Gårdagen bjöd oss i huvudstaden på en frostig och vacker vinterdag. Men är det vinter så är det. För egen del blev det en behaglig promenad på 5 km. Och resten av dagen ägnade jag åt böcker, make och vänner. Men också åt att titta lite extra på den underhållning som det bjöds på i Hammarbykanalen/Hammarbyleden här utanför oss. Hammarbyleden är en förbindelse mellan Saltsjön och Mälaren som är dryga 5 km lång. Man påbörjade bygget 1921 och invigningen var 1925. En sluss finns, Hammarbyslussen. Och den är nödvändig eftersom vattenståndet i Mälaren är högre än i Saltsjön, ca. 70 cm.
Precision gäller
Igår på förmiddagen passerade det maltesiska fartyget Kadri från Malta här i Hammarbykanalen. Vi var inne och tittade och såg att Hässelby, en av Stockholms västra förorter var destinationen. Vad lasten innehöll vet vi ju inte. Men vi vet att fartyget i sig är nästan 100 m långt och ca. 14 meter brett. Hammarbyslussen är 115 meter lång och ca. 17 meter bred så nog är det precision som gäller för att manövrera in fartyget i slussen.
Torsdag förmiddag. Fartyget Kadri från Malta är på väg mot Hammarbyslussen. Slussportarna är öppna och Skansbron är uppfälld-
Sakta, sakta och med stor precision glider Kadri in i Hammarbyslussen för att sedan komma ut i Mälaren.
Ett par timmar senare är det dags för nästa transport. Nu av “Marine Group”.
Vi ser att ett par containrar är lastade på den gigantiska pråmen och får hjälp av bogserbåtarna Tug och Troy att ta sig fram. Containrarna ska lossas i Hammarby sjöstad men vad de innehåller vet jag inte alls. En liknande händelse skedde i oktober och även då följde vi processen. Att den skulle bli liknande nu kunde vi nog ana. Och att de är precision som gäller.
Strax efter klockan 13. I kanalen, vid kajen på Södermalmssidan, ligger också ett antal permanenta husbåtar. Och detta med precision blir allt större.
Vill till att “akta” husbåtarna som ligger vid kajen på Södersidan-
Vid 14-tiden försöker man fortfarande manövrera den gigantiska pråmen mot kajen i Hammarby sjöstad. Röken kommer från värmeverket här. Världens största anläggning i sitt slag. Till värme används avloppsvatten, så återvinning gäller.
Nästan klart
Jag tar en frostig promenad och när jag är hemma igen vid 16-tiden är pråmen ännu inte på plats.
Nu verkar allt vara ok. och en av bogserbåtarna har även lagt en förtöjningslina till en ring på kajen.
Allt är klart var gäller förtöjningen och klockan har hunnit bli 16.30. Otrolig precision för att manövrera både bogserbåtarna och den gigantiska pråmen.
Så till sist. klockan närmar sig 18. Och det är dags för containrarna att lämna pråmen. Vart de är på väg har vi ingen aning om. Men vi har följt “skådespelet” på nära håll.
Med stor precision kör långtradarna av och har containrarna med sig.
PS Jag missade att skriva att det är “Kraftdragarna” som hade containrar ombord. Och det var bloggvännen BP som hade extra koll här. Stort tack.
Du har verkligen dunderkoll på trafiken i kanalen!
Jadå! Svårt att undvika och intressant är det😊
Långdragen precision.
Trevligt följa för er där uppifrån.
Kylan består i norr, var en kort tur till kyrkogården.
Behövde skottas.
Ett heldagsarbete. Och roligt att följa det. Verkligen imponerande att kunna manövrera farkosterna. Här idag bara ett par grader minus. Skönt. Såg att ni har det kallare.
Det kan man verkligen kalla precision! Inga stora avståndsmarginaler och ett så stort fartyg. Minst sagt imponerande. Misstänker att inte vem som helst skulle klara det. Fint att det gick planenligt.
Önskar en fin lördagskväll nu!
Kram
Roligt att se hur de manövrerar både bogserbåtarna och pråmen. Nog så knepigt. Ett heldagsjobb var det.
Önskar dig också en fin kväll. Kram
Wow, vilken enorm pråm! Spännande att spana på! Vi har ju också ofta båtar och pråmar utanför vårt fönster, men inte i den storleksordningen …
Här dyker dessa stora upp då och då för olika jobb. Men en hel del fartyg tar sig också vidare genom Hammarbyslussen och vidare in i Mälaren. Kul att spana in när vi är hemma 😄
Vilket jobb1 Där gäller det att hålla tungan rätt i mun, men de har klart hjälpinstrument. jag tycker ändå det är beundransvärt att det går att klara av en sån sak. Kram
Verkligen! Imponerande! Visst har de hjälp men styra får de göra själva och det är trångt i kanalen.
Kram och önskar dig en bra helg.
Där har vi verkligen precision när den är som mest optimal, hujeda mej vad de fått till det där…bravo.!!
Vem behöver tv när man har en sådan utsikt, bara att gratulera.
Ha en fin kväll nu Ditte.
Imponerande. Och jag är gärna åskådare. Mycket som händer här i kanalen även vintertid.
Önskar dig också en fin kväll och fin söndag.
Är för egen del på Arlanda i kväks och bor över på hotell och i morgon bitti bär det av till varmare trakter.
WOW! Det var verkligen imponerande, nästan ett millimeterjobb! Och som vanligt – perfekt att följa händelserna från första parkett. Å som alltid kunde jag inte låta bli att googla. Kolla:
https://kraftdragarna.se/
Kraftdragarna levererade transformator och reaktor till ställverket i Skanstull. Grejerna kommer visst från Västerås.
Har aldrig sett en såååååå lång lastbil förut. Gissar att den kan förlängas respektive förkortas efter behov. Älskar sånt:-)
Stort tack för att du tog med länken. Missade tyvärr den i brådskan. Men “Kraftdragarna” kom nu från Saltsjön och inte från Mälaren, så kanske har de lastat någon annan stans. Detta var ju andra gången i höst det kom en liknande leverans.
Jättekul att följa detta verkliga precisionsarbete på nära håll. Och visst var det en rejäl långtradare. En utmaning även där för chauffören.
Än en gång stort tack! Ska lähha till detta i bloggen-
Kram
Vill till att ha koll på läget då men styr i kanalen. Snyggt dokumenterat♡
Tack! Jag det vill till att veta sin position på alla sätt. Kul att se på. Och skickliga är de,
Men åh vilken spännande balkong du har det händer grejer året om där ute och vilket fartyg sen hur stort som helst.En spännande plats hos er och kul att följa kram
Ja, här utanför, både i kanalen och på kajen, händer det mycket. Kul att se och följa med när vi är hemma.
Kram
Intressant och speciellt att sitta på första plats och ha koll.
Trevlig kväll varän ni är!
Stor kram!
Tack! Ja, nu är vi på Arlanda och i morgon på väg mot lite varmare trakter.
Men att se detta skådespel hemma i kanalen var väldigt roligt. Verkligen ett precisionsjobb.
Många tankar till dig och hoppas att du nu lämnat sjukhuset
Stor kram och många kramar
Vilken parad ni har framför era ögon. Full koll och vackra foton, vintriga, disiga…jag kan känna hur det känns ända hit.
Tack Ditte för ett fint inlägg om havets farkoster! Precision! Yess!
Tack! Jadå! Här händer det saker. Och är vi hemma är det jätteroligt att se vad som pågår.
En vacker dag var det. Kallt, med blå himmel och snö. Men det är ju vinter.Men snart möter vi varmare trakter.
Kram och trevlig helg!
Det här kan man kalla precisionsarbete och samtidigt får ni underhållning och något att titta på!
En fin fjärde advent önskar vi er!
Visst kan man! Så roligt att se på. Och även om apparater finns till hands så är det mycket som måste ske manuellt. God underhållning är det ju också.
Önskar er också en trevlig fjärde advent.
Vi är nu på lite resande fot och i morgon hoppas vi möta lite sol och värme.
Det är mycket som händer utanför er balkong, där ni har första parkett till skådespelet!
Så är det! Alltid något att titta på. Oftast god underhållning.
Det händer grejer även på vattnet, imponerande med denna precision!
Spännande at tni är på resande fot nu ser jag, trevlig resa!
Stor Kram!
Jadå! Mycket att titta på. Och trångt om utrymme är det också. Japp! Resa väntar nu på morgonen och till lite varmare trakter. Önskar dig en fin lördag med ” de dina”. Varm kram
Vilket precisionsjobb! Som jag sagt så många gånger … ni bor verkligen på en fantastisk plats!
Mina tankar går till min Lasse, som verkligen skulle ha gillat att bo med en sån utsikt. Han älskade båtar och särskilt båtar+ containrar 🙂 Uppvuxen vid Djurön, utanför Norrköping, med en morfar som var fiskare på Esterön, en farfar som var fyrvaktare på en liten kobbe i Bråviken och en farbror som var kapten på en bogserbåt, så växte han liksom upp med båtar … visserligen betydligt mindre, men ändå
Kram
Det var väldigt intressant att se hur de manövrerade fartygen. Och även om många tekniska hjälpmedel finns så är det ändå mycket precision som ska till.
Kan tänka mig att Lasse hade gillat detta. Låter som om Lasse hade en liknande uppväxt som Bosse. (Men Bosse på Åland på en liten ö långt ut i skärgården där.)
Varm kram
Verkligen spännande att se när riktiga yrkesmänniskor utövar det de är bäst på! Sånt blir jag alltid imponerad av! Och bra gick det, inga missöden, puh!
Jag tycker det är så intressant att se på. Och även om det finns instrument ombord på fartygen måste ju mycket utföras för hand- Allt gick bra men det tog en hel dag.
Kram