Skyltar Stockholm

Vatten, båtar och ”Skyltsöndag” i midsommartid

Söndag! Och dags igen för den roliga skyltsöndagen som bloggvännen BP så förtjänstfullt förvaltar. Här är det ”skyltar” av olika slag som gäller och med väldigt fri tolkning. Idag bjuder jag på veckofärska bilder/skyltar med absolut närhet till vatten.

Sjöräddningsstationen vid Skanstull, Södermalm i Stockholm.  Här har vi sett att det varit bråda tider nu under midsommarhelgen. Bra att ”räddningen är nära”. (Det finns 70 Sjöräddningsstationer runt om i landet.)

Vatten

och båtar har jag sett och upplevt i veckan. En hel del varierad underhållning har det varit i samband med midsommartrafiken ut i Skärgården. Och än mer av underhållningsvärde väntar vi i eftermiddag då många  också ska hem igen.  Man kan nog räkna med viss rusning Hammarbyslussen och in i Mälaren. Så balkongen här hemma på kajen är helt klart en bra utsiktsplats.

Polisen är väldigt aktiv i och runt Stockholms vatten. Smidigt att ha med vattenskotrar.Vi har sett att  polisen är  väldigt aktiv i och runt Stockholms vatten och ibland med vattenskotrar med.  Här har en av dem sjösatts.

Stockholm är en stad omviven av vatten så för polisenes del är en vattenskoter prefekt öfr att snabbt ta sig fram. Stockholm är omgiven av vatten så perfekt att snabbt kunna ta sig fram och runt.

Alla har ju inte lika bråttom. Den här roddaren med dansk flagga tar det med ro-

Vatten och båtar hör ihop. Här en dansk roddare i Hammarbykanalen. Vatten och båtar hör liksom ihop. Och alla har ju inte bråttom. Här en roddare utanför hos oss i Hammarbykanalen.

Restaurang Thaiboat har gyllene tider med mängder av besökare. Och här på restaurangen verkar man sitta med ”social distansering.” Bra! Har ju viss koll. Såg också plötsligt att de hade ett nytt koncept. Verkligen värt att notera. ”Sail – Thru”. Kul och kreativ tanke.(”Take away” och ”drive through”  har ju hängt med länge.)

Thaiboat är en restaurang vid Skanstull/Södermalm i Stockholm där besökarna är omgiven av Hammarbykanalens vatten. (Saltsjön/Östersjön) Och fritidsbåtar kan lätt svänga in här och lägga till för att hämta sin mat.

Mer vatten under veckan

Jag har jag inte bara tittat på båtar. Nej, då! Jag har för egen del testat att åka på en tur över dagen till Mariehamn (Mer om den finns via länken) Förvisso lite annorlunda. Men skärgården är ju densamma vare sig det är ”Coronatider” eller ej.

På åländskat vatten mötte vi ett annat kryssningsfartyg från Tallink - Silja. På åländskt vatten, strax innan Mariehamn, mötte vi ett annat fartyg från Tallink- Silja. Vet att de också är igång nu med viss trafik till Åland över dagen.

Mariehamn. Byte av fartyg som transitpassagerare. Personal från besättningen påminde oss om att hålla avstånd.

Viktigt att hålla avstånd. Jodå! Skylten fanns på svenska, engelska och några andra språk också.

Båt till City

Eftersom kroppen inte är helt ok (viss underdrift…) och jag hade ett ärende i City så valde jag att ta båten från Barnängsbryggan här hemma på kajen.   (Namnet kommer från det gamla industriområdet som förr fanns här)

Perfekt att ta båten för att förflytta sit på och längs Stockholms vatten. Så bra att kunna ta båten för att förflytta sig  på stora delar av de vatten som omger Stockholm. På andra sidan vattnet ligger ”vår kaj”.

Smidigt och uppfriskande med en sjöresa. En tur  på ca 20 minuter och med tre stopp under vägs. På ”Emelie” gäller inte det vanliga SL-kortet utan man får betala lite extra. Men så väl värt det. Tyvärr är avgångstiderna på vardagar ganska glesa Tar jag en lite längre promenad till Saltsjökvarn, så går en annan båtlinje därifrån och in till City och Nybroplan- Där gäller SL-kortet. (Den båten går tre gånger i timmen så det skulle vara av den anledningen jag gick dit. Eller för att ta mig  sjövägen till Nacka strand eller Lidingö.

Nybroplan i City. Här lägger de olika ”pendelbåtarna” till.

En bonusbild tagen i morse runt klockan 04. Och varför jag var uppe denna tid kommer i morgon. Visst pådrag var det här i Hammarbykanalen. Milt sagt.

Fler ”söndagsskyltare” finns här!  Titta gärna in!

34 svar på ”Vatten, båtar och ”Skyltsöndag” i midsommartid”

1. Så vackra vattenskyltbilder! Förstår att det varit gott om båttrafik dessa fina dagar.
    Sista bilden är hur fin som helst. Man riktigt studsar till.
    Jag undrar, jag, vad du gjorde uppe så tidigt. Funderar. Spännande fortsättning…
    ——
    Hälsningar från en söndag med kraftiga åskknallar, blixt och dunder och skyfall, men nu uppklarnat!

1. Tackar! Ja, vatten, skärgård och båtar är jag väldigt förtjust i.många båtar är det nu som ska hem och det är en strid ström. Trevlig underhållning.
      Sista bilden är från från i morse klockan 04 då jag vaknade ett tag. Har stora sår i ansiktet( efter behandlingen) som smärtar så värktabletter behövdes . Och förutom solen blev det en del annat. Kommer i morgon.
      Här är det fortfarande strålande sol men vi får väl se vad som händer senare.
      Skönt att det klarnat upp och att åskan dragit vidare.

1. Jag är väldigt förtjust i vatten och att vara på sjön. Helst i skärgården. Men just nu är det roligt att se allt som händer här i kanalen. Och ett par båtturer blev det ju i veckan.
      Vi har mycket att fästa blicken på.
      kram

2. Se där ja dagens med distans båtar av alla slag flyter bra på vatten – flyt där ja 🙂 – och så kommer det något i morgon också ju! Tumme upp!

1. Jätteroligt att se alla som nu ska tillbaka efter midsommar. Kö emellanåt. Jadå, i morgon blir det mer . Då lite nattliga äventyr.
      Stor kram och många tankar.
      Hoppas du njuter på din fina balkong.

3. Snyggt skyltat hos dig som vanligt och jag gillar anknytningen till vattnet. Det måste ha varit något speciellt med tanke på att det var fullt pådrag så tidigt.

Kram och god söndagskväll 😀

1. Tackar! Vatten gillas och skärgård. Och en vacker morgon med soluppgång var det. Men det fanns annat spännande som hände. Fullt pådrag klockan 4 och jag hängde på från balkongen.
      Skönt att svalka ansiktet lite dessutom. Knepigt i natt.
      Kram och trevlig söndagskväll.

4. Härligt inlägg, Ditte. SailThru, vilket bra initiativ, fyndigt värre 🙂
    Nu blir man ju nyfiken på varför du var uppe så sent…eller kanske det var tidigt??? Det återstår att se 😉
    Ha det så gott, denna söndag eftermiddag <3

1. Tackar! Jag gillade också skylten med ”sail – thru” . Har nu ingen båt längre så det blir knepigt men kanske kan man hyra en kanot och passera här.
      Att jag vaknade berodde på att jag hade sådan värk i ansiktet i samband med min behandling.( Ansiktet ser ut som en svullen och sårig fotboll och ögonen är insjunkna. Skulle badda med kallt vatten) Och då hörde jag gapande från kanalen. Så ut på balkongen och där var det annat än solen som var intressant. Verkligen.
      Önskar dig en fin kväll. För den har ju nu infallit.

5. Ja, det var ju Midsommar, så båttrafiken var därefter kan jag tänka mig. Å Sjöräddningen och Polisen verkar ha ökat sina insatser i vattnet runt Stockholm i år. Sjöfyllerister finns det ju gott om. Å många drunkningsolyckor har ju skett de senaste veckorna. Ska bli intressant att läs imorgon varför du väcktes klockan ”mitt-i-natten”. Gissar på vilt firande på kanalen, alternativt en olycka.
    Sail-thru – vilken fenomenalt bra idé av Thai Boat. Så himla smart. Skulle tro att Thai Boat är ensam om denna strålande affärsidé, som jag aldrig hört talas om.
    Ett härligt somrigt bidrag till Skyltsöndag. Tusen tack för det och länken:-)

PS. Från och med imorgon lär du känna dig bättre, åtminstone under två veckor. Kram! DS.

1. Här har både kustbevagning, polis och Sjöräddning jobbat på och stävjat en hel del knasigheter. En del borde liksom inte vara till sjöss och absolit inte på vattenskoter. Men polisen är nu snara till att beslagta dem om de inte håller hastigheten.
      Har nu gått igenom bilderna från i natt och även sett om jag hittat något i tidningen. Men inte ännu har jag sett något . Men rejält pådrag var det.
      Visst är tanken bra med ”Sail Through”. Skylten kom upp häromdagen men jag ska se i veckan hur det ser ut att gå. Många båtar passerar ju här. Borde kanske vara en skylt även på andra sidan Thaiboat.
      Har inte kunnat gå ut idag men suttit på balkongen i skuggan under markisen. Och gissa om ansiktet kliar. Dock mindre feber idag men ser förtfarande ut som en sårig fotboll.
      Tror att det lägger sig lite mot mitten av veckan.
      Kram och tack för omtanken.

6. Det är så trevligt med dina vattenskyltar. Kul med Skepp O,hoj 🙂 Det finns ju mycket bra med appar också. Ojdå pådrag i kanalen… men du fick en fin bild 🙂 Jag slog dig lite för jag hade ställt klockan på 02:35 för att få föreviga soluppgången lite 😉 Men vad kul att Ålandskryssningar startar upp. M/S Birger Jarl ligger numera mittemot här i fjärden. Den har jag åkt några gånger med… En fortsatt trevlig vecka.

1. Tackar! Ja, vatten och båtar har vi gemensamt. Finns annat också. Sjöräddningen har haft bråda tider nu i midsommar och polisen också. Folk sköter sig inte direkt. Ja, pådrag var det i kanalen i den arla morgonstunden. Men jag var ofrivilligt uppe. Behandlar just nu ansiktet med cytostatika salva så det ser ut som en sårig fotboll. I morse kliade det så jag vaknade och svalkade av mig på balkongen. Vackert var det med solen och det var fullt pådrag vid Hammarbyslussen. Exakt vad har jag inte kunnat läsa mig till. Men lite bilder tog jag.
      Oj, att du var uppe 02.35. Bra jobbat. Ser fram emot att få se resultatet.
      Det blev en trevlig Ålandstur med extremt gott om plats.
      Gamla Briger Jarl är ju i sig en fin båt. Men nu stack den härifrån och är skyldig massor av pengar för hamnavgifter och annat till Stockholm. Mängder av tillstånd saknas också.Vet att jag i början av 70-talet åkte med den då en god väns man var kapten ombord. Men då var det ordning och reda.
      Önskar dig också en fin vecka.

7. Det är så läckert att du kan ta båten in till city. 🙂
    Det är ju en mycket trevligare resa än att trängas på en buss eller i tunnelbanan.
    Kul med Sail-thru.
    Många skyltar vid Nybroplan och det ser folktomt ut. Där brukar det ju krylla av folk under sommaren.

1. Vi tar de båtar vi kan och det är ju aldrig trångt och man sitter utomhus.
      Thaiboats nya satsning på ”Sail- Thru” är ny men kanske kommer tanken att bli ”bärande”.
      nu var jag vid Nybroplan vid 14-tiden och många har nog återgått till sina jobb. Antalet turister i stan är inte heller just nu överdrivet många . Men de kommer.

8. Så kul att du valt vattentema till skyltbidragen. Njuter lika mycket varje gång, ibland tror jag bestämt att jag har en egen liten hopfällbar stol där på er balkong…tack för det! Vi har tack o lov inte mycket vattenskotermarodörer på våra små sjöar, Desto mer snöskotermarodörer på vintern, vid tillgång till snö, får jag tillägga.
    Den där thairestaurangbåten tror jag är en riktig guldgruva! Rätta mig om jag har fel, har du sett att det sett tomt ut någon gång?
    Tack för marina skyltar, kram från pörtet

1. Det passade sig så och jag har ju haft mycket vatten runt mig i veckan och har det ju dagligen. Visst har du en stol här på vår balkong. Idag hade du verkligen gillat det. Jag har markis så det är ganska skuggigt och svalt här uppe. Här har polisen varit på hugget vad gäller vattenskotrarna och det är flera som bara fått lämna dem och lomma iväg på land. Bra! Polisen har överlag haft bråda dagar. De måste ju in här i Slussen om de ska ha tag på någom i Mälaren. visserligen finns poliser där också men de är inte så många.
      Thaiboat har öppet i stort sett hela året men vintertid är det färre besökare. Men från april och till oktober är det ofta tämligen fullt och kö. Man kan ju beställa bord… Här är gott om plats mellan borden och man sitter ute nu när det är sommar. Men tak finns att dra över.
      Visst är detta en guldgruva och med sol till sent på kvällen.
      Kram och natti.

9. Härligt med allt vatten i vår stad, och båtar får du ju se mycket av. Å vilken fin bild från den tidiga morgonen!
    Ha en bra start på den nya veckan!

1. Visst är det fint med allt vatten vi omges av. Och bilden i morse blev så fin tycker jag. En fin skylt i sig.
      Önskar dig också en bra vecka och nu har du ju semeseter. Härligt.
      kram

10. Sail trough var något nytt, kan man simma förbi också 🙂 Okej två huvuden i Finland två meter i Sverige och dom har klarat sig bättre, underligt. Skall jag ramla i någon gång så gör jag det från sjöräddningens brygga, känns tryggt och nära.

1. Säkert skulle man kunna simma och plocka upp maten.Men kan ju transportera den i en påsw på huvudet eller så. Dock är vattnet här i kanalen, där alla båtar passerar inte så fräscht. Men inget badförbud råder. Skillnaden är nog i Finland att alla lyder det som är sagt. Här är det rekommendationer. Viss skillnad.
      Sjöräddningen har jobbat hårt i midsommar. Alldeles för många okunniga ute på sjön. Vattenskotrar inte minst.

11. Snyggt skyltat igen 🙂 Praktiskt med båt-take-away där på Thai-båten.

Ha en bra start på veckan och hoppas verkligen att behandlingsskadorna lägger sig snabbt nu när det är paus.

1. Vad gäller behandlingen har jag fått en allergisk reaktion i natt så knepigt är det. Får se vad de tänker göra åt det. Och att det är paus känns bra men tar nog ett tag för både kropp och såren att läka lite. Men skönt är det att slippa på ett par veckor. Kan fortfarande inte gå ut eftersom det är öppna sår. Balkongen fungerar bra. Under markisen.
      Önskar er en bra start på veckan.
      kram

12. Vilket härligt potpuri av bilder. Extra kul var det med Sail-Thru 🙂 Det tror jag är ett vinnande koncept så här på sommaren. Härligt kreativt!

1. Lite gott och blandat från veckan fick det bli. Och mycket vatten. ”Sail Thru” är ett bra koncept och hoppas det utfaller väl. Kan man ha ”drive thru” så bör ju det här gå bra. Många kanoter,större och mindre fritidsbåtar passerar, så det borde gå bra. Hoppas passerande ser skyltarna.

13. Det var en utbredd båttrafik men visst är det bra att kunna ta båten till de flesta resmål. Båtar förnippar mig med sommar och sol. Jätte bra tolkning och skyltning =)
    Trevlig dag Ditte <3

1. Tack! Det är verkligen jättebra med båtar som man kan ta åt olika håll och vi gör det gärna. Både trevligt och praktiskt. Nu i midsommar har vi haft god underhållning här i kanalen med mängder av båtar som först i torsdags och fredags skulle ut i Skärgården och sedan tillbaka in i Mälaren igen igår.
      Önskar dig en fin start på veckan.

14. Vatten runt omkring gör att man mår bra! Det är fantastiskt med all aktivitet nära alla vattenstråk. Jag är så sugen på resan till Visby med två dagar i Visby med Tallink, men jag vill veta hur det blir med coronan nu när allt öppnas upp. Det får nog bli en dagstur till Danmark innan vi gör större kryssningar!
    Bra att man kan köpa mat från båt och ta med sig!
    Kramar

1. Visst är det så! Och ofta också med gott underhållningsvärde.
      Vi har också tittat på resan men jag har lite ”trassel” med solskadorna så vi får avvakta lite. Men hoppas.
      Fint om ni kan ta er till Danmark. Dit är ju inte vi Stockholmare välkomna…
      Så då får det vara.
      Önskar dig en bra vecka.
      kram

15. Härligt o här går ju inte lika mycket båtar, men man ser en del o vatten skotrar en hel del som kör som galningar …du har haft det fint förstår jag 🙂 själv bara jobb men nu fri i dagarna 2 🙂 kram o fin måndag

1. Mycket att titta på har vi och god underhållning är det. Har haft en bra midsommar på alla sätt.
      Önskar dig nu ett par fina lediga dagar.

16. 70 sjöräddningsstationer ,ja det kan behövas!
    Polisbåt, ja såklart men inget jag ens funderat på ,-) och vattenskotrar, ja det kan nog verkligen behövas.
    Vilket härligt båtliv ,-)
    Att ta det lugnt och bara njuta skulle jag vilja. Vi ser knappt en båt ,-) men mycket som händer där du bor, härliga bilder. Och bra att hålla koll på avståndet med skyltar, tycker folk släpper det mer o mer.
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

1. Vatten nu kändes bra att ha med och om inte annat så kan det kännas svalkande.
      Nu när jag har så ont är det extra fint med balkongen där jag kan få lite inbyggd underhållning. Skönt här i skuggan under markisen.