Utflykter

Vaxholm – Fint med både sjöresa och skärgårdsmiljö

Stockholm, liksom stora delar av landet har den senaste tiden fått en rejäl dos av både sol och värme. Så för min del lockade Stockholms skärgård. Och i fredags  vi var många som klev på någon av Vaxholmsbolagets fartyg för en svalkande sjöresa. Jag var lite sen i starten så jag bestämde mig för en tur till Vaxholm.  Och det blev en fin sjöresa genom en del av Stockholms innerskärgård. (Resan hit ut tar mellan 1 timme och 1 och en halv beroende på vilken båt man åker med och antalet stopp på vägen. )

Vaxholms hotell med olika restauranger, barer och glassbarer välkomnar redan när man stiger av båten.

Vaxholm

är ett populärt utflyktsmål och man kan ta sig hit från Stockholm med egen bil, buss, buss kombinerad med tunnelbanan eller med olika skärgårdsbåtar.( Här finns förslag på hur man tar sig hit. )

För min del var jag första gången till Vaxholm 1959 och genom åren har det blivit många besök här. Vi hade lantställe på Värmdö, en del av Stockholms skärgård som ligger ganska nära. Ofta blev det besök på hotellet för lunch och en rejäl glass till dessert. Och under alla de år vi hade egen båt var det tradition att stanna till här.

Vaxholm är en skärgårdsstad och de gamla fina trähusen ger sin prägel. Vaxholm är en skärgårdsstad/kommun och de många fina trähusen ser man överallt. Och närheten till vattnet är påtaglig.

Vaxholm är en skärgårdskommun

med ca 70 öar och dryga 11 000 bofasta invånare. Men under sommartid ökar siffran och det är många som  kommer hit för ett besök under dagen. Likaså är det många fritidsbåtsägare som gärna lägger till i gästhamnen.

Waxholm ser man ibland stavat med W och så skrevs det på 1600- talet. Men numer är det bara Waxholmsbolaget (båtbolaget) och Waxholms hotell som använder W. Namnet i sig kommer från Vaxön, där Vaxholm ligger.  Själva ordet “vax” lär betyda god jord eller god grönska och här på Vaxön var det förr goda betesmarker.

Vaxholm fick sina stadsrättigheter av drottning Kristina 1647 och hade då, efter det att kastellet kom till ökat sin befolkning. Inte bara kastellet har präglat Vaxholm utan också fisket och än idag är strömmingen här berömd.

Jag hade tänkt mig lunch på Hembygdsgården i Vaxholm. Mitt mål för promenaden var Hembygdsgården i Vaxholm och en sen lunch.  Syns tvärs över viken.

Vid Norrhamnens lilla badplats var det fullt av badande och solande besökare.

Hembygdsgården

ligger ca. 15 minuters promenad från Waxholms hotell och kajen. Läget är perfekt alldeles vi vattnet och skugga finns att få både under träden i trädgården, under det utskjutande hustaket och under de stora parasollen. Hembygdsgården lockar med både sin miljö, sitt goda kaffebröd, fina mackor och lättare luncher. Och här är ofta väldigt många besökare. Mer att läsa om Hembygdsgården och hur man hittar hit finns bl.a. hos Tripadvisor.(För de som har ”Facebook” kan man även leta där. )

Hembygdsgården i Vaxholm ligger fint vid vattnet och både på fram och baksidan finns en stor trädgård. Hembygdsgården i Vaxholm ligger fint vid vattnet och med en stor trädgård både framför och bakom själva serveringen.

På baksidan ser det ut så här.

Jag beställde min räksmörgås och en Corona och slog mig ner i skuggan alldeles vi vattnet. Här svalkade det skönt. Det blev en lång och sen lunch.  Och någon brådska tillbaka till stan hade jag ju inte.

Väldigt god räksmörgås men jag skulle mycket hellre velat haft den serverad på tunt, mörkt bröd. (Framförde min önskan, men det mörka brödet var slut. Och det har det varit alla gånger jag varit här. Och det är många.

Tips om vad som finns att se och uppleva i Vaxholm hittar du här på  ”Upplev Vaxholm”

Dags att lämna Vaxholm blev det sent på eftermiddagen. Ohc en fin båtresa in till stan blev dte. Fram på sena  eftermiddagen var det dags för mig att lämna Vaxholm för denna gång. Mot Stockholm.

(Ett annat tips, om man vill ta en kortare båtresa, ca 30 minuter, och ändå få lite skärgårdskänsla är att ta en tur från Slussen i Stockholm och till Fjäderholmarna. Väldigt trevligt det också.)

24 svar på ”Vaxholm – Fint med både sjöresa och skärgårdsmiljö”

1. Vilket perfekt ställe att njuta av en god lunch på. Jag håller med dig när det gäller räksmörgåsen. Är inte så förtjust i Hönökakor och liknande så jag hade hellre sett ett rågbröd eller ett surdegs bröd men man kan inte få allt.

Kram och ha en fin måndag!

1. Hit återkommer vi gärna. Trevlig miljö och det som serveras är gott är bidragande faktorer. Hoppas någon gång här lyckas få en räksmörgås på tunt grovt bröd. DE som väljer strömming får det ju… Och Vaxholm i sig förstås alltid trevligt att besöka. Nej, man kan inte få allt. Bara att inse.
      Kram och trevlig måndag.

2. På din blogg kan man ”resa” från sitt köksbord…bra jobbat måste jag säga och kul att få lite fakta om olika ställen.
    Räksmörgås är för mig obligatoriskt nästan vid resetillvaro…gott gott..!

Ha det underbart nu.

1. Jadå! Så är det. Och underhållning blandas med lite fakta. Det är ju en blogg och inte direkt en turisthandbok. (Men en sådan skulle jag nog också kunna få fram. I alla fall i fickformat.)
      Räksmörgåsar äter jag gärna. Men där har ni nog på din sida av landet än bättre räkor. Och färska.
      Önskar dig också fina dagar.

3. Både Vaxholm och Fjäderholmarna är perfekta utflyktsmål i ett somrigt Stockholm. Underbart vacker skärgård.
    Fint att se.

1. Här finns många ”pärlor” i närheten. Och tar man sig lite längre ut så finns det än fler- I mer orörd skärgård.

4. Vilka fina sjö-, havs- och båtutflykter som du tar med oss ut på nu. Underbart!
    Jag håller med om räkmackan! Vill inte ha hönökaka eller thekaka under räkorna, utan gärna något tunt och grovt. Men det ser väl maffigt ut att servera med tjockt bröd, kan tänka.

Kan du förstå, hur förvriden tiden kan bli när man inte sover rätt? Jag skulle aldrig kunna vara nattarbetare. Jag har bordsfläkt och en takfläkt i vardagsrummet men jag vet inte varför jag snodde så i natt.
    Ha det så gott, stor kram!

1. Utbudet här av dessa är stora och jag/vi tar oss gärna turer här. Och skärgården här är både lättillgänglig och vacker. Och ju längre ut desto mer fascinerar den mig. Hoppas på att jag nästa gång här ska få en räksmörgås med tunt och grovt bröd. De brukar ha båda för smaken varierar. Men jag har haft otur och kommit när de grövre varianterna är slut.
      Nu när det är så varmt är det lätt att nattsömnen blir helt konstig men korsdrag hos oss och rejäla fläktar har hjälpt till- Men fläktarna vispar i princip bara omkring luften och gör den torrare så inte hjälper det så mycket.
      Önskar att du i natt får det mer lugnt.

5. Det är sååå himla fint där ute i Vaxholm med omnejd! Har varit där flera gånger, men nu är det ”ett tag” sen – tack för återbesöket! Vilket underbart väder också för en skärgårdstur 🙂

Ha en fin kväll!

1. Här i Vaxholm det lite lagom innerskärgårdskänsla och en fin dagstur. Och känslan av både båtar och vatten är ju hela tiden närbarande. Men jag är än mer förtjust i ytterskärgården mot Ålands hav och dit blev det också en tur. Strålande väder har vi . Och varmt.
      Önskar er också en fin kväll.

6. Ja, Vaxholm är ju nästan hemmaplan för mig och vi varit där hur många gånger som helst – 20 med bil från Täby. Å Vaxholm är ju en renodlad sommarstad. Har varit där under hösten och vintern, och då är det en helt annan stad.
    Hembygdsgården har vi visserligen gått förbi, men aldrig varit inne i. Vi brukar ta Winbergs direkt vid hamnen eller Roddarhusets café som tillhör ett galleri i Ekuddsparken på andra sidan av Vaxholm. Båda ställen rekommenderas.

Härliga bilder att njuta av:-)

1. Tack! Ja, det går ju snabbt för er att ta er hit med bil eller buss. Förstår att besöken blivit många. Visst är det en sommarstad men jag gillar även hösten här ute. Vi hade vänner på Stegestund, en ö strax norr om Vaxholm.Där var vi ofta och spännande att ta sig dit från stan med båt vintertid.
      För mig är det snabbast och enklast numer att ta mig till Vaxholm per båt. Och sjön gillar jag ju. Ja, Vaxholm har jag besökt från 1959 och framåt och från början tillsammans med mina föräldrar. Och sedan blev det en sommartradition som jag förde över till döttrarna.
      Winbergs har jag testat flera gånger. Trevligt det också. Och förr när vi kom med bil blev det ibland Roddarhuset. Nu blir det mest Hembygdsgården för att den är mysig, har goda mackor och bra dryckesurval. Gärna en lunch på Waxholms hotell. Hör till med ett par besök där varje sommar och har så gjort sedan början av 60-talet. Kanske nostalgi, men väldigt trevligt.

7. Hej Ditte!
    Kända trakter 🙂 Det var ju där du och jag var när du träffade en gammal lärarinna 🙂 Räkmackan hade tekaka denna gång också 🙂 Härligt det ser ut …länge sen vi var där och innan dess när Ingrid hade stuga i närheten…
    Kram P ♥♥

1. Jadå! Det var här du och jag var. Åren har gått. Räkmackor åt vi då också. Tekaka! Jag minns! Och du ockås! Fina minnen! Visst var det här min lärare från högstadiet i Solna kände igen mig efter sådär en 50 år. Helt otroligt!
      Kram och tankar till dig.

8. Oh så god räkmackan såg ut, men jag är som du, vill inte ha en tekaka eller dylikt bröd utan gärna grovare och tunnare. Nå, de har kanske bestämt för hur de i personalen ska svara, hihi
    Jag har nog inte varit i Vaxholm, men riktigt säkert minns jag inte. Vi gick i land på en massa ställen med segelbåten men det r så länge sen så minnet sviktar.
    Kramen

1. Räkmackan var väldigt god och med fina räkor. Men jag undrar varför man ens använder tekaka. En del vill kanske ha det så men inte jag, Strömmingen serveras på mörkt bröd. Kanske jag kan ha det som argument nästa gång. Jag menar båda kommer från havet.
      Du har säkert varit i land här och att minnet sviker är ju högst naturligt. Det gör det fr mig också

9. Härligt att få följa med till platser jag aldrig varit … och Vaxholm ser onekligen fantastiskt ut! Och räkmackan får det att vattnas i munnen, men liksom du föredrar jag annat bröd 🙂
    Härliga bilder!

1. Tack! Det är så roligt att du är med.Och fint med bloggar där man kan resa med utan att resa själv. Vaxholm är en trevlig sommarstad och besöken här under årens lopp har blivit många. Minnena härifrån är också många och fina.
      Vad gäller brödet hoppas jag på bättring. Strömmingsmackan serveras ju inte på tekaka.

10. Vaxholm är verkligen en idyll. Vi har varit där två gånger. Lika mysigt varje gång! Vi åt strömming – finns det något som heter sotare?? Vi åt det med mos och lingon- tror jag! tack för mitt tredje besök där! Kram

1. Fint att ta sig en tur hit ut i ”innerskärgården”. Och miljön är fin. Jodå, ”sotare” finns det något som heter. Och mos och lingon brukar höra till.
      Trevligt att du följde med mig.

11. Vaxholm är så mysigt! Vi var där förra lördagen och jag insåg att det var 30 år sedan jag senast var där… Det kommer definitivt inte dröja 30 år till nästa gång, från och med nu kommer det bli en tradition att åka dit varje sommar. 🙂 Vi åt lunch på Magasinet eftersom vår son blev akut jättehungrig just när vi passerade där, så när vi kom till hembygdsgården var vi redan mätta, men vi var där och tittade och det såg väldigt fint ut.

1. Visst är det! Kul att ni också var här en vända. Vi tar oss ett par vändor hit varje år. Har liksom blivit tradtion. Jag kom hit första gången 1959 och sedan har det blivit många, många besök. Under åren vi hade båt var Vaxholm självskrivet flera gånger per sommar. Vi hade vänner på en ö strax utanför Vaxholm och när vi besökte dem blev det till att ta ”snurran” in hit för att handla.Vi brukar luncha på Vaxholms hotell minst en gång varje sommar, hör liksom till, och ta kaffet vid Hembygdsgården. Men nu var jag här på egen hand och valde att ta lunchen/räkmackan på Hembygdsgårde. Gillar verkligen miljön där plus alla bakverk, goda mackor och sallader.
      Kanske blir det ett besök på Hembygdsgården vid nästa besök. Ja, även hotellet är fint.