Resor utomlands Sydamerika

Patagonien – Den sydligaste delen av Sydamerika

Efter att vi den 14 februari på kvällen lämnade San Antonio, Santiago de Chiles hamnnstad, väntade ett dygn havs innan vi nådde hamnstaden Puerto Montt. Hit till denna chilenska stad, i landets sjödistrikt, kom många tyska invandrare på 1800-talet.  Och än idag har både trakten och staden en tydlig tysk prägel. Från Puerto Montt fortsatte vi än längre söderut för att nå en liten del av Patagonien.

Patagonien bjuder på snöklädda toppar, fhordar, sjöar, vattenfall,regnskog och ett rikt djurliv. Vårt fartyg, Star Princess, är på väg in i fjorden för att lägga till utanför den pyttelilla staden Chacabuco.

Vi en del stopp i mindre hamnar får man ta en “tender” – motorbåt,  in till land. En båttur på mellan 10 och 20 minuter beroende på hur långt ut fartyget ligger.

Patagonien

kallas  Sydamerikas sydligaste del som i väster begränsas av Stilla havet, i norr av Pampas (obestämd gräns) och i öster av Atlanten. Patagonien är ett enormt område med en total yta av 850 000 km2 där den allra största delen ligger i Argentina. Att jämföra med  Sveriges yta som är ca 450 ooo km2. Naturen växlar från höga klippor av sandsten vid kusterna där många har istidsavlagringar som är 5-10 meter tjocka. I de inre delarna är Patagonien en högplatå som svagt sluttar mot kusten. Bergskedjan Anderna sträcker långt och vid foten finns många sjöar och floder.

Chacabuco, staden vi besökte är märkt med rött och ligger 130 mil söder om Santiago.

Puerto Chacabuco

ligger i Chiles sydöstra del, söder om ekvatorn och är i sig tämligen nyupptäckt. Puerto  Chacabuco har fått sitt namn efter slag som ägde rum här 1817 under det chilenska frihetskriget.  Officiellt grundades den lilla hamnorten vid floden Ayséns mynning 1991 och väcktes då från in slumrande tillvaro. Anledningen till detta uppvaknande  var ett vulkanutbrott  i  “Mount Hudson” som drabbade den större hamnstaden, Port Aysén en bit norrut. Hamnen där slammade igen och Puerto Chacabuco uppstod. Orten är liten, endast ca 1300 invånare och här finns egentligen ingenting att besöka eller att se förutom en fantastisk natur. Det räcker gott och visst ville vi ge oss ut i den.

Áiken del Sur

är en enorm privat park som visar en del av Patagoniens landskap som i sig varierar väldigt mycket. Här finns ett rikt djurliv, regnskog med en del typiska regnskogsväxter, flera vattenfall och sjöar. Vi hade via fartyget anmält oss till en naturvandring  med guide beroende på att vi visste att det på små orter kan var klurigt att ta sig runt på egen hand och hitta transporter. (Fartyget har ju bokat upp det mesta. ) Mer fakta om parken finns här

Stora regnskogsområden finns i Patagonien. Här i Chacabuko i Södra Chile, i parken Ayse del Sur.Att det ser blött ut är helt naturligt. Här regnar det nästan varje dag och man räknar med ca 350 regndagar/år.

Vår guide berättar om både parken och Patagonien.  Växten bakom henne är en sorts ätbar jätterabarber.

Just här och nu var det svårt att tro att området för omkring 10 000 år sedan täcktes av is och att issmältningen fått fram detta fascinerande landskap. Både djur och växter trivs. Värt att notera är att medeltemperaturen per år här ligger på 2 grader C.

Patagonien bjuder på ett rikt djurliv. Här i parken Aiken del Sur, Chacabuco.Några av de djur som kan vara synliga.

Tyvärr såg vi ingen puma för de är mest synliga under vintermånaderna som här är juni, juli och augusti. Vi skymtade en kondor och en hel del andra fåglar men eftersom de rör sig hastigt och är svårfångade på bild. Träd och växter var lättare att fotografera.

Här växer en arrayan.

Arrayan är en buske (vet inte det svenska namnet) och den sträcker sig mot solljuset och kan bli upp till 15 meter hög. Här har naturen tar bort barken så den honungsfärgade stammen tydligt syns.

En sorts lav växter på många träd och man vet att finns det gott om lav så är luften bra.

Efter att ha vandrat ett par timmar

var det dags för ett “pitstop” och för oss blev det ett glas “pisco” – lite av nationaldrycken i flera av Sydamerikas länder. Pisco är en sorts fementerat vin med extra tillsats av alkohol och blandas med lime eller citronjuice och lite socker. Gott och läskande.

Inget regn, pisco med goda tilltugg och fin utsikt. Kan inte tycka annat än att naturen påminner om Norges. Ja, förutom regnskogen då.

Efter vårt stopp fortsatta några av oss att vandra ytterligare en timme. Men det fanns de som kanske inte var helt adekvat klädda för det.

Kanske inte optimal klädsel för en regnskogsvandring.

Välmotionerade och fyllda med nya intryck och upplevelser var det dags att åter bege sig ut till fartyget som fram på kvällskvisten lättade ankar för att ta oss till världens sydligaste stad, Ushuaia, världens sydligaste stad och huvudstaden i den argentinska provinsen Eldslandet.

Dags att lämna Patagonien och Chacabuco och dra än längre söderut.

30 svar på ”Patagonien – Den sydligaste delen av Sydamerika”

1. Vilken fantastisk natur och jag kan tänka mig att det var en upplevelse att vandra där. Men jag undrar hur någon tänkte när det gällde klädseln och valet av skor…

Kram och god fredagskväll!

1. Tja, någons klädsel var lite udda och kreativ med matchande väska och badskor. Men det regnar ju mycket här så badskor kanske inte var helt fel, men det var svårt att hänga med i terrängen Men jag kan säga som så att damen var tämligen kreativ även vad gällde klädsel till havs. Det var fascinerande att vara i regnskogen och se de snöklädda topparna mellan varven.
      Önskar dig en trevlig kväll.

2. Otroligt härlig natur och vilken grönska men helt förståligt med 350 dagars regn om året. Ja, vissa ska utmärka sig mer än andra. Inte den den mest praktiska klödseln att bära under flera timmars promenad. Tack för din information om Chile och Chakabuko. Tur att ni inte stötte på någon puma. Ha det bra och en stor kram

1. Grönt var det förvisso! Och fullt förståligt. Men vi slapp undan regnet och skönt var det. Även blåsten slapp vi.Ja, klädseln kan variera men kanske inte just denna dam här hade en som var mest ändamålsenlig. Men hon gick heller inte sista delen av vandringen. Å andra sidan hade kanske badskor varit passand om det regnat. Färgglatt var det i alla fall. Pumorna kommer till trakten om vintern men jag hade gärna sett en på avstånd. Men en kondor såg vi och en albatross till havs. Alltid något.
      Kram och trevlig helg.

3. God kväll!
    Vilka fina bilder och vilken resa ni varit med om.Småler lite åt klädseln på damen i regnskogen. Ungefär som jag som klättrade Åreskutan i högklackade Scolls trädskor på 70-talet???

1. Go kväll AK!
      Tack! Resan var helt fantatsik och det tar tid att få alla fina upplevelser att falla på plats och ta in dem. Ja, damens rosa badskor var ju fina men alls inte praktiska i sammanhanget. Hon hade ju matchande väska. Ler när jag ser dig framför mig knata upp på Åreskutan i högklackade träskor. Måtte vara minnesvärt.
      Kram och trevlig kväll.

4. Verkligen imponerande natur och kul med en två timmar lång “bensträckare” efter tiden på båten. Det jag då aldrig förstår är personer som går på vandring med flipflops. Hur dum kan man vara, egentligen alltså. Men kvinnan på bilden verkar ju ha klarat sig utan en stukad fot;-)

1. Jätteroligt och intressant att traska runt här i regnskogen och att få veta mer om både djur och växter- Damen i flippisar var speciell. Kanske observerade du också den rosa handväskan som matchade. Jag kan meddela att damen i fråga inte fortsatte vandringen utan tog bussen tillbaka. Men vi skarttade gott och att dukumentera det hela fick jag smyga med.

5. Härlig vandring, vilken natur! Vi klagar på regn men här var det ju dagligdags på något ställe. Men grönt och fint, såklart.
    Ska man vandra ska man vara praktiskt klädd. Hon var väl optimist, damen i rosa handväskan 😀 Såg även på pilgrimsvandringen en del i foppatofflor. Fanns de i dåliga skor som fick skavsår. Nej, för mig är det fotriktiga rejäla ECCO som gäller, inga kängor.
    Stor kram och god natt!

1. Här regnar det nästan varje dag så invånarna är vana. Och visst var det en otrolig grönska. Intressant att också att det även fanns snöklädda berg i närheten så blandningen i naturen var speciell här. Damen i flippisar och rosa handväska hade nog tänkt sig att man kanske skulle vandrat på små träklädda stigar men så var det ju inte. (Vilket också stod att läsa på infon om turen).Eccoskor hade jag också här och de är sköna att gå i. Har ju problem med mina båda stortår.

6. Nu har jag läst “fast” mig efter några dagars uppehåll från bloggvärlden.
    Så mycket ni är med om. Jag är full av beundran fö din oerhört informativa berättarlust.
    Det känns nästan som att vara närvarande på alla platser. Tusen tack för att du så gwneröst delar med dig av era erfarenheter och “äventyr”

1. Resan gav en väldigt bra blandning av hav, storstäder. Och givetvis många naturupplevelser. Vi är så nöjda med resan och det var fint med dagarna till havs, även om det blåste rejält på Stilla havet. Sjödagarna hann man verkligen samla ihop sig. Och just när vi nästan rundade Kap Horn var vi i tankarna på Åland och med alla de ålänningar som rundat här på ävgen tillbaka från Australien. Tänk att din farfar (tror jag det var) som rundat här 57 gånger. Vilken bedrift.

7. Härlig vandring i härliga miljöer. Damen i flip-flops förvånar mig inte… det finns alltid en sådan med på alla vandringar. Vi vandrade genom Samariaravinen på Kreta med en sådan dam och då fick vi hoppa från sten till sten på sina ställen. Är man van att gå i flip-flops är de kanske riktigt bekväma. 🙂
    Ha en lugn helg!

1. Det var det. Vad gäller damen med flippisar så sinkade hon resten av gruppen för hon kunde inte gå där det var brant. Vägen tillbaka tog hon bussen.
      Kan tänka mig att det heller inte var så lyckat med badskor i Samariaravinen. Men säkert är de bekväma, dock inte alltid helt optimala överallt.
      Önskar dig en fin helg.

8. Så vackert. Jag kan nästan känna doften av regnskog när jag ser dina bilder! Jag har sagt det förut och säger det igen: Kryssningar är ett oslagbart sätt att upptäcka världen på! Kram

1. Väldigt speciellt att ha fler naturtyper så nära. Både regnskog och snöklädda berg fanns det här samt djupa fjordar. Landskapet, ja utom regnskogen, påminde mycket om norra Norges.Har nu fått smak för kryssningar och vi hoppas på en på Donau.

9. En underbar resa … och som jag berättat – en av mina önskeresor 🙂 Härlig information och fina bilder … såå roligt att få följa med!
    Tack Ditte!

1. En väldigt bra och omväxlande resa med mycket fokus på natur. Du hade säkert tyckt om den. Vi såg ett par albatrosser och ett par condorer, ja, en hel del till, men de ville inte flyga så sakta att jag hann få bilder. Jätteroligt att du är med.
      kram!

10. Oj, vilken fantastisk resa, jag blir också sugen på att göra nåt liknande……. vi får väl se.
    Skulle Ingrid ta på sig floppisar på en regnskogsvandring, fick hon nog stanna kvar på båten.
    Fast….. det kanske finns regnskogs flip-flops ??

1. Tror ni absolut skulle ha tyckt om den. Floppisarna var nog inte det mest praktiska på regnskogsvandringen men de gick ju ton i ton med handväskan. För egen del hade jag joggingskor och ryggsäck. Kändes mer adekvat.

11. 350 regndagar om året är ju ungefär tvärs om mot här i Torrevieja. Kul att hälsa på där i den fascinerande naturen, men att ha det så jämt? Nej tack 🙂
    Hon med mellantåisarna kanske hade blivit av med sitt bagage där vandringskängorna låg? 😉

Härliga bilder igen 🙂

1. Tack!Nej, även om naturen var väldigt fin så här kändes det lite öde måste jag tillstå. Och blött. Ofta blåser det ju också rejält. Ett besök här var jättetrevligt och vandringen fin men att bo här. Nej, det tror jag inte.
      Damen med flippisarna kämpade på för terrängen var ju inte direkt asfalterad. Och bagaget hade hon. nya kreationer flera gånger om dagen. Men tjockare skor var nog inte hennes grej.

12. vilken givande rund vandring, så intressant att läsa o förstår att vara fysiskt där är ännu mer spännande, men hur i hellskotta kan man gå kläd som kvinnan på denna runda? aja man får se allt hi hi tack Ditte o kram

1. Väldigt roligt att samtidigt besöka regnskogar och ha snöklädda berg runt om. Ja, klädsel kan variera. Milt sagt.

13. Fantastisk resa, åka på kryssningsresa och även få en naturvandring, helt suveränt tycker jag. Mer än en gång i livet funderar man över hur folk tänker… Icke naturvan, kanske!?

1. Resan var en fantastisk upplevelse på många sätt och med välavvägd blandning av mycket storslagen natur och en del storstad. Riktigt bra upplägg tyckte vi.

14. Vi har nu läst flera av dina inlägg om dina fantastiska äventyr. Så inspirerande! Och visst blir vi också sugna att uppleva denna storslagna natur. Att åka på en kryssning som du och din make har gjort verkar vara ett lika smart som bekvämt sätt att resa.

1. Vi har haft en fantastisk resa på alla sätt med så många naturupplevelser och även med en del storstad. Att ta sig till en del av dessa platser som Kap Horn och Falklandsöarna samt en del andra platser kräver nästan båt. Men visst kan man även flyga till en del platser men då missar man många naturupplevelser. Detta var ett bekvämt sätt att resa och samtidigt fick vi se väldigt mycket. Maken har i hela sitt liv velat ta sig runt Kap Horn och helst hade han velat seglat runt. Men nu blev det inte så men vi kom en bit runt södra Kap Horn men inte med ett segelfartyg. Och jag hade aldrig vågat ge mig hit med ett segelfartyg. När vi var här blåste det 32m/sek och det var mycket nog. Patagonien skulle jag vilja se mycket mer av för det är ju ett enormt område.

1. Vad bra att din make har kunnat infria åtminstone en stor del av sin dröm. Att segla äger förstås sin tjusning, det har vi smakat på själva, men vinden kan ställa till det. Dessutom kan man tänka sig att ett stort kryssningsfartyg rymmer fler möjligheter till sysselsättning och förkovring (föreläsningar med mera).

1. Vi kom ju väldigt nära utan att helt runda “Hornet” så maken var ganska nöjd ändå. Att segla här i området idag är det nog få som gör och man kan ju få vänta i veckor på rätt vind för att ta sig runt och med rejäl sjögång under tiden.
          Och fartyget erbjöd sysselsättningar av olika slag. Vi lyssnade på många bra föreläsningar och områden vi besökte och det gav en hel del extra. Och att se ut över landskapet och spana efter kondorer och albatrosser tog också sin tid. Men å andra sidan har vi gott om tid.