Resor utomlands Spanien

Teneriffa dag 1- ”Primehotel Ocean View”

Så var det då igår dags att byta ut  Stockholm och Södermalm mot lite varmare trakter. Och eftersom ingen av oss är mycket för  vare sig för julmat eller julfirande så fattade vi ett snabbt beslut om att resa iväg. Vi har kort startsträcka när det gäller det mesta och hittade en i vårt tycke bra resa till Teneriffa.  Så välkomna till Teneriffa dag 1, söndag den 18/12.

Under de år vi hade vår spanska stuga var vi där ibland över jul och nyår, premiär för det var 2017 och då blev det även samling på stan med vänner.  Några gånger har vi varit i Thailand och på olika platser där.  Men  vi har även förr varit på Teneriffa och även kryssat i Medelhavet och på Atlanten.  Uunder juldagarna 2019 reste vi på en kryssning med fartyget Birka Princess från Stockholm till Kemi i norra Finland. Lite udda, men väldigt trevlig.  Just att resa bort  med över jul har jag haft med mig från barndomen. Då alternerade vi boenden olika år mellan Våldalen eller Storlien över jul och nyår.  Och fina minnen har jag med mig från den tiden.

Julgranar finns här också men jag stannade till  redan igår vid dessa vackra bougainvillea vid vårt hotell.

Avresa från Arlanda söndag den 18/12 –

var alltså igår. Jag kommer här i blogginläggen att befinna mig en dag efter. Men det passar ju bra med tanke på att tiden, klockan också är en timme efter svensk tid.

Vi spenderade natten till söndag (gårdagen) på hotell Clarion på Arlanda, i Sky City, och hade bara bara ett par minuters promenad inomhus till säkerhetskontrollen och för att lämna resväskan. Bagagelapp tryckte vi ut i en automat i lördags så den var klar. Vi visste att det skulle vara många resenärer på morgonen så vi tog väskan till ”bagagedrop” 05.30. Där var det redan då lång kö. Men vi hade en resebokning där vi hade prioritet i det mesta i vår bokning. Så även här. Vi var först i vår kö och var inom några minuter tillbaka på hotellet för att i lugn och ro äta en god frukost.

Även  ”fast track” i säkerhetskontrollen ingick så inget stress där heller. Köerna till den vanliga kontrollen var långa.  alls. Även platser långt fram i det stora planet ingick också och att gå ombord först- ( En Airbuss 330 som tog drygt 400 passagerare skulle flyga oss)

Allt detta upptäckte vi upptäckte vi i samband med resan. Jo, bagage; var sitt på 24 kg, plus handbagage på 6 kilo och transfer ingick också. Liksom mat på planet. Vi flyger ju oftast reguljärt så detta med en  charterresa som det blev nu var det  länge sedan vi gjorde.  Och detta med ett”Sunprimehotell” hade jag tidigare bara hört talas om via blogvännen Susjos. Men nu hade vi alltså bokat ett sådant utan tänka på det. (Det är Vingresor som har dessa och de är ”barnfria”)

Teneriffa dag 1

Ja, det blev en lång inledning på denna första dag men fram kom vi smidigt. Här på flygplatsen möttes vi av vackert blå himmel och +25 grader. Tog lite tid att få bagaget men med dryga 400 passagerare med planet så är det fullt förståeligt. En kort transfer på 20 minuter tog oss till hotellet som ligger i ett område som heter Playa de Las Americas.

Teneriffa dag 1, den 18/12-22. Playa de Las Americas. Hotell Ocean View,. En av solterrasserna och en av poolerna. Teneriffa dag 1. Väntar på incheckning och under tiden bjöds vi på ett glas bubbel . Här en av flera pooler. Och i bakgrunden, 400 meter bort,  skymtar den blåa Atlanten.

En del av hotellet som har nio våningar och ca 130 lägenheter i storleken 1-3 rum. Mer om hotellet finns här på Vingresors hemsida.

För vår del bokade vi så sent, bara några dagar före avresa, så utbudet av rum var inte så stort. Men det fanns en ”Studio” högt upp i byggnaden och med begränsad havsutsikt och balkong. Så den tog vi.( Det fanns också en lägenhet längst ner vi poolen som var lite större, 2 rum, men utsikt över poolen lockade inte.)

Vårt rum/studio ligger högst upp i byggnaden på nionde våningen med söderläge. Och havsutsikten är inte ett dugg begränsad.Här utsikt från balkongen.

Några rum har direkt access till en gemensam pool men med egen badstege. Och de rummen har solstolar på sin uteplats. (Vad gäller solstolar på hotellet är det gott om dem. )

Så en titt på vår studio. Bakom pentrydelen finns ett stort badrum med rejäl dusch.

Rummet är ca 25m2 och helt nyrenoverat. Badrockar, tofflor, badhanddukar ingår. Även  gott om övriga  handdukar.Fullt utrustat pentry med, glashäll, micro, kyl och frysfack.Matbord finns inomhus. Bord och stolar finns också på balkongen.

Teneriffa dag 1. Playa de Las Americas och hotell Oecan View. Havsutsikt gäller. Teneriffa dag 1. Absolut njutbart att slå sig ner här på balkongen och njuta. Klockan är närmare 18.

På våning 9 där vi bor finns också en solterrass med solsängar där havsutsikt ingår. Men dels dessa roliga sittmöbler finns  och de är  faktiskt riktigt bekväma.

Solnedgång

Balkongen på Sunprime Ocean View, igår, den 18/12, Teneriffa dag 1. Solen är på väg ner och klockan är 19.30Balkongen. Klockan är 19.30 och det är ännu ett tag kvar på Teneriffa dag 1.Solen är på väg ner i Atlanten.

En halvtimme senare, runt klockan 20, är solen fortfarande kvar en liten stund till. Njuter verkligen av balkongutsikten och miljön. Semester!

Klockan är 21 så detta blir sista bilden från Teneriffa dag 1. En kvällspromenad väntade.

En lång dag men en väldigt bra dag. Och vi är  supernöjda så här långt med allt. Inte minst  hotellet, lägenheten och omgivningarna.

43 svar på ”Teneriffa dag 1- ”Primehotel Ocean View””

1. Vi har ju varit en del jular både i Thailand och på andra ställen. Och Teneriffa passade bra i år när vi inte kan vara borta mer än en vecka. Och med +25 är det behagligt. Primehotellen är bra och så även detta 👍😍Obruten havsutsikt gillas

1. Låter helt underbart! Å en studio är ju egentligen det enda man behöver, för där sover man ju bara, eller hur?!
    25 grader – perfekt! Lagom skulle jag säga. Har också läst hos Susjos om de barnfria hotellen/lägenhetshotellen. Perfekt för alla som inte har barn och inte är så förtjusta i bamseklubbar.
    Önskar dig en härlig vecka eller två på Teneriffa. Där har vi varit några gånger på 1990-talet. Och då var det inget fel på charterresor heller;-)

1. Ja, bättre än vi ens kunde tänka oss.Så nöjda! Och vädret ser lovande ut resten av veckan. Tackar och tar emot.
      Sitter nu på balkongen och det är +22 klockan 22 svensk tid. Ett bra val att snabbt bestämma oss för en tur hut.
      För första gången bor vi på denna typ av hotell och vi gillar det. När döttrarna var små och tonåringar var det annat. Mne nu är detta perfekt.
      Har varit på alla Kanarieöarna och har La Gomera och Teneriffa som favoriter.
      Vi åker ju i princip aldrig på en charterresa men måste säga att allt fungerat jättebra och just med ”Sunprime” så ingår allt och med förtur- Gillas!

2. Inte fel alls, hade gärna bytt ut vädret här mot det ni har, alla gånger.
    Perfekt rum där också, blir knappast bättre än så.
    Ha en jätteskön vistelse där nu, det förtjänar ni.

1. Nej! Bättre än så här blir det inte. Är supernöjd! Och vädret är toppen. Sitter nu på balkongen, klockan är 21.30 och det är+22. Behagligt! 👍😄

3. Vad trevligt med en solresa just när det är som mörkast.
    Där kommer ni säkert att trivas.
    Just som ni lämnade Sverige började det regna med följd att väglaget är bedrövligt. Snö och is med iskallt vatten ovanpå, hu.
    Nu är det iallafall bara två dagar kvar tills det går mot ljusare tider.

1. Så fint med en resa nu till lite varmare trakter. Har ju en höftoperation framför mig så att nu byta miljö och samla energi känns bra. Kommer att behöva den. Nu klockan 21 svensk tid är det fortfarande +22 . Njuter på balkongen.

4. Så härligt det ser, vilket bra rum ni fått. Nu blir jag väldigt sugen på att resa till värmen och se sådana solnedgångar. Njut och ha det riktigt skönt.

5. Så härligt att komma iväg precis nu när det fina vintervädret byttes ut mot regn och gråväder.
    Ni får säkert en härlig vistelse på Teneriffa som är den enda av Kanarieöarna jag har besökt och det är över trettio år sedan. Nu får vi vänta på nästa inlägg och se vad ni upplever på den fina ön.

1. Känns bra att vara här. Var på Teneriffa första gången 1963 med mina föräldrar och hälsade på vänner till pappa. Och det har blivit ytterligare resor hit.Har besökt alla Kanarieöarna men är extra förtjust i Teneriffa och La Gomera. Tror mycket är sig likt än idag som när du var här för 30 år sedan. Mer härifrån kommer😄

1. Vi har det så bra! Med allt! Superbra hotell och ljuvlig utsikt över Atlanten. Har varit en del på Teneriffa och tycker om ön och all grönska. Kul om du också bott här på hotellet. Nu balkongen och det är +23 och klockan är 21 svensk tid

6. Ni har ju hamnat på bästa place, älskar södra Teneriffa.
    Så det är studio nu och inte svit.
    Tillönskas bästa möjliga semester!

1. Nej,en lyxig studio denna gång och med obruten havsutsikt. Ett jättebra hotell. Nu i kväll balkonghäng och det är +23 när klockan är 21 svensk tid. Just Teneriffa har vi besökt många gånger.En favorit bland fler. Var här redan 1963 första gången. Besökte då vänner till pappa.
      Många tankar till dig. Kram

1. Tack! Känns så bra att vara här och ett ljuvligt väder är det. Känns fint att samla styrka innan kommande operation. Kram!

7. Så trevligt med en tur till värmen. Hotellet och området ser fint ut och plus för att det är nära till havet. Havsutsikten gick det verkligen inte att klaga på. Vi väljer gärna barnfria hotell. Inte för att jag ogillar barn på något vis men föredrar att ha en lite lugnare miljö på semestern.

Önskar en god kväll nu!

1. Känns väldigt bra med allt. Och visst gillar vi barn men så här känns det bra utan. Men reser jag med barnbarnen så blir det på annat sätt.
      Njutbart är det. Sitter ute på balkongen och det är fortfarande +22 klockan 21.30 svensk tid. Kram

8. Låter så härligt. Bodde på ett Sunpreme hotell en bit upp ”i backen” tre år i rad, på 10-talet. Tyckte väldigt bra om orten. Var alltid där i februari. Varierat väder. Sista året var det mest moln och aldrig över 20 grader
    Men iaf härligt att kunna klä sig i shorts och t-shirt.
    Ha det fint! Kram

1. Det är än bättre än vi tänkt oss. Igår när vi kom had evi +25 och likaså idag. PLus strålande sol. Sitter nu i sena kvällen på balkongen och det är +22 grader och klockan är 22 svensk tid. Bra så. Solen ska fortsätta vara på plats hela veckan så vi tackar och tar emot.
      På Teneriffa var jag fösta gången 1963, då 14 år gammal, tillsamman med mina föräldrar och hälsade på vänner till pappa so hade en bananplantage här.
      Och sedan har återbesöken blivit flera. Men detta är det bästa hotell vi bott på.
      Vi njuter.

1. Förstår dig! Men nu kan jag inte gå eller röra mig så så bra och då blir London knepigt. Tyvärr. Men en sad jag verkligen gillar

9. Vad det låter ljuvligt och det ser helt underbart ut…inte alls som här där det varit glashalt och kallt. Så bra att ni blev nöjda med ert boende även om ni beställde sent. Kvällsbilderna är så fina. Nu ölängtar jag ännu mer efter vår och sommar. Kram

1. Vi har det så bra och visst är det fint med omväxling. Hotellet är toppen och det betyder mycket och fin utsikt gör sitt till.
      Och att strosa här längs havet är njutbart.
      Nu vänder det ju och blit ljusare hemma också och visst är det skönt.

10. Ett rum högst upp med så fin utsikt och nyrenoverat är ju perfekt. Terassen med solstolar och andra sköna stolar är ju gött att ha tillgång till också. Om en vill simma längder hade det ju varit perfekt att ha ett rum med direkt access till den poolen. Men att se havet hade jag också valt.

1. Vi är jättenöjda med både hotellet och omgivningarna. Vacker grönska omges vi också av. Det finns ett par andra pooler som är större och alls ingen trängsel, men oftast badar jag inte i pool.
      Tyvärr är ju rummen med direkt access till poolen längst ner och då blir det ju ingen utsikt. Och den vill jag ju ha. Poolen är inte viktig i sig. Men bra om en så önskar. Rummen vid poolen ser ju just bara den och vi ser ”allt”.

1. Vi har de så bra! Och fint att fylla på med energi inför kommande operation av höften. Här är ”lagom” varmt med +25 och en behaglig vind. Och skuggan är ju min plats.

11. ¡Buenos días!
    Härligt med charter! Var länge sen man reste så. Avis!
    Ha det fortsatt bra!
    God Jul!
    Kram till er! P ♥♥

1. Buenos dias!
      Tack! Nu blev det smidigt med charter och vi har alla bekvämligheter som kan ingå. Inget vi visste när vi bokade. Men Teneriffa är en vacker ö. Har ju förr varit här en hel del- Tur med vädret har vi också; sol och +25. Att boendet sedan är än bättre än det vi tänkt är ju bara ett plus.
      Vi passar också på att önska dig en God JUl.
      Kramar från oss

12. Låter härligt med sol, ljuset och värme. Roligt att ni kom iväg och fick en bra resa. Ger ny energi tror jag för man får leta lite efter den här i det regn/snögråa.
    Otroligt länge sedan jag reste charter så bra att bli påmind hur det är. Rest reguljärt i många år och ordnat med det som behövs och blir en vana det med.
    Men skönt verkar det vara runt er resa.

Ha det riktigt fint och bra och passar på att önska er en God Jul, är ju snart och det blir fullt upp här tror jag samtidigt som jag tycker det är lite fånigt att stressa numera men blir så ändå. Men fin och bra också när väl julafton anlänt.

Så önskar er en stressfri jul.

1. Vi har inte rest på en charterresa på 20 år. Ordnar också annars våra resor på egen hand. Men nu var det knepigt att hitta boende. Så det här blev ett bra alternativ.
      Och detta blev så mycket bättre än jag ens kunnat tänka. I allt!
      Önskar dig en God Jul och vill tacka för alla fina och stimulerande kommentarer.

13. Men åh! Ni kom iväg, sååå roligt. Det ser fantastiskt fint ut, så glad jag blir! Inte alls dumt med paketresor ibland, vi gillar det mycket! Ser fram emot flera inlägg från Teneriffa! Vi har varit på La Gomera för många år sedan , i en vecka i april eller mars tror jag? Då landade vi på Teneriffa och fick ta båt över till den häftiga ön La Gomera, kul att du också har varit där!
    Tusen tack för länken också!
    Enjoy fina Teneriffa!!!
    KRAM

1. Tack! Det är väldigt lyckat på alla sätt. Och tack vare dig blev jag varse om ”Prinmehotell”. Vi bokade ju bara ett par dagar innan och hade tur att det fanns något ledigt. Visst är La Gomera fin.Minns att jag där dök en del och med delfiner. På 1970-talet. Har det så bra.
      Varm kram. Nu i kväll +23👍😍

14. Vilken kontrast till snöblasket här hemma. Inte ens med broddar går man säker! Jag är ju heller ingen julfirare men nu då minstingarna är små så vill jag gärna vara med. Annars hade jag hellre satt mig på ett plan norröver till riktig vinter! Men jag vet att ni gillar värme och det ser toppen ut. Nu ska jag läsa vidare om era dagar i solen

1. Vi har det bra! Och Vi har ju tidigare varit på kryssning med Birka till norra Finland en jul och det var väldigt lyckat. Så varmt behöver jag inte alls ha det och jag solar ju inte alls. Men att strosa längs havet gör jag gärna
      Förstår att du vill spendera jul med de dina. Så var det förr för mig också.