Resor i Sverige

Visby – Vi ser oss omkring bland rosor och ruiner

Trots att vi bara hade 10 timmar på oss i Visby så kände vi att besöket blev väldigt lyckat. (Vi var här på en kryssning)  På Gotland har vi varit många gånger tidigare och då rest runt och sett mer av både denna vackra ö och även besökt Fårö- Däremot har vi Gotska Sandön och Stora Karlsö kvar att besöka. Något vi ser fram emot att göra så småningom.  Men ingen resa är ännu bokad dit. Och Gotland kan man besöka många gånger. Så förhoppningsvis ska det nu inte dröja 20 år till nästa besök.

Almedalsveckan var inne på sin andra dag när vi besökte Visby. Så en del gator var välbesökta- Almedalsveckan var inne på sin andra dag när vi var i Visby. Och några gator hade gott om besökare.

Visby – Ruinernas och rosornas stad

Ett väldigt passande namn för i Visby finns det gott om båda. Mängder av vackra rosor och blmmor såg vi i den botaniska trädgården liksom en otrolig grönska. Och trots Almedalsveckan med många besökare i Visby hade få hittat hit. Just rosorna upplevde vi också längs de vackra gamla gränderna. De växte både i de små trädgårdarna och utanför längs gränderna- Så vackert. Här på Gotland har rosorna en lång säsong och det finns även de som blommar vintertid.

Vikingarna började bygga Visby på 1100 talet och  var från början en handelsplats för de gotländska bönderna. Men det strategiska läget vid havet kom snart att göra Visby en hansestad/handelsstad.

Vackra rosor slingrar sig längs husväggarna i de smala gränderna i Visby. Vackra rosor växer längs många av de smala gränderna i Visby.

Visbys ruiner är många, (tror de  är 14 inklusive själva ringmuren runt Visby,  unika och vackra. Och de minner om en medeltid då detta var en  var rik och mäktig stad. De flesta kyrkoruiner är från 1200-talet och ser lite olika ut i sina. Byggnadsstilarna varierade  beroende på vilken funktion de hade. Några var kyrkor för en församling och andra  fungerade som sjukhus. (Mer att läsa om Visbys olika ruiner finns här.)

”Drotten” – Heliga Trefaldigheten

I folkmun kallas denna ruin för ”Drotten”. Den byggdes som församlingskyrka för tyskarna 1240 och har senare under medeltiden byggts till och om. Kyrkan var vigd åt den Heliga Trefaldigheten, S:ta Trinitatis. Namnet ”Drotten” är ett gammalnordiskt namn för härskare och Gud. ”Drotten” är också nämnt i den gamla Gutelagen och hade där betydelsen av att man var ägare till en träl-

Heliga Trefaldighetens ruin, "Drotten# en av alla ruiner i Visby. Heliga Trefaldighetens ruin, ”Drotten, en av många i Visby.

Vid ”Drotten” står en staty av Christopher Polhem, en svensk uppfinnare, som föddes i Tingstäde på Gotland 1661. Han kallades också för ”den svenske mekanikens fader”. Så småningom kom han till Uppsala och började studera fysik, matematik och mekanik. Många svenska uppfinningar har sin bakgrund i Polhem bl.a. konstruktionen av slussar, ”polhemsknuten” (används i bilar mellan växelåda och drivhjul)och ”Polhemslåset”, ett sorts hänglås där nyckeln sätts i underifrån.

Vid ”Drotten” står Christopher Polhem och blickar ut över nejden.

Visby har gott om vackra små torg. Vackra små torg med fina planteringar finns runt om i Visby. Lugnt här trots Almedalsveckan.

Gott om uteserveringar. Och plats fanns det på de flesta. Trevligt med ett och annat ”pitstop”.

Så småningom drog vi oss på nytt ner mot havet och det blev ytterligare en tur i botaniska trädgården. Mäktigt att blicka ut genom den gamla ringmuren och gå genom öppningen ner till havet.

En del av VIsby ringmur nära botaniska trädgården. En del av Visby ringmur. Vackert med både mur och hav.

Vår dag i Visby bland rosor, ruiner, historia och Almedalsevenemang var över och hemresan närmade sig. En vacker solnedgång och en lugn hemresa blev det.

Mycket mer om Gotland och Visby finns hos bloggvännen Bosse i ”Gotland upp och ner”

Vädret kan variera

Hörde just nu på radion att det fartyg vi reste med till Gotland, Vikinglinjens Cinderella, nu i morse inte kunnat angöra Visby hamn p.g.a. hård nord-västlig vind  men 20 m/sek i byarna. Så mycket vind att inte lotsen villa/kunde hämta fartyget.  Kanske skulle det fungera vid 14-tiden, annars går fartyget direkt tillbaka till Stockholm. Väldigt trist för  de resenärer som tänkt sig att besöka Visby. Men väder och vind rår en inte på.

24 svar på ”Visby – Vi ser oss omkring bland rosor och ruiner”

1. Jag har tyvärr aldrig varit på Gotland men skulle gärna vilja åka dit. Inte mindre sugen blir jag när jag ser dina vackra bilder och Bosses alla inlägg. Kanske något för oss att satsa på nästa sommar då vi kan åka lite tidigare. Husse har varit där men inte jag, inte än. Vilken otur för dagens resenärer om de inte kan lägga till men vädret rår man inte på hur gärna man än vill.

Kram och ha en härlig fredag!

1. Bosse förmedlar ju verkligen sin fina känsla för Visby och Gotland och kan nog locka många till ön. Och att komma före eller efter högsäsongen tror jag är en god tanke. vi stannade nu bara en dag och trots Almedalsveckan var det gott om plats i lilla Visby. Mindre trängt än vad vi trodde.
      Blåsten idag rår en ju inte på men givetvis trist att kanske inte komma i land. Vet helt klart att jag hade blivit besviken.
      Önskar dig också en fin fredag.
      Här förbereds det för en rolig jobbhelg i Dalhalla.

2. Jag har aldrig varit på Gotland, men kanske blir det ett besök dit någon gång. Fridas svärmor är från Fårö och de har sitt föräldrahem kvar där.
    Det ser så vackert ut i Visby och jag tänker alltid på Pippi Långstrump när jag ser de små fina husen och gränderna.

1. Ja visst är Pippi också förknippad med Visby. Gotland är väldigt fint på många sätt och jag tror du skulle tycka om en tur hit. Denna gång var vi bara över dagen och i Visby, men har varit här mycket förr och då runt hela ön- Fårö är också så vackert så hoppas du kommer även dit.

3. Moder Jord rår vi inte på. Otroligt vacker stad med dess ruuner och rosor. Jag måste även åka dit för det går alldeles för långt mellan gångerna. Polhem har man hört talas om och min bror gick på Polhemsskolan i Lund. Väldigt intressant info som du alltid delar med dig Ditte

1. Nej, väder och vind blir som det blir så vi hade tur som fick hela 10 timmar i Visby. Läste nu att fartyget som låg och väntade inte kunde ta sig in i hamnen utan vänt tillbaka mot Stockholm igen.
      Visby och Gotland är verkligen vackert så för vår del ska det inte dröja 20 år innan vi kommer tillbaka.
      Kul att dun bror gick på Polhemsskolan i Lund och jag tror en hel del skolaor och annat är uppkallat efter denne man som föddes på Gotland.
      Jättetrevligt att du var med oss här.
      kram!

4. Så ljuvliga bilder från Visby och så intressant du berättar om staden. Jag var där första gången som 18-åring, då jag och min kompis cyklade på ön och tältade. Blev redan då väldigt förtjust. Rosorna är verkligen imponerande, likaså ruinerna.

Ja, Stora Karlsö måste du som sagt besöka. Jag tjatar ju mycket om den ön på min blogg, haha.

Jobbigt med hårt väder. Sånt ska man förstås ha respekt för. Jag drar mig lite för båtturer just på grund av rädsla för storm.

Nu ska jag strax boarda planet till New York!

1. Tack! Var också här i tidig ungdom med tält och cykel. Minnesvärt! Och sedan har det blivit många besök men inte efter 2000-talet tyvärr. Har inte blivit av. Och Karlsö har du verkligen inspirerat oss till att besöka. Och att helst bo i fyren.
      Idag fick fartyget,Vikings Cinderella, vända tillbaka utan att passagerarna kom i land. Det var hård nord västlig vind. Och Visby hamn är ju öppen.
      Men vi hade tur. Dock blåste det en del så lotsen fick hämta men det gick fint.
      Önskar dig nu en jättefin och rolig resa till New York. Och jag är med!

5. Jag tänkte direkt på er när jag såg rubrikerna om Cinderella i morse, men blev lättad då jag såg att dom var på väg IN till Visby och dit skulle ni såklart inte återvända. Vilken tur att ni ändå kom fram så ni kunde besöka den otroligt vackra staden. Det fick ju inte dom på den efterföljande kryssningen göra. Men – självklart! – så går ju säkerheten först.

Väldigt vackra bilder! 🙂

Ha en fin kväll!

1. Vind och väder rår en ju inte på. Och hamnen här är svår att ta sig in i, särskilt när det blåser rejält från sydväst. Även vi fick ha lots in, men in kom vi ju. Trist för alla passagerare som idag missade sitt Visbybesök. Men säkerheten är det ju som gäller och lotsen ville inte hämta fartyget heller.
      Önskar er också en fin kväll-

1. Jadå! Vi hade verkligen tur med att få tillbringa hela dagen i vackra Visby. Idag kom ju inte fartyget alls in till kajen utan fick vända på eftermiddagen och gå tillbaka till Stockholm. Men väder och vind rår en inte på.

6. Vad tråkigt för dem om färjan inte kunde gå in. Riktigt uselt väder har vi haft denna vecka. Känns som om det var höst. Vi har därför startat upp ett hemprojekt istället.
    Härligt inlägg och kul att få se staden genom dina ögon och din kamealins. Vad fint det är runt Drutten och att rosorna är så läckra vid de smala gemytliga gränderna. Så fort det lugnat sig nästa vecka får det bli ett Botanbesök och ett foto på en viss gränd inför ett Anders Knutasinlägg. (först måste jag kunna gå vanligt igen) Fuskfontänen som lurat många turister genom alla år fick du med. Den måste jag också ta kort på (den var på reparation när vi flyttade hit och har nyligen kommit på plats igen) innan jag är klar med Strandgatan innan ett kommande blogginlägg någon gång. 😉
    Vad mycket du hann med på dessa timmar och som vanligt levererar du ett resereportage av rang.
    Tack för länken.
    Kram Bosse

1. Tack för fina ord. Jättetrist förde som kom i morse med Cinderella och inte kunde komma till kaj. Givetvis hade de tänkt sig en heldag i Visby. Men kraftig nordvästlig vind här är ju klurigt.Fartyget är ju dessutom högt. Och lotsen ville inte gå ut. Så det blev att vända tillbaka till Stockholm via Mariehamn.Vi hade ju tur i måndags även om lotsen fick hämta oss också. Förstår att mer oväder kom efter att vi lämnat Visby. Vi hade en jättefin dag och tog del av en del evenemang i Almedalen besökte botaniska ett par gånger och tittade på rosor och några ruiner. Aha, är detta en fuskfontän. Visst jag inte.
      Har ju tipsat om din blogg för du kan ju din stad- För min del blev det lite översiktligt. Vi hade en jättefin dag och nu ska det inte dröja 20 år till nästa gång jag kommer hit.

7. Så snopet att inte komma i land om man sett framemot 10 timmar i Visby. Men självklart är ju säkerheten viktigast. Tänkte direkt på er ”nästan rundning” av Kap Horn. Ja vädrets makter rår man inte på.
    Som sagt, er resa till Visby var verkligen vältajmad. Tur och skicklighet alltså;-) Helt underbara bilder från Visby och din research är som alltid enastående – intressant och lärorik läsning.

1. Jättetrist!Jag hade ju blivit väldigt besviken om detta skett i måndags. Även vi behövde lots. Men idag ville inte ens lotsen ta fartyget in till hamn så var det kärvt. Och dessutom med nordvästlig vind. Och Visbys hamn är dessutom tämligen oskyddad. Nej, vädret rår en inte på.
      Vi hade ju tur både med både väder, vind och upplevelser.Bra så. En lyckad tur allt igenom. Roligt att du uppskattade inlägget och att hänga med

8. Lockande bilder! Vädret rår ingen på och hörde också idag om fartyget som inte kunde angöra hamn utan fick gå tillbaka till fastlandet, så trist. 1500 besvikna passagerare. Men värre saker kunde ha hänt.

Jag har underhållning här och vet inte om jag ska lyckas sova. Men jag får sova mer en annan dag 😉
    Trevlig kväll, stor kram!

1. Vi hade en verkligt fin dag i Visby och tur med vädret. Värre för de som kom dit i morse. Men vädret rår en inte på. Vinden som var från nprdväst och stark gjorde det inte möjligt för fartyget att ta sig in i hamnen. Inte ens med lots ombord.Säkerheten är ju viktigast.
      Ja, underhållning har du ju. Men kanske inte av det mer rogivande slaget.
      Hoppas du kan sova något.

9. Visst är det härligt på Gotland. Vi var där för ett par år sedan med sonen o fam. Botaniska trädgården är ju så mysigt att gå i och titta på allt. Tack för rundturen. Kram och trevlig helg.

1. Vi hade en verkligt fin dag här och solen var också med oss. Och botaniska är ju en oas. Så vacker.
      Minns att du och de dina var där för ett par år sedan och att jag då var med er.
      Önskar dig en fin helg. För egen del blir den nog väldans bra för jag ska på resejobb till Dalhalla.

10. Härliga bilder och mycket spännande läsning från din dag där i Visby. Tack för det!
    Tänkte direkt på dig när jag såg att färjan inte kunde lägga till … synd om passagerarna, som säkert sett fram emot en dag där …

1. Tack! Vi hade en jättefin dag i Visby. Tänkte extra på dig här i botaniska trädgården. Så många vackra växter. Vad gäller blåsten var den kraftig även när vi la till i måndags och lotsen fick hämta oss. Men hamnen i Visby är oskyddad så vid hårda vindar, särskilt från nordväst,kan det var svårt att ta sig in med ett stort och högt fartyg. Jättetrist för alla passagerare som hoppats på en dag i Visby. Så blev det ju inte utan Cinderella återvände till Stockholm på eftermiddagen.
      Önskar dig en fin lördag.

11. Gotland som är så vackert! Jag har en kompis som besöker Gotland 4-5 gånger om år… han har sitt föräldrahem kvar uppe vid Fårösund… om du viste hur många gånger jag blir medbjuden… men det ska ske 🙂 Jag hade en snabb segelbåt (Dominat 95) som har seglat många gånger där nere… den var trea som bäst ett år. Jag köpte den några år efter… men diplomet följde med båten 🙂

1. Gotland är ju så fint. Nu blev det ju bara för 10 timmar eftersom det var en kryssning. Men jag har varit här en del förr, men nu väldigt länge sen.
      Oj, vilken stor segelbåt! Kan tänka mig att det var en snabbseglare. Kul med diplomet. Gotland runt tävlingen pågick och det var rejäl sjö och vind ute på Östersjön så vårt fartyg Cinderella fick hjälpa ett par av båtarna som kappsejsat.