånden är långa blev det med flyg eller tåg. Och längs Yangtzefloden och några andra florde blev det med båt.
      Än så länge har vi inte kommit iväg med Transsibiriska järnvägen men vem vet vad som händer i framtiden.
      Ha det gott!

1. Visst är den fin! Tyvärr fick jag inte chansen att testa den. Men jag fick i alla fall se den. Tror den skulle göra sig både i Paris och vilken annan stad som helst.

14. Som alltid så levererar du med dina utmaningar oavsett i vad. Så roligt att få se dessa bilder och förstår att ni har ofantligt med goda minnen kram på dig

1. Tack! Ja, många fina minnen har vi med oss hem i bagaget. Och dessa som var ned här är från mars 2018 men det känns som om det var helt nyligen.

15. ”Åkeriet” nästan ju i din tolkning hr 🙂 att åka med för oss besökare! Härligt från dina upplevelser; tack Ditte!
    tror jag tar en skåpbil 🙂
    Stor kram1

1. Ja, kanske skulle jag starta ett bloggåkeri. Potential finns.
      Och att ta en tur i ett ”skåp”är minnesvärt. Kul att du hänger med-

16. Visst är det kul när man hamnar vid vingen och har kameran med sig, snygg bild. En snobbenscooter skulle jag gärna ha. Åkt en del med sådana fordon som är i sista bilden på Sri Lanka. Bajaj heter dom där och tillverkas i Indien. Visst är det en upplevelse.

1. Tack! Tänk hela två år sedan vi åkte tillbaka till Peking.Snobben- scootern hade jag så gärna velat få en åktur på men trots att jag väntade länge kom ingen ägare. Minns också dessa ”skåp” från Sri Lanka men hade helt glömt att de där hette ”bajaj”. Absolut en upplevelse. Men inte direkt något för längre transporter.

17. Du bjuder på en härlig åktur, som många andra gillar jag scootern lite extra 🙂 Men att köra bil i Peking, den tanken hade jag nog inte ens tänkt! Modigt av dig att försöka!

1. Ja, lite som hos dig blev det att åka av och på olika sätt. Snobben scootern blev jag så förtjust i men fick ingen chans att testa. Vad gäller bilkörningen var det en bra bit utanför Peking. Och jag hade inte heller kinesiskt körkort. Klurigt med skyltar när man inte förstår tecknen.
      Men jag har testat

1. Absolut! Och att leva på hoppet att det ska bli möjligt att resa igen medans man är i livet.

18. Har inte varit i Kina och som sagt nu känns alla resor långt borta 🙁
    Jag hoppas att det snart blir bättre och att vi kan få se andra länder och miljöer snart
    Tack för ett underbart och intressant inlägg
    KRAM

1. Tack! Nej, nu ligger resorna nere. Vi var tillbaka i Peking 2018 och det var så roligt att komma tillbaka till den stad där vi bodde under fyra år. Och här kan man då åka på många olika sätt.