Resor i Sverige Skyltar

Vid Vättern -Skyltsöndag #330 kommer från Hjo

Söndag! Och det innebär här på bloggen att det är dags för “Skyltsöndag.” Ett tema som bloggvännen BP så förtjänstfullt förvaltar. Skyltar av olika slag gäller och med väldigt fri tolkning. Förra veckan satsade jag på den mer gröna linjen och idag skyltar jag från Västergötland och den fina staden Hjo vid Vättern.

Detta är staden Hjos slogan.

Staden Hjo ligger vid Vättern

och där var jag igår. Och anledningen till det är att jag under några dagar är på en jobbresa runt Vättern. Att vi stannade just i Hjo beror på att vi skulle se den utställning om Estrid  Eriksson, grundaren av firman Svenskt Tenn, som pågår här. Men också för att stan i sig är värt ett besök med sina fina gamla trähus och sin speciella charm. Till Hjo återkommer jag med ett blogginlägg redan i morgon  Men nu är det en skyltpromenad genom stan som gäller. Välkomna med.

Hjo. Tydligt skyltat och det är korta avstånd. Vi tog oss till Vättern strandpromenaden. Tydligt skyltat och korta avstånd. I Hjo ligger allt nära. För några av oss blev det en tur ner till Vättern och strandpromenaden och senare tog vi oss an hamnen.

Hjo hamn. En av många som finns runt Vättern. Hjo hamn, en av många hamnar som finns runt Vättern.

Nere vid sjön ligger flera butiker som säljer fisk. Och just här kunde man också köpa Vättern kräftor.

I Hjo ser man då och då olika skyltar där Grönköping förekommer. Och är det möjligen Hjo som är Grönköping. Grönköping ska vara en humoristisk och satirisk spegel av en svensk  småstad och det svenska samhället. Albert Engström; en svensk författare, tecknare och målare var den som använde Grönköping första gången. (Men Grönköping lär ligga i Värsås, mellan städerna Skövde och Hjo. )

Men Hjo är internationellt så det finns även asiatiska restauranger. Här en kinesisk.

Man är moderna också. Vid en populär glasskiosk finns det digitala kölappar- Man scannar en QR kod med mobilen och får en digital kölapp.

I Kulturkvarteret i Hjo

finns mycket av mycket som kan räknas till kultur samlat; bibliotek, turistinformation, utställnings och samlingslokaler samt en biograf. Och många olika verksamheter pågår.

I projektet ”1 meter mening”  kan vem som så önskar från hela landet skicka in en remsa på 1 meter som kan innehålla tankar, en dikt, vers, budskap eller annat i textil form.

Några exempel på 1 meter mening. Många remsor har skickats in och de är upphängda i parken utanför Kulturkvarteret.

Alldeles utanför biblioteket finns ett rejält utrymme för  skapande verksamhet. Och den som har lust kan förse sig med material. En del mallar finns också att tillgå. Jag funderade på att tillverka en garnboll men det stannade just vid en fundering.

Till sist!  Visst kan reklam göras på olika sätt.

Fler ”söndagsskyltare” finns här!  Titta gärna in!

38 svar på ”Vid Vättern -Skyltsöndag #330 kommer från Hjo”

1. Härliga Hjo! Många fina skyltar och kul med alla kreativa tankar som tycks flöda … 🙂
    Ser fram emot att läsa mer om Hjo, denna pärla vid Vättern!

1. Tack! Hjo är en så fin stad. Ohc väldigt roligt att nu efter många år komma tillbaka hit. Har varit här en del när jag var liten, alltså länge sen och nu hade jag i jobbet förmånen att komma hit.
      Just nu var det mycket av det kreativa här. Väldigt roligt att se. Inlägg kommer i morgon.

1. Tackar! Hjo är verkligen en jättefin och charmig liten stad.Ohc deras slogan är ju helt suverän.
      Önskar dig en fin kväll.
      Är ju på jobbresa så hinner inte läsa förrän på kvällen.

1. Tackar! Hjo är ju en jättefin stad och nu i strålande sol kom den verkligen till sin rätt.
      Visst är det smart med digitala nummerlappar.
      Önskar dig en fin kväll.

2. Jag tycker vi ska använda svenska språket så mycket som mjöligt men Hjos slogan gillar jag. Dessutom tycker jag den där remsidéen var kul. Ser fram emot morgondagens inlägg för jag känner inte till något om Hjo. Kram

1. Instämmer helt i att det är viktigt att använda svenska språket men just Hjos slogan tycker jag är riktigt fyndig. Mycket kreativt var på gång nu i Hjo och tygremsor hade många skickat in och upphängda var de. I Hjo såg vi också en utställning om Estrid Eriksson och Josef Frank. Så bra! (Estrid Eriksson bodde en del av sitt yngre liv i Hjo.)
      Inlägg om Hjo kommer i morgon.

3. Jo, Hjo, dit borde man åka på dagsutflykt. Är ju inte så långt….Ser att det finns mycket att se och uppleva.
    Var ni på Visingsö igår också? Där har vi heller inte varit på länge. Är ju också lagom för dagsutflykt.
    Gillar en-meters-kreativiteten.
    Vore utmärkt för matte och bild .. om man nu varit i skolans tjänst i de ämnena.
    Kram! Och fortsatt fin resa!

1. En tur till Hjo rekommenderas och nu pågår en utställning om Estrid Eriksson, Svenskt Tenn och Josef Frank. Estrid Eriksson bodde ju en del av sitt yngre liv i Hjo. Så mycket roligt som är på gång nu i stan.
      Jodå, vi var på Visingsö i går. Så lyckat!
      Tack, det är en riktigt bra resa.

1. Visst är det!Var länge sen jag var i Hjo men väldigt roligt att komma tillbaka. Och i morgon ska jag göra ett besök i din stad. Så länge sedan jag var där också så det ska bli roligt.

4. Oj, det var längesedan jag gjorde garnbollar, men många har det blivit genom åren. Till Hjo och Visingsö var vi på skolresa på 80- talet Jag och en klasskompis vågade på oss att bada i Vättern i början av juni….. det var inte varmt så mycket minns jag. Vi åkte även remmalag och i Hjo köpte vi lotter i en kiosk på torget ….jag vann inget men klasskompisen Linda vann ett täcke. Jag har varit i Hjo som vuxen också, förr ordnades det en stor hantverksmässa där. Och då åt jag rökt sik i hamnen till lunch. (det är inte så många årsedan jag och maken var på Visingsö på en dagsutflykt) Härligt skyltat! Ha en bra söndag =)

1. Tack! Tyvärr har jag aldrig lyckats med att tillverka kompletta garnbollar. Jag har de två gånger jag testat klippt sönder dem i slutskedet.Mina talanger för handarbete finns inte.
      Vad roligt att du varit både i Hjo och på Visingsö. Så fina platser båda två och lyckade besök- Remmalag blev det inte på Visingsö men mycket annat.
      Önskar dig också en bra söndag.

5. Tycker det är så mysigt att gå in i en riktig fiskbutik, luktar gott och gomen fuktar sig rejält av alla dessa goda produkter som finns att inhandla för en rejäl festmåltid.
    I min barndom var ju min hemkommun ett himmelrike när det gällde fiske, det var det de flesta livnärde sig på, förutom Volvo då som väl kom på andra plats.
    Fisk, kräftor, hummer och räkor var ju vardagsmat för oss, idag är det annorlunda, turistnäringen där ute har blivit det nya levebrödet för många.

Tillönskar dig en fin Söndag Ditte.

1. Instämmer helt! Har ett par bra fiskbutiker hemma i Stockholm men känslan här i Hjo att vid hamnen göra ett besök var roligt. Kunde tyvärr inte köpa med mig något eftersom det är jobbresa.
      Skaldjur är en favorit och även ”benfri fisk” tycker jag om. Och jag förstår verkligen dig som är uppvuxen i Göteborgs skärgård att du där hade god tillgång på fisk.
      Önskar dig också en fin fortsatt söndag.

1. Visst är det bra! Och Hjo är ju en väldans fin stad och inte minst i sol. Var nu länge sedan jag var här och roligt att komma tillbaka-

1. Tack! Och Hjo är en riktigt fin stad. Vad gäller garnbollar har jag försökt ett par gånger men då klippt sönder dem i slutskedet.
      Har haft och har en jättefin söndag.
      Ha det fint du också.

6. Tusen tack för att du tog dig tid att skylta trots att du är på jobbresa. Å vilken skyltning det blev! Helt fantastiskt skyltat:-) Skulle säga att dina skyltar verkligen ger Hoj rättvisa. Stan har ju ett så fint rykte och jag börjar förstå varför.
    Mina favo skyltar är helt klart remsorna. Vilken rolig idé och vilka fantasifulla alster man gjort där. I motsats till dig och mig verkar det finnas människor som ÄR duktiga på att handarbeta;-)
    Tusen tack för denna läckra Skyltsöndag. Stort tack för länken också:-)

1. Tack! Skyltsöndag vill jag inte missa. Men natten är lång.
      Och Hjo är en stad som jag verkligen gillar och skyltar fanns det gott om. Jag är så imponerad över att det pågår så mycket här och att det också är lättillgängligt. Visst är projektet med både remsor och annat bra. Så kreativt
      Vad gäller handarbete för din och min del så avstår vi ju gärna. Tror inte vi direkt har fallenhet eller intresse.

7. Vilka härliga skyltar från Hjo, och så många fina skyltar du hittade! Jag är inte heller bra på handarbete men känner igen de där garnbollarna, kanske gjorde man såna i syslöjden?
    Digitala kölappar var något nytt, så smart!

Malaga var verkligen en trevlig överraskning, dit åker jag gärna igen, vi har haft en intensiv men underbar helg!
    Ha det gott!
    KRAM

1. Hjo bjöd verkligen både på fina skyltar och trevliga upplevelser. Ett lyckat besök. Garnbollarna gjorde du ng i slöjden men jag lyckades klippa sönder mina i slutskeendet de två gånger jag testat. Har inga talanger alls för handarbete.
      Visst är de digitala nummerlapparna bra. Har inte sett dem här i storstan på så många platser.
      Så roligt att få hänga med er via bloggen till Malaga och jag njöt verkligen av att komma hit igen. Är nu några år sedan jag var här. Tiden går så fort. Förstår att ni haft det riktigt bra.
      Ha det gott du också.

1. Besöket i Hjo ingick i den jobbresa jag är på runt Vättern. (Är reseledare och guide)
      Hjo är en jättefin stad och jag har varit här en del när jag växte upp och vi bodde i här i närheten.

8. Mitt hjärta klappar alltid för Hjo, så roligt att din öppningskylt visar ett hjärta. Denna söndag fick det göra det en andra gång nu när man ser dina skyltar. Vättern är ju rätt stor så vad trevligt att det fiskas där och så många läckerheter de fångar upp från sjön. Hjo hamn namnskylten var riktigt vackert med sin trä formade skulptur. Grönköpingskylten ser ut att ha några år på nacken. Asiatiska restaurang skylten så passande. Vad modernt med det digitala kölappsystemet. Hjärtslag ett på söndag: Min lillebror ringde och talade om hur frysen han var sedan Vätternrundan på lördag och hur mycket han frös under loppet, där cykelturen gick förbi Hjo såklart. Han hade stannat för länge på de stationer som serverade varm blåbärssoppa och sedan var det visst utökat med 1,5 mil, så målet på under 15 timmar gick över med 7 minuter. Startade gjorde han 04:42 så det var väl inte underligt att han frös i den 2 gradiga morgontemperaturen. Så kommer din fina reseberättelse från platsen. Kanon 🙂 Jag hämtade min fyrbente vän där 2008. Trevligt att minen fick dyka upp ännu en gång. Nu var vi bara där i en timme ca… men stunden var oförglömlig såklart.

1. Tack, Åke. Hjo är en så fin stad och läget vid Vättern likaså. Ett riktigt trevligt besök på resan. Jodå, vi mötte mängder av cyklister och jag vet att det tidigt i lördags morse var minusgrader så jag kan förstå att din bror frös med den tidiga starten. Bra jobbat att cykla hela varvet.Vad roligt att läsa att du hämtade din fina fyrbente vän här. Klart du har fina minnen.
      Jag kom hem från vår runda runt Vättern i går kväll och idag blir det en ny resa. En privat sådan. Både en historisk och presonlig resa till Garnisinonsmuseet i Axvalla. http://www.garnisonsmuseet.se/
      Här är det ett evenemang om min pappa så jag är lite spänd inför detta. (I länken finns lite info)
      Mer om HJo skriver jag idag på tåget ner till Skövde.

9. Digitala kölappar. Det gäller att ALLA har möjlighet att hinna med i utvecklingen!
    Hjo verkar vara en mysig stad. Jag tror att jag varit där någon gång i forntiden. Nu fick jag i alla fall följa med dig på en tur genom dina härliga bilder och text!

1. Tänkte också på det-Men tror det fanns alternativ. Hjo är en väldigtfin lite stad. Var här en del när jag var barn (alltså länge sen) och väldigt roligt att komma tillbaka. Mer om och från Hjo kommer idag.

1. Hjo är en fin stad och inte minst i det vackra vädret vi hade. Och gott om skyltar fanns det. Har varit här för många år sedan så det var roligt med ett återbesök. Har varit på jobbresa runt Vättern och så mycket fint att se och uppleva.

10. Du har nog ingen tid över för att tillverka garnbollar nu! Kanske kan du ta med dig idén hem och sitta på balkongen och knyppla längre fram, ”ler” Den fina I love Hjo-skylten är bara bäst. Och atmosfären, fast den finns ju inte på en skylt, men de trevliga skyltarna bidrar till gemytet.

1. Tid till garnbollar finns ev. Men det värsta är att mina anlag för detta pyssel inte är så bra. Har lyckats klippa sönder både egna och mina elevers. Just händighet är inte min starka gren.
      Helt rätt att du ler om du skulle se mig knyppla. Mina elever som jag haft genom åren skrattar gott åt när de tänker på mig som pysselfröken. Men att stöpa ljus med en skola på 300 elever styr jag upp bra och likaså att göra olika varianter av pepparkakshus, slott, husvagnar och annat.
      Visst är ”I love Hjo” bra! Lätt att tycka om.
      Atmosfären kunde jag inte fånga men den fanns.

11. Fyndig slogan för Hjo. 🙂
    Det var nytt med digitala kölappar.
    Smart att ha ett Kulturkvarter och kul projekt med 1 meter mening.
    Men så bra med en yta för kreativt skapande och jag tror att du hade fått till en garnboll.

1. Visst är deras slogan fyndig!
      Digitala nummerlappar är bra och här fanns även alternativ för att har ju inte en ”smartphone”.
      Kulturkvarteret bjöd verkligen på mycket av det mesta och så även den utställning vi såg i Hjo om Estrid Ericson som grundade Firma Svenskt Tenn. Hon bodde i Hjo i många år.
      Ska kanske testa att göra en garnboll hemma.