Stockholm Utflykter

Till Vaxholm – En behaglig båtresa och ett lyckat besök

I måndags, den 17 augusti, testade vi den nya pendelbåtslinjen mellan Strömkajen i Stockholm och Vaxholm. Detta är en nyinsatt linje som drivs av SL, Stockholms lokaltrafik, men i samarbete med Waxholmsbolaget . En försökslinje på två år. Och i gårdagens inlägg finns en karta där de olika bryggorna/ stoppen finns utsatta samt lite mer praktisk information.

Waxholms hotell. Resan till Vaxholm gick snabbare än tänkt. Men det blev heller inte så många stopp vid olika bryggor. Resan till Vaxholm tog dryga 60 minuter och gick lite snabbare än utsatt tid. Och i Vaxholm la båten till vid bryggan nedanför Waxholms hotell.

En tur till Vaxholm

tar vi då och då. Något som vi gjort senan jag var barn och jag har även tillbringat tid ute på Stegesund, en ö strax utanför Vaxholm, och då tog vi båten in för att handla.  Och numer blir det oftast med båt vi tar oss hit Vi har nära till båtarna och dessutom gillar vi ju sjöresor.  (Buss som avgår från Tekniska högskolan är också smidigt och man kan också kliva på efter vägen) Många kör bil hit ut och förstås smidigt om man bor norr om stan. Men att hitta en parkeringsplats där man får stå längre än ett par timmar kan vara knepigt under sommartid)

Båtar och skärgård tycker vi om och vi tar gärna en tur norrut från Vaxholm, mot ytterskärgården. En miljö vi verkligen uppskattar.  Men i år har dessa båtar, i Waxholmsbolagets regi, varit så fyllda att det varit knepigt med avstånden.

Så var det då stavningen av Vaxholm. Ska det vara med V eller med W. På 1600- talet var det W som gällde men sedan länge är det bara Waxholmsbolaget och Waxholms hotell som stavar med W. Mer om detta och Vaxholms historia finns att läsa från tidigare inlägg bl.a. här och i inlägget;Vaxholm – Fint med både sjöresa och skärgårdsmiljö.

I Vaxholm finns mängder av gamla och vackra trähus som ligger fint omslutna av grönskande trädgårdar.

Som vanligt när vi kommer till Vaxholm

börjar vi med en promenad längs med vattnet. Och det blir en del pauser. Bråttom har vi ju inte.  Fint att slå sig ner på en bänk och blicka ut över nejden.

Hit till Vaxholm kommer under högsäsong många båtar. Men just nu var det ganska lugnt. Hit till Vaxholm kommer många båtar och gästhamnen och butikerna är välbesökta särskilt underhögsäsong. Nu var antalet båtar betydligt färre.

Vi satt en stund uppe på “Kronuddabatteriet” . Från början av 1700-talet och till 1916 fanns här ett kanonbatteri för att förstärka försvaret av det västra fästingsundet. Här i Vaxholm finns också ett kastell, som man kan besöka, och som hade en viktig funktion historiskt sett. (Denna gång blev det inget besök där)

En del av “Kronuddbatteriet”

Och på vägen vill det ju till att ha ögonen “med sig”. Och det rör sig en hel del även i naturen.

Vilken insekt det gäller vet jag inte. Men säkert är det någon som tittar in som kan hjälpa till med en artbestämning.

När vi åker till Vaxholm brukar det bli ett besök på den fina Hembygdsgården med det mysiga caféet. Jag hade bespetsat mig på en räkmacka till lunch. Men tyvärr var det stängt och  kommer inte att öppna förrn 2021. En explosion, en sprängladdning   detonerade,  i oktober 2019 och det mesta av byggnaderna förstördes. Hemskt! Nu såg vi dock att ordningen/hembygdsgården håller på att bli återställd.

Hembygdsgården i Vaxholm. När vi kommer till Vaxholm är det tradition med ett besök och lunch på hembygdsgården. Tyvärr inte i år eftersom den är stängd p.g.a. en sprängladdning exploderade. När vi kommer till Vaxholm “hör det till” med lunch i form av en räksmörgås för min del och maken slår gärna till på en smörgås med nystekt strömming. Men i år fick vi tänka om.

Matställen i Vaxholm finns det gott om

och nu när Hembygdsgården är stängd föll valet på restaurang Magasinet. Här hade vi inte varit så det blev premiär. En lyckad sådan. God mat och mycket bra service. Och bra även prismässigt.

Vi valde skuggan och hade  en del av kastellet i blickfånget. Och så vattnet förstås så vi kunde titta på båtarna.

Jag valde en kantarelltoast på surdegsbröd och ett gott glas vitt vin. Makens val blev husets köttbullar men hemlagat potatismos, pressgurka och rårörda lingon. Och som dryck en öl, Vaxholms lovart.

När vi kommer hit till Vaxholm brukar dte bli lunch på Hembygdsgården. Men den är stängd så vi valde restaurang Magasinet. Ett bra val.När vi kommer till Vaxholm brukar det bli lunch på Hembygdsgården. Men eftersom den är stängd så föll valet på restaurang Magasinet. Ett bra val.

Vi satt länge till bords och sedan blev det bra med en fortsatt promenad längs vattnet och hamnen. Gott om bänkar att slå sig ner på och det gjorde vi även här.

In hit till Vaxholm kommer många fritidbåtar både för att proviantera och tanka. In hit till Vaxholm kommer fritidsbåtar både för att bunkra och tanka. Denna måndag var det dock ganska få.

Tillbaka till Stockholm

Timmarna gick snabbt och vi satsade på båten hem klockan 15. Detta var den lite snabbare båten och det visade sig att det inte bara var färre bryggor som gjorde att den var snabb. Även hastigheten på den bidrog. En del passagerare var redan ombord för det har varit fyra stopp före Vaxholm. Men ändå gott om plats. Även på hemresan var antalet passagerare begränsat.

Dags för hemresa. Och nu är det “Vånö” som kommer.

Undan gick det.

Ett par bjässar till kryssningsfartyg såg vi  ligga vid kajen i på Södermaln i Stockholm. Just där kryssningsfartygen brukar ligga. (I år har de varit väldigt få.) Dessa två tillhör resejätten TUI och heter “Mein Schiff”. Men passagerarna ombord får bara titta på Stockholm och andra städer de besöker på håll. Ingen landstigning är möjlig i dessa pandemitider

På ca 45 minuter var vi tillbaka  igen i Stockholm  och nu valde vi att stiga av vid Slussen och sedan promenera hem.

Nu är det torsdag och en ny upplevelse väntar, så jag tittar in hos er i  kväll.

33 svar på ”Till Vaxholm – En behaglig båtresa och ett lyckat besök”

1. Vilken trevlig utflykt det blev och ett besök i skärgården är sällan fel. Både din och makens mat såg väldigt god ut. Vanligtvis förknippar jag köttbullar med vardagen men vissa restauranger kan laga fenomenalt goda och då inser man att det är skillnad på köttbullar och köttbullar.

Kram och god torsdagskväll!

1. En riktigt lyckad dag på alla sätt blev det. Och visst är det skillnad på köttbullar och köttbullar och även de tillbehör som serveras till. Allt smakade riktigt bra och det var inga “fabriksbullar” eller pulvermos. Jag fick provsmaka.
      Önskar dig också en fin kväll. Nyss hemkommen från ännu en fin njutflykt och omgiven av vatten.

2. Vackra Vaxholm! Tidigare hade jag en faster med familj som bodde där och en kusin till pappa som också fanns i närheten av min faster. Men nu är alla borta men goda minnen har jag av Vaxholm även om jag inte har varit på de ställena som du visar. Så tack Ditte, det är fint att vara med er . Synd att du inte fick din räksmörgås och Bo inte sin stekta strömming, men en annan gång. Det ser ju ändå väldigt gott ut som ni åt.
    Jag minns bra när de berättade på nyheterna om sprängladdningen som exploderade. Så skrämmande och så hemskt att sådant ska hända i Sverige.
    Nu ska jag läsa de inlägg jag ligger ” efter med” här inne hos dig.
    Ha en skön kväll!

1. Vaxholm är ju en så fin sommarstad och nu har ju många börjat jobba så det var ganska lugnt här. Vi har ju i sommar inte kommit ut alls i skärgården , förutom en dagstur till Mariehamn, med båtbyte. Men det var ju trevligt det också. Och en liten skärgårdsdos fick vi. Men i övrigt har dte varit skralt. Waxholmsbåtarna har haft alltfär många resenärer i vårt tycke. Denna pendelbåt som SL nu startat har ett annat koncept. Färre resenärer och det gynnade ju oss så att vi kunde åka med.
      Vi var så nöjda med en lite doft av skärgård och njöt av detta.
      Önskar er också en fin kväll.

3. En härlig tur. Jag har väl inget mer att tillägga, bilderna talar för sig själva.
    Fint med utflykter, de som är möjliga att göra.
    Stor torsdagskram!

1. Vi hade en jättefin dag i Vaxholm och så roligt att det fungerade så bra med pendelbåten hit där det var gott om plats. Och vaxholm som sommarstad är verkligen trevlig.
      Vi passar på att ta oss runt nu där det så är möjligt och det finns många alternativ här. Har idag varit iväg på ännu en njutflykt med båt. Så trevligt.

4. Så fint ,-) Där var vi för en vecka sedan ,-) Vi skulle ha fikat på samma ställe ni besökte , vi får vänta ett år ,-) Mysigt är det där;-)
    Känner igen mig i dina fina bilder ,-))
    Härlig båtresa dit fick ni, vi tog ju bilen!
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

1. Vad roligt att ni också tog er en tur hit till Vaxholm. Och visst är det fint här. Kul att du känne rigen dig i mina bilder. Förstår att ni tog bilen. Men vi bor ju nära båten och har inga hundar med oss.
      Ha det fint du också.

5. Tack för den härliga utflykten! Vaxholm ser verkligen fantastiskt fint ut … vackra omgivningar och trevliga matställen … därtill en skön båtresa!
    Insekten du hittade ser ut som en rödbent bärfis … kan ev. vara en spetsskinnbagge, de är ganska ´lika 🙂
    Än en gång tack för den trevliga turen!

1. Jättetrevligt att du var med och tack för hjälp med insekten. Jag tror det var två insekter så kanske en av varje. De verkade intresserade av varandra.
      Vi fick en strålande dag här i Vaxholm och så bra med denna pendelbåt.

6. Ja, här känner jag igen mig, men konstigt nog minns jag inte att jag sett Kronuddbatteriet. Magasinet är ett mycket trevligt ställe inklusive deras butik som har riktigt roliga grejer.
    Båten gick verkligen för fullt, gillar din “vågbild” som verkligen visar att båten gick fort.
    Insekten du hittade är en bärfis. Tror det i alla fall, för Anki artbestämde ett liknande exemplar som min jag hade fotat någon gång. Kommer ihåg namnet för det är aningen elakt för den fina baggen. Älskar bilden som din man tog på dig medan du fotade insekten. Precis så brukar jag också se ut när jag tar makron – hahaha:-)

1. Kan tänka mig att det är välbekanta vyer. Magasinets butik brukar vi alltid titta in i men detta var första gången vi åt här. Men inte den sista. Bra mat och bra service i en trevlig miljö gillas. Och gott om plats förstås. Kronuddsbatteriet ligger snett över gatan till vänster från Magasinet och en lite bit in på grusvägen där.
      Vad gäller insekten så var det två. Och en bärfis var det säkert. Men den andra..Kanske en skinnbagge. De hade i alla fall fattat tycke för varandra.
      Hade ingen aning om att maken tog bilden när jag fotade. Men den är helt klart spontan.
      En hellyckad dag blev det.

7. Ytterligare en fin tur! Gillar makens foto, en stilstudie i närfotografering! Är dålig på kryp så jag hoppas någon kan hjälpa dig.

Så smidigt att komma hem på endast 45 minuter. Det var väl nästan en halvtimme snabbare än åt andra hållet och med den andra båten.

1. En toppendag på alla sätt. Och vad häller insekterna, för det var två så kunde både Anki och BP vara behjälpliga. Och de ville gärn avara med på bild. Maken var snabbt med här för att få till en bild som jag inte visst om.
      Hemresan gick i ett jehu och denna tur var det färre bryggor också som angjordes. Så den mer normala tiden är nog 60 minuter.

8. Brukar åka till Vaxholm nån gång varje sommar, ströva på gatorna, gå ut brädvägen till badklippan, äta stekt strömming, ta en glass. Visste inte att hembygdsgården utsatts för en sån smäll, så tråkigt!
    I år har jag inte kommit iväg, men jag har verkligen för avsikt att ta den där turen. Nya båten låter bra.

1. Vi var väldigt nöjda med både vistelsen i Vaxholm trots att vi nu inte kunde besöka Hembygdsgården. Väldigt trist med sprängningen där och väldigt oväntat. Undrar hur någon/några kan ställa till med detta.
      Vi var väldigt nöjda med pendelbåten och att åka en vardag tror jag är klokt och från Strömkajen. Plus att vara på plats i god tid. Tror det även gäller vid hemresan att det är bra att vara i god tid vid båten. (Men annars går ju Waxholmsbolagets båtar också.Men de är dyrare)
      Vi tar nog en ny tur snart igen.

1. Tack, Ruth! Väldigt roligt att du var med oss här via bloggen. Det är en så vacker tid nu och vi försöker ta dagarna till vara.

1. Här pågår verkligen sommar för fullt och fint att vi kan ha möjligheten att ta oss ut en bit och få lite skärgårdskänsla-
      Önskar dig också en fin fredag.

9. Så himla fint det är där i Vaxholm! Vi har varit där ganska ofta. Ibland med båt, men även med bil. Vi hade en tradition att en gång per år åka en rundtur med bilen via Värmdö och sen hem via Vaxholm. En eller ett par färjor blev inblandade där också.

Mmm… Jag dräglar över båda maträtterna och skulle ha haft supersvårt att bestämma mig… Hade nog blivit ditt val för köttbullar finns ju lite överallt trots allt 🙂

Att åka på kryssning utan att få gå iland? Nej tack, skulle jag säga. Det är ju kombinationen av båtliv och landstigning som är hela grejen.

1. Visst är det! Och för oss är det ju smidigt att ta båten dit. Ger en speciell känsla- När vi bodde norr om stan blev det däremot ofta bil. Men även med egna båtar har det blivit besök här . Och mina föräldrar hade sommarstuga på Värmdö så då blev det också många besök här. Känner väl igen den tur du beskriver.
      (Köttbullarna var riktigt bra och inte dessa maskintillverkade varianterna som många slänger fram. Även tillbehören var riktigt bra. Fick provsmaka.)
      Vad gäller kryssningarna begriper jag inte heller. Men just här i Östersjön är det ju en vacker skärgård och inte direkt så öppet hav så kanske ett litet plus i sammanhanget. I varje fall vad gällde de svenska, åländska och finska skärgårdarna.

2. Visst är det! Och för oss är det ju smidigt att ta båten dit. Ger en speciell känsla- När vi bodde norr om stan blev det däremot ofta bil. Men även med egna båtar har det blivit besök här . Och mina föräldrar hade sommarstuga på Värmdö så då blev det också många besök här. Känner väl igen den tur du beskriver.

10. Att åka på kryssning med ett så stort fartyg, då är man ju på båten rätt länge. Att sedan inte få gå iland någonstans skulle nog förta resnöjet en hel del tycker jag. Nej, då skulle jag avstå. Speciellt med tanke på vad som händer om man upptäcker smitta ombord! Karantän ombord på ett fartyg, nej tack verkligen inte tilltalande..
    Tilltalande var däremot er tur till Vaxholm. Fast, jag begriper inte skillnaden på fästning och kastell, men vad gör väl det…
    Det har ju varit så fina augustidagar som ni verkligen har lyckats ta vara på där man helst befinner sig, ute till sjöss”! Kram

1. Nej, jag skulle inte ge mig ut på en kryssning och inte få gå iland. Nu tar ju fartygen mindre resenärer, ca 1/3 mindre , men ändå. Tänk att bli fast ombord.
      Ett kastell är en mindre fästning så i princip är det samma sak.
      Vi var väldigt nöjda med vår tur och besöket i Vaxholm. Gott om plats ombord och det var ju en förutsättning för att vi skulle åka. Vi var på plats i god tid vid båten och var först ombord.
      Visst har vi haft fina dagar i augusti och just en sjötur då och då har piggat upp.

11. Jag är så glad att du kunde komma ut på denna båttur och till Vaxholm, men jag måste säja att jag är riktigt avis på dig. Skulle så gärna vilja göra denna tur och komma till fina Vaxholm, strosa runt och fika eller äta något på en av de trevliga ställena som finns där.
    Synd bara att Lena Linderholms affär inte finns kvar, för det gör den väl inte?

1. Vi har tyvärr inte tidigare i sommar rest med någon av Waxholmsbåtarna eftersom de varit så fyllda. Jo, de har haft begränsningar men trångt ändå. Så nu när vi såg att det var premiär för SL:s pendelbåtslinje hit ut “hängde vi på låset”. Och det blev så bra.
      Lena Lindholm med make har flyttat och jag vet att det blev till ett hus i Strängnäs. Om de bor kvar där vet jag inte. Och butiken finns tyvärr inte kvar. Har handlat en del där. Så mycket fint från Provence.
      Kanske blir det Vaxholm nästa år för din del. Hoppas.

12. Vaxholm är verkligen trevligt! Vi var där en kort sväng tidigare i år, i samband med att vi besökte Bogesunds slott tror jag. Det kan nog bli fler besök! 🙂

1. Vi brukar ta oss hit några gånger varje sommar och helst med båt. Och nu var det perfekt att på premiärdagen testa SL:s nya pendelbåtslinje hit. Vi tar ju gärna båtpendlarna runt. Alltid trevligt.