Spanien Torrevieja

Jordskalv och annat jordnära en helt vanlig fredag

I går kväll, fredag den 11 maj klockan 19.27, började marken här i Torrevieja att skaka. Jag tänkte genast på jordskalv och de är inte direkt ovanliga i Spanien. Jag har tidigare  här upplevt lättare/ lindrigare skalv  men gårdagens skalv, var i mitt tycke betydligt mer kännbart än övriga jag “stött på” här under åren och uppmätte 3.2 på Richterskalan.  (Även i Asien har jag varit med om jordskalv och ibland utan att direkt ha märkt dem, utan sedan läst om eller sett på tv att de ägt rum.)

Vad är ett jordskalv?

Det finns många och långa förklaringar till ett jordskalv (för att läsa mer se länken här) men den kortare varianten är att marken skakar och rör sig p.g.a. plötsligt utlösta rörelser i jordskorpan. Skalven uppstår när den kraft, som drar de två delarna av jordskorpan föbi varandra, överstiger det tryck som pressar dem mot varandra. De båda gigantiska blocken kan alltså plötsligt börja röra sig i förhållande till varandra och då uppkommer ett jordskalv.  Framför allt förkommer/uppstår skakningarna  i de områden där plattorna som utgör jordskorpan gränsar mot varandra.

Richterskalan mäter kraften i ett jordskalv

Man kan höra både jordskalv och jordbävning i dessa sammanhang.  Men är det någon skillnad. Egentligen inte. Men ofta används jordbävning om skakningarna på Richterskalan anges med högre mätvärde. Richterskalan är en logartimisk skala och anges från 1-9. Och att det är en logaritmisk skala  betyder att ett skalv som mäter 8 är 10 gånger starkare än ett skalv som uppmätts till  7.  Själva namnet Richterskalan kommer efter Charles Richter som 1935 tog fram skalan.

Gårdagens jordskalv märktes tydligt påvår "Solskensgata" här i TorreviejaLugnt på “Solskensgatan” – vår gata, dagen efter skalvet. Lördag och många har åkt till stranden.

Mellan 1 och 3 på skalan innebär svaga skalv och utan direkta materiella skador och märks ibland inte alls. Skakningar uppmätta till mindre än 2 på skalan sker i genomsnitt 8000 gånger /dag och över två på skalan sker ca 1000/dag.  En 4a blir lite mer påtaglig och lättare materiella skador kan ske.  Och ju högre siffra på skalan desto mer skada för skakningarna med sig.

Att stora skador sker i samband med jordskalven vet man och där skalven i sig inte är farligast. Men jordskred, rasade byggnader, väderförändringar, tsunami och mycket annat som kommer i skalvens och efterskalvens spår kan vara förödande.

Mer jordnära

men på ett annat sätt var det på förmiddagen då vi tog oss en sväng på marknaden. Det var länge sedan vi var här så med tanke på en behaglig temperatur, alltså inte alltför varmt, så blev det ett besök. Ett trevligt sådant. Marknaden har flyttat lite utanför centrum av Torrevieja så det blir inte direkt lika naturligt att passera här nu som förr. Men ibland så blir det en vända.

Inte alltför trångt på marknaden. Trevligt att titta runt.

Mycket gott, billigt, närodlat och fräscht att välja bland.

Och att vila fötterna gör vi  gärna och passar också på att fylla på ny energi på olika sätt kan behövas både under och efter ett marknadsbesök.

Ami, Lena och Christel  koncentrerar sig på uppdelningen av de goda mackorna.

Smakprover av oliver, ostar, korvar, frukter och choklad brukar erbjudas. Och jag testar gärna.

Gott om snittblommor är det också

Så visst blev det en jordnära dag för oss med vissa spänningsförhöjande inslag. Får se vad dagen idag erbjuder…..

30 svar på ”Jordskalv och annat jordnära en helt vanlig fredag”

1. Jordskalv låter inte så trevligt … men det skulle vara otroligt trevligt att följa med på marknadsbesök med efterföljande provsmakning av ost, korv och oliver :.. nästan så jag börjar dregla 🙂
    Här blir det stekt falukorv, potatis och pepparrotssås om en stund 🙂
    Ha det gott!

1. Jag har upplevt kraftigare jordskalv i Asien än det som var här igår men då var jag inte menatalt förberedd. Här vet jag att de kan komma och de flesta märker man inte av. Har varit med om ett par svagare skalv här tidigare men gårdagens skakade till ordentligt. Och som tur var kom inga efterskalv.
      Du had egillat marknaden. Där finns mycket av både blommor, frukt, grönt och annat till väldigt bra priser och allt är också fräscht och tämligen närodlat.
      Stekt korv, potatis och pepparrotssås låter himla gott.
      Önskar dig en fin kväll.

2. Javisst skakar det till lite då och då.
    Såg hos Ami att du varit på marknad. Bild på dig där och på henne här.
    Trevlig läsning nedan hur du kom till Torrevieja, mycket i livet är slump eller vad man nu vill tro på.
    Ha det skönt i värmen!

1. Visst skakar det till då och då men oftast märks ju inte skalven. Har noterar några skalv här tidigare men inte så kraftigt som igår. Mycket i livet tror jag är en slump – det bara blir så. Och oftast blir det väldigt bra.
      Ha det gott du också och nu på din nästa resa.

3. Hoppas ni slipper fler skalv låter oroväckande ändå…….. tur det inte var så mycket. Vilken härlig marknad bra att få tänka på annat, ser så mysigt ut ,-)
    Härliga bilder.
    Vackra blommor överallt har ni jag har börjat titta på foton av blommor från förra sommaren, längtar!
    Fortsätt och njut ,-)
    Ha det gott
    KRAM Primrose ,-)

1. Här är det då och då skalv men de flesta märker vi inte av. Men gårdagens skalv var mer rejält och det skakade verkligen ordentligt. Men naturens fenomen rår vi ju inte på. Inga efterskalv har ännu kommit ås de slipper vi nog. Hoppas i alla fall.
      Här blommar det året om men en del är förstås mer årstidsbundna än andra.
      Fint hemma nu med alla vakcra blommor och all grönska-
      Ha det gott du också-

4. Jordskalv är obehagliga att uppleva och för några år sedan hade vi ett här i Skåne. Väldigt ovanligt men det kändes ganska så mycket. Skönt att det inte blev värre än det blev hos er med tanke på att ni befinner er i ett område där skalv kan förekomma. Marknadsbesöket såg givande ut och där hade jag gärna bunkrat upp ett och annat.

Kram och ha en härlig lördagskväll!

1. Detta skalv märktes rejält. Jag har jutidigare här i Torrevieja varit med om lindrigare skalv och de flesta noterar man ju inte ens. Gårdagens skalv var annorlunda. Men inga efterskalv hitintills. Kan nu minnas när du skriver det att Skåne hade ett skalv för några år sedan. Och där tänke rman ju kanske inte ens tanken…
      Marknadsbesöket var trevligt och lite skördade vi där.
      Kram och trevlig kväll.

5. Hoppas att ni slipper jordskalv i alla fall även om känningen var liten igår. Jag ser att det är ungefär en liknande marknad som de också håller i Santa Pola på lördagar och någon dag till som jag inte minns just nu.
    Så vackra bilder du bjuder på.
    Tack för trevligt inlägg!

1. Tack! Dessa marknader är tämligen lika och personerna åker runt till olika platser längs kusten under veckan.Mycket att packa upp och ner är det-
      Vad gäller skalvet så kändes det ordentligt men inga efterskalv har kommit. Nya skalv kan ju komma när som och det gör de, men de flesta märker man ju inte av.Tur är det.
      Önskar dig en fin kväll.

1. Marknaden här har ett väldigt bra utbud och bra priser. Bra här också att provsmaka både ost och oliver och diverse frukter och en del får ju följa med hem. Trevligt har vi också på våra fredagsturer och skönt med gångavstånd till marknaden. Och det har vi även nu när marknaden flyttat från centrum.

6. Vad skönt att jordskvalet inge var allvarligare och inga allvarligare skador på omgivningarna eller människor kom till skada. Härligt med dessa matmarknaden iåutomlands och perfekt sätt att möta lokalbefolkningen på. Önskar recensent trevlig lördagskväll

1. Nej,jordskalvet var inte kraftigt men marken skakade rejält ändå. Men inga efterskalv kom. Bra så.
      Marknaden här har många avdelningar med frukt, grönt, blommor och mat och där passerar vi gärna. Men även kläder, väskor, tyger, filtar och mycket annat finns också.
      Och visst är det hit många spanjorer går för att fylla sina förråd av frukt och grönt för veckan. Många “dra maten” är med.
      Önskar dig också en trevlig lördagskväll.

7. Har faktiskt aldrig upplevt ett jordskalv, och det är jag ganska tacksam för. Visste faktiskt inte att Torrevieja/Costa Blanca är ett område där jordbävningar kan inträffa.
    Jättekul med ett besök på marknaden. Läste att den tappat såväl säljare som besökare efter flytten. Ganska logiskt egentligen då den placerats utanför stan. Oliver brukar vi ofta köpa på de lokala marknaderna. Ja, Clementiner, apelsiner och tomater också för den delen. Allt smakar ju så mycket godare än här.

1. Stora delar av Iberiska halvön kan drabbas av jordskalv men oftast är skalven små och märks inte så mycket. Jag har här sedan 2013 upplevt några jordskalv men väldigt lindriga. En skakning eller så men i går var det betydligt mer påtagligt. Det skakade rejält i ett tiotal sekunder-
      Marknaden här lite utanför centrum är lite luftigare och nu har också fler “pitstop” kommit till och mer skugga finns att få. Egentligen ligger inte marknaden mer än 15-20 minuters promenad från där den tidigare låg och jag utgår från aytt inte alla bodde just där- Men visst har marknaden tappat både säljare och besökare.
      Men många spanjorer och vi “periodare” köper en del veckans frukt och grönt här. Men även butikerna har ett fräscht utbud.
      Och visst smakar allt så mycket bättre här. Inga långa transporter heller för frukt och grönt.

8. Jag har respekt för de här naturfenomenen. Jag har aldrig varit med om ett riktigt skalv eller skred, tack och lov. Precis när vi flyttat till Lidköping 1999 hade vi dock stora översvämningar här och det märktes sannerligen. Hela fiskeläget Spiken stod under vatten, så gott som.
    En sådan marknad som ni har är ju fin och matig. Vi är bortskämda med marknader 2 ggr i veckan här, men det blir inte det utbudet på frukter.

1. Jag också. Jordskalv har jag upplevt här i Torrevieja tidigare men då inte alls så märkbara som det igår. Marken skakadee verkligen för ett tiotal sekunder. Har i USA, i San Francisco och på några ställen i Asien upplevt lite kraftigare skalv än vad det var här igår. Och naturen rår en ju inte på. Översvämningar och andra naturkatastrofer är illa och skadar så många och så mycket runt om i världen.
      Vi tycker det är trevligt att då och då ta en tur på marknaden och lite inköp blir det alltid. Utbudet är stort och mängden fräscha grönsaker och frukter är stort.

9. Under 20 år i San Francisco området i närheten av San Andreas fault kändes
    många skalv men ingenting dramatiskt. Man vänjer sej vid att hängade lampor
    svänger och tavlor åker lite snett. Ironiskt nog så bodde många av min makes
    geologkollegor vid San Andreas. – San Francisco tunnelbana går under SF Bay
    till Oakland. Det är en resa, jag inte vill göra.

– Enda gången jag var rädd, var vår första natt
    i Anchorage, Alaska, dit vi skulle flytta. Vi var på 10-11 våningen i ett hotell.
    Vi väcktes av en man som sprang i korridoren och skrek; “EARTHQUAKE, EARTHQUAKE”.
    Hela byggnaden svajade. Tur nog blev det inget mer, men nog känner man sej liten.

Skalv här för ca 10 år sen stängde Washington Monument och the National Cathedral.
    Ovanligt!

1. Detta var ju ett väldigt litet skalv men både i San Francisco och på några platser i Asien har jag upplevt kraftigare skalv.Kan verkligen förstå att du inte ville ta tunnelbanan under SF Bay. Här i Californien är ju jordskalven betydligt värre och vanligare. Kan verköigen förstå oron i Alaska och dessutom bo högt upp. Skönt att det inte blev mer men jag kan tänka mig att oron fanns.
      Minns också det jordskalvet i Washington för 10 år sedan. läste om det . Och man är ju liten som människa när det kommer till naturfenomen och påverka går ju inte heller.

10. Gomorron Ditte!
    Det verkar som om skalvet kändes betydligt kraftigare i Torre. Här i Marquesa hörde vi mullret, men kände inga skakningar.

1. Gomorron!
      Här inne skakade det rejält, kraftigare än det gjort tidigare gånger. Mne det gick ju fort över och det kom inga efterskalv.
      Skönt att ni “bara” hörde mullret.

11. Ja, nog skakade det rejält här! Skönt att det ändå inte blev värre. Kanske bra att det “skakar loss” lite smått nu och då, så det inte samlar sig till ett större…
    Desto trevligare med marknadsbesök! Har bara varit på nya marknaden två gånger, men jag gick inte så ofta på marknaden när den var utanför dörren heller (förutom från porten och två gator ner 😉 ). Gillar mer den dom har i La Mata (som nu tydligen ska flytta den med). Lagom stor och i princip samma utbud fast inte lika många av varje 🙂
    Ha en fin söndag!

1. Jag väntade mig nästen efeterskalv och var beredd på det. Men skönt nog kom det inget. Det har ju skakat här “förr” också, har upplevt det några gånger i Torrevieja, men inte så kraftigt som nu. Och visst bra att det skakar lite då och då och inte samlar ihop sig.

Marknaden i La Mata cyklar vi till då och då, trevlig tur i sig. Och nu ska den, vid obestämt datum, flytta mot Torrevieja hållet.
      Det blir ju inte så ofta vi går bort till marknaden, men det ligger ju ganska nära. (Tog 10 minuter att gå från oss) Nu finns också mer skuggskydd uppsatta och fler “vattenstationer” vilket är en fördel.
      Trevlig söndag!

12. Vi hade ett skalv här i Göteborg för några år sedan och det var ett himla muller och lite skakningar. Jag hade precis lagt mig. Rusade upp och ut på gatan där flera grannar redan stod. Det var i ungefär den storleken som ni hade. Jag kom att tänka på hur fruktansvärt det måste vara där det är mycket, mycket värre! Kram på er och simma lugnt utan skalv!
    PS. Jag hittade dig i skräpposten.

1. Jag tänkte också på områden där det ofta är kraftiga skalv och andra rejäla naturkatastrofer och så stora mänskliga lidande (även materiella ) det blir. Här var det mer en “krusning”, men lite obehagligt. Förstår att du kände liknande i Göteborg när det skalv till där.
      Aha, jag fanns i skräpposten….Bra att jag hittades i alla fall.
      Kram och trevlig söndag.

13. Det var trevligt med ett marknadsbesök. Och än så länge går det ju, men snart blir det för hett att gå där.
    Usch ja, det dånade och skakade till rejält i fredagskväll. Och här uppe kändes det nog ännu mer än nere på marken. Det var det kraftigaste vi har varit med om på dessa fem åren. Väldigt obehagligt!
    Stor kram och trevlig söndag

1. Bäst nu med lite marknadsbesök för varmare tider kommer. Men fredagsvinet är ju inte för varmt att inta.
      Kan förstå att det skakade rejält uppe hos er. Och visst var skakningarna obehagliga. Har heller inte upplevt de tidigare jordskalven så kraftigt. Väl så.

1. Jordskalv har jag upplevt här i Torrevieja tidigare men de har nästan inte varit märkbara. Men detta var helt annorlunda då marken skakade några sekunder. Och visst blev jag lite oroad. Har upplevt kraftigare skalv i Asien och San Fransisco och då bodde vi högre upp och på hotell. Nu bor vi på “marken” men vänner till oss som bor flera våningar upp märkte skalvet mycket mer