Resor utomlands

Puerto de Mogan – Charmig fiskeby på Gran Canaria.

Idag blir det en fortsättning på gårdagens tur. Vi  tog då bussen från vår by, Costa Mogan,till Puerto Rica, den större grannorten, där vi fortsatte med båt norrut längs kusten. Målet för resan var den charmiga och vackra byn Purerto de Mogan. Och jag slutade inlägget just när vi kom fram hit. Så välkomna hit!

Gran Canaria. Puerto de Mogan. Hamnområdet och servicebyggnaden. Så här ser det ut när en per båt  kommer till hamnen i Puerto de Mogan.

Puerto de Mogan

måtte nog fortfarande vara en av Gran Canarias charmigaste orter. Vitkalkade hus, hamnen är fylld både med fiskebåtar och fritidsbåtar. Och vad gäller just fritidsbåtar är det många som tänkt sig att korsa Atlanten som startar här eller någon annan stans på Gran Canaria. Mängder av blommor, där hibiscus, julrosor, doftande jasminer och bougainvilleor  i olika färger klättrar längs husväggarna. Jag var här i Puerto de Mogan för första gången 1973 och då fanns det en restaurang som två irländska damer drev. Och endast ett hotell. Även några små vitkalkade hus fanns i hamnen som var fiskares bostäder.

Byn började vakna till liv i början av 1980-talet när den franske konstnären Raphael Neville fick uppdraget att utforma en by här med kanarisk design. Så låga vitkalkade  hus med blått och rött runt fönstren och på fasaderna  och gott om blommor blev resultatet. Lite mer om Mogan kan du hitta här på en turistsida. Så undra på att det var ”litet! här 1973.

Kartan över Gran Canaria hänger med. Och båtresan startade i Puerto Rico på den sydvästra sidan och målet var Puerto de Mogan. Orten Mogan som finns också och ligger  en bit  in på ön, nordost om Puerto de Mogan.

Hamnen är fylld med båtar, både fritidsbåtar; segel och motorbåtar, i modell small. medium och large.  Även de lokala fiskebåtarna ligger i hamnen men i den norra delen-

Gran Canaria . Puerto de Mogan. Hamnområdet med alla fritidsbåtar, charterbåtar och fiskebåtar är en levande del. Många bra restauranger finns också här i hamnen.Hamnen i Puerto de Mogan och hamnpromenaden här längs med vattnet är en samlingspunkt och här ligger också många bra restauranger. Fisk och skaldjur är ju en specialitet förstås. Dessutom dagsfärska,

Gott om fritidsbåtar längs bryggorna-

Gran Canaria. Gott om fritidsbåtar i hamnen i Puerto Mogan. Här har norrmän samlats Här några norska fritidsbåtar  som samsas med en del andra nationer.

En runda upp i byn och i gränderna

Cran Canaria. Puerto de Mogan. Vitkalkade hus och mängder av blommor i gränderna. Mängder av olika blommor och gröna växter i gränderna och vid de låga, vita, husen kännetecknar Puerto de Mogan.

Julrosorna trivs trots att julen är förbi.

Gran Canaria. Puerto de Mogan. vackra hus och gränder-. Och här i gränderna finns flera små pensionat och hotell om en vill bo över. Här i gränderna finns också olika mindre hotell  eller pensionat,om en skulle vilja spendera några nätter i Puerto Mogan. Och det finns gott om butiker och även ett par ”supermarket”

Gott om detaljer att titta på i gränderna. Och det är så lugnt och skönt.

Så var det dags för lunch som blev en riktigt god paella som vi delade med några vi träffade på restaurangen. Och som dryck valde jag sangria på cava. Maken var mer traditionell och slog till på en stor öl-

En paella  som verkligen var god.  Inte alltid den är det… Och extra musslor fick vi (jag)  också.

30 svar på ”Puerto de Mogan – Charmig fiskeby på Gran Canaria.”

1. Det är så fint där =) Med de vita husen.
    I andra delen av Puerto de Mogan är det en stor marknad, minns inte vilken dag det är men den är verkligen gigantisk.
    Paellan ser verkligen god ut. Vi tog bara lite gambas och vin då vi var där. Men då vet jag att vi ska satsa på paella nästa gång – minns du vilken restaurang?
    Ha det fortsatt härligt!

1. Vet att det är en stor marknad på fredagar, så kanse är det den-
      Vi var tveksamma att beställa paella för den kan ibland vara trist och oljig. Restaurangen hette ”I love Mogan” och vi had efått tips om den.Och här blev det så att vi kunde dela paellan med ett annat par- Perfekt för ibland är den svår att få till, ”beställa” om en bara är två. Fick av spanjorer också tips om ”Taberna el Puerto” som skulle ha bra paella och skaldjur.
      Gambas är ju en favorit hos mig.
      Tack, vi har det så bra.

2. Måste säga att Puerto de Mogan verkar vara en av få orter på Gran Canaria som klarat sig hyfsat från att bli exploaterad som turistort. Bra så! Husen är ju fantastiskt väl underhållna och gränderna så charmiga. Skönt att de inte förstörts på samma sätt som till exempel Play del Ingles och San Augustin.
    Härligt att se dina fina bilder och supa in atmosfären för att inte tala om mat och dryck:-)

1. Just så tänkte jag också. Charmen finns kvar och många bra restauranger men bra priser och bra mat. Inte alltid det är så-Minns ju hur det såg ut här 1973. Men har å andra sidan varit här x antal gånger efter det. Dock inte efter 2010.
      Vi tyckte att Puerto de Mogan hade kvar sin ”stil”. Blev ytterligare ett besök här idag- Bara 10 minuter med buss från bår by .
      Vi hade både igår och idag fina dagar här.

3. Fint i Mogan, härlig blomsterprakt .
    Blommade så vackert i november 2021.
    Dock knepigt med parkering.
    Tror vi hamnade på en av Mogans dyrare restauranter!
    ”Mi Vida” , kitschigt ställe med bra mat.
    Härligt med paella och cavasangria.

1. Visst är det fint här och i mitt tycke en av de charmigaste byarna här på ön. Har ju varit här många gånger och första gången redan 1973. Stor skillnad men charmen finns kvar. Vi har förr ibland åkt bil och det finns ju ett par stora p-platser i utkanten Men kan tänka mig att de fylls upp. Nu när vi varit här ett par dagar i rad var det inga problem att parkera vad vi såg. Men vi åkte i går båt hit och idag blev det buss. Så behövde inte tänka på parkering- Vi satt vid en restaurang vi fått rekommenderade nere vid hamnen som var jättebra och helt ok. prismässigt- Paellan var suverän-
      i passerade Mi Vida men åt på ”I love Mogan” som vi fått tips om vad gäller bra fisk och skaldjursrestaurang-

4. Jag förstår verkligen att många anser Puerto de Morgan är Gran Canaria mysigaste plats. Så vackra bilder du bjuder oss på.
    Sangria på cava ser ju riktigt gott ut. Det har jag aldrig testat.
    Allt fortsatt gott!

1. Här i Puerto de Mogan är det verkligen både rofyllt och väldigt vackert. Svårslaget vad gäller miljö. Här har jag varit här många gånger sedan 1973 när jag var här första gången- Nu betydligt fler turister, men charmen finns kvar och prisläge och kvalitén på mat och annat är bra. Den ”vita sangrian” är riktigt god och svalkande. Rekommenderas.
      Önskar er välkomna hem-

5. Vilka härliga bilder. De andas verkligen sol, sommar och semester.
    Trevligt att få med kartan också så jag kan följa med på ett bra sätt.
    Det verkar vara ett riktigt virrvarr av båtar i hamnen, men jag förstår att det bakom det som ser ut som rörigt, finns ordning och reda, annars skulle det ju inte fungera.
    Skönt att gå där i gränderna då det är lugnt och skönt.
    Läste tillbaka om hur snabbt och fint du ordnade till denna resa i sista minuten, så att säga. Mycket tack vare din resvana kan jag förstå.
    Ha det fortsatt bra och var rädd om dig.
    Varm kram!

1. Tack! Jadå, här i hamnen är det väldig ordning och reda. Och alla vet ju vad de ska göra.Många båtar ligger här och ska sedan ta sig vidare över Atlanten-
      Lugnt och skönt i byn och att strosa här bland de vitkalkade, låga husen och njuta av alla växter är en ”lisa för själen”.
      Ja, det blev en snabbt bestämd resa och det blev så bra-
      Strålande väder har vi också haft.
      Roligt att du är med och vad gäller kartan tycker jag det är bra att ha en tillgänglig-
      Vi har det så bra. Tacksam för det-
      Varm kram

1. Tack! Vi är ju båt och havsmännisor så närheten både till båtar och hav vill vi helst ha.
      Puerto Mogan är verkligen en charmig by och även om mycket hänt här sedan 1973 då jag var här första gången så finns charmen och atmosfären kvar. Var här senast 2010 så roligt att nu komma hit igen. Var här både i går och idag- Lyckat!

1. Jätteroligt att nu vara tillbaka. Puerto de Mogan har behållot sin charm trots att den sedan 80-taöet ändrats. Var här 1973 första gången och fram till 2010 blev det många besök. Och nu dags igen- Såg idag tre bra skobutiker och verkligen välsorterade. Blev ett par ”badskor”-
      Även krogarna är bra och inga direkta turistfällor heller. Dessutom fortfarande rimliga priser-

6. Underbara Puerto De Mogan, älskar dina bilder, och visstr ä det fortfarande en charmig by, trots en hel del turister! Maten såg verkligen god ut, så synd att min man inte är så förtjust i paella, oftast bör man ju vara två för att beställa den. Fint att ni kunde dela med ett annat par!
    Vi hade bil sist vi var där i november, det finns ett parkeringsgarage mitt i ”stan”, så smidigt och enkelt! Men det bästa är ju att få komma dit via båt 😉
    Ha det fortsatt fint! Njut!!!

1. Visst är det en del turister här men det är det ju även hemma i Stockholm. så tänker jag. Fina platser lockar. Maken är inte heller förtjust i paelle så det var perfekt att vi spontant träffade ett par vi kunde dela med. Han smakade men åt annat-
      Minns att ni hade bil och att parkera mitt i byn är perfekt. Såg den parkeringen. Nu tog vi båten igår oc det var riktigt trevligt. Idag blev det ett nytt besök och vi tog bussen från oss dit på 13 minuter. Smidigt det också.
      Vi har det så bra och sicken tur vi har med vädret.

7. Puerto de Mogan var ju vårat favoritställe att besöka när vi var där sist, ju mer jag tittar på dina bilder och läser din reseskildring, ju mer vill jag lämna fosterlandet för åtminstone två veckor och njuta av värmen. 😉

Gott på tallriken och lite gott i glaset, lyckan är ju fullständig då. 🙂

Ha en fin dag nu Ditte.

1. Vad roligt att ni nu kom dit igen och med oss.
      Vi har det väldigt bra på alla sätt och tur med vädret gör ju sitt till.
      Tack, önskar dig också en fin dag.

8. Pallar är, oftast, det yodaste man kan tänka sej äta. Har god erfarenhet från Teneriffa. Har lagat god palla hemma också. Borde göra det igen.
    Vackra bilder, framförallt på blommor. Ser verkligen härligt ut!
    Ha det fortsatt bra!

1. Ett lyckat besök och hit tar vi oss gärna. Paellan var riktigt bra och jag vet att den verkligen kan variera. Bra också att vi kunde dela den med ett annat par. Har lärt mig laga den när jag var i 20-årsåldern av spanska vänner och gör den hemma då och då.
      Puerto de Mogan är verklige än dag en så fin by och man har verkligen bevarat sen gamla charmen- För 50 år sedan när jag var där första gången fanns ett hotell och en restaurang och en del hus. Så utbudet har ökat men småskaligheten finns kvar.
      Tack, vi njuter ett par dagar till-
      Ja det bra du också-

9. Vilken trevlig utflykt det blev och så idyllisk och fin byn ser ut. Just sådana platser tycker jag mycket om att besöka för jag är inte lika road av det extremt turistiga även om jag själv är turist. Minns när yngsta dottern arbetade i närheten av Kalamata och vi cyklade in till närmaste lilla stad. Inte en turist i sikte och inte en meny på engelska. Det var en väldigt speciell känsla som jag uppskattade.
    Härligt att paellan utföll till belåtenhet. Jag har blivit magsjuk en gång efter att ha ätit paella så även om jag egentligen tycker om rätten har jag fortfarande lite svårt för den.

Ha det fortsatt gott och njut av värmen!

1. Tyvärr är ju de flesta platser idag tämligen turistiska men här har man verkligen bevarat en hel del. Men visst har antalet butiker öka från 0 till många och likaså restaurangerna- Det fanns en 1973. Har också jobbat i Grekland så jag känner igen det du berättar- H’r båtluffade vi mycket från det döttrarna var 3 år och upp till 12 års åldern. Många fina platser ute på öarna-
      Förstår att du har svårt för paella om du blivit magsjuk- Minnena sitter i. Och en vet ju inte förrän efteråt hur det ska bli med den saken- Musslor ingår ju-
      Vi är så glada över både sol och värme som lär hålla i sig ytterligare några dagar.
      kram och trevlig fortsatt torsdag-

10. Så otroligt fint det ser ut och så välskött. Och alla vackra blommor som väl också får omsorg. Väldigt roligt att se och maten god och vacker på det. Vilken härlig resa i ”lagom” sommarvärme.
    Verkligen fint och trevligt.

1. Just så är det! Och lugnt på alla sätt
      Vi är så nöjda med allt och fantastiskt att vädret är med oss. Strålande sol och +24-26 grader är perfekt- Och en skön bris från Atlanten-
      Jättetrevligt att du är med.

11. Den platsen ser ut att vara en liten pärla, gillar de vita husen med blå eller rött runt fönster, mysigt. Sangria på cava, låter svalkande.

1. Byn är en pärla som fått förbli det. Var här första gången 1973 och sedan har besöken blivit många. Jobbade också ett tag som reseledare här och har sett ön ur många vinklar. Extra roligt är att Puerto de Mogan behandlats varligt.

12. Vilken pittoresk fiskeby! Och att kunna få sätta tänderna i en färsk firre eller några skaldjur, ja det var många år sen. Mums för den goda paellan.

1. Så roligt med Puerto Mogan. Jag var ju här för 50 år sedan första gången, då en restaurang och ett hotell. Sedan har jag varit tillbaka många gånger och senasr 2004. Och nu var det dags igen. Verkligen en charmig by som behållit det gamla.
      Och paellan var supergod.