Resor i Sverige

Paus längs vägen – På “Gyllene Uttern” vid Vätterns strand

Under gårdagen lämnade döttrarna, yngsta barnbarnet William och jag  Stockholm  för en spännande resa mot sydvästra delen av landet. Förutom varandras sällskap  hade ett envist regnväder också bestämt sig för att ta samma väg. Utan paus. Och helt oavsett väder var dagen äntligen kommen för oss att göra denna resa tillsammans. Anledningen till att vi skulle göra resan var att Willliam för ett par år sedan i samband med att han var rejält sjuk och låg på sjukhus fick önska sig något av sin moster Helen. Efter att ha funderat en kort stund kom önskemålet. William meddelade att han önskade sig att få åka till Gekås i Ullared. Men en pandemi kom emellan och resan blev inte av. Men igår gav vi oss alltså i väg . För egen del såg jag det hela som ett studiebesök och fin kvalitetstid med “de mina”.

På väg. Här strax söder om Norrköping.

Paus

skulle vi ju ha på vägen . Och när vi närmade oss Gränna föreslog jag ett stopp på Gyllene Uttern; hotell/restaurang/kaffestuga m.m. som ha ett väldigt fint läge vid Vättern. Och i klart väder är det härifrån en strålande utsikt över omgivningarna, Vättern och VIsingsö.

Gårdagen var inte direkt strålande och det var svårt att se Visingsö i regnet och dimman. Det mesta var i gråskala. Men jag berättade glatt om öns historia och hur det kan se ut i sol. Och sol var det  ju när jag i september var på jobbresa runt Vättern och vi då hade vår bas i Jönköping.

Vättern. Gyllene Uttern. Vår paus bjöd på en dimmig vy över Vättern och Visingsö Vår paus bjöd  inte på uppehåll så det fick bli en dimmig vy över Vättern och norra Visingsö.

Något mindre dimma söderut. Men höstfärgerna framträder i alla fall.

Gyllene Uttern. Hotellet i bakgrunden som är sammanbyggt med den bruna delen som är “lounge” och kaffestuga och även har en liten restaurangdel.

En  stor terrass finns  i anslutning till hotellet och kaffestugan och med utsikt över Vättern och Visingsö. Denna dag var dock sikten minimal.

En av loungerna på Gyllene Uttern.

Vättern.Gyllene Uttern. Paus i KaffestuganVi styrde stegen till  “Kaffestugan” för vår paus.

“Kaffestugan” är inredd i gammal stil. Och här finns lättare lunchrätter, smörgåsar eller kaffebröd. (Vill man kraftigare lunch finns det att få i restaurangdelen. )

Välkomnande miljö och i klart väder är utsikten betydligt mer njutbar.

Dags för oss att åka vidare. Några timmar kvar. Vi lämnade Uppland, passerade Södermanland, Östergötland och var nu i Småland strax norr om Gränna. Vi skulle ta oss vidare in i Västergötland och  senare nå Halland och vårt hotell i Älvsered, helt nära Ullared och Falkenberg.

22 svar på ”Paus längs vägen – På “Gyllene Uttern” vid Vätterns strand”

1. Visst kan det vara vackert med regn och dimma men det är jobbigt att köra. Många långtradare var ute och de stänker rejält och försämrar sikten. Vi har haft en jättetrevlig resa på alla sätt. Och det blev ett trevligt studiebesök.
      Kul att du hängt med.

1. Fina bilder trots “fulvädret”! Så kul att William ville åka till Ullared, och lite ovanligt i hans ålder eller kanske det finns massa kul för barn där? Ama önskar ju också sig dit…hm undrar vad som drar? Jag har inte den minsta önskan om att åka dit, men ser med spänning fram emot bilder därifrån!
    Gyllene uttern känner ja gigen, men det var länge sen jag hade vägarna förbi där.
    Ha det gott!

1. Tack! Och visst kan regn och dimma också vara fint. Men knepigt för Helen att köra och långtradarna var väldigt många. Visst är det roligt att William redan för ett par år sedan önskade sig att få åka hit. Och han meddelade redan igår att detta besök var mycket bättre än han trott. Nej, det finns egentligen inget för barn här förutom en gigantisk leksaksavdelning. Men där var vi inte länge. Men jag tror att vårt boende, på ett häftiga Motell 154 och allt annat bidrog till upplevelsen.
      Jag tog det hela som kvalitetstid och ett studiebesök och kom ut med ett fåtal saker som jag lika gärna kunde köpt hemma. Men roligt hade vi. Bilder kommer.
      Pausen på Gyllene Uttern var jättetrevlig i mysig miljö.
      Ha det gott du också.

2. Hahaha! Alltså att kvinnor i Amas ålder önskar sig en resa till Ullared har jag förstått är rätt vanligt, men att en liten pojke som William uttrycker just det önskemålet är otippat.
    Maximal otur med vädret hade ni både igår och idag, men vädret kan man ju inte göra nåt åt. Å inne i shopping centrum spelar det ju ingen roll om det ösregnar ute.
    Känner väl igen Gyllene Uttern, ett ställe vi alltid stannade för lunch när vi åkte från Stockholm till Göteborg. Å konstigt nog har jag bara “soliga minnen” därifrån. Så dina regniga vyer var uppskattade. Alltid kul att jämföra, eller hur;-)

PS. Undrade precis varför du inte lagt upp ett inlägg tidigare idag. Nu förstår jag. Ska bli skoj att läsa vad William om de vuxna shoppade;-) DS.

1. Gissa om vi blev förvånade.Inte minst Helen som ställde frågan om vad William önskade sig här på sjukhuset. Helt otippat. Milt sagt. Nu efter lång tid blev resan av och jag blev medbjuden. Vi har haft väldigt roligt och jag tror jag handlade fyra saker. Bara för att… Men hotellet/motellet där vi bodde var en upplevelse i sig. Rapport kommer. Du hade helt klart gillat det.
      Helen gjorde ett fantastiskt jobb som körde i ösregn och jag räknade till 42 långtradare mellan Stockholm och Jönköping. Gissa om de stänkte.
      Stopp på Gyllene Uttern har jag också gjort många gånger men detta var första gången med döttrar och Wille.
      Dagen har varit hektisk så därav det sena inlägget. Men nu är vi hemma igen. Rapporter kommer. Så mycket shopping blev det inte för någon av oss. Men vi är berikade på skratt och upplevelser.

3. Det var en rejält lång resa. Det är väldigt många år sedan jag besökte Ullared. Jag har ändå betydligt kortare väg dit än ni har. Gyllene Utern är alltid trevligt att besöka. Kram

1. Ja, det blev en rejäl tur. Och detta eftersom William önskat sig en tur hit. Jag hade aldrig varit här tidigare och vi såg ju också en hel del på vägen hit. Kvalitetstid fick vi och roligt har vi haft.
      Gyllene Uttern gick i kk under pandemin men har nu återuppstått. Trevligt! Har varit här en hel del förr och “pausat”.

4. Jo, men det är ändå kul att göra en studieresa! Jag har varit två gånger i mitt liv på Ullared. Första gången bjöd hyresföreningen på bussresa inkl lunch för 100 kr och Sigge och jag åkte med. Jag minns att jag hittade en jacka. Sen har vi varit där spontant under vägs, men inte köpt något faktiskt. Jag trivs inte i trängsel men mina barn älskar att åka hit.

En familjeresa i all ära, värt mycket, boende mat och skratt!

1. Vi har verkligen haft det både roligt och väldigt trevligt. Och det var Williams önskan att få åka hit och han var så nöjd. Detta var första gången jag var här och roligt att vidga vyerna. Inte minst var resan hit vacker trots regn. Och vi bodde på ett så läckert ställe. Ingen trängsel alls vare sig igår eller idag. Vi var ju inte direkt här för att handla och tror det var 4 saker jag köpte och som jag lika gärna kunnat handla hemma.Men vi hade kvalitetstid tillsammans och det var viktigaste. Och att Williams önskan nu blev uppfylld.

1. Säkert! Men det är ju smidigt att ta sig hit från Alicante. Några timmar på flyg och ett par timmar i bil. Ungefär lika lång tid som vi använde för att köra från Stockholm. Dotter Helen körde och det var vackra landskap vi passerade trots regn. Men kämpigt med alla långtradare som stänker. Räknade till 42 från Stockholm och till Gyllene Uttern. Och här är det alltid fint att pausa. Så även i regn.

5. En väldigt speciell önskan!
    Blir trött bara av att tänka på Ullared.
    Men visst är det ett äventyr att åka dit någon enstaka gång. Var där senast för ett år sedan.
    Jag handlar ju när jag åker dit. Mycket! När jag och Johanna åker dit, så blir bilen full.
    Motellet var tidigare ett varuhus. Men klarade väl inte konkurrensen med det stora gula.
    Åt ni på det amerikanskinspirerade hamburgerstället? God mat där!
    En ordentlig resa… fast… jodå, jag har kört/åkt till Stockholm med en övernattning. Det funkar ju! Vila i morgon! Kram!

1. Absolut! Men nu blev Williams önskan uppfylld. Vi har haft det så roligt tillsammans och det var heller inte så mycket folk på plats. Hade aldrig varit här men nu så blev det. Och jag är en erfarenhet rikare.Men vad gäller att handla så blev det magert men ett roligt studiebesök.Motell 154 var en upplevelse i sig och vi åt en god middag här. Jättefina och fräscha rum. Vi hade ett fyrbäddsrum på dryga 30m2. Perfekt.
      Nu körde dotter Helen och med den äran. Gårdagen var ju heldagsregn. Så roligt att se dina trakter och så vackra. Har ju sett dina bilder men nu mer på plats. Vackra trots regn. Hem åkte vi över Värnamo.
      Roligt att vidga vyerna och mycket nytta var det. På olika sätt.

6. Ett tips är att när ni åker fr Ullared åka till Värnamo och sedan E4 uppåt igen. Den vägen är mindre olycksdrabbad än Nissastigen som jag antar att ni åkte nu. Hoppas att ni haft en bra shopping =)

1. Tack för tipset! Den vägen blev det hem. Den andra, som vi tog dit, över Tranemo, var väldans krokig men vacker.
      Vi har haft en jätterolig tur men så mycket handlat blev det inte. Ingen av oss “behövde” något. Men viktigast var att William som önskade sig resan var nöjd. Och det var han med råge. Bara av att vara här.

7. Vilken spännande önskning av en ung kille! En riktigt lång resa blev det och det ser ut som ni hade det riktigt trevligt – trots gråruggigt väder.
    Jag har aldrig varit på Gekås, trots att vi varit i Ullared med husbilen. Ingen längtan att gå in i varuhuset … för stort och för mycket folk för att jag ska känna mig bekväm 🙂

1. Det blev en jättetrevlig resa på alla sätt.Jag har alltid sagt “vad ska jag här och göra”. Och jag var inte direkt här för att handla. Nu blev det fin kvalitetstid med de mina och William hade önskat sig resan hit. Vad gäller handlande blev det 4-5 saker och sådant som jag helt klart kunde köpt hemma. Blev förvånad över att det inte alls nu var trångt. Men det var ju vardag. Motellet där vi bodde var verkligen häftigt och en upplevelse i sig. Besöket blev ett roligt studiebesök och jag blev lite överraskad av att det just inte alls var trångt. Inte annat än på parkeringen.
      kram

8. William är en mycket klok grabb! Om jag hamnar på sjukhus igen (Gud förbjude!) så ska jag kopiera hans önskan 🙂
    Kul att resan äntligen blev av, men trist med regnvädret. Det är jobbigt att köra (eller hjälpa till med körningen) när vädret är på det viset.
    Ser fram emot fortsättningen!

Ha en fin dag!

1. Utan William hade jag nog inte upplevt detta. Men nu var detta hans önskan som nu kunde genomföras. Roliga dagar hade vi och besöket blev lyckat. Du hade verkligen gillat julavdelningen här som var gigantisk.
      Helen körde hela vägen och jobbigast var att passera alla långtradare som var på vägarna och som stänkte på oss. Men trots regnet var det en vacker resa.
      Fortsättning följer.
      Önskar dig en trevlig fredag.

9. Lite speciell stämning när det är disigt och grått. Men så vackert ändå, fast man vill ju helst slippa bli våt om fötterna.
    Jag har aldrig besökt Ullared, det gick många bussresor från Fberg men de lockade mig inte alls. Nu ska jag läsa vidare…

1. Visst är det! Men kämpigt för Helen att köra i heldagsregn. Och mängder av långtradare var ute på vägarna. Räknade till 42 som vi passerade när vi kommit till Gyllene Uttern.
      Detta var Williams resa som han önskat sig och jag är jätteglad för att jag fick följa med döttrarna. Vi har haft det så trevligt och roligt. Och bodde så bra på ett härligt motell. William var supernöjd med resan och hans inköp blev Lego med “Star Wars”. I övrigt var det lätt räknat det vi handlade. Milt sagt.
      Nu har jag varit här och vidgat vyerna. Ett lyckat studiebesök.