Resor utomlands

Köpenhamn – En jättefin dag trots ösregn

Det blev en tidig avresa från Arlanda och det var till Köpenhamn som resan gick. Det var väldigt skönt att vara ute på Arlanda redan i torsdag kväll och trevligt med en hotellövernattning här på Clarion. En väldigt bra start på resan. Lite frukost blev det också innan det var dags att bege oss iväg mot säkerhetskontrollen. Planet skulle avgå klockan 7 och så blev det. Och efter en bekväm flygtur på 50 minuter landade vi i Köpenhamn som dagen till ära välkomnade oss med ösregn.

Hovedbanegården i Köpenhamn. Köpenhamns huvudstation för tåg. ”Hovedbanegården” i  Köpenhamn. (Köpenhamns ”huvudtågstation”)

Köpenhamn!

Denna härliga stad! Så roligt att vara tillbaka här. Vi tog det vanliga tåget in till stan och passade på att köpa ett 48 timmars kort för 150 danska kronor, ca 215 svenska kronor. Kortet gäller för transporter på bussar, tåg och tunnelbana inom storstadsområdet och gäller också till och från flygplatsen. Tåget tog oss på fem minuter in till Köpenhamns ”Huvudbanegård”, centralstationen, och härifrån hade vi bara några minuters promenad till vårt hotell.

Vi passerade författaren HC Anderson där han satt mitt emot Tivoli, en av Köpenhamns många stoltheter.

Och strax efter Rådhusplatsen.

Vårt hotell CitizenM

som ligger alldeles bredvid Rådhusplatsen och på HC Andersens Boulevard nr 12. Ett urläckert hotell som senare ska få ett alldeles eget inlägg. (Hotellet finns också i London, Amsterdam, Zürich, Rotterdam, Glasgow, New York, Seattle, Taipei, Kuala Lumpur och Shaghai.)

En del av lobbyn på hotellet. En känsla av ett välkomnande vardagsrum.

Dotter Helen checkar in oss och får välja vilket rum vi vill ha. Rummen är nog snarlika – Men  var i huset vi ville bo. Jo, ett lugnt läge.  Så valet föll på ett rum in mot gården fyra trappor upp. (Själva receptionen är på sju trappor.)

Gärna ett lugnt rum. Och så blev det. Trots att vi var på plats redan klockan nio så fick vi vårt rum. Jättebra!

Och på rummet fanns det ballonger i rött och svart som täckte hela den två meter breda sängen Rött och blått är tillsammans med vitt hotellets konceptfärger. Ballongerna, plus ett  fint födelsedagskort med löfte om en drink blev en present från hotellet till mig. Visserligen är födelsedagsmånaden slut för länge sen. Men man kan ju passa på att fira ett helt år.

Välkomnande ballonger med texten ”CitizenM says You blew our minds, so we blew you a balloon”.

Ut för att se mer av Köpenhamn

ville vi förstås. Och med paraplyer i högsta hugg startade vi vår vandring. En vandring som innan kvällen var slut resulterade i 20 000 steg. Och genomblöta skor och kläder.  Vi hade tänkt oss att titta en del i lite mysiga och roliga butiker. men snabbt upptäckte vi att i princip inga butiker var öppna. Här i Danmark var gårdagen, den 17 maj helgdag, ”den store  bededagen” alltså den stora bönedagen Vi skrattade gott åt detta. Men var det helgdag så var det.

Vi började med ett besök på Torvehallerne.  (Mer info, med karta och adress finns i bifogade länken)

Torvehallerne är marknad – både inomhus och utomhus, med mat, delikatesser, frukt, grönsaker, blommor, barer, restauranger och mycket mer. Och det var här många Köpenhamnsbor tillbringade denna helgdag. För mig var det första gången jag var här och hit kommer jag gärna tillbaka vid nästa besök i stan.

En av Torvehallerne från utsidan.

Regnet fortsatte att vräka ner

men vi vandrade vidare. Mot Ströget. Men här var delar avstängda för att det skulle spelas fotboll senare på dan mellan ett lag från Jylland och ett Köpenhamnslag.

Ströget i Köpenhamn ockuperades denna fredag av fotbollshilliganer.Delar av Ströget låg i dimma. Undrar vad detta med raketer och annat har med fotboll att göra.  De i gult är Köpenhamnslagets supportrar.

DElar av sträget i Köpenhamn var avstängt och ockuperat av fotbollshulliganer. Men ner mot Nyhavn gick det att gå.En lugnare del av Ströget denna fotbollsfredag.

Vi drog oss åt andra hållet.  Regnet fortsatte  med stor iver att vräka ner och vid det här laget var vi helt genomblöta. Men skam den som ger sig. Ett besök i Nyhavn , ”Köpenhamns lilla hamn” lockade och Nyhavn hör liksom till vid ett besök här.

DE färgglada husen i Nyhavn ger extra lyster åt Köpenhamn när regnet vräker ner. De färgglada husen i Nyhavn känns alltid välkomnande. Även i ösregn lyser de upp och ger extra lyster åt Köpenhamn.

I Nyhavn/Nyhamn slog vi oss ner under ett par rejäla parasoller med bra gasolvärme. Dags för en räksmörgås och en öl-

Kvällen kom och regnet upphörde och vi smidde kvällens planer uppe i lobbyn/baren/restaurangen på vårt hotell.

Utsiktfrån hotellobbyn/baren, mot Rådhusplatsen, och här kämdes det som om vi hade hela Köpenhamn under och framför oss. Utsikt från hotellobbyn mot Rådhusplatsen i den tidiga kvällen. Här det kändes som om vi hade hela Köpenhamn framför och under oss.

Köpenhamn har mycket att erbjuda och vill du ha tips så finns det ett antal här.

22 svar på ”Köpenhamn – En jättefin dag trots ösregn”

1. Verkligen! Men man blir ju så blöt av att vistas en hel dag ute i ösregn. Men vi hade en jättefin dag trots allt regnande. Idag har det varit strålande sol och +20 så det kompenserar.
      Vi njuter på.
      Önskar dig också en fin helg.

1. Tråkigt med vädret! Vi har också haft dåligt väder i Tjeckien. Kanske inte regn hela tiden, men otroligt kallt (och regn emellanåt). Men det var en bra resa ändå! Och så verkar det ju ha varit för er också 🙂

1. Idag har vi strålande sol och +20 så det är en bra kompensation. Men även gårdagen i regn var väldigt trevlig trots att vi var dyngnsura i omgångar.
      Förstår att ni haft en bra resa till Tjeckien det tycker jag vi har hit till Köpenhamn också. Perfekt boende både vad häller hotell och läge i stan.

2. Köpenhamn är en väldigt fin och trevlig stad tycker jag. Med tanke på att vi bor så nära som vi gör så har besöken blivit väldigt många genom åren. Sedan bron kom kör man dessutom dit på ingen tid alls och även tåget är perfekt. Torvehallerne är hur fina som helst och alltid värda ett besök . Senast det begav sig åt vi middag i Ködbyen som också rekommenderas för ett besök. En lite annorlunda miljö. Bededagen ja, den har vi lärt oss att hålla koll på för allt är verkligen stängt vilket kan kännas lite snopet. Men jag förstår att det inte gick någon större nöd på er 😉

Kram och ha en härlig lördag!

1. Att ta tåget över måtte ju vara perfekt o man ska in till själva centrum. Jag har varit här många gånger under årens lopp men nu var dte nog 5-6 år sedan. Så fint att bli bjuden hit på överraskningsresa. Vi var även idag förbi Torvehallerna. Började där på vår runda som blivit lång. Väldigt lång. Tack för tipset om Ködbyen. Ska genast titta. VI hade inte tittat efter och hade ingen aning om denna ”Bededag”. Men det mesta var tvärstängt- Ja, inte restauranger och barer.
      Idag har vi sol och det gillas.
      En fin lördag har vi haft. Och mycket är kvar av den.
      Kram och önskar dig en fin lördag.

3. Otur med vädret, men ni har förmåga att roa er ändå. Litet otur med att butikerna är stängda, men som sagt, ni har förmåga att finna ”andra vägar att vandra”. Räkmackan ser jättefin ut, likaså hotellet och ert rum. Att hotellet dessutom bjuder på en drink till födelsedagsbarnet är ju bara att tacka för!

1. Ja, ösregn och en hel dag var lite ”surt” men det gick bra ändå. Vi hade en jättefin dag trots det. Hotellet är verkligen ”hi tech” och både trevligt och mysigt och med perfekt läge. Här bor jag gärna igen. Har aldrig tidigare sett ett liknande koncept. Och idag skiner i alla fall solen på oss.

4. Å jag har minnen från denna stad; då i sol och massor med jazz i Nyhavn bl.a. för så där 25 år sedan, då med dansk som guide; må ske så dejligt sjovt …
    Ha det så fint under paraplyerna och upplev tillsammans!

1. Vilka fina minnen! Och du har dem med dig. Idag är det sol igen men och vi var tillbaka till Nyhavn. Men det gick an i regn också. Tyvärr ingen jazz för oss.
      Idag är paraplyerna på hotellet.

5. Synd med regnet men sen så kom ju solen nästa dag för er! Köpenhamn är Köpenhamn och det finns inget som att strosa på Ströget. Fint hotell ni fick! Och så festligt välkomnande för er! Kul!

Jag var tvungen att kolla upp vilket hotell som min kompis och jag bodde på när vi var där 2015. Det var Comfort hotel på Vesterbrogade, också nära till allt.

Ha det underbart, stor kram!

1. I hade ju sett väderprognosen och var förberedda på regn. Men ösregn hela dagen hade vi hoppats att slippa. Men det blev ändå en jättefin dag och dyngsura blev vi.
      Hotellet är verkligen toppen och kommer jag hit igen vill jag även då bo här- Perfekt läge, fantastisk service och allt ”hi-tech”. Jga blev verkligen överraskad över mottagandet och roligt med alla ballonger. Men de fick bo i fönstret i natt. Comfort hotell har vi passerat idag, men jag har aldrig bott där. Förr har vi ibland bott på SAS Radisson inne i stan och det har också varit bra och sedan på några hotell jag inte minns.
      Idag är det strålande sol och +20 och vi har en ljuvlig dag.

6. Vilken härlig överraskningstripp – trots vädret, men det är ju inget man rår över 🙂
    Gillar Köpenhamn! Senast vi var där var när vi mötte upp där med Ami och Patrik då vi lätt jetlaggade kom tillbaks från en tur till USA. Man kan inte annat än att älska den stan 🙂
    Sen är det ju ett extra plus att dom vet att man har ett helt fyllårsår när man nollar 😀

Ha en fin kväll!

1. Verkligen! Och trots ösregnet i går hade vi en jättefin dag-Och vädret rår vi inte på. Köpenhamn är alltid mysigt och jag har varit här många gånger men nu var det några år sedan. Extra roligt är det att Helen nu ordnat och planerat precis allt. Och tänk så bar att de här på hotellet CitizenM är inne på linjen att man ska fira ett helt år när man nollar. Gillas extra mycket.
      Tack, vi har haft en toppenkväll och suttit på Ströget utomhus och ätot en god middag. Nu är det schlager på hotellet.
      Önskar er också en fin kväll.

7. Hur var det nu igen – det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder;-) Nej, jag skämtar bara. Himla synd med regn hela dagen i Köpenhamn som ju är en så himla glad stad annars – när solen skiner alltså. Men vädret kan man ju inte göra något åt, så jag är helt säker på att ni gjorde det bästa av situationen.
    Hotellet verkar riktigt coolt. Ser framemot ditt inlägg där.

1. Du har helt rätt i detta. Men vi åket med handbagage och seglarställen och stövlarna hade krävt en egen väska. Men paraply var med liksom väldigt gott humör. Vi hade verkligen en jättefin dag och kväll ändå. Idag har vi haft jättefint väder och ca +20 och vi satt t.o.m. utomhus på en restaurang och åt middag i kväll vid 19.30 på Ströget. Jodå, det fanns värme i taket.
      Hotellet ska få ett eget inlägg i veckan. Verkligen häftigt och med perfekt läge.

8. Jag har sorgligt dåliga kunskaper av Köpenhamn, det har bara varit snabba besök några gånger. Fresh cut jackfruit, berätta, vad är det som fanns i saluhallen? Så trevlig med en tripp med dottern, trist kanske med regnet men det får man stå ut med. Det är ju bara vatten….Kramen

1. ”Toervehallerne” är saluhallar som säljer frukt, fisk, grönsaker, kött, bröd, ost, delikatesser, blommor och mycket mer. Gott om fräscha mindre barer, restauranger och caféer finns också.
      Jackfruit växer i regnskogar och är äts som omogen som frukt och som mogen används den som grönsak. Jackfruit ätr och är väldigt vanlig i ASien och nu har den även blivit ”trendig” här hemma i Norden.
      Trots regnet och att vi stundtals var dyngsura hade vi en jättefin dag. Och paraplyerna var i alla fall med.
      Lördagen var idel ädel solsken.
      kram!

9. Köpenhamn är hur läcker som helst. Synd att vädergudarna inte var med er den här gången. Är man bara rätt klädd så stör inte regnet alltför mycket! Kram

1. Köpenhamn är verkligen en härlig stad. Vi hade sett i prognoserna att det skulle blir heldagsregn men eftersom vi reste med handbagage fick kragstövlarna och seglarställen stanna hemma.Paraplyer hade vi dock med oss. Men trots regnet blev det en jättebra dag. Och under gårdagen var solen med oss hela dagen.

10. En väldigt trevlig stad … men oj så många år sen jag var där! Mycket att titta på och uppleva, men såklart synd med regnvädret.

1. KÖpenhamn tycker vi också är en fin stad och även för mig var det många år sedan jag var här och väldigt roligt att det nu blev en överraskningsresa hit. Rejält blöta blev vi men det hindrade oss inte från att vara ute hela dagen. Vi hade i alla fall paraplyer.Och en fin dag blev det verkligen ändå-