Allmänt Stockholm

Visst är det bra med det tekniska – Men jag undrar…

24 januari, 2019

Visst är det bra med all teknik som kommer i rask takt. Men det vill till att hänga med också. Jag gör mitt bästa men ibland räcker det inte.  Och trots att jag är uthållig så går jag bet ibland. Ofta försöker jag tänka positivt men ibland så tar positivismen paus.

Visst ser detta ut som en tänkande måsunge. Undrar om detta är en av måsungarna  som kläcktes på granntaket  i våras. Visst verkar den fundersam. Kanske för att den övervintrar här.   För visst är det en måsunge? Någon som vet?

Visst är det bra

med den nya tekniken. Absolut. Jag är ingen bakåtsträvare. Men häromdagen undrade jag om jag inte hade sådana tendenser.  För ett tag sedan var jag på en noggrann kontroll av mina lungor på ett av Stockholms sjukhus. Jag visste också att provsvaren skulle skickas till min vårdcentral någon dag senare. Jag gick i väntans tider. Ingen hörde av sig. En vecka gick. Fortfarande inget besked. Så efter 13 dagar försökte jag få kontakt med vår vårdcentral per telefon, något som i december fungerade utmärkt. Man ringde en telefonsvarare, förklarade sitt ärende, blev sedan uppringd några timmar senare av en läkare eller sjuksköterska.

Men denna vårdcentral (liksom andra i koncernen) är såld och nyordning införd. Det  är dator eller telefon med internetuppkoppling  som gäller. (En utmaning att som patient/kund få detta att fungera. ) Jag höll på ett bra tag och tog sedan en promenad  från Söder genom Gamla stan. En promenad som rensade huvudet och jag kunde samla mig inför vidare försök att få kontakt med vårdcentralen.

Promenad från Söder till och genom Gamla stan. Passerade Stockholms slott som legat här sedan slutet av 1200-talet. Det slott som finns här idag  är från 1700-talet  för det gamla brann 1697 och fick återuppbyggas.

 

Har just passerat Stallbron som går från Gamla stan till Helgeandsholmen där riksdagshuset ligger.

Jag passerade sedan Riksbron som förbinder stadsdelen Norrmalm med Helgeandsholmen. ( Namn efter Helige Ande. Här låg förr ett medeltida sjukhus/ålderdomshem,Helgeandshus.

Riksbron och riksdagshuset, ursprungliga, byggdes mellan 1897 -1905.

Det gamla riksdagshuset blev för trångt och byggdes om och till i Riksbankens gamla lokaler (till höger i bild) mellan 1980-1983

Visst kan en promenad göra mycket till öfr att rensa och sortera tankar. Här är jag på riksbron och blickar mot Stockholm ström och operan.Utsikt från från Riksbron österut över Stockholm ström mot operan och i bakgrunden Grand Hotell.

Stockholms stadshus ritat av arkitekten Ragnar Östberg syns västerut från Riksbron. Stadshuset började byggas 1908 och invigdes midsommarafton 1923.

Jodå jag lyckades

i mina ambitioner att få kontakt med en läkare på vårdcentralen. Visst! Jag är envis.Och promenaden gav mig nya krafter till det. Jag hade redan tidigare loggat in på Vårdguiden 1177 och hittat mina journaler. Men inga uppgifter fanns och mina senaste lungundersökningar. Här fanns en chattfunktion och den testades. Meddelande skulle komma till mig via sms eller mail när min fråga var besvarad.

Men icke!  En dag gick och jag försökte på nytt ett par gånger. Inga svar kom. Vet inte hur många gånger jag loggade in på 1177. Så plötsligt fanns det en anteckning i min journal. Inte tydlig alls . Men den fanns. Skrev på nytt ett meddelande på “chatten” att jag inte förstod vad som avsågs och bad om en förklaring. Plötsligt ringer telefonen och en trevlig läkare ger mig informativa svar på de frågor jag hade. Läkaren hade försökt att “chatta” med mig men den funktionen fugerade inte hos honom så han tyckte det var enklare att ringa. Jag var helt överens om detta. Men hur gör man i fortsättningen. Byter vårdcentral. Kanske.  Tycker helt klart allt att det personliga samtalet med vården är viktigt. (Och hade jag inte haft ett mobilt bank id hade jag blivit uppringd. Nu vet jag det..)

Kaaske även måsungen  (tror ju det är en sådan

Du Kanske Också Gillar

32 Kommentarer

  • Svara Veiken 24 januari, 2019 | 14:34

    Tekniken ja. Den har jag svurit över den senaste veckan…
    Promenaden genom Stockholm i lite skymning är så vacker. Kram

    • Svara Ditte 24 januari, 2019 | 15:46

      Hoppas du fått din teknik att fungera. Har saknat dig. Och promenaden genom Stockholm gav ny energi.
      Kram!

  • Svara Karin Eklund 24 januari, 2019 | 14:53

    Oj, då kära nån, vilket tålamod du har Ditte!
    Jag vet att man måste ha det om man inte har det, men inte är det som det ska vara när man väntar på ett provsvar.
    Ibland undrar man om patienterna ens finns i det hela, det verkar som om allt cirkulerar runt
    runt i det byråkratiska istället.
    Jag har tänkt på dig rätt mycket i den här angelägenheten och funderat hur det har gått.
    Jag hoppas att läkaren hade positiva svar och att allt är bra!
    Kram

    • Svara Ditte 24 januari, 2019 | 15:45

      I varje fall tränar jag på att få upp det. Men den läkare som skickat remisserna finns inte kvar på vårdcentralen och då var det frågan om vem som skulle ta hand om svaren. Inte mitt problem men jag och säkert andra med mig drabbas. Och för de som är än äldre – hur orkar de. Och om inte det tekniska fungerar blir det ju än klurigare. Men jag vill inte läsa mina provsvar på en internetsida. (En del är helt ok men andra som man har frågor om vill i alla fall jag ha en personlig läkarkontakt så jag kan ställa frågor.)
      Nu är provsvaren skickade på vidare analys och jag hoppas de är ok. Och hoppas också att bli kontaktad när svaren kommer.
      Kram och tack för din fina omtanke.

  • Svara GeddFish 24 januari, 2019 | 15:20

    Jag brukar läsa min journal via 1177.se men det dröjer ibland väldigt länge innan den är uppdaterad.
    Min läkare på vårdcentralen ringde mig idag och gav svar och det tyckte jag var snabba pix, men det står ff inget i journalen på 1177. Det bästa är faktiskt att ta sånt per telefon för då har man chans att fråga.

    Du fick dig en ordentlig promenad men synd att du skulle råka ut för teknikens trassligheter!

    Varm kram, Gerd

    • Svara Ditte 24 januari, 2019 | 15:39

      Jag har också gjort det men ibland är de inte så utförliga. Och vår VC har kraftigt försämrats sedan den såldes och nya ägare tog vid. går inte knappt att beställa tid där. Nu ringde läkaren men problemet är att få tag på någon och många har slutat. Så även den husläkare jag haft. Visst är det bättre att talas vid per telefon men här i storstan räcker inte läkarna till riktigt för det vilket är väldigt trist. NU ringde läkaren som fått svaren men det var inte han som skickat remissen. Klurigt värre. Däremot fungerar allt bra på Södersjukhusets hudmottagning och skönt så.
      En rejäl promenad fick jag och bra att rensa tankarna och samtidigt få motion och se lite.
      Varm kram!

  • Svara Emma, Sol som sol? 24 januari, 2019 | 16:58

    Jag kan tycka så här:valet ska vara mitt! Ibland har jag inte alls lust att prata med någon och för snabba svar är ju chatten jättebra. Har jag inte så väldigt bråttom kan jag skriva ett mail. Men ibland vill jag faktiskt prata med någon. UTAN att behöva trycka på 20 knappar hit och dit. Jag var skogstokig en gång när jag i över två minuter knappat mig fram för att komma till rätt avdelning och prata med rätt person. Hon jag pratade med förstod precis, jag var inte ensam om att gnälla.

    Att prata spanska i telefon är bland det svårare och då är chat superbra. Vissa företag har jag till och med kunnat WhatsAppa med. Då finns Translate där som stöd om det behövs.

    Dina foton är vackra som vykort!

    • Svara Ditte 24 januari, 2019 | 17:33

      Jag tycker också att det är jag som patient ska bestämma över hur jag vill ta kontakt och bli kontaktad. En chatt kan vara bra, men det förutsätter att det är ganska enkla prov och enkla svar. Vi kan läsa våra journaler/anteckningar genom Vårdguiden, men de är tyvärr ofta ganska troftigt skrivna och inte helt tydligt vad som menas. Ibland dröjer det också länge innan det skrivs in något. Detta att ha möjligheten att prata med en läkare har vi tidigare haft. Läkaren har då ringt upp efter att man ringt och bokat en sådan tid. Vår vårdcentral, hela den koncernen, är såld och nya rutiner gäller. Här förstod doktorn som sedan ringde upp (chatten fungerade inte) precis vad jag menade. Men det är inte läkarna som bestämmer.
      Nu har det löst sig för min del och denna gång. Men det kan inte vara rimligt att det ska vara så här. Vad gör de som inte har dator eller liknande uppkopplingar kan en ju undra.
      Promenaden genom stan gav helt kart ny energi. Och jag lyckades med det jag ville. Denna gång.

      • Svara Emma, Sol som sol? 25 januari, 2019 | 11:13

        Vad jag alltid tyckt varit jobbigt med vårdkontakt i Sverige är att det är olika varje gång jag behövt hjälp. Kanske i och för sig visar hur sällan jag behövt, mycket har hänt däremellan.

        Sedan undrar jag om de inte gör det extra trassligt just för att “sålla”. Slippa alla onödiga samtal just för att det är så lätt att trycka på telefon och komma fram, till och med har det på snabbknapp. Men problemet med det är ju att en del som verkligen behöver hjälp kanske drar sig för de vet inte hur de ska bete sig och skäms för att fråga. Jag vet ju hur jag drar mig för att kontakta gynekolog för jag vet inte exakt hur jag ska bete mig för att få en tid, måste nog ta och åka ned till vårdcentralen en förmiddag helt enkelt. (Alltså, jag är ju inte sjuk men det var länge sedan jag var på en riktig koll.)

        • Svara Ditte 25 januari, 2019 | 11:26

          Vi har haft hyfsad tur tidigare på vår VC och också varje dag mellan 8 och 11 haft “drop in” för att träffa läkare. Sedan gallrades detta och man fick träffa en sköterska så att en del sållades bort till andra kontakter. Fungerade väldigt bra.
          Men den äldre befolkningen ökar och många yngre vill ha hjälp på olika sätt så läkarna räcker inte till. Många läkare här slutar för de tycker att det är systemfel i det hela. För egen del är jag väldigt nöjd med Södersjukhuset där jag smidigt får hjälp med mina solskador. Bra så. Har ju läkare i kretsen nära mig men tycker inte att man ska behöva ta till detta.
          Hoppas du får den kontakt du behöver annars kanske det finns bra privata alternativ.
          Trevlig fredag,

  • Svara Preciosa 24 januari, 2019 | 16:58

    Hej Ditte!
    Så fantastiskt vackra bilder i skymningen!
    Ja vårdcentraler är ett problem och läkare där också…Jag får öht inte tag på “min”.
    Min granne har en annan på gränsen Solna/sbg och bara sämre och sämre…det enda vi tyckte var bra att den iaf skickade hem läkare om man är över 75…men dom glömde notera provsvaren och slarvade bort dom så nu måste hon gå ner själv och ta nya för 3:e ggn…Helt otroligt!! Hon var rasande i dag…Min har flyttat 10 vån upp…kul jag som gillar hissar och närakut där är ett mindre rum där alla trängs och hostar och man måste logga in i en maskin som tar tid med en massa frågor… Hur klarar gamla det? Får byta…
    Hoppas nu proverna är bra! Kram P ♥♥

    • Svara Ditte 24 januari, 2019 | 17:24

      God afton P!
      Tack, ja det var en fin långpromenad och jag rensade huvudet rejält. Bra med promenader. Hos oss har det fungerat väldigt bra tills nu. Men det kan ju inte vara meningen att jag eller andra ska chatta med vårdcentralen för att få beställa en tid eller få svar på prover. Visst är det bra om en läkare kommer hem men det de kan utföra i ett hem är ju tämligen begränsat. Illa med borttappade prover dessutom. Vad gäller proverna så är de på nästa analys…Men det blir nog bra.
      Kram!

  • Svara Ama de casa 24 januari, 2019 | 17:50

    Om man nu ska försöka vara lite positiv så gav ju teknikstrulet dig en uppfriskande och fin promenad i alla fall 🙂
    Men jag förstår din frustration… Hoppas att det “bara” är intrimningsproblem för dom nya ägarna och att det kommer att ordna upp sig till det bättre snabbt.
    Håller tummarna för att provsvaren kommer att bli jättebra!
    Kram
    PS: Jag tycker nog att den där pippifågeln ser ut som en ung mås 🙂

    • Svara Ditte 24 januari, 2019 | 19:49

      Absolut! Jag tänkte också så och fick förnyad energi att vara envis. Jag känner för gamla (alltså äldre än vad jag är) som inte ska kunna få en läkarkontakt genom att ringa. Det kan gå om de uppger att de inte har bank ID.
      Jag hoppas och tror att svaren blir bra. När de kommer….
      Bra att du också tyckte att det verkade vara en mås. Vet ju att de kan ha sin gamla dräkt i ett par år.
      Kram och trevlig kväll.

  • Svara Znogge 24 januari, 2019 | 19:00

    Det kräver verkligen sin kvinna att komma i kontakt med sin vårdcentral och det är ibland en strid. Vid ett tillfälle behövde jag komma i kontakt med min hudläkare på stora sjukhuset men jag blev inte framsläppt. Då insåg Husse att han hade den interna telefonkatalogen med alla direktnummer så det ringde jag. Min läkare lät väldigt förvånad när jag ringde honom på det numret men han svarade snällt på mina frågor.

    Visst kan man logga in på 1177 men jag gör det inte. Dels har man inte alltid förmågan att tolka svaren, dels vill jag kunna prata personligen om man har följdfrågor Skönt att du äntligen blev uppringd för nu vet du i alla fall vad som händer.

    Kram och god kväll!

    • Svara Ditte 24 januari, 2019 | 19:46

      Man kan bli trött för mindre. Helt klart! Ja, då vet du hur det kan fungera. Här på VC är detta nytt för den såldes i december, hela koncernen, så det är nog mycket som händer- Läkaren som sedan ringde verkade inte alls entusiastisk över chattsystemet. Dessutom fungerade det inte. Jag tycker inte man ska behöva logga in för att få veta och sedan handlar det om hur man som individ tolkar det som står.
      Nu vet jag vad som händer och väntar på nästa svar.
      Trevlig kväll.
      Kram

  • Svara Karin Eklund 24 januari, 2019 | 21:33

    Jag glömde att säga att dina Stockholmsbilder är suveränt vackra. Nästan andäktigt vackra

    • Svara Ditte 24 januari, 2019 | 22:13

      Stort tack! Och det gav behövlig energi att strosa här genom stan.

  • Svara Susjos 24 januari, 2019 | 22:18

    Ja jösses, den nya tekniken kräver också att alla måste kunna den, hur gör de som inte har dator?!
    Kan man läsa sin journal på nätet nu, det låter ju toppen! Men visst är det svårt att få tag i en läkare och prata med i telefon, har samma problem med min gynekolog. Nu löste jag det genom att fråga doktorerna på jobbet om de kunde skriva ut nya östrogenpiller till mej, och det gick ju bra!
    Fina bilder från vår fina stad!
    Kram!

    • Svara Ditte 24 januari, 2019 | 22:58

      Har man inte dator blir det knepigt. Men uppger man att bank id saknas så kan de ringa upp. Här missade jag och var ärlig. Och då körde det ihop sig.Man kan läsa utdrag från sin journal på nätet. Mest korta anteckningar som gjorts i samband med läkarbesök. Helst ska en ju också begripa vad som står. Himla tur att en har läkare bland vänner för det underlättar ju. Men de som inte har det…
      Och nu måste man nog här vara frisk för att kunna vara sjuk. Vilken märklig utveckling. Är så tacksam för att SÖS fungerar för mina hudskador. Dit kan jag ringa.
      Kram!

  • Svara BP 24 januari, 2019 | 22:32

    OMG!!!! Ibland undrar jag hur “riktigt gamla” och/eller sjuka personer klarar av detta daltande med ny teknik. Har en känsla av att man helt enkelt utesluter vissa åldersgrupper. De finns liksom inte i dagens IT-värld, där allt verkar beslutas och skapas av personer som inte kan vara äldre än 40 kanske.. Man tar inte hänsyn till dom.

    Nu fick du ju iofs en “stärkande promenad på köpet och vi, dina läsare kan njuta av din bildkavalkad, men den viktigaste frågan är ju om du fick ta reda på vad som är fel med dina lungor. Hoppas du fick ett positivt besked för din del.

    PS. Vägrar använda 1177.se. Gillar inte chat heller, men det händer att jag chattar, fast inte frivilligt. Det är liksom inte min grej. Är ung i sinnet, men inte när det gäller tekniska grejer. DS.

    • Svara Ditte 24 januari, 2019 | 22:53

      Håller helt med och blir upprörd över det hela. Vet att om man inte har bank id så kan man bli uppringd men innan man kommer så långt i knappanet har många nog gett upp. Vår VC, där många vårdcentraler ingår, såldes i december och mycket ska ändras och håller på att ändras. Bedrövligt. Min chat med läkaren fungerade så dåligt att han till sist ringde upp. Han gillad inte detta nya system. Tror det är få läkare som gör det. Det blev ett bra samtaloch jag fick den info jag ville. Vad gäller beskedet så ska det tittas vidare på röntgenplåtarna på annat ställe. Men jag är inte direkt orolig.
      Jag vill heller inte använda mig av 1177 men tittade där för att se vad röntgen visade. Hade då i tre dagar försökt få kontakt med vårdcentralen. UNg i sinnet är jag också men det finns ju gränser för vad det tekniska ska användas till.

  • Svara Marja 25 januari, 2019 | 02:24

    Byt vårdcentral! Ett sånt viktigt besked ska man inte behöva vänta på och krångla med. Känner att jag blir riktigt arg!
    Jag har också varit med om att ringa och begära en ordentlig genomgång av en röntgen när jag inte förstått ett brev på grund av dålig svenska. Jag ringde och krävde att en erfaren läkare skulle förklara för mig och blev uppringd och fick en förklaring. Annars sköter jag det mesta via Mina sidor på 1177… mediciner , bokningar, enkla frågor m.m. Men jag kan alltid nå vårdcentralen per telefon och sedan bli uppringd.
    Jättefina bilder från din promenad. Där brukar jag också alltid gå. 🙂
    Ha en skön helg!
    Kram!

    • Svara Ditte 25 januari, 2019 | 11:20

      Vi tänker nog göra det, men här är det nu flera vårdcentraler som har liknande system eller som ska byta till det. Läkaren jag talade med var måttligt road. Som tur är så har jag Södersjukhuset för huden och är glad för det. Här har man kunnat bli uppringd men det är i stort sett borta. Har man inget bank-id så går det förstås. Men jag har ju det. Tyvärr tycker jag att de anteckningar som gjorts och som jag ser på 1177 är ganska torftiga och det dröjer ibland innan de förs in. Många läkare här har slutat och omsättningen på dem är hög. Kan verkligen förstå det för detta.
      Att promenera ger ju ny energi och det är alltid bra.
      Önskar dig också en skön helg.
      Kram!

  • Svara Anki 25 januari, 2019 | 09:00

    Tack för den fina promenaden och för dina vackra bilder! Oj så konstigt vårt samhälle blivit! Det pratas om att alla ska “vara med” att ingen ska “vara utanför”! Hur är det med den saken när det gäller en så viktig sak som att få kontakt med sin vårdcentral – är man äldre och inte har en dator, en smartphone eller hjälpsamma anhöriga hur är det då? jo, man står utanför! Visst är det förskräckligt!
    Tror som du att det är en ung mås … fina bilder på den!
    Kram

    • Svara Ditte 25 januari, 2019 | 11:16

      Trevligt att du gick med. En vacker eftermiddag var det. Visst är det märkligt att saker som vård ska vara så knepigt. Jag tänker också på de som inte orkar eller kan vara envisa. Jag tycker det är en bedrövlig utveckling. Men har man inget bank-id så går det att bli uppringd. Säkert ser det olika ut runt om i landet men så enkelt att få en läkarkontakt är det nog ingenstans.
      Vad bra att du också tror att detta är en mås. Vi har inte i vinter direkt sett dem men vet att några ungar kläcktes på grann husets tak i somras.(Och att det dröjer ett par år innan de får sina vita fjädrar.)
      Kram från ett idag snöigt Stockholm.

  • Svara Ami 25 januari, 2019 | 09:54

    Galet att det ska vara så krångligt att komma i kontakt med dem inom vården 🙁
    Men du är ju envis och lyckades till slut 🙂
    Stor kram!

    • Svara Ditte 25 januari, 2019 | 10:44

      Visst är det! Tur man har ork att var envis. Och inte ska det behöva vara så här besvärligt…
      Stor kram!

  • Svara Eva 25 januari, 2019 | 10:13

    Ja du är ju vädur 😉 vi är ju envisa o ger ej upp, fina bilder o en rundvandring alltid trevligt kan man se sina journaler på 1177?? visste jag inte kram å fin fredag

    • Svara Ditte 25 januari, 2019 | 10:43

      Jadå, vädur är jag! Och promenerar gör jag ju långt i stort sett varje dag och perfekt sätt att rensa hjärnan på. Man kan se anteckningar som läkarna gjort på 1177 och se provsvar. Men det kan dröja innan läkarnas noteringar kommer in där.
      Önskar dig också en trevlig fredag.
      Kram!

  • Svara FREEDOMtravel 25 januari, 2019 | 22:00

    Tekniken är bra när den funkar. När den inte funkar ställer den till det … Och det måste ju funka för alla, inte minst i hälso- och sjukvården!

    • Svara Ditte 25 januari, 2019 | 22:27

      Visst är det så! Men inom sjukvården tycker jag det är en fördel med personliga kontakter om man så önskar. Sjukvården ska vara tillgänglig för alla och inte beroende av om man har läkare i bekantskapskretsen eller inte.

    Kommentera