Resor utomlands

Resan fortsätter till Martha´s Vineyard och Chappaquiddick

Fortsättning på gårdagens inlägg om ”Öar i Atlanten -Startpunkt för en lång USA-resa” – del 2/2 Resan går vidare till Martha´s Vineyard och Chappaquidick.

Resan fortsatte till Martha´s Vineyard

och passagerarbåten anlände sent på eftermiddagen. Till campingplatsen två kilometer bort blev det taxi.   Den hade just öppnat för  säsongen så vi var vi ensamma på plats och kunde välja var tältet skulle placeras. Snabbt upp med ”Sture”, vårt lilla blå kupoltält för högst två personer, och sedan promenad in till byn/staden Vineyard Heaven för att äta. Tanken var promenad men vi liftade.  Hittade snabbt en mysig restaurang vid havet The Black Dog Tavern.– Jo, det finns kvar efter nästan 40 år. Hittade hemsidan.

Från Martha´s Vineyard.

Inne på restaurangen, innan vi fick vårt bord,  pratade med  vi med ett par från Edgartown på öns östra sida. Vi berättade om Sverige och våra planer med vår resa i USA.  Mannen berättade att han var sheriff på ön, var i oljebranschen och var intresserad av Sverige. ( Sheriff är ett politiskt och juridiskt förtroendeämbete)  Och när de hörde oss berätta att vi campade bjöd de oss komma att bo några nätter i deras sommarhus på grannön Chappaquiddick . Helt otroligt och vi tackade genast ja till detta erbjudande. Så en natt i tält blev det på Martha´s Vineyard och kallt var det. Minns att jag verkligen frös trots rejäl dunsovsäck, sockar, joggingbyxor och ylletröja.

För oss blev det bara en natt här på ön men mer att se och göra på Martha´s Vineyard finns här. Och för de som sett filmen ”Hajen” så var just ”Vineyarden” och havet runt där inspelningsplats.

Kartan över Martha´s Vineyard och Chappaguidick är  lånad från Lonely Planet och Gettyimages.

Mot Chappaquiddick

Att lifta ”Vineyarden” gick bra och på så sätt tog vi oss från campingen utanför Vineyard Heaven, ett par mil österut, till Edgartown. Mat handlades för några dagar eftersom inga butiker var öppna ute på Chappaquiddick så här utanför säsongen. Vårt värdpar, Mr och Mrs Lock, hämtade oss vid matbutiken och så var på på väg. Mellan Martha´s Vineyard och Chappaquiddick är det ett 300 meter brett rev som periodvis är täckt av vatten och då finns en liten färja här. Nu var det färja som gällde. Ön blev särskilt omtalad 1969 när den dåvarande senatorn Ted Kennedy efter en fest, med sin sekreterare i bilen, körde över en smal träbro och genom staketet där. Bilen hamnade i vattnet. Ted lyckades rädda sig men hans sekreterare avled. Om händelsen har mycket sagts , dokumenterats och skrivits.  (Författarinnan Joyce Carol Oates  har denna händelse som grund i sin  romanen ”Mörkt vatten”)

Namnet Chappaquiddick är ett gammalt indiannamn från den tiden då indianerna bodde här och fångade valar)

En av stränderna på ön ChappaquiddickChappaquiddick, långa stränder där man kan fånga musslor. Även här är husen byggda av cederträ som efter flera år fått sin patina, silverfärg. i Ett av husen här bodde vi några nätter.

Innan vi kom till huset blev det en tur runt ön. Vi körde också över bron där olyckan hände. Och vår värd, sheriffen, berättade att han var förste man som kom hit när olyckan hänt. Mycket fanns det här att berätta.

Vårt lånade hus var stort; två våningar, fyra sovrum, tre badrum, stort vardagsrum med öppen spis och ett rejält kök. Läget, alldeles vid havet var magnifikt. Hela Atlanten låg framför ens fötter. Här blev vi lämnade med en välfylld kyl och frys och när vi så önskade skulle vi ringa för att bli hämtade. Här kom vi att stanna i fem underbara dagar innan vår resa fortsatte. Och kontakt med familjen hade vi under många år .

14 svar på ”Resan fortsätter till Martha´s Vineyard och Chappaquiddick”

1. Men vilket generöst och fantastiskt erbjudande ni fick så jag förstår att ni tackade ja till det. En härlig resa och en spännande upplevelse på många vis. Dessutom lärde jag mig något nytt för den bilolyckan hade jag märkligt nog inte hört talas om tidigare!

Kram och ha en härlig lördag!

1. Helt otroligt! Så generöst! Och att helt lita på ”främlingar”. Just den här olyckan skrevs det mycket om när det hände och Ted Kennedy hamnade två månader i fängelse. Han hade inte förrän långt senare rapporterat olyckan. Romanen, ”Mörkt vatten”, skriven av författarinnan Joyce Carol Oates har denna händelse i tankarna när hon skrev boken. Ted Kennedy var heller inte nykter vid tillfället. Och vad gäller bron så kan man undra varför han ens körde över den.
      Önskar dig också en fin lördag.

2. Vilka härliga minnen! Väldigt snällt av paret att ”ta hand” om er 🙂
    Hajen såg vi för inte så länge sen för första gången på måååånga år. Den är rätt skickligt gjord, fast jag tror inte att hajar är så hämndlystna så nog är den en aaanings överdriven 🙂

Ha en fin kväll!

1. Verkligen! En fantastisk lånresa på alla sätt. Jag tänkte också på att det gick alldeles utmärkt att ordna allt utan vare sig mobil eller dator. Inga problen allls. Vi såg Hajen för länge sedan men passerade också några inspelningsplatser. Men aaaaningen överdriven är den ju.
      Trevlig kväll.

3. Helt underbara minnen! Speciellt den spontana inbjudan att ni fick bo i sheriffens sommarhus. Så osvenskt skulle jag säga, suveränt att minnas idag. Å all mat han bjöd på. Vilken gästfrihet!
    Olyckan med Ted Kennedy där hans sekreterare dog minns jag faktiskt. Konstigt, vissa saker minns man resten av livet…

1. Dagarna här på Chappaquiddick minns jag väl och vi hade kontakt med värdparet i många år. Det fanns även goda drycker att tillgå och en del danns färdigblandade i frysen. Så generöst!
      Intressant att höra vår sheriff berätta om olyckan eftersom han var förste man på plats när den hänt. Men vad skulle karlen med bil över denna bro att köra göra. Efter bron fanns stranden….Kul att du också minns detta. Och straffet för det hela blev två månader i fängelse. Inte mycket. Men det blev heller , tack och lov, ingen fortsatt politisk karriär där.

4. Utmärkt exemplel av amerikansk gästvänlighet ! Amerikaner är i allmänhet
    lätta att bli bekanta med. Min käre Don snackade med alla och kunde komma hem
    fr postkontoret och berätta livshistorien av en kvinna från Pakistan e.dyl. efter
    att ha stått i kö. Ingen var en främling för honom.

Martha´s Vinyard är elitens sommarlekplats. Pres. Obama m. fam. semestrade där
    flera somrar. Problemet är husrum för dom som jobbar där under säsongen.

Betr. Kennedy – Chappaquiddick hände i juli 1969. Kennedy var Senator till sin död
    av hjärncancer 2009 – hans politiska karriär fortsatte.
    Han satt aldrig i fängelse – ”case suspended”.
    Det blir speciell behandling av och för vissa personer. Så är det, och så blir det, tyvärr!

1. Vi mötte mycket gästfrihet under denna resa och även under andra. Och många vi träffade hade vi kontakt med i flera år sedan vi kommit hem. Kan tänka mig att det är svårt med boende för de som jobbar på dessa öar. Vår vän på Chappaquiddick berättade att Ted Kennedy satt i fängelse i två månader för detta eftersom han inte rapporterat att det hela hände. Men kanske var det bara på pappret…

1. Vi blev överlyckliga- Och skönt att slippa tälta. Nu blev det ett fantastiskt boemde med Atlanten och stranden framför oss.
      Önskar dig också en fin söndag. Strålande sensommarväder i Stockholm. Så skönt!

5. Så jätteroligt att du hittade din gamla resedagbok! Nu blir den till en ny form av resedagbok som vi alla kan få ta del av. Man förvånas ofta av gästvänligheten utomlands. Undrar varför inte vi svenskar är lika gästvänliga. En kompis till min dotter cyklade från kust till kust i USA för några år sedan. Han och en vän var ute i tre månader och de betalade för 8 nätters boende under den tiden. Alla andra nätter blev de inbjudna att bo hos olika amerikanare.

Och när min son reste i en minibuss i Australien tillsammans med 7 andra ungdomar från hela världen, pajade deras buss och de blev sittande i en liten byhåla. En tjej var så ledsen så hon grät. Ett pensionärspar kom fram och började prata med dem. De blev hembjudna på barbecue hos pensionärerna och fick övernatta i deras trädgård medan bussen var på verkstaden. Världen är full av vänliga människor och ni hade också turen att stöta på dem!

1. Det var verkligen roligt att hitta den och så många fina minnen och upplevelser som kom tillbaka. Den här resan gjordes för snart 40 år sedan. Roligt att läsa om din dotters vän som också fick ta del av generositeten när han reste. Glädjande att detta finns. Och jag har upplevt den på andra platser runt jorden också. Men inte direkt i Sverige. Och berättelsen från Australien vittnar också om en känsla och medkänsla för andra och utan rädsla. Ibland har man tur.

6. Marthas Vineyard, där har min bror med familj bott många år. Jag har varit på besök där en gång. En vacker ö, men hade svårt för att det som ser helt öde ut… innanför privatskylt, ja, det var verkligen privat, fastän det varken sJyntes hus eller människor. Jag ville överbevisa min svägerska som sa att det går inte att promenera på ön, inte på gator…. bara stränderna. De hade inte långt till havet, men trots det skulle bilen med!

Jag gick ut ensam vid ett tillfälle, passade då på att passera en ”privatskylt”, där bakom kunde jag endast se en vacker skog! Jag hade inte hunnit gå många meter förrän jag fick be om ursäkt och dra mig tillbaka! 🙂 Var den här kvinnan fanns när jag klev över gränsen har jag ingen aning om, hon bara stod där… Har dom larm runt sina ägor? Nåja, jag fick lita på min svägerska, man kan inte promenera någonstans… vägen/gatan hade inga trottoarer… och ganska mycket trafik! Ett starkt minne från ön som jag minns som vacker för övrigt.

En annan sak som jag inte förstår är att vattnet i Atlanten är salt, medan små ”sjöar” kanske 20-50 upp från stranden, i sanden, där kan man bada i sötvatten!!! Hur hänger det ihop? Inga konstgjorda sjöar vad jag förstod, utan naturliga. Ett fenomen som jag heller aldrig glömmer från ön.

Tack för att du fräschar upp mina minnen. Jag har läst dina minnen och tycker förstås också det var väldigt generöst av det här paret att bo i deras hus.

1. Vilket sammanträffande här med Martha’s Vineyard! Vi var ju här bara ett dygn innan vi åkte till Chappaquiddick . Å andra sidan är det snart 40 år sedan vi var här så mycket har hänt. Intressant det du berättar om just det privata. Minns lite av det. Detta var början för oss på en lång resa i USA och den började väldans bra.