Resor utomlands Spanien

Playa de las Americas – Omgivningar i blått och grönt

Visserligen är vi sedan ett par dagar hemma igen från Teneriffa men några bilder från vårt närområde ligger kvar i bildarkivet. Bilder med en hel del blå och gröna inslag. Vi bodde på södra delen av ön, i området Playa de las Americas. I en del som heter Costa Adeje. Vad gäller de olika områdena så har de namn efter just den strand som finns där. Något som verkar rimligt.

Playa de las Americas är ganska vidsträckt och gångvägarna är många. Längs havet är det möjligt att gå österut till grannbyn Los Christianos, ca. 5-6 km. Likaså kan en också promenera västerut lika långt. Kanske längre, men vi gjorde inte det. Man har också satsat på grönskande gångvägar  både vid havet och en bit upp. Valmöjligheterna är många.

Playa de las Americas. Teneriffa. Vacker grönska och många gångvägar- Vacker grönska och gott om gångvägar finns i hela Playa de las Americas. Och vi hade hela veckan sällskap av en blå himmel  –

Playa de las Americas

är en turistort, som så många andra växt upp och ut allteftersom besökare kommer. Här finns något för alla.Och för vår del var vi har för att ha det bra. Något som verkligen blev just så. Än bättre än vi hade kunnat tänka sig.

Utforskat området har vi gjort  ordentligt och på väg till det stora shoppingcentrat  Siam Mall passerade vi denna “bunker”, “Magma”. Det är ett konferenscenter, museum, teater och erbjuder nu bl.a. en utställning om rymden. Byggnaden i sig är mycket speciell. Vet inte vilka arkitekterna är.

Teneriffa. Playa de las Americas. "Magma" en konferensbtggnad kombinerad med museum och teater. Magma” är en häftig byggnad och den sticker verkligen ut här i Playa de las Americas.

Vi går vidare mot Siam Mall och det är uppförsbacke. Blir ett par stopp på vägen.

“Magma” , palmer och i bakgrunden Atlanten. Och så blå himmel.

Nästan framme vid shoppingcentrat Siam Mall. Och vi stannar till och blickar ut över nejden. Grannön La Gamera skymtar i bakgrunden.

Just namnet  “Siam Mall” är jag oklar över men konstaterar att det finns en hel del thailändsk inspiration här.  Inte direkt vad gäller butiker men i utsmyckningen.Och antalet butiker är många och här hittar en mycket av det mesta

Thaiinspirerade muralmålningar möter en vid huvudingången om en kommer till fots.

Shoppingcentrat Siam Mall ligger i utkanten av Playa de las Amricas har ett stort område även utomhus. Där finns bl.a. restauranger, caféer, “slå-sig-ner” zooner. Även  en scen finns där det är olika uppträdande både dag och kvällstid.

Mer blått och grönt

Rejält tilltagna kaktusar. Ett par meter höga. Är det månne euforbia?

Längre västerut längs havet.

När vi var på en båttur för att  se valar stannade vi till vid en vik väster om hamnen i Puerto Colon för bad. Men någon dag senare blev det en promenad hit bort. Lite över stock och sten men vi kom  både hit och tillbaka till hotellet.

En grönskande, liten rondell Gulligt med ett par palmer i den.

Vacker grönska och blå himmel är favoriter. Och likaså ett blått hav. Men de flesta havsbilder har jag ju visat tidigare.

Men till sist idag. Den blåa Atlanten i motljus.

22 svar på ”Playa de las Americas – Omgivningar i blått och grönt”

1. Magma är väldigt speciellt, nästan overkligt! 🙂
    Siam Malls muralmålningar är häftiga minst sagt.
    Du har så rätt, det är Euphorbia Ingens, som den heter. En törelväxt som också brukar kallas till lyckokaktus.
    Tack igen för trevlig stund på Teneriffa!

1. “Magma” är verkligen speciell Påminner om något Gaudi kunnat göra. Men vi fick bara en titt på utsidan. Själva byggnaden var stängd de två gånger vi passerade.
      Tack, då blev det rätt växt. Fint att veta för växter är inte min starka sida.
      Här är det mulet och ganska mörkt så det var font att rensa lite bland bilderna med lite mer ljus och sol.
      Önskar er fina dagar.
      kram

2. Vilka härliga bilder att njuta av en dag som idag när det är snöglopp, regn och dimma om vart annat!
    Sen hade ni verkligen tur. Vi såg på Aftonbladets nyheter att det varit otroligt blåsigt, sandstorm mm på Kanarieöarna, inte så kul om man bara är borta en vecka!

1. Kändes lite behagligt att rensa bilder och minnas de fina och soliga dagarna när det nu är grått här. Men ljuset är på väg här också. I långsam takt.
      Vi hade verkligen tur med vädret och vet bloggvänner på plats som har det blåsigt, åska och regn. Även inställda flyg också.
      Och en vecka är ju kort tid.

3. Det ser ut att vara en trevlig och välskött stad där det finns något för alla. Ni hade nog en rejäl tur med vädret för just nu har dimma och dis lagt sig över öarna läste jag. Det har tydligen även påverkat flyget. Jättehärliga bilder som vanligt! En mycket modern och spektakulär byggnad får man säga. Om den sedan passar in är en annan fråga men modern är den.

Kram och god torsdagskväll!

1. Just så är det. Vi hade ju en önskan om att hämta energi och koppla av och så blev det. Både omgivningarna vi havet och hotellet med fin utsikt från rummet bidrog till det.
      Visst hade vi tur med vädret- Såg att Teneriffa ändå är ganska ok om en jämför med Gran Canaria just nu. Där är också en del flyg inställda och vindarna hårda.
      Vad gäller byggnaden är den spektakulär och i mitt tycke en bunker. Men den var stängd när vi passerade så vi fick nöja oss med utsidan. Men lite känsla av Gaudi är det-
      Önskar dig också en fin kväll.

4. Vacker bild den sista.
    Fint ni blev så nöjda med er resa.
    Både hotell, förra inlägget ,och omgivningar.
    Skriver detta med havsutsikt, som gillas.
    Spelas volley-boll utanför oss varje dag på stranden.

1. Tack! Vi är verkligen nöjda med allt. Och hotellet inte minst. Ja, havsutsikt vill vi ha och gärna obruten så att även solnedgångarna kan ses hemifrån balkongen. Men det kan en ju inte alltid veta i förväg men önska . Och i viss utsträckning beställa det och vi hade tur med det. Det som allt annat.
      Önskar er en fin kväll och hoppas ovädret dragit förbi-

1. Ön är i sig väldigt vacker. Har varit här många gånger sedan första gången på 1960-talet och sett det mesta. Men det är en vacker ö med mycket grönska hela året och inte minst Spaniens högsta berg Teide. Så fint här uppe på 3700 meter- Och även en del snö kan finnas.
      Kul att du hängde med.

5. Tusen tack för en härlig sightseeingtur på Teneriffa. Nu när du visat Magma Konst- och kongresscentret och Siam shopping mall förstår jag att det är ett tak sedan vi besökte ön…
    Älskar Kongresscentret! Vilken udda byggnad. Den passar egentligen inte in i omgivningen, men just därför är den som maffig. Mer om arkitekten hittar du här: https://archello.com/brand/amp-arquitectos-sl

Siam Mall verkar vara en kedja med huvudkontor i Bangkok, vilket förklarar de läckra muralmålningarna. Ganska fascinerande att ett Thailand-baserat företag kan etablera sig på Teneriffa. Riktigt kul!

1. Kul att du hänger med. Visst är “Magma” speciell. Påminner lite om något Gaudi kunnat skapa. Visst är byggnaden udda. Tyvärr kom vi inte in. Försökte ett par gånger men på fel tid. Kul att du hittade lite om arkitekten för mycket finns inte att läsa-
      Siam Mall var trevligt och vi passade på att handla lite i deras gigantiska supermarket.Blev även ett stopp på “100 Montaditos” som både vi och våra vänner ofta besökte i Torrevieja. Saknaden här efter Ama blev påtaglig
      Visst är det intressant att ett företag baserat i Thailand står för det hela. Och de verkar göra det bra-

1. Visst är den häftig men ganska udda i den här miljön. Tyvärr var den stängd så vi kom inte in och kunde titta på Rymdutställningen som bl.a. pågick nu. Tack för det länk. Var inne och läste och kommenterade. Har sett mosaikerna förr men missade dem tyvärr denna gång- Vet inte alls varfär.
      Teneriffa tycker jag om och tar gärna “snart”, när det nu blir, en vända tillbaka.

6. Nu blir jag mer och mer nyfiken på Teneriffa, vi landade ju bara där och tog båten till La Gomera, från Los Christianos tror jag? Spännande byggnad, och jag vet en som skulle vilja se den rymdutställningen om det varit öppet, dvs min man!
    Hörde också att det varit dåligt väder nu på Kanarieöarna, så fint att ni hade mera tur med vädret när ni var där.
    Sista fotot med havet i motljus…så vackert!
    Ha det gott!
    KRAM

1. Just så gjorde vi den veckan vi bodde på La Gomera. Men i los Christianos var jag mycket på 70-talet men gillar idag bättre den del av Playa de las Americas där vi bodde. (Costa Adeje och där Sunprime Ocean View ligger) Det finns också ett annat Sunprime hotell mer “mitt i” som också såg bra ut. Såg LillaSysters bilder och mycket blåst var det på Gran Canaria just nu.
      Tack, ja sista bilden gillar jag också.
      Ha det fint du också.

1. Tack! Vi hade det verkligen bra. Och himla tur med vädret. Funderar på hur du har det. Hoppas du inte blåst bort och att det fina vädret snart är tillbaka. Ha det så bra du kan.

7. Älskar verkligen dina bilder, man vill ju bara iväg till värmen igen.
    Men vi får vänta till nästa höst om hälsan är på våran sida.

Ha en fin torsdag Ditte.

1. Viss är det skönt att titta och drömma sig bort. Kan lugnt säga att jag gjort det idag.
      Önskar dig också en fin torsdag.