Resor utomlands Skyltar Spanien

Teneriffa och semester – Skyltsöndag #398

Söndag igen! Och det är juldagen 2022. Här i bloggen innebär söndagar att det också är “Skyltsöndag,” ett tema som bloggvännen BP  så förtjänstfullt förvaltar. Skyltar av olika slag gäller och som vanligt är tolkningen väldigt fri. Julveckan, från den 18/12 tills idag, juldagen, har vi spenderat på Teneriffa och på den södra delen av ön. Strålande sol hela veckan  och vi är verkligen otroligt nöjda med allt. Delar gärna med mig lite till från veckan här och nu i form av skyltar och önskar alla en God Fortsättning.

(Jag har dagligen här på Teneriffa uppdaterat bloggen så vill ni se mer av området så välkomna att skriva in Teneriffa i sökmenyn till höger.)

Semester på Temeriffa – I samarbete med ”Skyltsöndag”.

En av hotellets skyltar; Hotelllet ingår i  kedjan ”Sunprime Hotels”. Mer om hotellet kommer i veckan.

Hotellets namn är Ocean View.

Teneriffa. Vårt hotell Ocean View ligger i utkanten av Playa de las Americas; Costa Adeje. Här hotell Ocean View där vi bor.  Det ligger på södra Teneriffa, i ett lugnt område, ”Costa Adeje”  och  i utkanten av det lite mer livliga Playa de las Americas. Ett suveränt hotell med stora solterrasser runt poolen och på våning 8 och 9.

Detta med att boende bokar solstolar och inte nyttjar dem har man kommit bra till rätta med. Dels finns det gott och stolar och dels finns det tydliga skyltar som tallar om vad som gäller.

Tydliga skyltar om vad som gäller. Och denna uppmaning fungerade fint.

Kanske lite rörelse på semestern.

Om en vill hålla sig i form och träna finns olika möjligheter. Ett gym finns också inom hotelllet liksom ett SPA.

Många promenader har det blivit under veckan.Och här vid strandpromenaden är det gående som har företräde.

Gående har företräde här vid havet.

Närheten till havet är påtaglig

och det är ju något jag verkligen uppskattar. Atlanten är det första jag ser på morgonen och det sista jag ser eller hör på kvällen. Så för att uppleva mer av ”det blå” bokade vi en tur för att hoppas få se valar. Och det fick vi. En härlig dag på den blåa Atlanten och många valar såg vi . Dock knepigt att få med dem på bild. De är snabba av sig-

Teneriffa. Dags för en båttur på Atlanten med hopp om att få de valar. Och det fick vi. När vi nu ändå var här på Teneriffa ville vi gärna också ta oss ut på havet. Och en strålande dag fick vi i en riktigt stor katamaran. (En segelbåt med dubbla skrov)

Att gå på toa till sjöss båten fungerade bra. Men den var en bit under däck; 1 1/2 meter och en brant trappa ledde ner.

Det är populärt att ge sig ut till havs för att spana efter valar så vi hade sällskap av en hel del andra båtar

Ytterligare en katamaran på väg in i hamnen. Fastnade extra för namnet på den.

Teneriffa. Atlanten och Playa de las Americas. En del "pit stop" har det blivit under veckan. Med havsutsikt. Under veckan här på Teneriffa har det blivit en hel del promenader längs havet, (67 km) och även en del ”pitstop”.

Närheten till havet visar sig också genom att det finns ett gott utbud av fisk och skaldjur. Och jag som tycker om skaldjur har verkligen uppskattat detta.  både här och på andra platser vi varit på. Här på hotellet hade vi bokat in frukost men har sedan valt att äta på lite olika restauranger. (Hotellet erbjuder flera olika val;halvpension, buffémiddagar eller att äta i à la carte restaurangen)

En bråkdel av utbudet i fiskdisken i en stor ”supermercado”

Och till sist idag en upplyst skylt.

Teneriffa och jag önskar "Felices Fiestas" trevlig helg/trevlig semesterTeneriffa, jag  och vår by önskar ”Felices Fiestas” – Trevlig helg/Trevlig semester.

Fler ”söndagsskyltare” finns här!  Titta gärna in!

26 svar på ”Teneriffa och semester – Skyltsöndag #398”

1. Sunprime brukar ju vi också hålla oss till, inget vi kanske tänkt på, det har bara blivit så.
    Har ju aldrig legat i en solstol på våra semestrar , har ingen ro för sådant, så mycket annat att upptäcka ju. 😉
    Fisk och skaldjur är ju ett måste nästan kan jag tycka som gammal öbo.

Ha nu en fin juldag Ditte.

1. Vad trevligt att ni också har bott på Sunprime. Vi har verkligen trivts bra både på hotellet och i omgivningarna. Och en del goda skaldjur har jag ätit. Önskar dig nu en trevlig juldag och god fortsättning.

2. Snyggt skyltat och härliga bilder!
    Så bra att de tagit itu med ofoget att ”boka” solstolar. Det är så irriterande tycker jag men tyvärr fungerar det fortfarande så på många hotell och stränder…

Önskar en god fortsättning!

1. Tack! Och det kändes ju adekvat med lite skyltar härifrån-
      Här på hotellet är det strikt med detta att boka och något många fler hotelle skulle ta efter. DEssutom finns det gott om solstolar och ytor att sola på.
      Önskar dig också en fin juldag-

3. Jättekul att du skyltar och länkar trots att det är juldagen. Tusen tack för det:-)
    Fem minusgrader här och vid det här laget vet du hur mycket jag uppskattar dina ”varma inlägg” från Teneriffa. Och dagens Skyltsöndag är absolut inget undantag. Härliga bilder och man känner verkligen den somriga värmen.
    Sedan skrattade jag åt den roliga toaskylten. Fanns där bara en toa för män eller hade katamaranen även en toalett för kvinnor.
    Perfekt med att hotellet inte tillåter att gästerna paxar sina solstolar. Det är ju så irriterande oavsett om det gällen en pool eller en sandstrand.
    Helt rätt att bara äta frukost på hotellet. Det är ju så mycket roligare att testa olika restauranger/barer på ön. Mångfalden är ju stor.
    God fortsättning och kram!

1. Jadå! Jag är med och skyltar. Med glädje! Och så julig är jag ju inte direkt
      Vi har haft en jättefin vecka och kom hem nu sent i kväll.
      Katamaranen hade en liknande toa för tjejer/damer på andra sidan. Jämställt här! Och trappen ner var lika brant här.
      Hotellet hade dels gott om solstolar och tre olika solterrasser så det var ingen trängsel alls. Men detta med att inte reservera hade de lagt sig vinn om. Verkligen jättebra.
      Vi var nöjda med vårt val att gå ut och äta middag. Lunch blev det in mindre variant för frukosten var verkligen rejäl- Sen har vi rört oss mycket och jag är så nöjd med att jag verkligen har tränat flitigt.
      Önskar dig också god fortsättning. Och nu i kväll från Söder.

4. Det ser så härligt ut med sol och värme!
    Fin mörkerbild på neonskylten.
    Bra att de har satt upp regler för hur man hanterar ”bokningar” av solsängarna.
    Där kan man komma i form med det schemat med träningsmöjligheter. Water aerobics lät som något jag skulle kunna testa. Det lät härligt med strandpromenader och bra att gående har företräde.
    Åh, så roligt och spännande att få se valar. Du kanske skulle ha filmat dem när de var svåra att fånga på bild?
    Önskar en God Fortsättning!

1. Vi har verkligen haft en fin vecka med lite av varje.Många och långa promenader vid havet, träning på olika sätt på hotellet och en del bad och sol. Jättebra att man inte kan boka solsängar. Och det var gott om dem på tre solterrasser. Kom på för sent att jag skulle filmar valarna. Lite synd. Men vi såg många. Önskar dig nu en god fortsättning på julen.

5. Trevligt skyltinlägg.
    Här vaknar och somnar vi också till Atlantens brus.
    Så mycket folk på stranden när jag skriver detta 18.40.
    Hoppas ni hade en behaglig flygresa.
    God fortsättning säger jag också.

1. Vi har verkligen haft en fantastisk vecka och med toppen väder. Och ett riktigt bra boende gör mycket. Förstår att ni också har det bra. Önskar en fortsatt fin vecka.

1. Tack! Föll sig naturligt att skylta härifrån. Vi har haft det så bra och fina möjligheter för mig också att träna lite i olika grupper. Önskar också dig och M god fortsättning.Stor kram.

6. Zumba hade jag gärna varit med på, likaså yinyoga och vattengympa. Gillar när det finns sådana aktiviteter på hotell, en aktiv semester är det bästa tycker jag. Fin fortsättning på julen önskar jag er.

1. Vi har haft en skönt aktiv vecka och utbudet av aktiviteter var bra. Vi har också promenerat mellan 7 och 10 km/dag längs havet. En ”lisa för själen”. En del bad också. Atlanten bjöd på 23. Lite svalt i mitt tycke men det är ändå december så helt ok. Du hade säkert också gillat utbudet. Och vår tur till havs var toppen. Önskar dig också fortsatt fina dagar.

1. Tack! En hel del har vi sett och upplevt under veckan. Och det kändes roligt att även här, som jag också ofta gör hemma, få till en sammanfattning.
      En riktigt fin vecka har vi haft med otroligt vackert väder i fin miljö.
      Önskar er också en fin fortsättning på julhelgen.
      kram

1. Vi tycker mycket om Teneriffa och här finns så mycket vacker natur. Var här redan första gången på 1960-talet och sedan har det blivit en del besök och rundresor. Nu blev det mest för mig att samla energi genom promenader och träning.
      Förstår att du gärna åker tillbaka.

7. Visst är Freebird ett fint namn på en båt, och vilken härlig disk med fisk och skaldjur. Tänk att de fanns en aktivitetsfri dag på hotellet också, jag hade gjort som ni, vandrat omkring men också simmat….mycket. En motionsform som passar min lekamen.
    Vilka sköna dagar ni har haft, och fina skyltar fick du fotat

1. Jag fastnade för det namnet och de passade bra på en segelbåt här.
      Simning gillar jag också men var med i förebyggande syfte på lite träning på hotellet. Men många promenader blev det längs havet.
      Jag spenderade också tid i yacuzzin som kändes bra för kroppen-
      Kändes bra med skyltar härifrån när jag ändå var på plats.
      En riktigt bra vecka blev det på alla sätt. Har samlat en hel del energi.