Resor i Sverige

Tåg till Härjedalsfjällen och Vemdalen- Smidigt och bekvämt

God torsdag morgon! Vemdalen och Vemdalasskalet  anropar! Hit kom vi igår med tåg för några dagars skidåkning.  SJ körde oss galant från Stockholm till Mora och där bytte vi till Inlandsbanan som tog oss vidare via Sveg till den lilla byn Röjan. Två fina tågresor i strålande sol. Kunde inte varit så mycket bättre.

(När tåget rullade in på Centralen så förvissade jag mig om att det var rätt tåg. På infoskylten var det angivet att det var spårbyte men inte till vilket spår. Och jag hade ju inte tänkt mig ett annat resmål. Men det har hänt en gång att det blev fel tåg och det var första gången jag skulle till Arvika.

Vårt tåg mot Mora rullar in i god tid på Stockholms central. Och många resenärer ska med. Vårt tåg  mot Mora rullar in i god tid in på Stockholms central. Resenärerna är många och även om sportlovet här i Stockholm med omnejd pågått några dagar så verkar fjällen locka.

Här på kartan är bilvägen markerad men tåget kör i princip samma sträcka. (Dock är Inlandsbanans färdväg betydligt vackrare än bilvägen- ) Vad gäller tiden så tar resan med tåg och sista biten med buss  ungefär samma tid som med bil. Men med bil kanske man också stannar och pausar ett par gånger.

Tåg från Stockholm till Mora. Där byte till INlandsbanan och fortsatt fär till byn Röjan. Ohc sista biten bleb med buss till Vemdalsskalet. Vi tog tåg från Stockholms Central till Mora. Där tågbyte till Inlandsbanan och fortsatt färd till byn Röjan. Och sedan tar  bussen, “Snöpendeln”,  oss den sista biten upp till Vemdalsskalet.

Äldsta barnbarnet Max ägnar sig åt lite  läxläsning på tåget. Här är det matte som gäller.

Mora. Tågets slutstation. Och tågbyte

Max på väg mot Inlandsbanan.

Framme i Mora. Resan hit med tåg från Sockholm tar ca.4 timmar. Framme i Mora. Resan hit från Stockholm med tåg tog ca 4 timmar.  Här väntade Inlandsbanan.

Resan med Inlandsbanan

från Mora och till Röjan, via Sveg, ta ca tre timmar.  Och under resan i Dalarna lyste snön med sin frånvaro.Men när vi passerade gränsen till Härjedalen så fanns den här.

Solen var med oss nästan hela resan och ju längre norr ut vi kom desto finare blev vädret.

Tåg. Här Inlandsbanan mellan Sveg och Röjan. Att åka tåg tycker jag om. Och just Inlandsbanan är dessutom väldigt personlig. Om nu en tågresa kan vara det.

I Röjan by väntade “Snöpendeln” en buss på tåget och efter 30 minuters resa var vi uppe i Vemdalsskalet. Här väntade och välkomnade oss dotter Helen.

Framme i Vemdalsskalet. Båda döttrarna och Max.

Högfjällshotellet i Vemdalsskalet där Liv och jag ska bo.

Det här blir bra!

Vårt boende!

Och utsikten.

Nu väntar hotellfrukost, en tidig sådan, att hyra skidor och köpa liftkort. Och givetvis hoppas jag på en fin skiddag i backen.

38 svar på ”Tåg till Härjedalsfjällen och Vemdalen- Smidigt och bekvämt”

1. Resan hit upp blev ju en del av resan. Verkligen vacker. Och väldigt bekvämt att ta tåget.
      Idag fin skidåkning och vi har åkt alla tillsammans så vi blev en grupp på åtta. Så roligt. Och mina kunskaper fanns kvar.

1. Tåg är ett jättetrevligt sätt att färdas (förutsatt att dom går som dom ska 😉 ). Och med tåg/buss så kan man ju rasta hela vägen (utom den som kör, kanske…).

Ha nu toppenfina dagar! Och du – kör försiktigt och se upp för isfläckar i backen…

Ha det gott!

1. Här kom och gick tågen som de skulle. Och visst är det skönt att bara låta sig transporteras. Alla kan se sig omkring och koppla av. Gillas! Jag kör gärna bil men då är det ju ett annat fokus hela tiden.
      Och hade vi varit försenade här till Mora så hade Inlandsbanan väntat på oss.
      Fina backar, bra med snö och strålande sol idag. Har varit på skidor och i backarna ca 5 timmar effektiv tid. INga svarta idag men röda gick så bra. Även om det var några år sedan så gick skidåkningen riktigt bra. Och försiktig är jag absolut. Isfläckar är obehagliga så när jag vid 15.30 inte såg så bra så i backarna gick jag på “after ski”.
      Ha det bra ni också

2. Det ser supermysigt ut med inbäddningen av snö. Den där Inlandsbanan jag ofta drömt om att någon gång åka.
    Hotellfrukostar är en bra start på dagen. Den grabben blir kanske matematikgeni om några år. Njut och ta det försiktigt i pistarna.

1. Inlandsbanan rekommenderas och jag har testat den alla årstider. Kanske är den än finare tidigt på hösten. Men jag gillar den även vintertid. Nu färdades vi med den från Mora och till Röjan men den fortsätter sedan till Östersund. Sommartid har den ju andra sträckningar.
      Vi har haft en jättebra skiddag så hotellfrukosten var bra för att inte tappa orken i backarna. Jag har liksom inte blivit yngre. Försiktig är jag men det finns andra åkare som inte är det…
      kram

3. Snö! Tänk att det finns snö!
    Jag fick en morgonhälsning av äldsta barnbarnet i Lidingö med en bild på ett nyfallet snötcke, betydligt tunnare förstås än det du kan visa upp.
    Att åka tåg är kul!Trivsamt!
    Ha det så nu tillsammans med döttrar o barnbarn!

1. Stockholm har fått en hel del snö i natt berättade Bosse och snö kan jag då tänka mig att även Lidingö har. Och här i Härjedalen finns den. Men det är nog värre i Dalarna. Undrar hur det ska gå med Vasloppet.
      Att ta tåget hit gick galant och jag är ju extra förtjust i sista sträckan med Inlandsbanan mellan Mora och Röjan. Så vacker.
      Tack, jag njuter både av backar, utförsåkning, natur och ha de mina omkring mig.

4. Det ser ju jättefint ut! För den som gillar snö och skidor. Det är säkert många turister ute nu, det är väl sportlovsvecka för stockholmarna?
    Att åka Inlandsbanan är en upplevelse i sig. Jag har också stått framme hos lokföraren och haft utsikt över när renarna sprungit framför på spåret.
    Ni ser ut att ha fint väder. Det har faktiskt jag idag, soligt och två minus.
    Trevlig vistelse! Kram!

1. Här är verkligen fint! Jag har ju åkt mycket skidor både på längden och utför sedan jag var liten. Men numer är det bara utför som gäller. Och även det var ett tag sedan. Strålande sol och -5, och nästan vindstilla. Inte alls illa, inte ens för mig med mitt såriga ansikte.Visst är det många som är här för Stockholm med flera trakter har sportlov men de 35 liftarna och nästan 60 liftarna inom området här gör att det inte är så trångt. Nu är det ju svårt att åka med undgomar/barn som går i skolan för ledighet får inte beviljas för resor. Förr kunde man lättare välja en annan vecka och ta ledigt öfr barnen-Men icke nu.
      Ilandsbanan är så fin, alla årstider. Har åkte hela några gånger med stopp längs vägen. Men nu var det en transportsträcka från Mora och hit. En vacker sådan.
      Strålande sol idag och så ska det vara resten av veckan. Och mycket och härlig skidåkning har det varit idag.
      Skönt att du också kan njuta av lite sol idag.
      Ha det gott.
      Här njuter jag verkligen av allt-

1. Vemdalen är riktigt bra och vi bor vid backen så det är ski in &out som gäller. Vi har haft en strålande dag med massor av sol och härlig skidåkning. Skönt att bo på hotell men ena dottern med familj bor i en stor stuga så vi är där också en hel del . Perfekt med att ha det så.

5. Så skönt att resan gick planenligt och att ni möttes av snö. Trots allt är ni där för skidåkningen även om trevlig samvaro inte är det sämsta 😀 Ha det gott nu!

1. Resan gick så bra och att resa med Inlandsbanan är alltid en speciell och vacke naturupplevelse. Så även igår. Gott om snä, strålande sol och fina backar så mycket skidåkning har det blivit idag. Undrar om jag kan gå imorgon….
      Så roligt att vara här med alla “de mina”.
      Kram och trevlig kväll-

1. Vi kom igår och resan var en så bra början på skidäventyret- Jag har åkt mycket skidor i mina dar men nu var det några år sedan. Kanonväder idag och jag har åkt mycket. Att åka skidor är som att cykla eller simma. Har man lärt sig så kan man. Men jag tar det lite mer försiktigt nu på ålderns höst än vad jag brukade. (Snart 71 år) Vi har haft en toppendag med strålande sol och så ska det fortsätta-
      Fler bilder kommer i morgon.

1. Tack!Vi har verkligen haft en fantastisk dag med strålande sol och bra backar. Skidåkning när den är som bäst. Men ganska mycket folk så en del körer där man hinner vila sig. vädret ser ut att hålla i sig. Bara att tacka och ta emot.
      Ha det fint du också-

6. Så spännande att åka tåg. Många år sedan jag åkte tåg med barnen till Sundsvall och Östersund. Min farfar var lokförare så jag har i min barndom åkt mycket tåg. Fjällen har en dragningskraft på oss här i söder. Så härligt att åka skidor, något jag tyvärr var tvungen att sluta med för 10 år sedan. Men att njuta av fjällen och den höga luften gör jag gärna. Kanske kan det bli någon resa till Gräftåvallen där sonen har en stuga, men först en resa till sol och värme. Önskar er en riktigt fin tid i fjällvärden och fin skidåkning.

1. Tack! vI har haft en jättefin dag idag med strålande sol och mycket skidåkning.Och resten av veckan ser också lovande ut.
      Jag gillar att åka tåg och man ser en hel del dessutom. Och hit upp är det perfekt. Inlandsbanan är också så charmig. Vad roligt att du åket mycket tåg förr när barnen var små- Fina minnen för er alla. Jag har också åkte mycket tåg under hela min barn och undgdom och då mycket till Norge. Bodde där periodvis. Men även åkt mycket tåg inom hela Sverige. Senast jag åkte skidor var 2014 men nu blev det en fin chans med vuxna döttrar och barnbarn. Och alla är så omtänksamma-
      Vi reser till sol och värme i Torrevieja i slutet av mars och det blir också bra.
      Önskar er en fin resa.

7. Så märkligt!
    Jag vet att jag kommenterade och nu syns ingenting.
    Nå, jag tar om det! 🙂
    Härligt ser det ut på alla sätt och vis!
    Sporta på och njut av vintern o varandra.

1. Tack, Karin! Jag har svarat på din kommentar. Märkligt att den försvann. Men jag har läst den.
      Ha det gott!

8. Så härligt med snö, sol och skidåkning. Nu är jag allt lite avundsjuk, själv vurpade jag ju innan jag ens hann iväg.
    Hoppas nu du får en riktigt fin vistelse med mycket skidåkning.

1. Resan hit var riktigt trevlig och idag vår första dag här, min Max och Livs, har vi haft strålande sol och fin skidåkning. Det är ju inte Alperna men bra ändå och med boende mitt i. Och jag har alla ben i behåll efter dagens skidåkning. Dock träningsvärk.
      Jättetrist att du gjorde dig illa innan du ens kom iväg. Hoppas att du nu inte har så ont. Förstår att det var trist att missa skidåkningen men hoppas du hade det bra ändå.
      För oss blir det ju en “kortvecka” men strålande sol idag och både fredag och lördag ser lovande ut. Hoppas på god skidåkning.

9. Jättekul att läsa att du gillade resan och att det är så fint väder hos er. Då blir skidåkningen ju sååååå mycket roligare. Du lämnade verkligen Stockholm vid rätt tidpunkt, då här var grått idag och så kom det lite, mycket lite snö. Så onödigt här. Snön ska falla i fjällen, där den hör hemma;-)

1. Resan upp gick smidigt och extra fina naturupplevelser bjöd resan med Inlandsbanan på.Strålande sol idag också och mycket skidåkning. Dessutom har jag alla delar på kroppen hela. Men träningsvärken sprider sig. Tänk så många otränade muskler som kan finnas. Har åkt nästan fem timmar idag så det blev ett gott dagsverke. Och roligt.
      Visst är det onödigt med snön i Stockholm. Bortkastat! Den bör vara längre norröver. Såg ju att Dalarna har stor brist. Här har vi nästan 1 m men det är också en del konstsnö. Laddar inför morgondagen…

10. Mysigt att gunga fram med tåg. Ni ser ut att ha tillräckligt med snö och fint väder. Nu har det kommit lite snö hos också.
    Sväng lugnt i backarna,

1. Tågresan gick väldigt bra och vackrast är ju delen med Inlandsbanan från Mora och till Röjan. (Men tåget fortsätter till Östersund och bjuder hela vägen på vacker natur. )Vi har bra med snö men en del i backarna kommer från snökanoner också.
      Har svängt väldigt lugnt idag. Bra skidåkning i strålande sol

11. Oh så mysigt, en resa med barn och barnbarn och skidåkning! Hoppas ni får riktigt trevliga dagar, o att ni får soliga fina dagar! Kram

1. Resan upp blev fin och vi har haft en solig och fin skiddag med bra åkning. Och det vackra vädret lär fortsätta- Och så roligt att ha flera av “de mina ” här-
      kram

12. Va härligt med skidsemester, från solen i Spanien till de svenska fjällen, en stor kontrast. Så mysigt att spendera tid med nära och kära!
    Åker du utför? Ta det lugnt i backarna, och hoppas ni får bra väder.
    KRAM!

1. Jadå, jag åker utför.Och det är som att cykla eller simma. Har man en gång lärt sig så kan man. Men jag började ganska lugnt och kroppen är hel. Men träningsvärk har jag idag. Strålande sol igår och ska så bli idag också.

13. Ojoj, tiden går fort. Har inte riktigt hunnit med mina kommentarer på bloggarna. Önskar dig och de dina några riktigt härliga avkopplande dagar i norr ! Ska titta in på några av dina tidigare blogginlägg lite senare 😊
    Kram Marie

1. Visst går tiden fort! Vi har avverkat en jättefin dag här i Vemdalen med fina backar och strålande väder. Och kroppen ömmar idag. Men en ny skiddag är på gång. Sol även idag.

1. Det är så roligt!Jag har åkt en hel del under årens lopp, ja, sedan barnsben. Men nu var det ett tag sedan. Får du chansen är det aldrig för sent att testa.