Stockholm Trevligheter

Clarion hotell Arlanda – En väldigt bra början på resan

Att övernatta på Clarion hotell Arlanda tycker jag känns som en bra början på en resa. Vi hade en tidig avgång, redan klockan 07 idag så det kändes perfekt att vara på plats på Arlanda och att bara ha några hundra meter till säkerhetskontrollen. För mig väntar en överraskningsresa som min dotter Helen har ordnat över helgen. Så spännande och väldigt roligt.

Södra station i Stockholm torsdag eftermiddag.

Till Arlanda

tar vi i  vanliga fall  Arlandabussen. Känns säkrast med buss med tanke på trasiga kontaktledningar, hinder på spåren och annat som orsaker att tågen inte gå eller är försenade. Men igår, när jag hade väldigt gott om tid, testade jag att ta mig från Södermalm till Arlanda kommunalt. Jodå, jag har gjort det förr och det är ganska smidigt om man bara har handbagage.

Buss till Södra station , därifrån pendeltåget till  Märsta och sedan buss.  Från dörr till dörr tog detta 1 h och 15 minuter.  Och den k0mmunala bussen stannar också alldeles utanför ingången till terminal 5. Tidsåtgången blir densamma som med flygbussen från Cityterminalen. (Då blir det tunnelbana från Skanstull till T- Centralen, gå  genom hela Centralen till Cityterminalen och sedan där ta Arlandabussen) (Vad gäller priset så gäller SL- kortet om man åker kommunalt och kostnaden för flygbussen i sig är ca 100 kr. Inget jag direkt   jag funderar på.)

Märsta station. Byte till buss för att åka vidare till Arlanda och Clarion hotell Arlanda. Märsta station. Här byte till buss för att  komma till  Arlanda och Clarion hotell.

Clarion hotell  på Arlanda

har jag haft nöjet att övernatta på ett par gånger tidigare. Första gången var på ett resebloggevent i mars 2017, en väldigt positiv upplevelse. Det var så trevligt att jag kom tillbaka hit  någon månad senare när vi hade en tidig flygavgång. Perfekt  ha bara några hundra meter till säkerhetskontrollen och att vara på plats redan kvällen innan.

Clarion hotell Arlanda ligger mellan terminal 4 och 5 och nås enklast genom att gå in via treminal 5.

Clarion hotell på Arlanda ligger mellan terminal 4 och 5 och redan när man närmar sig receptionen känns det välkomnande.

Incheckningsdiken och den stora lobbyn med bar är fint integrerade.

Välkomnande, trevlig och snabb incheckning.

En del av den kombinerade lobbyn/baren på Clarion hotell ArlandaEn del av den kombinerade bar/lobbyn på Clarion hotell Arlanda

Vi tog oss upp till rummet på 12 trappor och möttes av både ett fräscht och trevligt rum och fin utsikt över Arlanda. En extra bonus.

Clarion hotell Arlanda- stort och bekvämt rum. Clarion hotell -Stort och bekvämt rum – ”a room with a wiew”.

Gott om parkerade plan var det.

Vackert väder

var det så vi hade bespetsat oss på en drink före maten på terrassen utomhus. Men den var ”under arbete” och ska vara klar om någon vecka. Och så länge skulle vi inte stanna. Så en drink i lobbyn fick det bli. Arlanda har gott om restauranger i sig men vi valde närhetsprincipen. Middag blev det på 12 te våningen och på  restaurang Kitchen and Table.

Restaurang Kitchen and Table på Clarion hotell Arlanda erbjuder både god utsikt och god mat. Trevlig miljö dessutom.Restaurang Kitchen and Table ligger på 12 trappor upp på Clarion Hotel. Här fick vi god mat kombinerad med god utsikt och trevlig miljö.

Menyn är inte vare sig lång eller omfattande men det vi beställde smakade bra. Nog så viktigt och med ett hyfsat prisläge. Väldigt bra service dessutom.

Kvällen var vacker och den fina solnedgången såg vi både från restaurangens fönster och från vårt rumsfönster.

I morse blev det en väldigt tidig hotellfrukost innan det var dags för oss att checka ut och ta oss vidare mot nya mål-

32 svar på ”Clarion hotell Arlanda – En väldigt bra början på resan”

1. En spännande utflykt! Ja, jag har ju varit inblandad i mycket huvudstadsbilder och äventyr nu så det känns som om jag är med er där på färden. Ni bytte förresten i Märsta, där har jag en halvmorbror. Men det blir ju aldrig tid till att hälsa på.
    Verkade vara ett fint hotell och ett rum med utsikt ska det helst vara!
    Ha det så mysigt i den nya miljön som ni har landat i nu! 😀
    Stor fredagskram!

1. Jag valde nu att åka kommunalt för jag hade ju gott om tid om det skulle vara stopp på rälsen. Men se det var det inte denna gång. Så resan gick smidigt- Och jättemysigt att checka in på Clarion och sedan njuta av både drink, utsikt och en god middag.
      Vi är i Köpenhamn och har haft en jättehärlig dag trots ihållande ösregn. Men i morgon lär solen titta fram . Håller tummarna.

2. Så är du på resande fot igen, något du trivs med alldeles utmärkt, vad jag förstår. Hotellet verkar ha bra standard, ni fick både god mat och dryck. Apropå närheten till flygplatsen, hur ljudisolerat är hotellet? Jag har övernattat vid Kastrups flygplats – har inget minne av att flygtrafiken störde sömnen. Å andra sidan tillhör jag släktet som sover bra, det ska mycket till för att nattsömnen ska störas. 🙂 Ha en fortsatt trevlig utflykt!

1. Ja, men en kort resa, en överraskningsresa som min ena dotter planerat. Jättetrevligt att komma till Arlanda igår sent på eftermiddagen och koppla av med både god dryck och middag. Hotellet var väldigt ljudisolerat och vi hörde ingenting av planen. Nu var det ju inte så många som avgick i går kväll och inte före oss i morse heller. Skönt att du har samma erfarenhet fån att övernatta på Kastrup.
      Jag däremot är känslig för buller men hörde alltså ingenting. Ändå hade vi rum mot start och landningsbanorna. Dock på tolfte våningen.
      Vi har tillbringat en härlig dag i Köpenhamn och trots ösregn har vi gått 20 000 steg- I morgon ska visst solen vara tillbaka igen. Hoppas.

1. Det blev en väldigt lyckad start på resan; att sova på ett fint hotell på Arlanda.
      Och dagen har varit jättebra men regnig
      Stor kram!.

3. Vilken härlig inledning på överraskningsresan. Vid en tidig avgång är det bekvämt att inte vara alltför långt borta. Hoppas ni får en riktigt fin resa!

1. Tack! Inledningen blev super! Och dagen idag har varit jättebra men ack så regnig.
      Kram och trevlig fredag. Hoppas du kan vila ut…

4. Vad skoj med en överraskningsresa! Spännande att se var ni hamnar 🙂

Haha! Clarion påminner mig alltid om när jag messade till Anders att vi satt på Calabrio (han var på Más Amigos). Telefonskrället har ju sina egna hittepåord och jag hade fått fram att vi satt på Clarion 😀 Sen dess brukar jag kalla Calabrio för Clarion ibland 🙂
    Har övernattat på Arlanda två gånger. En gång i avgångshallen och området mellan Terminal 4 och 5. Den andra gången bodde vi på jumbojetet vid långtidsparkeringen. Skönt att ha nära till avgång 😀

Ha det toppenbra!

1. Tack! Vi har haft en toppendag och det trots ösregn hela dagen. Och vi är i Köpenhamn. Och trots regnet har det blivit 20 000 steg idag. Var nu ett bar tag sedan jag var här och Köpenhamn gillas verkligen.
      Clarion på Arlanda gillar vi och det är roligt att börja resan redan dagen innan den egentligen börjar. Från Clarion är det ju bara ett par hundra meter inomhus att gå till säkerhetskontrollen.

5. Vi brukar försöka ligga på Clarionhotellen var vi än är i Sverige. Gillar dom. Smidigt att vara på plats om det är tidig avgång till ett resmål! Ha en fin resa! Kram

1. Tack! Jag gillar deras koncept och tycker också att hotellen är bra och personliga trots sin storlek. Perfekt var det för oss att bo här när vi skulle åka så tidigt som klockan 07-

6. Spännande att höra vart det tar vägen.
    Det där hotellet, det var väl det som de började bygga men fick byggstopp för det skulle bli så högt att det skulle skymma flygledartornet! Undrar hur man tänkte då … Antagligen ungefär lika mycket som när man missade hissen i den där skyskrapan i Benidorm. 😂
    Trevlig resa!

1. Tack! Vi är i kÖpenhamn och har haft en jättefin dag och det trots ösregn. kÖpehamn gillar jag verkligen. Dessutom bor vi på ett urläckert, ”hi-tech” hotell mitt i stan, på Rådhusplatsen. Så häftigt-
      Clarion på Arlanda har 13 våningar och flygtornet är ju betydligt högre. Hur som helst har hotellet varit färdigt sedan 2012. Och det fanns ju bygglov så man kan ju undra.

7. Yes, det här var lite roligt…att bo på hotell ”nästan hemma” är alltid lite extra. Och det här med överraskningsresa/or går inte heller av för hackor.
    Vi flyttade ju ”upp” för 2,5 år sedan och sen dess har vi botaniserat bland Arlandas hotell…och jodå, Clarion är väldigt bra när man har ett tidigt flyg, eller för vår del när vi kommer sent till Arlanda och skall vidare morgonen därpå. Men, måste säga att ”gamla Arlandia”, numer Radisson Blu invid långtidsparkeringen har blivit ett lyft senaste året. Lite lugnare, lite off, lika god frukost och 5 min med buss till 5:an, ett fullgott alternativ som har genomgått en total ”makeover” sen jag bodde där för många år sedan.

Hoppas att du får en fantastisk överraskningsresa, ser fram emot ”rapport”.

1. Tack för tipset om gamla ”Arlandia”. Har bott där en del förr när vi hade tidiga avgångar och valde att åka ut med döttrarna på kvällen innan. Hade nästan glömt bort detta hotell.
      Vi är i Köpenhamn och har haft en härlig dag och det trots ösregn. Vi har promenerat 20 000 steg och njutit av att dels vara tillsammans och även av Köpenhamn trots regn.
      I morgon ska det bli sol och vi håller tummarna för att den är tillbaka- Köpenhamn i sol är så fint.

8. Så himla kul med en överraskningsresa, som du säkert kommer rapportera om. Måste man ta ett fakirflyg är Clarion den absolut bästa lösningen. Då är man åtminstone någotsånär ”pigg”. Å ni behövde ju inte ens byta våningsplan för att komma till restaurangen. Helt perfekt!

PS. Så ni har hamnat i Köpenhamn. Jättekul! En himla trevlig stad. Synd bara med vädret. Ni borde ha haft ”stockholmsväder” där idag. DS.

1. Jätteroligt! Och med tanke på dotterns arbete så fick det bli ett fakirflyg för att få hela dagen på plats och även hela lördagen. Hemresa förmiddag. Att checka in på Clarion här på Arlanda är att börja resan och fint att i den arla morgonstunden bara ha ett par hundra meter till säkerhetskontrollen.
      Vi har haft en toppendag i Köpenhamn och i morgon ska solen stå oss bi. Hoppas vi.
      PS Hotellet här är ”high tech” och jag är säker på att du skulle gilla det; CitizenM, Copenhagen (Rådhusplatsen)

9. Clarion/Arlanda bodde jag/vi på första gången när de precis öppnat 2012.
    Då hade de” extrapris” på rummen 595:- per natt.
    Sedan dess har det blivit ett antal övernattningar och det är även bokat framöver.
    Restauranten är jättebra liksom frukost.
    Fortsatt trevlig Köpenhamnsvistelse.

1. Vad trevligt att du också tycker att Clarion här är bra. De gånger vi bott där, inte så ofta med tanke på att vi har ganska kort transport till Arlanda, har vi verkligen gillat hotellet.
      Idag hoppas vi på bättre väder i Köpenhamn och det ser lovande ut. Gårdagen bjöd oss på ösregn hela dagen.

10. Tack för tipset om Clarion! Vi sover över på Arlanda ibland, när våra tider från Åland inte fungerar med flyget som för oss vidare söderut. Clarion har vi inte testat ännu. Nästa gång vi reser via Arlanda ska vi sova över i Rest&Fly, också ett trevligt sätt att övernattningsställe, men då mera som ett litet krypin. Man hör inte planen där heller, väl isolerat och trevligt personal, ja alltid har vi haft det ypperligt. Men givetvis hotell är hotell och kan inte jämföras i den meningen med Rest&Fly. Köpenhamn är en av mina favoritstäder. Det ska bli roligt att få se vad ni har varit med om.
    Ha det fortsatt gott, här skiner solen men det tornar upp sig regnmoln västerifrån. ( regnet behövs, så hoppas det inte drar förbi) Allt gott!

1. Jag vet ju att det ibland är knepigt att få tiderna att stämma med att ta sig från Åland och till Arlanda öfr att passa avgångar. Tack för tipset om Res& Fly , något jag inte hört talas om. Men nu har jag det. Oftast behöver man ju bara en plats att sov apå som är lugn.
      Idag ser det ut att bli sol i Köpenhamn och det tackar vi för. Hela gårdagen vräkte regnet ner och vi var ute. Men rejält blöta blev vi. Och visst är Köpenhamn en härlig stad.
      Ha det fint du också.

1. Verkligen! Och vi hade en jättefin dag i Köpenhamn, som blev resans mål.Så även fast dte ösregnade hela dagen. Men idag ser det mer lovande ut.
      Önskar dig en fin lördag.

11. Kul med överraskningsresa, det blir spännande för oss läsare också att se var du hamnar.
    Det där hotellet och restaurangen gillar jag också.

1. Ibland är det skönt att starta resan med en hotellvistelse och så även fast vi bor i Stockholm och ganska lätt tar oss till Arlanda. Detta blev en jättebra början.
      Och vi har hamnat i Köpenhamn. Jättetrevligt.

12. Hej, då är du åter på väg….Vi som reser utomlands och bor långt i inlandet har oftast inget val annat än att övernatta nära flygplatsen. Så jag har många vänner som övernattat på samma hotell som du. Och det såg verkligen toppen ut! Nu ska jag läsa vidare, spännande…

1. Ja. min dotter har bjudit mig hit på en överraskningsresa över helgen. Så roligt!
      Nu valde vi att bo över här på Clarion för att resan skulle bli lite längre och några fler timmars vila blev det ju. En väldigt bra start på resan.
      Ja, bor man en bit ifrån finns många gånger inget annat val än att övernatta på Arlanda.

13. Bästa Ditte,

Vilken härlig läsning att slå upp datorn till! Tack snälla du – för fina varma ord och ett härligt blogginlägg med så fina bilder till. Du har verkligen lyckats fånga vårt hotell. Förstod även precis nu att det är ju dig jag har haft kontakt med via Instagram i helgen, kul att ha fått följa er i huset!

Önskar er en magisk resa och hör gärna av dig till mig nästa gång du kommer förbi, vilket jag håller tummar och tår för att det blir snart igen 🙂 Alltid välkommen!

Bästa…

ulrika.aberg@choice.se
    / Ulrika, Marknadskoordinator

1. Stort tack! Och visst kommer vi gärna tillbaka till er. Övernattningenblev en perfekt start på vår resa, en överraskningsresa till Köpenhamn som min dotter ordnat och planerat.