Stockholm

Vind i seglen – Starten på tävlingen Gotland runt

Sedan ett par dagar är jag hemkommen från resan till Lappland med bl.a. besök på ishotellet i Jukkasjärvi, ett besök i Absiko och en hel del annat. En väldigt lyckad resa på alla sätt. Igår, söndag, blev det bara en kortare resa för min del. En med pendelbåten till Nacka strand. Men innan dess och även under resan dit var det dags för en del vind i seglen. Vi passade nämligen på att se starten för den stora segeltävlingen Gotland runt.

Stockholm. Starten på segeltävlingen Gotland runt. Och vind i seglen var det från början. Starten för tävlingen har gått inne på Stockholms ström, framför Kungliga slottet. Och vind i seglen hade de första båtarna när de passerade “udden” på Södermalm där vi var placerade.

Vind i seglen

Segeltävlingen är i många olika klasser och en del båtar är större och en del mindre.

Stockholm. Straten på Gotland runt. En spansk båt med mycket vind i seglen. Här en rejält tilltagen spansk båt som hade mycket vind i seglen. Här är båtarna utanför Waldemars udde på Djurgården. Och i bakgrunden skymtar Kaknästornet.

En del nyttotradik, här “pendelbåten”  i IKEA:s färger. (Eller de svenska eller ukrainska) Företaget har öppnat en ny butik i Gallerian, mitt emot NK, inne i City.

För egen del ska jag ta mig vidare med just en pendelbåt ut till Nacka strand, där kalas väntar. Men även tursamt nog har jag under resan dit ut också tävlingsbåtarna helt nära.

Saltsjöqvarn. Pendelbåten kommer in till bryggan och sick sackar mellan alla segelbåtar som har vind i seglen. Pendelbåten, “Sjövägen” är på ingång till Saltsjöqvarn, bryggan där jag ska kliva på. Och visst är den omsvärmad av massor med båtar som har vind i seglen.  Tur det eftersom det är en segeltävling.

Längs bryggorna och kajkanterna sitter en hel del åskådare.

Jag går på båten och sätter mig en trappa upp för att se än bättre.

Här har vi Kvarnholmen på andra sidan vattnet. En gammal kvarn som nu blivit ett nytt bostadsområde.

Här är vår pendelbåt vid Blockhusudden på Djurgården och ska svänga tvärs över vattnet för att lägga till vid bryggan vid Nacka strand.

Blockhusudden på Djurgården. Båtarna har rejält med vind i seglen och nu är det Stockholms skärgård som väntar och sedan öppet hav. Här fortsätter tävlingsbåtarna ut mot Stockholms skärgård för vidare segling mot Gotland. Fortfarande rejält med vind i seglen.

En del bör vara där idag på morgonen. Här ska Gotland rundas och båtarna ska tillbaka för målgång i Sandhamn i Stockholms ytterskärgård.

Jag slår mig ner en stund på restaurang J i Nacka strand och ser än fler båtar passera innan jag beger mig hem till Helenfamiljen på födelsedagskalas.

Nacka strand och utsikt mot Djurgården till vänster och Lidingö tvärs över vattnet.

Kalasutsikt hos Helenfamiljen. I dubbel bemärkelse. Alla båtar har passerat men det är väldans fint ändå att sitta här på balkongen och blicka ut.

34 svar på ”Vind i seglen – Starten på tävlingen Gotland runt”

1. Det var roligt att se starten och alla båtar i olika storlekar som passerade. Och sedan på vägen ut till Nacka strand, med pendelbåten, kom jag dem väldigt nära.
      Och ett trevligt kalas blev det också.
      kram

1. Kan tänka mig det var mycket folk i rörelse. Och härligt att det var så fint väder.
    Hoppas det blev ett trevligt kalas!

1. Jätteroligt att se! Och än bättre blev det när jag satt på pendelbåten till Nacka strand. Då kom vi väldigt nära båtarna.
      Ett trevligt kala blev det också och roligt att ses

2. Så roligt att få se starten och alla båtarna. Fantastisk tur med vädret dessutom fast kanske vinden var det viktigaste misstänker jag 😉 Vilken bra och trevlig kväll på alla vis. Att träffa nära och kära är ju alltid uppskattat och den härliga utsikten gör det inte sämre!

Kram och god måndag!

1. Vi hade en riktigt bra plats för att se starten och än bättre blev det för mig på vägen med pendelbåten till Nacka strand.
      Bra vind var det och kul att se när spinnakrarna kom upp-
      Även kalaset blev väldigt trevligt och utsikten ingick.
      Kram och trevlig em och kväll.

3. Underbart! Det här är sommar på riktigt! Det slår i seglen så himla härligt! Hoppas dom får hyfsat väder på sin färd Gotland runt!

1. Visst är det! Och himla roligt att se båtarna ge sog av och sätta spinnakern . Vad gäller vädret så har de nog haft ok. vind.

4. Är ju landkrabba, men tycker att båtar med segel är otroligt vackert. Skulle vara kul att få känna på hur det är att segla… men detvärvlite väl sent påtänkt. Antagligen skulle jag tycka att det vore läskigt.
    Läskigt nog är det att gå över den smala landgång till både båtar med segel och med motor.
    Gissar att det blev ett kul kalas! Kram

1. Här fanns många vackra båtar i veteranklassen och även en hel del andra fina båtar. Så roligt att se dem sätta spinnakern och dra iväg.
      Landgångar till båtar kan vara lite smala men som med mycket annat så vänjer man sig vid det också-
      Kul att se det hela och det blev även ett lyckat kalas.

5. Segelbåtar får alltid mig att tänka på segelsällskapsresan, fast jag tror denna tävling är av lite större dignitet.
    Jättefina bilder Ditte, ha nu en fin dag.

1. Tack! Jodå, här kommer också den filmen upp i tankarna.Kul att jag kom så nära båtarna på vägen ut till Nacka strand.
      Önskar dig också en fin måndag.

6. Wow så fina bilder! Vem vill inte ha vind i seglen så man tar sig framåt i livet?
    Hade du planerat detta att du skulle få se segelbåtarna när du åkte ut till kalaset hos dottern? Eller råkade det bli så? Hur som så blev det väldigt lyckat. Kalaset var säkert minst lika lyckat! Kram

1. Tack! Kalaset visste jag om men hade missat att det också var Gotland runt denna dag. Har ju förlustat mig i Lappland några dagar.
      Så både kalas, Gotland Runt båtarna och utsikten var höjdpunkter denna dag.

1. Tack! Jätteroligt att se de fina båtarna och full fart var det.
      Och ett trevligt kalas blev det också. Även det med fin utsikt.

7. Jag har aldrig seglat. Sigge hade och han hade byggt en minisegelbåt, som vi hade här, men den fick sonen. Han var så fascinerad över båtutrymmen och jämförde dem med husvagnens.
    Ett minne när första barnet såg segelbåtar som liten på en camping “Tege hem” = segelbåten åker hem. Han är 53 år nu.

En härlig dag, förstår jag.

1. Jag har seglat en del och segelbåt har vi haft så detta med segelbåtar gillar vi. Campat har vi egentligen inte gjort men däremot tillbringar mycket tid på sjön och i hamnar där man har en gigantisk tomt. Aldrig trångt och vi övernattade aldrig i gästhamnar där det fanns andra båtar-
      Kul också att komma nära segelbåtarna när jag tog pendelbåten ut till Nacka strand.
      Ett trevligt kalas med de mina och med strålande utsikt som ingick.
      En härlig dag.

8. Ja, vilken utsikt med eller utan båtar. Idag var det gott om båtar på Göta Kanal, både stora och små.
    Skönt att du hann flyga klart innan strejken bröt ut. Ha en fin kväll!

1. Visst hade vi tur att vi både kom till Kiruna och hem innan strejken drog igång.
      Känns mer stabilt med båt.Kul att se starten och kul också att komma nära båtarna på vägen ut till Nacka strand.

9. Alltså inte bara att du alltid sitter på första parkett hemma, du kan även njuta av första parkett i Nacka. Man tackar:-) Och som bonus fick du också se starten av Gotland runt. Bra tajming där:-) Så fina bilder på båtarna. Det fascinerar mig alltid hur yrkestrafiken lyckas navigera bland segelbåtarna, eller ska jag säga tvärtom, då yrkesbåtarna ju har företräde.

1. Tack! Gillar första parkett vad det än gäller. (Även på teater och flygplan)
      Visst var det bra tajming.
      Yrkestrafiken kan hålla undan och parera och segelbåtarna var inte till hinder- Värre var det med en del fritidsbåtar som ville titta men där fans “patrullbåtar” som såg till att de höll sig på avstånd.
      En trevlig dag blev det och utsikten hos Helenfamiljen är ju magnifik .

10. Vad kul att ni fick se starten med alla segelbåtar. Visste inte om den här tävlingen. Gotland runt hade jag inte tackat nej till. Jag älskar verkligen den lilla ön.

1. Jätteroligt att hänga med i starten här. Vi har ju seglat en del och haft båt så detta lockar. Nu är det tufft och hårt jobb att ta sig runt så det är ju först i mål i Sandhamn som gäller.Tur det är olika klasser för segelytan är ju så olika.
      Visst är Gotland fint men det lär inte seglarna hinna titta på.

11. Otroligt häftigt med alla båtarna med spinnaker hissade, kul när det är full fart i vattnet! Det är ett häftigt konstverk där på näst sista bilden, vad är det?

1. Ja, det var det Och roligt att följa båtarna på nära håll med pendelbåten till Nacka strand-

12. Såg att flera bekanta har lagt ut bilder från starten av Gotland runt , och du hade verkligen en bra plats att se det hela på, inte minst på båten ut till Nacka. Så trevligt med kalas hos Helenfamiljen, det blev en fin dag kan jag tänka mej!
    Ha det gott!

1. Vi bor ju nära till för att se båtarna komma så en promenad ut till udden blev bra. Och senare såg jag än bättre på vägen ut till Nacka strand.
      Och ett trevligt kalas blev det.
      Ha det fint du också.

13. Segelbåtar och regattor är så somrigt och fint – och kul att få se så här på nära håll. Tur med vädret också!
    Önskar dig en fin tisdag!

1. Roligt att se starten och särskilt i det fina vädret- Och en trevlig em blev det sedan hos “de mina” i Nacka strand.
      Önskar dig också en skön tisdag.