Trevligheter Utflykter

Till Söderarm – En fyr på Torskär som gränsar till Ålands hav

I går blev det så äntligen av. Vi kom ut till Söderarm, en fyr som ligger på gränsen till Ålands hav. Och Torskär som ön heter är den sista svenska utposten förre Åland.  Det blev en riktigt heldag med mycket att se och uppleva här ute i Stockholms norra ytterskärgård. Tanken var från början att vi skulle övernatta här ute. Men detta var vi inte alls ensamma om att vilja göra så av det blev det intet. Däremot kom vi äntligen hit. Bra så! Och hur tog vi oss hit?

Ålands hav. Till Söderarm och Torskär, sista utpåsten på svenska sidan skulle vi ta oss Till Söderarm  och Torskär skulle vi ta oss. (Länk här till webkameror som finns på ön så man kan se hur det ser ut just idag. Här på sidan  finns också mer fakta om ön och fyren)

Till Söderarm via Norrtälje och Kapellskär

har vi varit på väg i tankarna i flera år. Vi har många gånger passerat här på vägen över Ålands hav; från och till Mariehamn och Finland. Söderarm och Torskär har vi sett och varit i närheten av på flera av de turer vi gjort med egen båt under årens lopp. Även  med olika “Waxholmsbåtar” har vi varit nära men alltså inte varit i land. Resan ut bokade vi via Söderarmslinjen och det är just transporten med båt ut till Söderarm som är knepig att få till. Men nu ingick den. (Även en tidtabell för de olika alternativen att ta sig till Kapellskär finns också här i länken.)

Till Kapellskär uppe i Roslagen skulle vi och hit kunde vi antingen ta båten från Stockholm med avgångstid klockan 10 från Strömkajen/Grand hotell. En resa på 3 1/2 h genom Stockholms mellersta och en del av den norra skärgården. Ett annat alternativ var att ta bussen från Tekniska Högskolan och till Norrtälje och där byta buss och åka till Kapellskär. Tidsåtgången skulle bli densamma så vi valde att satsa på bussar upp och att på kvällen ta båten till Stockholm.

Norrtälje busstation. Vi väntar på vidare bussresa mot Kapellskär och sedan vidare med båt till SöderarmNorrtälje busstation. Hit går bussarna från Stockholm var 15:de minut och resan tar drygt 1 h. SL-kort gäller. Vi var i god tid och för buss 631 som skulle avgå klockan 12.25. Resan till Kapellskär tar ca. 50 minuter och går genom vacker Roslagsnatur.

Först av allt tunnelbana hemifrån och till Tekniska Högskolan. Sedan buss till Norrtälje. Nästa buss till Kapellskär (fick inget namn på kartan) Och från Kapellskär en snabbgående båt ut till Söderarm/Torskär i Ålands hav.

Även på bussen från Norrtälje gäller SL-kort. En “stämpling” gäller 75 minuter. Och om man vill ha lite marginal kan man få “blippa kortet “och betala en resa även  på nästa buss.

I Kapellskär

stannar bussen vid Vikinglingens terminal och härifrån är det en promenad på 10-15 minuter innan man når ångbåtsbryggan i Kapellskär. Vi hade lite tid innan charterbåten skulle hämta oss så vi tog oss en titt på den minnesplats för “Estonia” som finns i närheten. Att det finns en minnesplats här visste vi inte men vi såg skyltarna. Och att minnesmärket, ett kors, finns här beror på att Kapellskär är närmast olycksplatsen  på svenska fastlandet.

Så ser vi den snabbgående motorbåten “Gladan” från Roslagsevent är  på väg  in mot ångbåtsbryggan i Kapellskär. Och vi är 24 stycken som ska med ut  på den bokade turen till Söderarm. (Några hade tagit sig till Kapellskär med egen bil, andra kom med Waxholmsbåten och vi kom med buss. (Kapten ombord visste vilka som skulle med så om några förseningar inträffade skulle  han vänta.)

Roslagen. Kapellskär. "Gladan," båten som ska ta oss ut från till Söderarm gör det på ca. 30 minuter. Undan går det. “Gladan” ska ta oss ut till Söderarm på ca 30 minuter. Sräckan ut är 10 sjömil; ungefär 18.5 km och hastigheten är 22-23 knop; ca 42 km/h.

På väg med båt till Söderarm

Ålands hav och på väg till Söderarm med båten Gladan. Och snabbt gick det. Det gick verkligen undan på vägen ut till Söderarm. Vi satt ute  på akterdäck  och det var knepigt att ta bilder för farten och vinden , ca. 12 m/sek gjorde att det skakade och saltvattnet sprutade. Och roligt var det.

Här passerade vi en av flera fyrar i farleden.

Starkt motljus. Men det är en stor åländsk segelbåt som är på väg in mot den svenska skärgården. Undan gick det för den också med välfyllda segel. Just här blåste det runt 13 m/sek.

Nästan framme vid Söderarm möter vi Vikinglinjens Ålandsfartyg, Rosella, som kryssar mellan Kapellskär och Mariehamn.

Framme vid Söderarm och Torskär  Här reser sig fyren och och till vänster skymtar SMHI:s väderstation.

Mer från Söderarm kommer i morgondagens inlägg.

18 svar på ”Till Söderarm – En fyr på Torskär som gränsar till Ålands hav”

1. Men, vad trevligt! Ordet Söderarm klingar i mina öron som sjörapporten på radio, en gång i tiden.
    Du hittar då på olika resmål “stup i kvarten” – så roligt!
    Härligt att se bilderna.
    Jag är så lycklig över min lilla utflykt och det blir snart en återresa. Vi får bara hoppas att inte någon deltavariant sätter P för umgänget igen.
    God fredag!

1. En jättefin dag och kväll på alla sätt. Och att turen nu hit ut blev av och att vi kunde gå i land. Passerat har vi ju gjort massor av gånger. Söderarm finns fortfarande med i väderrapporten och det är SMHI som har väderstationen här,
      Jag ser mig gärna omkring och tycker jag är ganska bra på att hitta trevliga ställen.
      Förstår att du är glad för din resa och fint att snart ses igen. Och kanske kan de små komma och spendera ett par dagar hos dig också.
      Önskar dig också en fin fortsatt fredag.

1. Vi hade en verkligt fin dag här i ytterskärgåden och på gränsen till Ålands hav. båtresorna hit också och undan gick det. Sedan blev det också en vacker båtresa hem igen till Stockholm genom hela skärgården.
      Lite regn här idag men mest sol. Och visst gör regnet nytta.
      Önskar dig också en fin helg.

1. Vilken resa! Och ändå har vi inte kommit till målet ännu.
        Känns alltid bra när man, ofta sent om siderseser till att saker blir genomförda.
        Vi… eller iaf jag… har pratat om en resa till skulpturparken på Tjörn i flera år. En lagom dagsutflykt.
        Ska försöka ta oss i kragen och åka dit när värsta turistnäringen är över. Blev inspirerad av ditt/ ert kragtagande…
        Ser fram emot fortsatt reseskildring!
        Ha det fint! Kram!

1. Nej, men det var en resa i resan att ta sig hit ut. Och en strålande dag dessutom.I morgon kommer ett inlägg och bilder från Söderarm.
          En dagsutflykt är ju bra på många sätt och än så är ju dagarna ganska ljusa. Skulpturparken på Tjörn har jag hört talas om men har inte varit där. Hoppas det blir en resa och jag hänger gärna med dit.

2. Tack för en härlig båttur =) vilken underbar dag!
    Som sagt, hibiskusarna var helt omöjliga att motstå, idag har jag planterat ut dem. Trevlig kväll!

1. Tack för att du följde med! Jätteroligt! En fantastisk dag fick vi här ute och tur med vädret hade vi också. Är så glad att vi äntligen kom hit. Har passerat många gånger men då inte kunnat gå i land.
      Förstår dig vad gäller hibiskusarna. De hade även fått följa med mig hem. Hoppas nu de tar sig bra utomhus.

3. Rätt roligt att ni valde sommarens stormigaste dag för den turen, men det gick ju utmärkt ser jag:-) Visste ärligt talat inte ens att ön Torskär och fyren Söderarm fanns. Nu vet jag det också. I Kapellskär har jag bara varit en gång för en helgkryssning till Åland.
    Även om man bor på Söder som ni gör är det ju oerhört smidigt att ta sig dit ut med olika färdmedel. Fantastiskt egentligen. Och busslinjerna fungerar ju. Dessutom löjligt billigt då SL-kortet gäller.

1. Lite blåst var det men inte så farligt. Å andra sidan blåser det ju ofta här ute och vi hade ju kanonväder. Nu blev det ju av komma hit och gå iland. Många gånger har vi dock passerat Söderarm.
      Visst är det bra med de allmänna kommunikationerna och billigt är det ju. Skönt att slippa leta parkeringar och ha större valmöjligheter hur man vill göra. Visserligen krävs lite planering men jag är bra på detta att vara både guide och reseledare.

4. Hit ut följer jag så gärna med, lät lite trixigt att få till resan, men du är ju en resvan tjej som kan alla konster som behövs för att få till hela paketet. Lite synd kanske att det inte blev någon övernattning, men bra ändå. Det hade nog kittlat lite i magen där ute bland vågorna, så där ljuvligt…
    Ser fram emot landstigning

1. Jag är bra på att hitta vägar och ta mig fram. Har man ingen bil så får det ordna sig på annat sätt.
      Vi var för sent ute för att få till en övernattning men ett annat år så. Du hade helt klart tyckt om det här ute.
      Landstigningen kommer idag.
      kram

5. Yngsta sonen med flickvän tog smidigt bussen upp hit, och brorsan hämtade dem vid Norrtälje busstation, verkligen smidigt att ta sig hit upp om man inte har bil, och idag skjutsade äldsta sonen dem tillbaka till Norrtälje och bussen till stan igen.
    Så spännande det låter med er resa till Söderarm, och så kul med denna snabba båt ut dit! Fina bilder fick du, inte minst på den åländska segelbåten.
    Aha, så det finns ett minnesmärke vid Kapellskär för Estoniakatastrofen, det visste jag inte.
    Ha det gott!

1. Visst är det fint med bussarna som går här. Och från Stockholm och till Norrtälje och vice versa går det ju dagtid buss varje kvart. Helt otroligt. Perfekt att det blir enkelt att ta sig ut till er och till Norrtälje med hjälp av lite biltransport. Vissa tider kör ju bussen också från bl.a. Vreta handel och till Norrtälje eller från Norrtälje.
      Resan och besöket blev verkligt bra och tur med vädret hade vi. Roligt också med den snabbgående charterbåten.
      Minnesmärket finns ca. 100 m till väster in på en liten stig strax före Kapellskärs ångbåtsbrygga. Vi visst inte heller att det fanns förrän jag läste om det samma dag vi åkte upp.
      Önskar dig en skön lördag.

6. Så fint det är där i ytterskärgården! Vilken trevlig tur och vilken fantastiskt service att charterbåten inväntar eventuella förseningar. Sånt känns tryggt 🙂

Ha en härlig lördag!

1. Stockholms ytterskärgård är verkligen en favorit och vi hade en helt fantastisk dag här.nu blev det äntligen av att stiga i land här. Och perfekt med att charterbåten väntar in både buss och båt. Men just denna dag var alla i tid.
      Önskar dig också en fin lördag.

7. Vilken härlig dagsutflykt för er del och ni såg dessutom ut att ha tur med vädret. Underbara bilder från resan dit.

Kram och god lördag!

1. Tack! Det blev på alla sätt en riktigt lyckad dag här ute i havsbandet. Och tur med vädret hade vi. Och resan hit var ju en del av upplevelsen.
      Önskar dig också en fin lördag.