Stockholm

Visst nöje – I kombination med viss nytta

Onsdag! Och Stockholm bjuder på de flesta tänkbara nyanser av grått. Några plusgrader kompletterar så att den lilla vita snö som fanns har i alla fall i City övergått till en mer brunaktig sörja. Vädret kan jag inte påverka så det är mest ett konstaterande.  På förmiddagen hade jag en tandläkartid på Östermalm och tyckte att det skulle passa bra att kombinera det med visst nöje. Denna dag kunde verkligen behöva piggas upp.

Stockholm. Östermalm. Sreandvägen- Visst nöje var det att se den färgglada julbocken mitt i allt grått. Jag tog bussen till Nybroplan i City/Östermalm och promenerade en bit längs Strandvägskajen. Och här utanför restaurang Glashuset hade  en julbock placerats på en bädd av granar. Och visst nöje var det att se lite färg i allt det grå.

Visst nöje

blev det när nyttan, alltså tandläkarbesöket, var avklarat. Strax för julhelgen tappade jag en plomb och fick då en akuttid till Bene Tandvård. Och hit var det min dotter Helen som tipsade mig att gå. (Att gå till tandläkaren gör jag, men ogillar det i högsta grad och vill ha rejält med bedövning för att ens gapa.) Då kombinerade jag också besöket med  en del trevligheter när jag var i väntans tider Tandisbesöket idag  gick också bra. Kanske berodde det på de tre rejäla bedövningssprutor jag fick. Så jag var ordentligt bedövad och den jätteduktiga tandläkaren kunde göra sitt jobb. Att jag sedan i några timmar såg ut som en hamster med tungan och underläppen bortdomnad var helt ok .

Så var det då nöjet efter nyttan. Någon längre promenad lockade inte ens mig men ett besök i den närbelägna Östermalmshallen kunde räknas in till nöjeskontot. Här blir det då och då besök när jag är närheten. Ensam, med maken eller med vänner. Idag blev det ingen lunch här men ibland blir det så också-

Jag är också förtjust att handla i Hötorgshallen, men i regngloppet fanns det inte på nöjeskontot att promenera dit. Bara några km i och för sig. Men njutbart? Icke idag.

Östermalmshallens har flera entréer och  huvudentrén är från Östermalmstorg.

Besök och inköp i Östermalmshallen

Stockholm. Östermalmshallen. Ett visst nöje är det att komma in här.Visst nöje är det att bara komma in här. I alla fall i mitt tycke.

Hummer verkar populärt till nyår. Och då inte den frysta varianten. Tog ett par varv runt i saluhallen för att se utbudet innan jag slog till.

Hos Melanders fisk tittade jag extra på dels deras fiskspett som är jättegoda. Har testat dem;lax hälleflundra, scampi, paprika, rödlök och zucchini. Eller kräftfärserad hälleflundra där en tunt skivad hälleflundra  är fylld med färs av gädda och grädde, smaksatt med kräftor, cognac och dill.

Stockholm. Östermalmshallen. Melanders fisk. Absolut ett visst nöje att se utbudet. Och visst är det även visst nöje att se utbudet som finns i de olika diskarna. Här hos Melanders fisk.

En av flera ostdiskar. Svårt att välja ost. Men med hjälp av  lite provsmakning gick det lättare. En liten bit av de tre i främsta ledet blev det.

Så mycket kött äter vi inte och det kött som vi köper hos våra lokala butiker är möjligen köttfärs från Gotland och majskyckling. (Ingen av de butikerna har en manuell köttdisk. Så övrigt vad gäller kött vi köper blir det i Söderhallarna, Hötorgshallen eller Östermalmshallen. Och med  bra kvalité i de manuella diskarna. Däremot  finns väldigt bra manuella fisk/skaldjur, chark och ostdiskar.  Vi har också vår lokala fiskbutik, ”Göta fisk”, i närheten så där tittar jag ofta in.

Innan jag lämnade Östermalmshallen stannade till hos M. Seger för att köpa med mig bl.a. en bit oxfilé . (Och personen bakom disk ville gärna vara med på bild.) Här har jag handlat tidigare och alltid varit väldigt nöjd.

Mot Södermalm

Efter mitt dryga timslånga besök i hallen så drog jag mig mot  Nybroplan och buss 76 som skulle ta mig tillbaka hem till Söder igen. En dag som inte hade varit lika trist som denna hade jag med glädje i sinnet promenerat de 5 kilometrarna hem till Söder. Men även mina promenader har sina gränser.

Östermalmshallen och fasaden mot Humlegårdsgatan. Här finns också ett par entréer och flera restauranger ligger med entré från gatan.

Passerade på vägen Grev Turegatan och  en av ingångarna till Sturegallerian. Här ligger restaurang ”Tures” som ofta är välbesökt.

Nybroplan. Och i väntans tider på bussen. Bara ett par minuter och efter ytterligare 20 var jag åter hemma på kajen på Söder.

(PS Läste en krönika igår  i Aftonblandet om hur ett par ”östermalmstanter”; Calle Schulman och Jan Guillou  upplevde sitt Östermalm. Krönikan där är låst men den kan i stora delar läsas här i ett  annat inlägg av journalisten Bitte Assarmo.)

24 svar på ”Visst nöje – I kombination med viss nytta”

1. Trevligt med Östermalmshallen.
    Ser att du köpte manchego. God ost.
    Får nöja mig med Ica Gourmet i centrum, bästa affären, gällande charkvaror, i Umeå enligt mig.
    Var där igår och handlade lite.
    Oxfilén färdigpackad men från Norrland, vet den är bra.

1. Jag är förtjust både i Östermalmshallen och Hötorgshallen. Även Söderhallarna har bra varor.
      Ostarna som säljs är så goda och just att inte köpa paketerat tycker jag om. Även att få smaka på det jag ska köpa.
      Bra att ni har ICA Gourmet och som hos er har bra kött- Här har jag testat en hel del, men tyvärr ingen lycka
      Här blev det också en färsk hummer att dela på från Östermalmshallen som blir en bra förrätt eller kanske till 12 -slaget.

2. Hahaha! Så jag skrattade åt artikeln i länken. Det ligger kanske något i. Å nu kan vi absolut vara säkra på att relativt nyinflyttade Zlatan med familj kallas för utböling av Jan och Calle. Att Zlatan sedan troligen har betydligt mera pengar än herrarna är en annan sak. Då blir han kanske ”bara” beskriven som nyrik;-)
    Med tre bedövningssprutor förstår jag mycket väl att du hoppade över lunchen. Troligen hoppade du även eftermiddagsfika, för dessa sprutor brukar sitta i i minst fyra timmar. Därför försöker jag så gott som alltid att stå ut utan spruta.
    Sedan kan jag berätta att det har snöat betydligt mera här än i stan. Men imorgon ska det ju regna så…
    Härliga bilder från Östermalmshallen både utifrån och inifrån.

1. Jag läste artikeln i Aftonbladet men där var den nu låst. Tyckte att detta var humor på hög nivå. ”Östermalmstanter” !!
      Idag hoppade jag över det mesta vad gällde intag. Åt lite soppa nu i kväll. Men att laga utan bedövning fungerar tyvärr inte. Traumatiserad sedan barnsben vad häller detta. Men tandläkaren här som jag nu börjat hos är helt suverän.
      Tittade ut nu och ingen snö här. Det är +1 och lite regn. Kanske kommer till dig.
      Östermalmshallen gillar jag. Men även Hötorgshallen men i slasket blev det ingen vända dit idag.

1. Så mycket lokal produktion som möjligt. Vi brukar, när vi är på Åland, köpa kött med oss hem därifrån. Så mycket bättre än det vi får här i lokala butiker som är färdigpackat och ofta innehåller mycket vatten.
      Fiskspetten är så goda men nu blev det inga.
      Bedövningen från tandis har släppt först nu men det var det värt. Gillar inte att laga utan bedövning. Och den blev rejäl.
      Trevlig kväll.

1. Nu var jag helt i närheten så det passade bra med ett besök och lite inköp. Tänkte på dig och strömmingen när jag passerade Tysta Marie. Men av den blev det inget. Det fanns annat som fick följa med hem. Bra varor och bra service erbjuds ju alltid här och det uppskattar jag. Prisnivån är lite hög men ibland så är det helt klart värt det.
      Hade tänkt mig en sväng till Hötorgshallen också men vädret var inte direkt lockande för en vända dit idag.

1. Läste artikeln i Aftonbladet och där var den senare ”låst”. Men Bitte Assarmo hade den nästan rakt av. Bra text och mitt i prick tycker jag. Kul att du också tyckte det.

3. Vilket utbud!
    Går gärna in i saluhallen i en storstad.
    Är dock sällan läge att handla något. Transporten hem är för lång. Men kul stt se.
    Här får vi handla i ICAaffärer och kolla efter närodlat, närslaktat och fisk från friska hav. Bra det också… och till ett betydligt lägre pris än i en saluhall…..Ha det gott! Kram

1. Verkligen! Precis som du så tycker jag om att besöka en saluhall i en större stad. Jag tycker det är så roligt att titta runt och även att handla med mig lite. Är också förtjust i Hötorgshallen och här hemma på Söder finns lite mindre Söderhallarna.
      Ni har ju bra med en hel del närodlat och närproducerat hos er. Är ju det bästa. När vi förr var på Åland och hade bil köpte vi gärna med oss både kött och grönsaker. Närodlat och kött av djur som gått mycket ute. Men utan bil blir det inte riktigt möjligt.
      Visst är det en prisskillnad. Helt klart. Men här i stan får man ofta betala för just kvalité så vad gäller kött gör vi det.Vad gäller fisk har vi en bra fiskaffär helt nära som är väldigt bra. Tacksam för det. Men även ICA har en bra fiskdisk.
      Ni har ju ”bästkusten” helt nära och fisk och skaldjur därifrån det är ju kvalité. Absolut avis på det.Men i saluhallarna så finns detta.

4. Alltid bra med en tandläkare som man gillar! Jo, lite bedövning om man ska göra större ingrepp i munnen, det vill man ha!
    Mums så mycket gott det finns i Östermalmshallen, lite synd att min man inte är så förtjust i hummer och andra skaldjur, men räkor går bra! Men de där fiskspetten ser ju supergoda ut.
    Tack för länken med texten skriven av Bitte A, har ju hört lite om Jan och Calles inlägg…man slutar aldrig förundras!!!
    Ha det gott!

1. Jag är så glad att jag kom hit efter tips av dotter Helen. Vad gäller tandläkare och behandling så är det ingen favorit. Bedövning är viktigt för mig och här fick jag rejält. Halva tanden, drygt, var borta så det var lite pyssel.
      Jag går gärna också i Hötorgshallen men nu var jag här i trakterna så Östermalmshallen blev bra. Ingen trängsel var det heller. Maken här är ”lagom” förtjust i skaldjur men hummer, krabba, havskräftor och räkor går bra.
      Jag läste inlägget om Guillou och Schulman i Aftonbladet. Men sedan var inlägget ”låst” och då tyckte jag det här av Bitte A gick lika bra. Undrade precis som BP vad dessa män skulle anse om Zlatan som bor i närheten av dem. Vad gäller pengar så leder han ju ligan rejält.
      Ha det fint du också.

1. Visst är det! Jag gillar verkligen saluhallar och har jag en chans, även på resor, besöker jag då också saluhallar eller marknader.
      Lite regn hos oss idag så den lilla snön vi hade rinner bort.
      Mer snö vore trevligt gärna i kombination med blå himmel.
      Önskar dig ett gott slut och en bra start på det nya året.

1. Jadå! Så mycket gott! Och färsk hummer är alltid en hit liksom en hel del annat. Har avbokat och ändrat de mer ursprungliga planerna inför nyår. Känns inte helt ok nu i omircrontider att vistas ute med många människor. Men andra tider kommer.
      önskar dig också en trevlig dag.

5. Ost är svårt tycker jag, speciellt när frugan och jag har så skilda önskemål när det gäller just ostar.
    Vi har ofta två hemma i kylskåpet, en var.

Några ggr om året besöker jag en saluhall, luktar gott där tycker jag och man hittar allt som man vill ha plus lite till…gott gott.

Tillönskar dig en fin torsdag Ditte. 🙂

1. Visst kan ost vara knepigt. Här är vi ganska lika vad gäller detta annars hade jag inte köpt.
      Jag tar gärna en tur i en saluhall och några inköp blev det ju också.
      Ha det fint du också och trevlig torsdag.

6. Jag har varit fönsterputsare hos Östermalmstanter jag! Jag som hade ständig brist på pengar, jobbade visserligen på bank men där var det dåligt betalt, så jag extraknäckte både med det ena och det andra. Tror jag måste blogga om mina extraknäck någon gång…
    Jag är väldigt avundsjuk på utbudet i storstaden, i min lokala butik fanns idag just ingenting som lockade. I frysen finns dock lite gott plock som åker fram imorgon. Hur gör man i saluhallarna när bäst-före-datum närmar sig. Har du sett om man rear ut färska produkter? När jag ser överflödet så kan jag inte låta bli att tänka att det blir svinn, allt kan ju inte bli sålt..eller är jag helt ute och cyklar?? Samtidigt ska ju saluhallarna vara lite ”finare” än vanliga matbutiker så jag har svårt att tänka mig att de vid dagens slut säljer ut produkterna till rabatterat pris. ….
    Gott slut och kram från pörtet

1. Jag tyckte artikeln; ”reportaget” var bra. Undrar, precis som BP vad de kan tycka om Zlatan som har ett jättehus helt i närheten. Vore kul om du bloggar om dina extraknäck. Ser fram emot det.
      Jag tror Saluhallarna kan rea ut en del men tror också att de inte köper på sig för mycket. Vet också att de skänkt till Stadsmissionen och annat. Gott initiativ. För skulle de sälja gammal mat så blev de inte långavriga här.
      Önskar dig också ett gott slut. Och visst hoppas vi på ett bra år 2022.

1. Jag gillar också att gå runt här och ofta blir det något som får följa med hem. Alltid så fina varor. När jag nu var i närheten blev det ett besök men det blir det nästan varje vecka… Är också förtjust i Hötorgshallen som delvis har ett annat utbud. Utbudet av utländska varor är större där.