Resor i Sverige

Visingsö – “Vätterns pärla” med mycket av det mesta

På resan runt Vättern bodde vi på Stora Hotellet i Jönköping som var vår “bas” i två nätter. Och på vägen till Jönköping körde vi på Vätterns västra sida och gjorde då ett trevligt stopp i Hjo.   Efter första övernattningen  körde vi från Jönköping till Gränna för att sedan ta färjan över till Visingsö. Här blev vi  mötta av vår lokala guide som tog oss med både på en historisk resa  och en resa runt Visingsö.

Visingsö. Visst kände vi oss genast välkomna. Visst kände vi oss välkomna till Visingsö.

Denna Visingsödag startade vi i Jönköping och körde norr ut till Gränna. Här var vi i god tid och hann med en bensträckare innan vi fortsatte över till Visingsö.

Visingsö och lite historia

Visingsö skapades enligt legenden av jätten Vist när han kastade ut en grästuva i Vättern. Och detta  gjorde Vist för att hans fru torrskodd skulle kunna ta sig över Vättern till ön.

Här på ön var det under 11 och 1200-talet ett centrum för svenska kungamakten.  I Näs på öns södra udde finns ruiner kvar från Sveriges första kungliga borg och den är just från 1100-talet. Alldeles vid hamnområdet kan man se ruinerna efter Visingsborgs slott, från den grevliga tiden på 1500 och 1600-talet.

Och grevarna det gäller här är ätten Brahe.  ( I länken finns en hel del historia om man vill läsa)  Per Brahe d.y. var den siste greven och levde på 1600-talet och grevskapet var då som störst. Grevskapet omfattade ca. 20 socknar i Småland, Västergötland och Östergötland och var landets störste  ordägare.

Och med tanke på  Visingsös strategiska läge, en mittpunkt i landets största grevskap krävde detta sitt herresäte. Tegel för att bygga Visingsborgs slott tog man från klostret i Alvastra vid Omberg och man startade också ett tegelbruk i Gränna för att få än mer tegel till slottsbygget.

Men i samband mer reduktionen på 1600-talet, att staten under kung Karl XI drog in adelns gods till staten, så upphörde grevskapet för Per Brahe.

Brahekyrkan

har sitt namn efter greve Per Brahe d.y. och det är idag en församlingskyrka. Tidigare fanns här Ströja medeltidskyrka men den byggdes om på 1600-talet för att bli monument och gravkyrka till Brahesläkten. Kyrkan invigdes 1636 och kallades då Wisingsborgs slottskyrka. Men innan invigningen hade Per Brahe smyckat kyrkan på allahanda sätt. Bland annat fanns en portal och en tornspira i marmor. I kyrkan vilar flera medlemmar i släkten Brahe. Dock inte Per Brahe. d.y. som mot sin vilja är gravsatt i Uppland i Östra Ryds kyrka.

Visingsö. Brahekyrkan. Brahekyrkan på Visingsö. (Jag fick “backa” långt ut på gräset för att få med tornet. ) Kyrkan är uppförd i lerskiffer, kalkoch sandsten och inne i kyrkan är pelarna gjorda av marmor.

När man kommer in i kyrkan slås man av alla detaljrika dekorationer som pryder kyrkan.Grundtonen i tak och väggmålningar är blå.

Mängder av detaljerad utsmyckning pryder hela kyrkan.

Brahekyrkans klockspapel är från 1684 och kom till nästan 50 år efter invigningen av kyrkan.

En rundtur på Visingsö

blev det efter vårt besök i Brahekyrkan och vår lokala guide ledsagade bussen runt den 14 km långa och 3 km breda ön. Vi såg många so hade cyklar med sig över på färjan och att ta sig runt per cykel är ett gott alternativ. Vi mötte också de som tänkt sig att vandra på Visingsö. Skulle man vilja stanna över natt finns sådana möjligheter och en välutrustad Consumbutik finns också för proviantering. En utförlig guide om Visingsö finns här.

Visingsö är en jprdbrukstrakt. Här på södra delen av ön. (Bild tagen genom bussfönstret)Här är Visingsös södra spets och det är också här i Näs som ruinerna finns av  den första kungliga borgen som kom till på 1100-talet. Och att Visingsö är en jordbrukstrakt framgår tydligt.

Förutom att det är gott om kor så är det även gott om hästar.

Om man nu skulle vilja ta sig runt på Visingsö på ett annorlunda sätt kan man göra det med ett remmalag. Det är en sorts hästdroskor som i över hundra år skjutsat runt besökare på ön. Man sitter på längsgående bänkar på ett flak/vagn och detta dras sedan av två hästar med en kusk. Det hela går i lugn takt så man hinner ta in det man ser och upplever.

Här är vi längst norrut på Visingsö och skymtar fyren.

Dags för lunch

och den äter vi på  restaurang Framnäs som finns i en vacker byggnad från slutet av 1800- talet. En verklig snickarglädje. (Tillhör Visingsö hotell och konferens) En god lunch som bestod av en blandad sallad, varmrökt lax med dillslungad nypotatis, sauterade grönsaker och basilikamajonäs smakade väldigt bra. Och i det vackra vädret smakade det fint med kaffe och en kaka i den vackra trädgården.

Mätta och väldigt nöjda tar vi på eftermiddagen färjan tillbaka till Gränna. Härifrån fortsätter vi en vit till längs Vätterns östra strand. Nya upplevelser i vackra miljöer väntar. Och det vackra vädret tar vi med oss.

26 svar på ”Visingsö – “Vätterns pärla” med mycket av det mesta”

1. Får tacka för denna historielektion, vågar nog säga att jag lär mig mer här än någon annanstans.
    Stort tack för detta, Visingsö hamnar härmed på min lista av potentiella resmål.
    Ha nu en fin kväll Ditte.

1. En del historia blir det, men man kan hoppa över den om man vill. Kul att du hänger på det historiska.
      Visingsö rekommenderar jag och det är fint med en dagstur hit.
      Önskar dig också en fin kväll.

2. Det vita huset….det skulle man ha- så vackert! Du tittade väl på jätten Vist från bussen, han stod på höger sida i Huskvarna precis vid vägen . Ha en bra kväll, jag ska gå ut och se om jag hittar felet på gräsklipparen….den vill inte starta , trots att det är bränsle i och batteriet säger fulladdat…..

1. Visst är detta hus vackert! Och miljön runt om så fin. Jodå,jag såg honom men vi hade mest fokus på cyklisterna som körde Vätternrundan.
      Lycka till med gräsklipparen. Själv ska jag ta mig an mina pelargoner.
      Trevlig kväll

3. Måste bara åka till Visingsö snart. Innan vintern. Funkar ju utmärkt att cykla från hamnen och ner till Näs och tillbaka.
    En av mina egna skolresor gick till Visingsö. Med remmalag och kyrktornett som jag inte vågade gå upp i. Men jag har gjort det i vuxen ålder.
    En liten igenkänningstripp bjöd du på. Tack för den! Kram!

1. En fin dag så vore det ju perfekt om ni fick till en tur hit i höst. Och annars kommer det en vår.
      Jag har varit här ett par gånger men ännu inte cyklatpå Visingsö. Men det skulle jag gärna göra. Visst fungerar det fint med en tur till Näs och säkert en del till.
      Nu hann vi inte upp i kyrktornet men det var också stängt för säsongen. Remmalag har jag testat och det roligt i sig. Men nu blev det perfekt att med guide se Brahekyrkan och sedan ta en vända runt ön. Vi hade ju mer på denna dags program; Ellen Keys Strand vid Omberg.
      Förstår att det blev en del igenkännande här för dig.
      Kram och tack för att du följde med.

4. Tack för att jag fick hänga med till Visingsö och lära mig mer. Myten om öns tillkomst kände jag till men inte mycket mer än så. Det var verkligen en fin och färgstark kyrka invändigt. Tror aldrig jag sett något liknande tidigare.

Kram och god måndagskväll!

1. Väldigt trevligt att du var med. Tänkte på dig här bär jag tog en chokladboll till kaffet.
      Kyrkan är väldigt speciell och har en lång historia, men det får finnas gränser vad gäller det historiska i min blogg. Finns redan de som skrivit den.
      Önskar dig också en fin kväll. Det som är kvar av den.

5. Än en gång måste jag säga att det är så roligt att följa din blogg. Ja, inte bara din blogg utan även andra bloggar som även de berättar om just Visingsö denna sommar. Å precis som alltid är det helt olika saker som skribenterna berättar. På det sättet har jag verkligen åkt snålskjuts bland annat på Visingsö;-)
    Härliga bilder och bra, informativ text till:-)

1. Tack! Och ett väldigt trevligt besök blev det och perfekt med en kunnig lokal guide.
      Lätt att det blir väl historiskt, men man får “hoppa” i läsningen.
      Visst är det bra att man presenterar något från olika vinklar. Det mesta om platser man besöker och skriver om finns ju redan nedtecknat och finns att hämta på turistbyråer och via internet. Många turistorter och även andra har ofta gjort en mycket bra sammanställning.
      Jag “plockar” en del på plats och får mycket hos och via lokala guider men också via böcker. Ingår liksom i resejobbet.

6. Visingsö är lite sagoomspunnen. Kul att läsa historia och se bilder igen. Här har jag varit ett par gånger och det har varit fantastiskt. Tack för färden!
    Stor kram och för mig nattinatti!

1. Visingsö har jag alltid tyckt om och varit här några gånger. Mne nu var dte ett tag sedan. Extra roligt att ha en lokal guide med sig som kan och man fr ju veta så mycket som inte ens står att läsa- Roligt att du också varit här och tyckt om ön. Svårt att inte göra det.
      Stor kram! Laddar nu inför nya roligheter i morgon.

1. Brahekyrkan är unik på många sätt, inte minst vad gäller sin historia- Men visst har jag sett många vackrare kyrkor. Men här skulle det ju vara mycket av det mesta. Jag gillar mer små kapell som inte är så pråliga och som ofta finns i skärgården eller i olika fiskeläge runt om i Sverige. Visingsö blev ett lyckat besök och perfekt att även ha med en lokal guide.

7. Remmalag, oj vad det låter kul! Så fint det är på ön, och en god lunch i fin miljö. Kyrkan ser ju helt magisk ut inuti!
    Tack för rundturen.
    Må så gott!

1. Visingsö är verkligen värt ett besök och likaså att köra runt Vättern med olika stopp. Och vill man vanda finns fina områden i bla. Omberg på Vättern östra sida. Många andra också.

1. Visingsö är en vacker ö och mycket historia finns ju.VI fick en strålande dag här. Brahekyrkan var speciell och väldigt påkostad och så skulle det ju var. Den skulle visas upp.

8. Visingsö är trevligt! Har varit där några gånger – och åkt remmalag två gånger 🙂
    Alltid intressant att läsa och lära olika platsers historia. Fina bilder också!
    Jag minns att jag läst ett par romaner av Rune Pär Olofson som handlade om ätterna Brahe och Sparre, 1574 – 1594 … och jag har för mig att en del utspelade sig på Visingsö …
    Ha en fin fortsättning på tisdagen!

1. Tack!Vi hade en riktigt fin dag på Visingsö och i med strålande sol. Remmalag har jag testat tidigare men nu var det inte tid för det för vi hade mycket vi skulle se och göra denna dag.Tack för tipset om romanerna. Kände inte till dem. Om Sparre och Visingsö vet jag inget men Brahe och Visingsö hänger tätt samman. Och ätten Brahe hade många medlemmar.

9. Oh, dessa underbara hus med verandor som ser ut som knypplade spetsar! Remmalag heter det jag, den skjuts vi åkte när vi besökte ön. Vi var uppe i ett hiskeligt högt torn där man hade en hisnande vy. Man fick klättra rejält och jag drabbades av svår svindel när jag väl kom upp så jag blev inte långvarig där. Kan det ha varit kyrkan du visade som man kunde klättra upp i? Visingsö är helt klart värt ett besök. Tack för nostalgikick! Kram

1. Vilket härligt uttryck! Hus som ser ut som knypplade spetsar. Och just så är det.En tur men ett remmalag hade varit trevligt men tiden föross räckte inte till för det.Men det var finta att se ön per buss också. Tror ni var uppe i tornet i Kumlaby kyrka. Det är öppet sommartid men inte nu när vi var på plats. Kan tänka mig att även utsikten här var svindlande.
      Vad trevligt att jag kunde bjuda på en nostalgigick.
      Besöket här blev väldigt lyckat och strålande väder hade vi ju.

1. Brahekyrkan var egentligen stängd nu också men i och med att vi hade en lokal guide så kunde vi komma in i den. Väldigt intressant med besöket här och likaså den guidade tur vi fick runt Visingsö. Tillför mycket. En väldigt fin ö. Har varit här tidigare och fint att komma tillbaka.