Resor utomlands Torrevieja

Åren och tiden går – Och jag försöker hänga med

Åren och även tiden där emellan går snabbt tycker jag. Och snabbare känns tiden gå ju äldre jag blir. Stundtals känns det som om jag är inne på en sorts upploppssträcka. En upploppssträcka som inte leder till ett specifikt mål men den leder framåt. Och det är framtiden som gäller.

Vattenfallen i Torrevieja har sett likadana ut under åren vi varit här. ”Vattenfallen” i Torrevieja är en bra träffpunkt och de har sett likadana ut under åren som vi varit här.

Åren och tiden går…

Just i dagarna är det sex år sedan vi tog över den spanska sommar/vinterstugan och vi har  sedan dess tillbringat en hel del tid här sedan september 2013. Men vårt första möte med Torrevieja skedde i juli 2013 . Ett möte som blev till mer eller mindre av en slump. Igår eftermiddag gick vi en vända längs havet och det svalkade skönt i hettan, fortfarande +30 grader, och vi pratade om hur det kom sig att vi hamnade här i Torrevieja. Mest var det av en slump, en bra sådan. Och hit till sommar/vinterstugan har vi  ofta kommit under årens lopp.

Åren har gått men jag dras fortfarande som en magnet till Medelhavet. Visserligen har åren gått men havet lockar mig fortfarande och jag dras hit som en magnet.

Att promenera längs strandpromenaden i Torrevieja är något vi också gjort genom åren. Och vi har inte tröttnat. Att promenera längs strandpromenaden och slå sig ner på en bänk eller en uteservering är också något vi ofta gjort genom åren. Och vi har inte tröttnat. Inte ännu.

Utdrag från ett blogginlägg skrivet i juli 2013. (Bilderna är också därifrån och tagna med min gamla kamera)

Slumpen var med i spelet

när vi ganska hastigt i juli 2013 bestämde oss för att ta en tur ut i Europa. Flygpriserna till just Alicante var bra så vi bestämde oss snabbt för en resa dit. Torrevieja hade vi hört talas om och bokade första natten där på ett mindre hotell, hotell Madrid ,som vi fått rekommenderat av vänner. Centralt läge och några minuters promenad till havet , restauranger och strandpromenaden. Och sedan kom vi inte längre på resan än just till Torrevieja med omnejd.

Jag trodde att Torrevieja skulle vara en ”svenskkoloni” och så kanske det kan vara, men hitintills har vi bara stött på en handfull skandinaver. Däremot är det många spanjorer som spenderar sin semester här och det är trevligt och ger en spansk känsla. Jag har förstått att det är liv och rörelse här i stan hela året eftersom detta är en stad som inte endast bygger på turister. Men visst blir det ett uppsving sommartid och inte minst i augusti då spanjorerna har sin semester.

Inne i stan finns flera stränder men i semestertider är det trångt där. Alltså inget för oss. Men att ta en busstur på 15 minuter, till grannorten La Mata ger mer utrymme på stränderna som är kilometerlånga. Det blev också en hel del andra turer också i omgivningarna för att se oss omkring. Och att vi skulle komma att få vår sommar/ vinterstuga här i Torrevieja blev en del av slumpen.Några tankar om varför det känns bra att återvänd hit och varför vi tris finns här i ord och bild. (Skrivna i november 2017)

En liten del av den flera kilometer långa stranden i La Mata.

38 svar på ”Åren och tiden går – Och jag försöker hänga med”

1. Jadu Ditte, visst undrar man ibland vart tiden och åren har tagit vägen, men man får glädjas åt sina minnen och även se framtiden an med tillförsikt och hoppas på många återstående upplevelser både hemma och borta.
    Jag förstår att du/ni trivs i Torrevieja, speciellt under den lite svalare tiden på året. Vi har många bekanta som har hus och lägenheter både i Torrevieja och i närbelägna orter och får ofta frågan, om inte vi också skall skaffa något där. Men nej, det är inte riktigt min melodi, jag är för orolig och vill åka till nya ställen hela tiden…än så länge. Men, man skall ju aldrig säga aldrig som jag jämt tjatar om, så vem vet, kanske någon gång när kära maken har fått nog av snöskottning och kyla.
    Strandlivet lockar inte heller, men långa promenader längs havet som ni tar, det är underbart för både kropp och själ. Du skriver att det var en slump som gjorde att ni hamnade där och ibland, för att inte säga ofta är det precis så det är…slumpen styr och känslan hakar på.

1. Det var just en slump att vi hamnade här, men kanske var det en mening med det. Vi vill också göra annat än att vara här men har kanske varit lite slöa med att komma till skott. Är nu på gång med lite planer inför hösten. Och roligt att planera är det-
      Strandlivet lockar oss inte alls men däremot havet och långa promenader där.Just nu har det varit alltför varmt så de har inte blivit så långa. Tyvärr. Cykelturer och andra utflykter brukar det också bli men med +32 och hög luftfuktighet har orken inte räckt till.

2. Trots slumpen kan det ändå bli väldigt bra. Med tanke på barnen och deras familjer så förstår jag att ni pendlar fram och tillbaka Det låter spännande med höstens planer. Själv planerar jag en resa till Stockholm med döttrarna.

Kram och god måndag!

1. Absolut! Och vi har u blivit kvar här- Men pendlar och det känns bra.
      Vad trevligt med en resa till Stockholm tillsammans med döttrarna. Något att verkligen se fram emot.
      Trevlig måndag!

3. Ja vi hamnade också i Torrevieja av en slump (tack vare goda vänners slump också), men en väldigt bra slump såhär med facit i hand såhär långt 🙂
    Det där med en ”handfull skandinaver” som du skrev om 2013 har verkligen förändrats. Nu hör man svenskar överallt nere på strandpromenaden. Men så är det ju, saker och ting förändras och det är ju bara att försöka hänga med 🙂

Ha en fin dag!

1. Inser också att antalet svenska här,liksom många andra nationaliteter,ökat en hel del. Men tiderna förändras. Och då, 2013 var vi här bara en vecka.
      Fint väder är det men i mitt tycker fortfarande väl varmt. Njuter ute på terrassen av de sköna kvällarna
      Ha det fint ni också.

4. Mycket som händer, händer av just en slump. Det beror också på om man har stängd eller öppen dörr (sinne).
    Ni har ju verkligen dragit en vinstlott med er stuga i Torre, såå härligt att kunna åka till och från, som det passar!
    Huvudsaken är att man är nöjd och inte ångrar sig i hela sitt liv. Man kan göra något bra av det mesta.
    Glada dagar. Ja, det vill jag också ha, oftast. I nästan hela mitt arbetsliv var måndagarna långa och jobbiga och när måndagen var gjord, kändes det som om halva veckan var gången. Vi hade kvällsöppet då, så jobbet varade mellan 07.50 – 18.10. Idag med alla hårda pass inom vården och liknande var väl min måndag ingen svår arbetsdag.
    Stor solig kram och snart cyklar jag till Gospelträningen och då med överdragsbyxor på, för det är kyligt.

1. Att ha dörrarna öppna- det har vi och det var ju på så sätt vi även hamnade i Kina. Och hade vi ångrat oss så hade vi ju inte längre väg hem än hit.
      Kan tänka mig att måndagarna blev långa för dig. Känner igen motsvarande med jobb den tiden men dagarna varierade under åren. Och därefter planeringsjobb hemma när barnen somnat. Men man var yngre. Jag har i skolan alltid haft 45 h arbetsvecka varav minst 35 i skolan och sedan 10 h att fördela i skolan eller hemma. Som lärare ska ju loven jobbas in under terminerna. Men man vänjer sig. Nu kan jag tycka att det blev långa veckor och verkligen när jag läser mina dagböcker från jobbtiden.
      Skönt att vi nu kan äga vår tid.
      Här har vi även idag haft +31 grader och sol.Väl varmt.
      Trevlig kväll.

5. Slumpen eller om en så vill en tillfällighet är icke att förakta. Välplanerade, organiserade och övertänka beslut kan fall som korthus det med är min tanke. Investerar en så kanske en vill tänka lite först såklart, men känslan i magen brukar leda rätt.
    Klokt val av er tycker jag detta val ni gjorde. här har ni många sköna stunder bakom er och framför er 🙂
    StorKram!

1. Slump, tillfällighet eller något annat. Vi hamnade här och vi är kvar. Smidigt att ta oss till och från flygplatsen med buss och det underlättar förstås. Vi har heller inte köpt ett dyrt ”ställe” så vi står och faller inte om vi inte skulle vilja ha det kvar. Men än så länge trivs vi bra och stannar gärna.

6. Det sägs ju att tiden går fortare ju äldre man blir… Men jag tycker nog att du har hängt med riktigt bra. Vi hamnade ju också i Benidorm av en slump när våra spanska grannar berättade att de köpt lägenhet där. Åsså var vi fast.
    Torrevieja och Benidorm har ju den stora fördelen att det är liv där året om, även under lågsäsong. Å vädret under vintern är ju för det mesta ungefär som tidig sommar här hemma.
    Åsså är det alltid roligt när slumpen avgör. Då blir det ofta en ”spontan” handling, något som jag uppskattar betydligt mera än långväga planeringar.

1. För mig känns det så – Tiden ökar takten och en får hänga med så länge det går. Antar att jag tillhör dem som sent släpper taget. Och när jag gör det är det liksom klart. Benidorm är en häftig stad och jag önskar vi kom dit lite oftare. Vet ju att ni har härliga minnen därifrån. Men det finns med i tankarna att göra det. Vi är, som du kanske märkt, en hel del för spontana infall. Så blev det ju även när vi reste till Peking och blev kvar där i fem år.

7. Jag tror ju inte på slumpen utan mera på att det är meningen med allt som händer. Men hur som helst, så är det mycket trevligt att ni hamnade där ni hamnade. Annars hade jag troligen inte fått se och lära mig så mycket om Torrevieja som jag har gjort tack vare dig!
    Den första bilden är magisk, så vacker!
    Ha det fortsatt bra och njut för fulla muggar!

1. Kan också tänka just så- Och helt oavsett är vi glada för att vi har vår sommar/vinterstuga här. Första bilden tycker jag också mycket om. Och den kom till av ja, en slump eller mening…
      Sitter på terrassen i den sena kvällen och det är fortfarande +27.
      Ha det bra du också.

8. Hej Ditte!
    Ja vilken bra slump att ni hamnade här. Syrris var mycket glad 🙂 Och jag med av kanske andra anledningar hahaha…men sån tur vi hade!
    Att jag hamnade här 2001 kommer jag knappt i håg…Hade varit på Gran C i många år och andra öar.
    Såg La Manga, billigt köpa men stupade på för långt från flygplatsen. Billigt i Torrevieja…åkte! Fast ♪♫♪. Ännu …
    Är glad att ni kom i vår väg…♥♥♥
    Kram P ♥♥

1. God kväll P!
      Visst var det en bra slump att vi hamnade här. Och just i Torrevieja hade jag inte varit. Men på många andra ställen. Vi passerade här på vägen till Cabo de Palos, i närheten av La Manga och hyrde där en jättefin lägenhet i slutet av 80-talet. Men visst måste man ha bil för att ta sig dit. Extra bonus var att vi träffade både dig och I här. Delad glädje är dubbel glädje.
      Stor kram och tack för allt du hjälpt oss med och ordnat.

9. Hola! Vi hamnade också i Torrevieja av en slump. Hade tidigare varit många gånger på Kanarieöarna, Mallis och Costa del sol men aldrig på Costa blanca. Glad att slumpen förde oss samman – tack vare Preciosa och La Syrra! ❤️

Kramar till dig och Humle! 🥰

1. Hola! God kväll! Kul att höra att ni också hamnade här av en slump. Jag hade också varit runt en hel del i Spanien och på öarna men inte just här. Och visst var det en bra slump som dessutom förde oss samman. Stort tack för detta till P och I.
      Kramar till er också.

10. Vi hamnade i Huay Yang för att jag av ”en slump” började läsa en blogg om några som köpt hus där.
    2012 åkte vi dit och huset köptes januari 2013.
    Vad härligt det låter med varma kvällar.
    Kyligt i norr.

1. Vi hade en jättefin lägenhet på gång precis på stranden i Chackpongi Thailand, där vi varit väldigt mycket. Men bl.a. mina solskador bromsade det. Och att vistas i Thailand lång tid är inte aktuellt av hälsoskäl för min del. Men ett par veckor går bra och vi saknar verkligen vår ”oas” här.
      Så roligt att ert köp där blev lyckat och slumpen kan göra mycket.

1. Slump? Eller om det är någon mening med att vissa saker sker? Vi är i alla fall här och har vår lilla ”stuga”. Och går fint att pendla. Nej, om framtiden vet man inte mycket. Jag vet möjligen vad jag har och är idag men inget om morgondagen. Och kanske ni också hamnar i Spanien.
      kram

11. Ofta är det just slumpen som för oss vidare.
    Kul att läsa om ert första möte med Torreveja. Det blev ju så bra.
    Jag måste såga att sen jag började jobba igen, efter fem års ledighet, rusar veckorna numera fram. Jag vet inte vad jag ska göra göra för att sakta in på farten, att ha tråkigt är inget alternativ, försöker ta vara på alla timmar.

1. Slumpen och att man har sina ”dörrar” öppna. Båda i samverkan. Ja, mötet blev bra och säkert hade mötet även blivit bra om vi hamnat någonstans i Frankrike eller Italien också. Läser ju med stort nöje om ert hus i Italien och om hur ni hamnade där. Väldigt roligt. Kan tänka mig att tiden nu rusar iväg för dig. Nästan som ett upplopp det också. Sedan får man prioritera på ett annat sätt när man jobbar. Inte helt lätt.

12. Jag är glad att det blev Torrevieja för er del och dessutom nära grannar. Var ju i stort sett med kär ni flyttade in. Även jag tackar Preciosa och La syrra för presentationen.
    Vi syns snart hoppas jag.
    Kram/A-K

1. Vi är också glada att slumpen/turen tog oss hit. Så fint att vi träffades och här har både P och I verkligen medverkat. Ja, till detta och till fina vänskaper.
      Ha det gott! Vi ses och hörs. Landar om en timme på Arlanda.

13. Jag tror vi är många som tänker som du, att tiden verkar gå fortare och fortare. Var tog den här sommaren vägen? Den började nyss, kan jag tycka. Men det kommer en ny sommar om några månader och det ser jag fram emot… 🙂

Fina bilder och trevligt inlägg.

1. Tack! Tycker att allt eftersom åren går (jag blir äldre) så känns det som om tiden ökar takten den också. Ja, var tog sommaren vägen? Känns som att den också fick bråttom att lämna över till nästa årstid. Men visst kommer det en ny sommar och tiden dit går ju också fort.

14. Ja tänk, så ofta man inte vet vad som väntar bakom hörnet! Jag har aldrig känt någon särskild längtan ner mot Medelhavet även om jag semestrat på Mallorca flera gånger (underbar ö), Sardinien och Cypern. För mig handlar det om att jag inte mår bra i värmen, så enkelt. Jag blir så handlingsförlamad så jag inte orkar och inte vill göra nånting. Dotter och dotterdotter åkte för andra gången till Alanya i Turkiet igår, helt otänkbart för mig. Så skönt att man gillar olika! Men jag måste tyvärr acceptera att jag har många odds emot mig för att resa nuförtiden, kroppen vill inte sitta mer än en timme åt gången, kroppen har svårt att sova i främmande sängar, kroppen vill inte fungera när man äter och dricker sånt magen inte är van vid, usch, det är så trist. Jag som skulle bli upptäcktsresande när jag var barn. Men, både du och jag lever bra liv, ni njuter av både Sverige och Spanien och en massa spännande resmål däremellan. Jag mår bäst här på min lilla plats på jorden och det är guld värt! Kram

1. Vid Medelhavet har vi varit många gånger och rest har varit en del av mitt liv sedan jag i princip föddes. Och att vi skaffade en stuga här var ju av en slump egentligen. Inte direkt planerat. Jag tål också värmen sämre nu och har känt nu i september de dagar jag varit på plats att på dagarna blir det inte mycket gjort.Mornar och kvällar har varit behagliga men dagarna tycker jag varit alltför varma.Senare i höst blir det mer behagligt. Och då kan vi g cykla runt, ta långpromenader och ta turer med lokalbussen till angränsande byar. Vi har ju även många vänner som vi också gärna träffar.
      Man ska ju göra, tycker jag, som du gör och vara där man trivs bäst och där kroppen mår bra. Och din plats är jag så glad att jag får följa med till. Uppskattar det mycket. Jag reser även gärna i Sverige som jag tycker har så mycket vackert att bjuda på.

15. Joodu Ditte, det är nog oftast slumpen som styr. Så var det för vår del också. Först att vi hamnade i La Mata och därefter i Marquesa och inget av detta har jag ångrat.
    Jag undrar också ofta över det där med tiden, precis som du säger, går den fortare ju äldre man blir. Jag trodde ju att bara jag blir pensionär, kommer jag att ha hur mycket tid som helst, men nu fattar jag inte hur jag tidigare hann med ett jobb också!

1. Även för oss blev det bra att vi kom till Torrevieja och att vi sedan blev med ”stuga” blev också bra. Tänker ibland också som så att hur räckte förr dygnets 24 timmar. Får inte riktigt ekvationen att gå ihop. Men jag inser att jag idag t.ex. behöver lite längre tid för olika saker och att orken inte är densamma. Men det är fint att äga sin tid.
      Ha det gott och många hälsningar till er båda.