Resor utomlands

Gran Canaria dag 3 – Vidgade vyer med buss och båt

Gran Canaria dag 3 mötte även den med sol, +26 grader och blå himmel. Några moln passerade revy när vi kom till grannorten Puerto Rico men de försvann  snabbt. För vår del var planerna för dagen, att per båt ta oss till den charmiga lilla staden/byn Puerto de Mogan. I och för sig ligger Puerto de Mogan  bara 5 km från vår by, men vi har ännu inte klurat ut om det går att promenera dit längs havet. Mycket uppför är det nog. Vi  hade också kunnat ta  bussen direkt från oss men tyckte att en båtresa vore trevligare.

Båtarna utgår från Puerto Rico, 6 km söderut så dit hade vi kunnat promenera. Men nu föll valet på buss. blev det buss.Bussarna går fler gånger i timmen och många av dem fortsätter vidare till turistorterna söderut. Men även många bussar går till Las Palmas, huvudstaden, som ligger norrut på Gran Canaria.

Karta över Gran Canaria. Vi bor nästan vid Palya Taurito på sydvästra ön och tog bussen till Puerto Rico. Därifrån blev det båt till Puerto de Mogan.  Och hem kom vi per buss på 10 minuter. En heldag.

Gran Canaria dag 3

Bussresan till Puerto Rico tog ca 20 minuter och intressant var det  att uppleva hur bussen tog sig fram.En del riktigt smala vägar högt över havet och genom sprängda tunnlar.

Här, i Puerto Rico, har man verkligen byggt på höjden. Fullt förståeligt med tanke på hur bergigt landskapet är. Jag var här i ”byn” redan 1973 och kom tillbaka 74 och 75 och då fanns tre hotell som låg vid havet. Verkligen en idyll för sol och bad. Och det var därför min mamma och jag var här och det var i under två veckor, i slutet av december och första i januari. Och då, som nu, är vädret ”gynnsamt. ”.

Gran Canaria dag 3. Utflykt. Först till grannbyn Puerto Rico. Gran Canaria dag 3 blev också en en utflyktsdag. Och första stoppet blev i Puerto Rico. Här rondellen vi passerade för att ta oss ner  till hamnen från busstationen. Men även  gårdagen vidgade vi vyerna, till fots.

På väg till hamnen gick vi genom en park och kanske kände jag igen den. Men kanske kan träden ha växt  en del på snart 50 år.

Så tittar jag till vänster och ser ett ”låst” område med pool i mitten och solsängar. Antar att detta måtte vara ”Beach Club”.  Vet att jag ofta låg här så jag slapp sanden från stranden. Minns också att jag på 90-talet, när vi bodde i San Augustin, tog med döttrarna hit. Men nu verkade det uppiffat. Noterade aldrig priset för att spendera en dag här…

Lite annorlunda sedan början av 1970-talet.

Och när jag närmade mig stranden visste jag att här in till höger hade vi bott.På hotell Balcon.

Gran Canaria dag 3. Puerto Rico. Så det hotell, "Balcon" där vi bodde ett par veckor i december och januari 1973, 74 och 75. Puerto Rico. Gran Canaria dag 3. Nostalgi. Här hotell Balcon och vi bodde högst upp till höger under de veckor vi var här . Samma lägenhet .

Mot Puerto de Mogan

En del av strandpromenaden i Puerto Rico. På väg till hamnen. Passar på att tacka bloggvännen LillaSyster för bra tips. (Har ännu inte smakat kaffet men det blir)

Vi passerade ett antal båtar som alla var rejält förtöjda.

Köpte en enkel biljett till Puerto de Mogan för 7.50 euro och snart var vi på väg.

Här högst upp satt vi och kunde njuta av en fin båtresa.

Mer av Puerto Rico och hotellen som klättrar uppför berget-

Gran Canaria dag tre. På väg till Puerto de Mogan med båt- Gran Canaria dag 3 kom att innehålla en hel del. Här en fin sjöresa och 45 minuter  senare var vi i skulle Puerto Mogan .

Vi passerade vår by ”Costa de Mogan” och vårt hotell är en del av det vid havet till vänster.

Vi närmar oss Puerto de Mogan. målet för dagens utflykt på Gran Canaria dag 3. Snart framme. Puerto de Mogan skymtar i fjärran. Målet för dagens utflykt på Gran Canaria dag 2,

Några molntussar gör oss också sällskap den sista biten. De och  en arméhelikopter.

26 svar på ”Gran Canaria dag 3 – Vidgade vyer med buss och båt”

1. Åh, njuter av dina bilder, visst känner jag igen mej från våra resor till Puerto Rico, parken där jag springer/går på morgonen, och strandpromenaden nere vid havet, rondellen också, likaså har jag sett den där ”beach club”en! Samma båtresa har vi också gjort, så trevligt att se den bergiga ön från vattnet! Kul att du kände igen hotellet som du bott på förut! Ser fram emot bilder från Puerto de Mogan, och smart att ta bussen till Puerto Rico inför båtresan.
    Ha det fortsatt njutningsfullt!
    KRAM

1. Förstår att du känner igen dig. Minns nu att det var du som tipsade om just båtresan. Och den var absolut värd att ta. Men vi tog bussen tillbaka till vår by.
      Bilder från Mogan kommer i morgon-
      Varm kram

2. Mysig utflykt och trevligt att uppleva gamla minnen när du var där med din mamma.
    Avis på värmen.
    Kramar till Er🥰

1. En riktigt fin dag och båtturen var så lyckad. Likaså besöket i Puerto de Mogan.
      Många gamla minnen, roliga sådana, dyker upp- Tänk, 50 år sedan jag var här första gången.
      Vi hae det så bra.
      Kramar till dig från oss båda.

3. Ååå så härligt! Jag har gärna sand mellan tårna- det hör sommar och semestern till =) Förstår att det ändrat sig en del sedan ditt senaste besök, men mycket är sig säkert också likt…..de verkar ju ha fastnat i 80-talet.
    Ha fortsatt härliga dagar ♡

1. Jadå! Visst kan jag tänka mig det och har haft det idag. Strosat längs havet med fötterna i det blå. Semester! Absolut.
      Log när jag hittade hotellet från 50 år tillbaka i Puerto Rico. Nostalgi.
      Tack, vi njuter på.

4. Så trevligt med en båttur dit. Kustremsan ser inte helt lätt ut så kanske hade det inte fungerat att promenera dit. Då hade det varit snopet att behöva vända. En tur på havet är dessutom aldrig fel. Såg på Instagram att det var väldigt fint.

Kram och god kväll!

1. Båtturen blev bra och idag på em har vi promenerat en bit mot Mogan. Och det bör gå men mycket upp och ner. Landskapet är väldigt kuperat.
      Blir en ny tur hit till Puerto de Mogan i morgon. Får se om det blir buss eller promenad.
      Bra har vi det hur som.
      Kram och trevlig kväll.

5. Har bara åkt till Puerto Mogan med bil från Playa del Inglés. Minns både Puerto Rico, grannorten Arguinguín och huvudstaden Las Palmas såklart. Älskar bilderna men känner inte igen mig. Men såååå kul att du kunde ”walk Memory Lane och kände igen hotellet där ni bott. Gillar sådana minnen! Samtidigt som man kan minnas ”bergen” utan byggnader.
    Fortsätt njuta av sol och värme:-)

1. Har också tidigare åkt här med bil och även med buss. Men nu blev det med båt från Puerto Rico. Nytt för mig.Jättetrevligt.
      Log i Puerto Rico när jag passerade både hotellet där vi bodde i början av 70-talet och även ”Beach Club”. Tänk 50 år sedan- Stort i sig.
      Och bergen utan byggnader minns jag också. Men om de nu byggt så betyder ju det att turister kommer. Och som jag förstått är det nu fullbokat på många hotell nu i januari och februari.
      Vi har det så bra och det fina vädret verkar hänga i.
      Kul att du känner igen dig. I alla fall lite.

6. Härliga bilder från värme och vatten. En båtresa är aldrig fel. Blir nya perspektiv.
    Har inte varit på Gran Canaria på massor av år. Skulle inte tacka nej till en resa dit igen.
    Ha det riktigt härligt! Kram

1. Vi är ju båtmänniskor i grunden och tar gärna en båttur vart än vi än är. Nu passade det väldigt bra här att förflytta sig längs kusten med båt. Ett trevligt besök blev det också i den fina byn Puerto de Mogan. Så länge sedan jag var där. Men jag kände igen mig.
      Länge sedan vi också var här men premiärresan hit gick redan 1973.
      Skönt med sol och sommar fast det är vinter.

7. Vilken härlig båttur ni fick! Just nu känns bilderna extra lockande när vi landat i ett så dimmigt Göteborg att de fick landa med autopilot och nu får vi ta det lugnt på vägen hem när viltstängslen tar slut i Ulricehamn. (+2 grader och dimmigt så vi trodde det regnade…. men på torsdag lovar de ☀️)

1. En jättefin båttur och bår tar vi oss gärna an- Ett lyckat besök i Puerto de Mogan blev det också.
      Välkomna hem! Men jag förstår att ni haft en bar vecka på Teneriffa med sol och och fina upplevelser. Bra så. Men lite kärvt förstås att landa i verkligheten hemma. Hoppas att resan hem gick bra.
      Håller också tummarna för sol hos er på torsdag.

1. Vi gillar ju verkligen havet och att då ta en båttur längs kusten var så fint.
      Och att ha sol och +26 varje dag hitintills är ju verkligen en bonus.
      Vi är verkligen så nöjda med resan.

1. Jag har varit på alla Kanarieöarna under årens lopp och de har olika karaktär. JUst nu är det ganska sol och värmesäkert här om en inte vill flyga så långt.
      Hav och båtar gillar vi så det blev en bra kombination. Och Puerto de Mogan är verkligen en idyll.
      Vi njuter som bara den.
      Önskar dig en fortsatt bra vecka.

8. Så härligt ni verkar ha det, ni lyckades med konststycket att hitta värmen och solen där den fanns just nu.
    Fortsatt trevlig semester önskar vi er!

1. Det har vi verkligen! Tur har vi här med vädret. Än så länge strålande sol och +26. Och varma kvällar med +22 så en kan sitta ute länge. Vi hade ju himla tur också när vi var till Teneriffa i julas med liknande väder-
      Vi njuter på- Hoppas ni också har det bra.
      Bosse hälsar.

9. Återigen, dina bilder är verkligen en tröst för oss som är i hemlandet, blir mer och mer övertygad om att nästa resa får bli till Gran Canaria.
    Vi brukar ju åka på bussturer när vi är utomlands på semester, var nära att vi tog en båttur förra gången på Gran Canaria men den var tyvärr sönder den dagen vi tänkt åka.

Ha en fortsatt njutbar vistelse där nere, ha det bäst Ditte.

1. Vad roligt att jag genom bilder kan pigga upp dig. Vi har nu ett par tillfällen tagit lokalbussen och det fungerar jättebra och med täta avgångstider. Har varit här förr och då hyrt bil så jag tror nog vi sett och upplevt det mesta. Så nu valde vi bort en heldagstur i buss. Jag blir också lätt åksjuk och då blir det bara trist-
      Båtturen blev lyckad så hoppas båten är lagad nästa gång ni kommer.
      Tack, vi njuter på och det vackra vädret håller i sig-
      Ha det bra du också.

10. Kan känna havsbrisen och solen i ansiktet ute på båtdäck. Just nu skulle jag allt betala en bra slant att slippa halkan. Kul att återvända till ett ställe man varit på för längesen. För min del skulle det då vara mer aktuellt med Mallis eller Sardinien, de enda öar jag semestrat på.

1. Jag är ju här lite för att träna mig i form inför kommande operation och behöver inte alls halka. Bra så. Och vi går mycket.
      Mallis är jag väldigt förtjust i men dit är det bättre, vad gäller klimatet, att komma i april och framåt. Sardinien likaså. Ockås en ö jag tycker om. Och visst dras jag till öar.