Resor i Sverige

Färjan Lina i Töreboda – Landets minsta i reguljärtrafik

Lördag och sen eftermiddag. Sitter på på tåget hem till Stockholm från Töreboda i Västergötland.  Hit kom vi igår och   har haft ett intensivt och väldigt roligt dygn. Ett dygn som också inneburit en resa i minnenas allé på många olika sätt. Och hit kan jag räkna in färjan Lina som är landets minsta färja i reguljärtrafik.

Jag  har träffat personer som jag inte sett sedan 1959, när vi lämnade Töreboda och flyttade till Stockholm. Jag har också idag träffat släktingar som jag inte heller sett på länge. (Tror det var 2008 då  jag var på en släktträff i samband med att en faster fyllde 70 år)  För mig att nu komma tillbaka igen till Töreboda kändes speciellt och det var också ett speciellt syfte med resan i sig.  (Skrev om det i gårdagens inlägg och jag kommer att berätta mer i veckan som kommer.

Töreboda och Göta kanal. Eller som kommunen nu ofta skriver ”Töreboda vid Göta kanal”. Vi är på väg för att ta färjan Lina den korta sträckan på ca 20 meter över kanalen.

Färjan Lina

är Sveriges minsta reguljära färja och trafikerar i Töreboda Göta kanal på tvären.En sträcka på ca 20 meter. Färjan heter Lina och är en linfärja. Hon dras alltså med rep för hand över kanalen och turen tar ca 20-25 sekunder. (Numer kostnadsfritt att åka med.) Denna unika färjeförbindelse startade1919 av en pensionerad lokförare, Oskar Lindhult. Från början skedde överfarten med en eka som man ”vickade ” fram. Men fr.o.m. slutet av 1930-talet fick skepparen ”Färje Karl” tillstånd att spänna en lina över kanalen. Och därefter kunde en speciell farkost byggas och tas i drift.Säsongen för ”Lina” är numer maj till september.Cyklister och fotgängare är välkomna med .

Färjan Lina finns ett par hundra meter söder om Töreboda Järnvägsstation och förkortar vägen en hel del för de som är i centrum och ska till östra sidan av kanalen. En järnvägsbro, öppningsbar för båtar,finns sedan 1950 i norra delen av samhälllet och där kan  fotgängare, bilister och cyklister tagit sig från den västra sidan av kanalen till den östra.

Töreboda. Ombord på färjan Lina som är landets minsta färja i reguljärtrafilk  Ombord på färjan Lina och på väg över till den östra sidan. Här är det mest äldre villabebyggelse som finns.

Sträckan som färjan kör är mellan de två träbryggorna. När jag var barn var färjeturen några sekunder längre eftersom bryggorna inte fanns. Men färjan såg likadan ut.

Skoldagen är slut och flera elever väljer att nyttja färjan.

Returresan. (Det svarta bältet runt midjan är mitt ”ryggstöd” som är på när jag är ute och även ibland hemma om jag står mycket)

Töreboda i Västergötland. Färjan Lina går i skytteltrafik allteftersom resenärerna dyker upp. Färjan Lina är tillbaka på centrumsidan och den går i ”skytteltrafik”. Tidtabell är överflödig. Kan tänka mig att ett 10-12 passagerare får plats utan cyklar. Något färre om antalet cyklar är många. På bilden syns också den vita linan som drar ”Lina”.

En segelbåt passerar

Vi fick vänta lite innan ”Lina” kunde ta oss tillbaka igen. En stor segelbåt, en Hallberg Rassey på 43 fot (ca.15 meter) ska ta sig mellan de två färjebryggorna. Då tillstöter lite praktiska göromål. Linan/ vajern som drar färjan måste  nu sänkas ner i kanalen så att  segelbåten fritt kan passera över den. Segelbåten har ett visst djupgående så draglinan till färjan måste sänkas ner i kanalen med marginal så att den inte ska fastna  i segelbåtens köl. Sedan ska linan fiskas upp igen innan ”färjan Lina” kan dras  vidare till andra sidan av kanalen.(Momentet med att sänka linan måste ske i stort sett för alla båtar som passerar.)

Segelbåten på gång och väntar med att passera tills dess den fått klartecken att linan är sänkt.

30 svar på ”Färjan Lina i Töreboda – Landets minsta i reguljärtrafik”

1. Höll precis på att fråga varför man inte bygger en bro över kanalen när du visade den stora segelbåten. Ja, där fick jag mitt svar. Å liiiite sött är det ju att med en så liten färja.
    Sedan blev jag riktigt glad när jag såg att veckans behandling inte alls lämnade några synbara spår efter sig i ditt ansikte. Så skönt. Ja, åsså kände jag såklart igen mig med ditt ryggstöd. Jag har ett i vitt och ett i grått, men bär det alltid under tröjan/jackan/hoodien, så att det inte syns. För vackert är det ju inte direkt. Men det funkar utmärkt som stöd tycker jag.

1. Bro just här är knepigt och det finns en längre norrut- Färjan är verkligen personlig och hör liksom till i Töreboda.
      Vad gäller ansiktet är det helt ok även om det under dagen idag blivit mer synbart. Men stor skillnad mot förr-
      Vad gäller ryggstödet har jag det också oftast under så att det inte ska synas. Men här hade det åkt av och på några gånger så jag glömde helt av det. Men sånt händer-
      Mitt stöd hjälper nu mindre och mindre men till viss hjälp är det. Men eftersom höfterna också krånglar så hjälper det inte där och de påverkar mig också en hel del-

2. Vilken gullig liten färja, som dras med ett rep, wow! Förstår att det har varit en spännande resa till Töreboda, ska bli kul att få höra lite mer om din dag där!
    Ha det gott!
    Varm Kram

1. Färjan fanns när jag bodde här och jag testade den då många gånger. Ibland var jag som 6-åring på rymmen och cyklade längs den smala kanalbanken med en kompis på pakethållaren. En av fastrarna hittade oss och tog hem mig. Gissa om mamma var arg.
      Mer från Töreboda kommer i veckan.
      Ha det gott du också.

3. Vilken söt liten färja och vilket passande namn. Roligt dessutom att den fortfarande finns kvar och är i bruk. Minns att det finns en liknande men som en flotte på Astrid Lindgrens värld och barnen tyckte det var så spännande. Trevligt att återse gamla trakter och träffa släktingar.

Önskar en fin söndag nu!

1. Färjan är ett barndomsminne och den finns kvar men nu i en modernare variant. Lite mer färgglad också.
      Dagarna i Töreboda blev väldigt lyckade och med många fina möten.
      Idag blir lite av en vilodag hemma.
      Kram och trevlig söndag

4. Oj så fin Lina har blivit. När jag åkte med den för ett antal år sedan var den nästan skrotfärdig tyckte jag!
    Kramar

1. Visst var hon fin. Men vet inte om Lina är ”ny” eller restaurerad. Kul att testa och det blev ett fint besök i Töreboda.
      Och jag har saknat dig. Väldigt mycket.

5. Tack för historien kring Lina … jag åkte med färjan för tiotalet år sedan när vi var i Töreboda med husbilen 🙂
    Vi åkte med linfärjor i Ungern och Tjeckien (eller kanske var det Slovakien) när vi var på bilresa där innan husbilstiden 🙂
    Ha en fin söndag!

1. Så roligt att Lina finns kvar och likaså att ta en tur med henne. Hon är nu betydligt mer modern än hon var i början av 60-talet när jag senast åkte henne. Kul att ni testade henne när ni var i Töreboda.
      Roligt att ni testat dessa små färjor lite varstans i Europa. De är ju så personliga.
      Önskar dig också en fin söndag.
      kram

6. Vilken trevlig tur och roligt att träffa gamla släktingar. Och framför allt att din pappa ska få en plats uppkallad efter sig!

1. Det blev et riktigt lyckad resa och ett väldigt trevligt besök.Fint att också träffa många släktingar och vänner från förr. Från 1950-talet-
      Det blev också en fin invigning av platsen.

7. Hoppsan, tror bestämt min kommentar försvann där, nåja, tackar för historien om ”Lina”, linfärja har jag åkt några ggr när vi skulle över och tillbaka till grannön, på lina men med motor, det var ju en bilfärja också.
    Finns väl knappt kvar idag på andra ställen än just i kanske Töreboda.

Ha en fin kväll Ditte.

1. Illa! Så himla trist när detta händer. Redan när jag var barn, på 50-talet, var detta en dragfärja och bara för fotgängare och cyklister. Och då kostade det 5 öre att åka. Nu är det gratis.
      motor krävs nog om bilar ska med färjan. Blir nog tungt att dra annars.
      Kul att ”Lina” finns kvar.
      Önskar dig en fin kväll och en bra start på veckan.

8. Det är nog den gulligaste lilla landsvägsfärja jag någonsin har sett. Cykelfärja kanske när det kommer till vad den är i användning för. Men pittoreskt och praktiskt är det utan minsta tvivel. Ser framemot flera inlägg om Töreboda och om din pappa Mann. Mycket intressant allt du har skrivit om idag också. Tack Ditte!

1. Visst är det en charmig färja och jag minns den ju från tidigt 50-tal. Men nu i ny variant.
      Mer från Töreboda och invigningen av pappas plats kommer i morgon och ytterligare ett par inlägg kommer senare i veckan.
      Besöket i Töreboda blev väldigt lyckat och med många fina möten. Tänk att träffa på lekkamrater jag hade på 1950-talet och inte setts sedan dess. nu kände vi ju igen varandra mest till namnen. Men även lite till utseendet.

1. Visst är färjan söt. Och så roligt att den är kvar och i full gång är den. Besöket blev överlag väldigt lyckat.
      Önskar er också en fin söndag.

1. Så roligt att man bevarat ”Lina”. Minns henne så väl från barndomen. Det blev ett fint besök och många fina möten med min ”historia” på olika sätt. Vad gäller Töreboda är det nog ingen köping man passerar så där. Mamma som kom från en småstad i Norge tyckte alltid detta var en ”gudsförgäten håla”

9. Kul att läsa om Töreboda. Hoppas verkligen vi får till en roadtrip i trakterna i sommar. Lockande att träffa på Lina samt se din pappas sten.
    Och lunch i Sjötorp kanske….iaf ett besök där. Ha det gott! Kram

1. Kändes fint att vara här och det blev en fin invigning av pappas plats.Han har ju inte direkt varit med om beslutet men platsen är enkel och extra fin med körsbärsträdet planterat här. Ska komma en bänk runt trädet men den är inte klar ännu.
      Kul att ta en tur med Lina och många minnen poppade upp.
      Sjötorp är fint. Skulle gärna återuppleva cykling längs kanalbanken.
      Vore kul om ni fick till en tur till trakterna här. Kanske också ett stopp i Mariestad.
      Ha det fint du också.

1. Ett litet ställe och det var extra roligt att jag kände igen mig så bra som jag gjorde.
      Extra kul att ”Lina” finns kvar och är i bruk som hon var även när jag var liten-

10. Vilken gullig liten färja ,-)) Förstår att den behövs, lite långt att hoppa! ,-) Så charmig. Fin bild på dig, hoppas ryggstödet hjälper så du slipper dina besvär så mycket som möjligt ,-) Ser trevligt ut i Töreboda, där har jag inte varit ,-) vilket inte är en ovanlig kommentar från mig. Ha det fint, KRAM Primrose ,-) som kommer tillbaka om en stund!

1. Visst är den fin! Minns den även från tiden jag var barn. Men jag tror att denna är nybyggd. Eller i varje fall renoverad-
      Besöket i Töreboda blev väldigt lyckat och så roligt att mycket av det gamla, som jag mindes det, också fanns kvar.
      ”Ryggstödet” har jag oftast under kläderna så det inte syns men här hade jag glömt det.
      Ha det fint du också.

1. Gillar den verkligen och åkte med den mycket som barn för en sådär 65 år sedan. Men nu i en nyare version.