Stockholm

Repris – “Guldbron” i rusningstrafik och ett gott försök

Idag blir det delvis en repris. Jag ville se hur den nyinvigda Guldbron i Slussenområdet skulle te sig i rusningstrafik. I söndags var den officiella invigningen invigningen av Slussbron eller “Guldbron”. Den nya bro i Stockholm som på ett smidigare sätt ska förbinda Södermalm med Gamla stan och resten av Citykärnan. Och jag var på plats där och då.(På avstånd först för invigningen skedde digitalt)Men senare var fotgängare  var välkomna och kunde breda ut sig även i körbanorna. Men cyklister, bilister och kollektivtrafikens bussar  var välkomna först på måndagen  klockan 05.

Kändes extra roligt att vara här eftersom jag följt ombyggnaden av Slussen sedan den i princip började 2015 -2016 . När ombyggnationen av Slussenområdet  började hade man en vag tanke om att det kanske skulle vara klart  under 2020. Men så blir det ju inte.Projektet har växt under åren och säkert tar det ytterligare fem år innan det hela är klart.

Onsdag sen eftermiddag.Södermalms torg, “Slussen” – en tunnelbaneuppgngarna och en av busshållplatserna .

En repris

blev det på sätt och vis. I varje falla att gå över Guldbron- Slussenbron. Men nu var bron öppen även för bilister och cyklister. Men med tanke på att cyklisterna i en del filer, beroende på vart de ska försvinner in i tunnlar såg jag bara ett fåtal trots att tiden var inne för rusningstrafik. Hade absolut väntat mig mer rusch i trafiken. Klockan var i varje fall 16.30. Kanske tunlarna sväljer mycket och då är ju det bra. Mindre avgaser för oss som går.

Stockholm. Slussenområdet. En repris blrv det att gå över den nya Slussenbron/Guldbron. Men nu med fordonstrafik påsläppt. En repris blev det att gå över bron. Men nu alltså med biltrafiken påsläppt. Det var den inte i söndags.Breda trottoarer kändes bra. och trots att det var tid för rusningstrafiken var det lugnt på körbanorna. 

Jag tar ett varv över bron och går tillbaka för att se hur jag ska kunna ta mig längre västerut till Söder Mälarstrand. Inte direkt så smidigt. Först måste jag ta mig ner till Stadsgårdsjkajen.

Stockholm. Slussenområdet. Bussdepån. En vy som lär återkomma i repris många gånger innan jobbet här är klart. Blickar ner mot busshållplatserna vid Stadsgårdskajen. Härifrån utgår Nacka och Värmdöbussarna. Den här utsikten lär återkomma i repris många gånger. Mycket jobb återstår.

Jag ska ner till kajen och det är trappor som gäller. 

Stockholm. Slussenområdet. Efter trapporna kommer en lång korridor och efter den blir det repris av trappor som leder ner till kajen. Efter trapporna kommer en lång korridor innan det blir en repris av trappor för att nå kajen.

Nästan nere. Kan genom “galler” blicka ut över “Guldbron” och över till Gamla stan

Äntligen nere.

Inser att här är det trångt. Gång och cykelbanan delar på utrymmet och bilarna har sin körbana som är avgränsad. I alla fall till viss del

Trångt. Men det går att passera och samsas med cyklister. 

Ser lite märkligt ut. Passerade här i april och även då var det en byggarbetsplats. Kanske lite enklare idag att ta sig igenom.

Stockholm. Slussenområdet. En byggarbetsplats. Kändes som en repris även att gå här. Såg likadant ut i aprilTrångt är det. Och att det är en byggarbetsplats går inte att missta sig på. En repris är det även att gå genom tunneln. här. Inser att bilisterna har det trångt.

Plötsligt ser jag ljuset i tunneln. Eller snarare Centralbrons pelare , Mälaren och en bit av Stadshusets torn.

Lyckas trassla mig genom ett par tunnlar till och kommer sedan i princip upp där jag startade. Vid Slussen/Södermalms torg. Här står cyklisterna prydligt på rad och väntar på grönt.

Vad jag tycker om Guldbron vet jag inte. Men nu är den ju här och på plats. Så guldig tycker jag inte heller den är, beror nog på hur ljuset faller. Och det kändes som om trafiken flöt  på bra. I alla fall denna tid och denna dag. Värre är det ju om man som  fotgängare ska vidare från Slussenområdet och västerut längs Mälaren och Söder Mälarstrand. Räknade att det då blir en omväg på 1 till 1.5 km. Gott om tålamod lär behövas plus ett gott lokalsinne och förmåga att orientera sig under jord.

26 svar på ”Repris – “Guldbron” i rusningstrafik och ett gott försök”

  1. Oj så lång tid det tar innan Slussenområdet blir klart!
    En Guldbro att gå över, inte alla dar man gör det, kul att se, gillar breda trottoarer ,-)
    Bra motion att komma runt där ,-))
    Jag tycker Guldbron ser fin ut ,-) Kul idè!
    Ja det är ju något helt nytt, den bron ,-)
    Hade ju väntat mig den helt i guld, men fin ändå.
    Att hitta rätt där kan inte vara enkelt! Ha det jättefint KRAM!

    1. Ja, det känns nu väldigt lång tid. Och skönt att “Guldbron” är på plats och kan avlasta lite.
      Tror det räcker med det guldiga som är- Risk att det annars blivit väl mycket.
      Jag hade knepigt här att ta mig under slussen från en del till en annan och ändå vet jag hur jag ska gå. Men sen är det avstängt på en del ställen och nya gångar tar en vidare.
      Kram!

  2. Stort projekt, delvis i land mycket återstår. Så klart tänker jag. Spännande tripp med dig här, att leta sig fram och flertrippar lär det bli. Roligt med bilderna då får en se det hela!
    Stor kram

    1. Verkligen! Och mycket är kvar. Men den nya bron verkar avlasta en del Gott om plats för fotgängare är det. Men att ta sig tvärs genom nere vid kajen kräver ett och annat. Jag var tämligen ensam här som gångtrafikant.
      Stor kram

  3. Det är en djungel att navigera i det området. Jag känner igen trapporna och korridoren så där traskade vi ett par gånger senast det begav sig. Men jag minns faktiskt hur slussen såg ut innan detta gigantiska ombyggnadsprojekt började men det var onekligen några år sedan 😉

    Kram och god torsdagskväll!

    1. Ja, nu är det ett gytter om man ska från ena sidan vid Fotografiska och ska ta sin under jord till Söder Mälarstrand-Kändes enklare att ta vägen över Slussen och Södermalms torg och ner vid Hilton hotell. Men den nya bron underättar om man kommer från Götgatan/Götgatsbacken och Katarinavägen som nu öppnats och sväljer en del bilar och cyklister. Men råddigt är det “där nere på kajen” och vid bussarna. Kul i alla fall att se hur det var när trafiken var i gång.
      Önskar dig också en fin kväll.
      Kram

  4. Jag inser att tiderna förändras och trafiken ökar. Något måste göras, självklart. Frågan är om det måste vara så rörigt under lång tid. Det blir bara värre och värre i Göteborg. Man gräver upp mer och mer hela tiden.
    PS Finns det ingen hiss om man ska ner åt eller bara trappor! Det finns ju folk som har nedsatt funktion.
    Kramar

    1. Man kan ju undra om allt ska behöva ta så lång tid. Här kändes det nu lite mer ordnat med bron. Vad gäller hiss så finns det en. En liten. I vanliga fall kan man nog åla 8 personer men nu är det nog max fyra. Men den finns.
      Kram!

  5. Oj. Det ser väldigt trångt ut för både fotgängare och cyklister. Hoppas verkligen att det ordnar sig när “nyhetens behag” är över. I dessa tider behövs verkligen inte nån trängsel som det verkar vara där…

    Ha en fortsatt fin kväll!

    1. Ja, under bron var det väldans trångt när jag letade mig fram där och även för cyklisterna. Men å andra sidan var jag tämligen ensam fotgängare. På bron var det en del fotgängare men nog tycket jag att det där var ganska gott om plats på den breda trottoaren.
      Upplevde alls ingen trängsel men det ser nog trängre ut på bild än vad det var i verkligheten.
      Önskar er också en fin kväll.

  6. Kan inte låta bli att skratta en aning här. Alltså guldbro låter ju bättre än slussbro i alla fall, även om bron ser mera gul ut. Sedan får man heller inte glömma att Slussen fortfarande är en gigantisk arbetsplats de kommande fem åren – minst. Först när allt är klart kommer det att visa sig om projektet är framgångsrikt.
    Gillar din bild med rivningskänsla och bilarna som kör under där. Kusligt! Tänk om några betongbitar ramlar ned. Men jag vet att där finns när, men ändå.
    Logistikmässigt är det ett projekt som nog saknar motstycke, åtminstone i Sverige. Jag menar att anpassa trafiken med bilar, cyklister och fotgängare efter varje ny etapp som färdigställts måste väl vara ett pussel.
    Åsså tänkte jag på rullstolsbundna personer. Bäst att de icke gör sig besvär om man säger så.

    PS. Älskar dina reportage från Slussen:-) DS.

    1. Ja, Slussenbron eller Guldbron… En bro är det förvisso och lite beroende på ljuset kan den vara lite mer guldig.Och en gigantisk arbetsplats är det. Märks överallt. Men bron gör det lättare att utan så mycket trängsel ta sig som fotgängare mellan Slussen och Gamla stan. En bred gångbana/trottoar är det. Jag ville ju nu också testa att ta mig från bron via Stadsgårdskajen och Nacka/Värmdöbussarna till Söder Mälarstrand. Och då fick man ju gå under bron och i tunneln där- Här var jag ganska ensam fotgängare. Någon cyklist delade utrymmet med mig.
      Och visst är det ett gigantiskt pussel att få till det. Och att ta sig från Söder Mälarstrand till Stadsgården eller vice versa är knepigt med många trappor och en lång korridor. Ska man “bara” från Nacka/Värmdö bussarna och till Slussen/T-banan så finns en hiss att ta i stället för trapporna men den är liten.
      Nej, har man svårt att gå är detta inte lyckat. Men klart smidigare att ta sig från Götgatan- Södermalmstorg eller den nu öppnade Katarinavägen till Gamla stan och Skeppsbron. Cyklat har jag ännu inte testat.
      Jätteroligt att du är med här. Du har ju passerat många gånger och vet ju hur det såg ut. Och visst är det nu klart bättre denna sträcka.

    1. Jadå! Och det känns nu betydligt mindre “grått” här än tidigare. Och trafiken verkade flyta på bra. Dessutom gott om plats också för fotgängare. Ska testa att cykla när min axel är i form igen. (Den opererades i juli men kanske är pigg igen i december. Om jag har tur.)

    1. Sol är helt klart en bättre följeslagare. Jag går ofta över här vid Slussen och tycker att den nya bron ger oss fotgängare betydligt bättre plats och det känns luftigare. Men att ta sig ner och upp från Söder Mälarstrand och ta sig under bron är en utmaning. Lättar då att ta sig över Södermalms torg och nå bron.

  7. Tack för att du visar oss bilder på den nya guldbron, jag tror det blir bra när det är färdigt.
    Å tack för tipset om “bortskänkes”, förhoppningsvis kommer nån och hämtar våra gamla sängar på söndag!
    Må så gott
    Kram

    1. Redan nu kändes det smidigare att ta sig mellan Söder och Gamla stan eller Skeppsbron. Bra så! Vi har tyckt att “Bortskänkes” fungerat bra så hoppas det gör det för er också. Roligt med era nya sängar.
      Kram och trevlig fredag.

  8. Oj oj, här kan man tala om kontrastrer mot våra lokala projekt med vägar och broar som aldrig håller budget, men vi har iaf inte en trängsel som i Stockholm….
    Tar inte ställning i frågan om bra eller mindre bra Slussen-beslut, men är ganska nöjd över att slippa böket..

    1. Nej, trängsel slipper ni och visst är det skönt. Men jag tycker det blev betydligt mindre av den varan nu när jag passerade över bron till Gamla stan än det varit här tidigare. Har ju ofta gått här- En bred gångbana/trottoar gör det luftigare.
      Vad gäller Slusseneländet var den underdimensionerad redan på 1940 och 50 talet så något behövde göras. Men inte tycker jag att det är en “hit” att ha det så här. Men nu kan jag i alla fall lättare gå från Söder till Gamla stan och City och det är ett plus. Men i övrigt är det väldigt rörigt.
      Kram och trevlig fredag

  9. Kul att få följa med och se hur det ser ut … men jag är inte ett dugg sugen på att kolla hur det ter sig i verkligheten 🙂 Ser väldigt rörigt ut, tycker jag som tycker det är rörigt inne i Norrköping 🙂
    Ha en fin fredag!
    Kram

    1. Bron tycker jag verkar fungera bra och det är mindre trångt men i övrigt är det milt sagt rörigt.Jag promenerar ganska ofta från Söder och in till City och nu med nya bron känns det betydligt smidigare. Slussen är en gigantisk byggarbetsplats och kommer att så vara i minst fem år till. Men en ombyggnad var helt nödvändig för gamla Slussen höll på att rasa och hade inte alls blivit underhållen och trafiken bara ökade. Man får ha tålamod även här.Verkligen.
      Kram och trevlig fredag

  10. En fin bro tycks det ju vara, breda trottoarer är ju inte fel, speciellt i dessa tider om man ska gå “covid-19 style”.
    Många arbetstillfällen som blivit till där, ja, det blir säkert bra när det är klart.
    Vi har ju våran “västlänken” här i Göteborg….mycket fint som fått stryka på foten här pga det…tycker de kunde gjort lite annorlunda men så kan det vara ibland.

    Ha det bäst nu Ditte.

    1. Jag tycker, i varje fall de gånger, jag passerat här nu i veckan att det flyter på bra. Men detta är ju bara en del av hela Slussenprojektet. Fem år är minst kvar av jobb innan det är klart. Ja, många arbetstillfällen är det och en gigantisk arbetsplats. Men tyvärr var gamla Slussen inte längre att rälna med och inte alls underhållen eller dimensionerad för all trafik. Och den har ju verkligen ökat.
      Har förstått att det är mycket på gång vad gäller liknande i Göteborg. En ny bro dessutom.
      Ha det fint du också.
      Trevlig helg.

  11. Kul att få hänga med till Guldbron igen. 🙂
    Jag gillar bilden som du tagit genom gallret där bron harmoniserar med husfasaderna runt omkring. Det kanske var det som var meningen när man beställde en bro i guld?

    1. Jag ville se hur bron skulle te sig när trafiken var igång. Och det flöt på bra och inte alls så trångt för fotgängare som det varit innan.
      Så “guldig” är ju inte bron utan det beror nog på belysningen. Visst passar den fint in här bland husen längs Skeppsbron och i Gamla stan. Har nu glömt anledningen helt till att den blev i guld. Men vet att en tanke fanns.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *