Stockholm

Veckans utsikt- En hel del gott och blandat

Lördag! Och första dagen på länge när himlen visar upp en del grå nyanser och balkongen inte direkt lockar. Veckan som gått har bjudit på promenader här hemma på Söder och i City, några kortare utflykter och träffar med vänner. Balkongen har också varit i flitigt bruk både med böcker och utan.  (Böcker både i pappers och lyssnarvariant dock inte samtidigt) Så veckans utsikt och även underhållningsvärdet på kajerna, i vattnet och i luften har varit riktigt gott.  En bonus har förstås också varit att kunna sitta ute på balkongen till sent och omslutas av den vackra augustikvällen.

Stockholm. Södermalm. Veckans utsikt har bjudit på en hel del blå himmel och en hel del båtar på väg in och ur Hammarbyslussen. Veckans utsikt har de flesta dagar bjudit på en hel del båttrafik. Båtar som ska slussa genom Hammarbyslussen . Ta sig från Saltsjön och in i Mälaren. Och tvärt om.

Veckans utsikt

från balkongläget är  mer än godkänd.  Vill gärna ge den ett plus i kanten. Och visst har  det vackra vädret också bidragit.

Stockholm. Södermalm. Hammarbykanalen. Veckans utsikt inleds internationellt me dtvå tyska segelbåtar. Veckans utsikt inleds men lite internationell “touch” från i måndags.  Här ett par tyska segelbåtar som är på väg in i slussen mot Mälaren. Och visst drar det i “seglingstarmen”.  Nåja, här går de för motor. Enklast så genom slussen.

Ofta passerar också välhållna motorbåtar . Och att se ljusets speglingar i vattnet och ibland på/i båtarna ger en levande känsla. I veckans fototema var det just ordet “ljus”som gällde och jag passade där på att från vår balkong fånga ljuset i princip 12 timmar. (Inlägget finns i länken ovan)

Läckert solljus som speglar sig både iden superläckra träbåten och i vattnet.

Andra väljer att ha en mer lekfull framtoning.

Stockholm. Södermalm. Hammarbyslussen. En uppblåsbar enhörning på släp passar absolut in i veckans utsikt. Mer på den komiska sidan. En uppblåsbar enhörning på släp platsar absolut i veckans utsikt vad gäller “specialare”. I alla fall på den komiska sidan.

En tidig kväll hörde vi latinomusik från en båt. Och visst kan man använda fördäcket till att dansa på.

Så en tidig kväll uppenbarar sig veckans utsikt med stort U.  Tyvärr såg jag den bara i vattnet. Och jag vet att den är parkerad vid vattnet i Hammarby sjöstad. Texten på “seglet” lyder “Share or Sink” – “Dela eller sjunk”. Detta är en flytande elbil.  (Mer om den via länken) Man kan boka en tur gratis och den tar upp till tre passagerare. Kaptenen ingår. Tror jag ska testa.

Stockholm . Södermalm. Hammarbykanalen. En bil-båt. Veckans utsikt med stort U. En höjdpunkt. Denna bil- båt. Veckans utsikt med stort U.  Absolut en höjdpunkt. Ett väldigt intressant och roligt koncept.

I och vid vattnet

finns ju även svanarna. Sedan en tid tillbaka är de bara fyra i familjen. (Trutarna hade ihjäl den ena ungen.) Och svanarna är rutinerade “slussare” som flera gånger dagligen sig mellan Mälaren där de bor och hit ut i Saltsjön.

Stockholm. Södermalm. Hammarbyslussen. Veckans utsikt innefattar också att se när svanarna slussar. I veckans utsikt ingår förstås att följa svanarna och se när de slussar. (Hit till slussenportarna är det ca 300 meter så bilden är inzoomad och lite suddig.)

En eftermiddag såg vi tvärs över kanalen en kille som klättrat upp från en fritidsbåt och hamnat inom ett låst område på kajen.(Bild 1) Han hade funderingar på att hoppa ner i vattnet. Men tvekade. Kompisarna i båten funderade på hur de skulle kunna hjälpa till .(Bild 2) Han hade ju kommit upp. Och det var i sig nog lättare än att ta sig tillbaka till båten. En del pyssel var det och något hopp ner i kanalen blev det inte. Men tursamt nog finns en Sjöräddningsstation vid Hammarbyslussen och de kom till undsättning.De hade en stege med sig och kunde ta ner killen och sätta i land honom längre bort längs kajen.

Stockholm. Södermalm. Hammarbukanalen. Hammarby Sjöstad. Ännu ett underhålland bidrag till veckans utsikt. Hur skulle killen ta sig ut från det avstängda området?Ännu ett underhållande bidrag till veckans utsikt. Hur skulle killen kunna ta sig ut ur inhägnaden och till sin båt?

Lite uppåt

I torsdags kväll åt vi kräftor. Ett spontant infall så det fick bli färska, svenska signalkräftor. Riktigt goda och rejält stora. Och när vi nu satt på balkongen och kalasade på dem bjöds vi  till viss del på luftburen underhållning. Antalet luftballonger i år har varit betydligt färre än vanligt så när de passerar så följer med med deras färd.

Ballongen befinner sig först en bit ovanför Skanstullsbron men sjunker sedan.Och riktigt vad som händer senare  ser vi inte. Men förhoppningsvis kunde den stiga igen.

Riktigt goda och rejäla kräftor med stora och matiga klor smakade fint.

Utsikten var också till fylles denna vacker augustikväll.

40 svar på ”Veckans utsikt- En hel del gott och blandat”

1. Oj en sån imponerande bildskörd! Båtbilen är ju helt otrolig. Och att folk ens överväger att hoppa i kanalen övergår mitt förstånd, jag gillar ju att bada men det finns väl gränser?!

1. De har blivit en del att se i veckan. Båtbilen är jag sugen på att testa. Vore kul. Mannen på kajen funderade på hur han skulle ta sig ut från inhägnande området.Men något hopp blev det inte. Sjöräddningen ryckte ut. Nej bada här i kanalen. Acke nej! Men många gör det vid badbryggorna här vid Fredriksdal.

2. Oj, här var det slussningsliv för både människor och djur, härliga bilder, både vackra och roliga. Båtbilen har jag sett en variant på, någonstans, minns i skrivande stund inte var och när, men en rolig grej är det allt.
    Kräftorna ser ljuvliga ut, förstår att det smakade, mmm. Såg att du funderar på ett macroobjektiv och jag har skrivit in ett litet tips på min sida. Bara ett förslag, det finns många varianter i olika prisklasser!

1. Tack Gertie! Ja, en del hemma har vi varit och varvat det med annat. Och visst är jag sugen på en ny kamera, en systemkamera. Maken har en gammal Conon Eos “någonting” som nog i sig är bra men jag har inte använt den så mycket. Ska genast se vad du föreslår. Köper ingen ny kamera innan jag konsulterat dig. Du kan det här.
      Vad gäller kräftor är de ju inte direkt så matiga men det var en fin kväll så vi slog till. Helt spontant.
      Grått och regnigt idag. Men å andra sidan har augusti bjudit på så mycket vackert väder att en regndag är helt ok. Bra för naturen är det ju också.

3. Det händer verkligen ett och annat utanför era fönster och det är minsann inte lugna gatan på vattnet. Skönt att det löste sig för killen som hamnat fel där men ner kommer man visst alltid. Kräftor har vi inte ätit än och jag tror knappt att det blir av. Vädermässigt har vi haft en tråkig veckan men nu har solen äntligen hittat hit!

Kram och god kväll!

1. Jadå, här är det ofta god underhållning och särskilt de vackra dagarna. Undrad evad killen hade här uppe på kajen att göra. I ett låst område vilket han måtte ha sett innan han tog sig upp. Men det löste sig och han lär nog inte testa igen.
      Vi kom spontant på att äta kräftor och då fick det bli färska, svenska signalkräftor. Fanns ingen tid att tina några frysta. Man kan ju inte med bästa vilka i världen påstå att kräftor, även om de är stora, är så matiga. Vi kompletterade med västerbottenpaj med romsås. Måste tillstå att jag gilla hummer bättre-
      Tråkigt väder här idag med regn och mulet. Men vi har haft fint i veckan så kan inte klaga.
      Skönt att solen finns hos dig.
      Trevlig kväll.

4. Fina båtbilder.
    Kul om du tar dig en tur med elbilen!
    Härlig färg på kräftorna.
    För egen del äter jag de helst ej.
    Egentligen bara räkor jag gillar av skaldjur, ja musslor kan vara ok också.
    Bra väder i norr, varit på en e.m promenad.

1. Jag har idag försökt se hur man kan boka en tur i båt- bilen. Men får nog kanske göra dte på plats.
      Vi gillar hummer bättre men köpte nu färska och stora svenska signalkräftor. Minns en gång vi bodde på Mandarin Oriental ett par nätter och då beställde hummer där.Tyvärr var den vi först fick in för stor och träig så vi bad om en ny.Den första var inte ens ätbar men fick en ny som var bra. Men bättre har vi ätit på andra ställen. Lite trist på ett hotell av den klassen. Men sedan testade vi inte hummer där fler gånger.
      Jag gillar även havskräftor, räkor och musslor- Ja, färsk hummer.
      Vad skönt att ni haft bra väder för här har det regnat och varit mulet idag. Å andra sidan har vi haft en jättefin vecka i övrigt.
      Trevlig helg.

5. Vacker vy från balkongen, idag har vi haft så kallt och regn hela dagen. Hoppas på fler balkongdagar!
    Fina båtar som väntar på att slussas vidare! Träbåtar är vackra.
    En stor enhörning på släp ser ju charmigt ut ,-))
    Men så häftigt, en bilbåt ,-))) Får man åka i den, ja testa! ,-))
    Vilka modiga svanar! Som låter sig slussas ,-)
    Mycket spännande saker du får vara med om! Tur att hjälp finns.
    Oj ja den ballongen var långt nere.
    Mycket att titta på från er balkong ,-)
    Fina kräftor, här finns bara några få paket att köpa så vi köpte ett till idag ,-) Kräftor brukar ju finnas, men de säger i affärerna att är det slut så är det slut, de tar inte in fler?
    Ha en fortsatt jättefin helg!
    Kram Primrose ,-)

1. Idag har vi också haft grått och regn. Hela dagen. Men veckan i övrigt har verkligen bjudit på vackert väder och en del tid har vi spenderat på balkongen. En hel del god underhållning har serverats.
      Bil-båten vill jag gärna testa. Ska se om det är möjligt att beställa en tid.
      Vi bestämde oss spontant för att äta kräftor så då fick det bli några färska. Men en västerbottenpaj blev bra innan.
      Önskar dig också en fin helg.

6. Du har då verkligen god underhållning! Den där bilbåten verkar kul 😀 Det finns ju en bussbåt. Är den här bilbåten utrustad på samma vis?? Märkligt.
    Så många vackra bilder på aktivt sjöliv! Jag kan tänka mig att sitta på er balkong igen 😉 i tanken är allt möjligt.
    Fin lördag med stor kram!

1. Visst har vi! Och vädret har ju bjudit in till sena kvällar och vackra dagar på balkongen.
      Bussbåten har jag åkt ett par gånger. Riktigt roligt och barnbarnen var med en gång och tyckte det var toppen. Har idag sett hur vi ska kunna ta en tur i bår-bilen. Verkar roligt. Jag vet inte hur den är utrustad men vi ska passera hos dem vid bryggan och ta reda på mer. Nu såg vi den bara från balkongen.
      Idag har vi haft regn och mulet så inte så god underhållning idag förutom försvarets båtar som var på G i kanalen.
      Trevlig kväll.

7. Vilka härliga och somriga bilder:-) Jag njuter! Du lyckas alltid hitta guldkornen, suveränt gjort! Älskar de fina träbåtarna. De är faktiskt betydligt finare än de moderna plastbyggena, men om jag tänker på underhåll så är dagens ocharmiga varianter lättare att hantera.
    Sedan fångade du också en varmluftsballong, men den har inte flugit till Täby som Shrek-ballongen gjorde. Du har helt rätt, det var betydligt färre ballonger som var i luften i år. Jag har sett fem totalt, varav två dök upp parallellt igår.
    Amfibiebilen var ju hur läcker som helst. Vilken rolig idé. Å en kostnadsfri rundtur tackar man ju inte nej till. Skoj!
    Den uppblåsbara enhörningen var ju nästan lika stor som hela båten – hahaha:-)
    Perfekt underhållning denna regniga kväll.

PS. Var det signalkräftor i hink eller de vakuumpackade? De såg himla fina ut. DS.

1. Vi har ju haft en fin vecka på alla sätt så en del balkonghäng har det blivit och med en del rolig och varierad underhållning.
      Dessa vackra träbåtar med sitt lyster är jag så förtjust i men de kräver sin omsorg. Är ju mer en livsstil att ha dem. Håller helt med dig här vad gäller underhåll-
      Båt-bilen var rolig men jag vet inte om den går att köra förutom i vattnet. Men ska ta reda på det och är verkligen sugen på en tur.
      Vad gäller kräftorna köpte jag den i lösvikt hos ICA på Ringen och kunde välja vilka jag ville ha. Och det blev de i modell större med rejäla klor. Signalkräftorna i hink och de vakuumpackade var slut. Men vi fick ett infall att äta kräftor så det fick bli dessa från fiskdisken. Verkligt goda.

8. Måste säga att jag är imponerad av er utsikt där, vem behöver en tv när man kan se en massa spännande saker och händelser från balkongen?

Lite dystert väder här nästan hela veckan men jag klagar inte, lite svalka var precis vad jag behövde.
    Ha det jättefint nu Ditte.

1. Just så! Vi tittar väldigt lite på tv. Och särskilt dessa fina sommarkvällar. Vi har god underhållning som sänds “live”.
      Idag har vi haft regn och grått men å andra sidan har veckan varit så fin så jag bjuder på det.
      Ha det fint du också.
      Trevlig helg.

9. Alltid intressant att titta ut genom fönstren! 🙂 Någon bilbåt har vi inte sett här haha, och ingen enhörning heller. Däremot ankbåten, många simmare (även i regn!) och luftballonger.

1. Bilbåten ska vi kolla upp och öfrsöka få till en tur. Verkade riktigt roligt. Bra utsikt har vi från både fönster och balkongen och oftast är det dessutom god underhållning. Men tyvärr är det alltför många i sommar som hyrt eller köpt båt och som inte kan skilja på styrbord och babord och i största allmänhet har noll koll på det mesta Mycket jobb för Sjöräddningen. Simmare är det här också och för dem utgör ofta vattenskotrarna en fara. Men att bada här skulle jag inte göra…Helt oavsett vattenskotrar eller ej.

10. Hehe, guvså hemsk enhörningen är särskilt när man årecis njutit av fotona på de vackra träbåtarna. Så långsmal den ena var. Och sedan elbilen på det. Det är verkligen mycket att se där i vattnet!

1. Här ser vi mycket av det mesta och oftast med stort underhållningsvärde. Den blanka mahognybåten är verkligen tjusig och ligger så fint i vattnet. Men mycket jobb att hålla den i ordning. Vad gäller båt-bilen ska vi se om vi kan få testa. Verkar riktigt roligt.

11. Ni har verkligen en fantastisk utsikt med flera spännande saker som händer i vattnet !
    Kul med bilen i vattnet. Å de färska kräftorna ser väldigt goda ut, det kanske man ska prova, färska kräftor? Får övertala min man som inte är så förtjust i kräftor, men kan tänka mej att de färska är bra mycket godare än de frysta som man mest brukar köpa!
    JA, idag var det inget vidare väder, hoppas på bättre väder i morgon!
    HA det gott!

1. Visst har vi! Och underhållningsvärdet är ofta stort.
      Kräftorna köpte vi i lösvikt och de var verkligen goda och rejäla med stora klar. Maken är inte heller så förtjust i kräftor så vi kompletterade med västerbottenpaj men stekta kantareller.
      Hoppas på bättre väder idag och det ser lovande ut just nu.
      Önskar dig en fin söndag

12. Imponerade ekipage i den där kanalen, och du är fenomenal att fånga dem på bild. Om jag någon gång flyttar till Stockholm så kan jag absolut tänka mig en utsikt med en balkong som din…där verkar ju alltid till att hända något.
    Kräftorna ser delikata ut!

Må gott! Kramar Christina

1. Har tillbringar en del tid på balkongen i skuggan och med en bok i handen eller i lurarna och då blir det en del att titta på. Här har vi god överblick och med naturen nära inpå. Ja, för att nu bo i Stockholm.
      Kräftorna var riktigt goda och rejäla.
      Ha det fint du också och jag önskar dig en fin söndag.
      kram

13. Ja, ni bor verkligen alldeles fantastiskt fint med denna utsikt som ständigt förändras! Härliga bilder … den sista med solens sista strålar på husen är såå läcker!
    Önskar dig en fin söndag!

1. Visst gör vi och vattnet ger oss god underhållning och fint att ha det helt intill.
      Fint här idag så det vill till att ta vara på dagen.
      Önskar dig en fin söndag.

14. Tänk så mycket du missar när du lämnar din fantastiska balkong. Det är ju happenings hela tiden. Jag älskar gamla tr’båtar och blir så lycklig när jag ser en. Kan tänkas att det beror på att vår första båt var en passbåt i trä! Vacker som få! Enligt mig!
    Kvällarna blir allt mörkare och kyligare nu, tyvärr. Det är smällar vi får ta. Specellt den här hsten!
    Kramar

1. Du skulle nog skratta om du satt här med mig och såg alla märkliga båtförare. En del vet inte något som handlar om båt. Vi hör ju att mannen i slussen nu ofta säger höger och vänster i stället för styrbord och babord. Många har ingen aning om sjötermer och ibland inte heller hur man tar sig fram med båt. Sjöräddningen har jobbat hårt denna sommar. Vi skrattar åt de som kör med radar i kanalen men många vet inte vad den ska användas till och att den liksom inte behövs i en kanal.
      Vi beundrar dessa fina träbåtar och de är ofta så välskötta och där har man kunskap.
      Kul att er första båt var av trä. Vet att Bosses också var dte.
      Kram och trevlig söndag.

15. Men? Jag trodde du hade simultanförmåga… Att du inte läser en bok samtidigt som du lyssnar? Haha! Kunde ju vara ett kul projekt att göra både och, fast med samma bok då 😀

Verkligen härliga utsikter! Amfibiebilen var ju himla kul och enhörningen likaså. Sen var det väl “snällt” av den där killen att se till att sjöräddningen fick nåt att göra…

Ha en skön söndag!

1. Ska testa detta. vore intressant att efteråt se vad jag fått med mig genom att kombinera att läsa en bok och lyssna på en annan. Men å andra sidan har jag inte så bråttom.
      Vad häller båt-bilen är jag inte säker att den även går på land. Vi ska ta oss dit och titta. Vore himla kul att testa en åktur i vattnet.
      Ja, många märkliga saker har vi sett i båtarna denna sommar. En del borde nöja sig med en badanka i badkaret och inte ge sig ut på sjön.
      Önskar er också en fin söndag.

16. Super mysigt, du vet hur man njuter på bästa sätt…rolig bil båt ha ha ha o så mkt som händer utanför ens boende ibland ..kräftor åt vi med i torsdags …kul att besöka dig här , dock blir det inte lika mkt blogg för min del utan vi njuter av tiden så det blir som det blir 🙂 kram å fin söndag

1. Vi har god underhållning här på första parkett. Och varierad,
      Önskar dig en fin fortsatt semester.

1. Visst är det! Lika bra att passa på nu medans vädret är hyfsat. Håller gärna kvar sommaren ett bra tag till.

17. Den där uppblåsta enhörningen hade gjort mina två barnbarnsflickor helt saliga. De älskar enhörningar. Det blir ett så speciellt ljus när det är vatten i närheten. Mycket vackert! Ha en fin söndag.

1. Kan tänka mig att dina barnbarnsflickor skulle tycka om enhörningen. Och den var verkligen rejält tilltagen.
      Vad gäller ljuset och vattnet blir det en väldigt fin kombination och olika sken beroende på tidpunkter under dagen.
      Önskar dig också en fin söndag.