Foto Stockholm

Parkera – Ordet att tolka i Gems Weekly Photo Challenge

Parkera  är veckans ord att tolka i Sannas roliga fotoutmaning – Gems Weekly Photo Challenge.  Vad gäller utmaningen i sig går den ut på att med en eller fler bilder, kanske också med text, tolka det angivna ordet. Orden vi fått att tolka detta år är verb och det är fritt fram för egna funderingar och tolkningar. Och alla som vill är välkomna att vara med. (På hemsidan, länk här ovan, finns temaorden angivna veckovis för hela året.) Två bilder är från arkivet och övriga är nytagna från min balkong och mitt närområde på Södermalm i Stockholm.

Tidigt i går morse. Här på balkongen parkerade jag mig i en vilstol. Och  förutom måsar och trutar  som verkade ha stormöte var det stilla.

När jag tänkte på ordet parkera

så var det först bilar som kom upp i tankarna. Här, på Södermalm i Stockholm, där jag bor är det gott om bilar och tämligen ont om parkeringsplatser. Och innan vi fick en garageplats blev det många varv i kvarteren för att hitta en parkering. Men nu sedan flera år tillbaka har vi ingen bil och har heller inte här mitt i stan saknat en.

Stockholm. Södermalm. Här är det en utmaning att hitta en ledig plats att parkera sin bil.Att i Stockholm hitta en ledig plats på gatan för att parkera en bil är definitivt en utmaning.

Vad som ställer till det extra i sammanhanget är också att gatorna städas och olika dagar gäller. Bilen måste då flyttas före klockan 07 på morgonen och man inte parkera igen förrän efter klockan 14. Här är bilar prydligt parkerade på Östgötagatan på Södermalm.

Eftersom vi bor vid på kajen vid Hammarbykanalen så är det ofta mycket att titta på och vi har både god ut och uppsikt över vad som händer.  Och det utan att alls anstränga oss. Många båtar är det i omlopp, särskilt vår, sommar och tidig höst. Och eftersom vi bor helt nära Hammarbyslussen, som skiljer Mälaren från Saltsjön/Östersjön, så finns det mycket att titta på. Inte minst när fritidsbåtarna och deras ägare när de ska slussa.

Vad gäller ordet parkera

när det kommer till båtar så är det nog snarast så att man lägger till med en båt eller angör en brygga eller annat.  Men det är ju ändå en sorts parkering man utför med båt. När vi ser båtarna i kanalen som väntar på att få slussa så stannar de oftast till  ett kortare tag i kanalen och “parkerar”  i väntan på att få slussa.

Båtar på våg in i Mälaren genom Hammarbyslussen och det är broöppning på gång.  För att det ska gå smidigt kör segelbåtarna in först i slussen så att trafiken över Skansbron snabbt kan komma igång igen.

En läcker motorbåt väntar på slussning. Föraren ser jag inte men är nog parkerad inne i båten.

Full fart vid Hammarbyslussen och båtarna från Saltsjön väntar på sin tur att slussa. Och vare sig man tar en sväng längs kajen eller att vara på balkongen finns oftast något intressant att fästa blicken på.

Stockholm. Södermalm. Hammarbyslussen . En del båtar väntar vid Sjöräddningens brygga och andra har fått "parkera" i kanalen. Flera båtar har lagt till vid Sjöräddningsstationen under tiden de väntar och andra har fått “parkera” i kanalen.

Många båtar är på väg genom slussen och vidare in i Mälaren. (Att det är en sluss här beror på att Mälarens vatten är ca 80-100 cm högre än Saltsjön)

Stockholm. Södermalm. Hammarbyslussen.Att lägga till, "parera"sin båt i Slussen kan vara ne utmaning. Att parkera, lägga fast, i slussen kan vara lite förvirrande för en del. Men det brukar gå bra.

Och visst har jag annat att titta på än båtar även om de mest i blickfånget.

Stockholm. Södermalm. Hammarbykanalen. Här har en katt valt att parkera sig i fören på en segelbåt. Här har en katt valt att parkera sig i fören på en segelbåt. Hundra har jag sett legat så här men detta var första gången jag såg en katt göra det.

Men den blev inte liggandes så länge. Annat lockade.

Här har jag fram på kvällskvisten parkerat mig på balkongen och väntar på att middagen ska bli serverad.

Och här på balkongen blev vi kvar i den vackra kvällen.

Titta gärna in här för att se fler av veckans tolkningar.

26 svar på ”Parkera – Ordet att tolka i Gems Weekly Photo Challenge”

1. Vilken härlig tolkning av ordet parkera. Jag förstår mycket väl att ni avstår bil i huvudstaden men ska man ha en så är en parkering nödvändig. Har dock förstått att det inte är det enklaste. Där hade katten verkligen parkerat sig bra 😀

1. Tack! Ja, båtar parkerar man inte men att lägga till eller angöra är ju samma sak som att parkera.
      Vi hade ju bil i många år och när vi bodde utanför stan behövdes den verkligen. Och bilen var praktisk när vi bodde i stan och hade segelbåten en bit ut. Tursamt nog hade vi garageplats de flesta år men innan dess letade vi ofta parkering och det kunde verkligen ta tid.
      Katten skrattade vi gott åt och den hade ju hittat en bra plats att parkera sig på.
      kram och trevlig tisdag.

2. Idag när det är 30 grader varmt är det perfekt att titta på alla parkerade båtar och i fantasin känna vind och svalka. Jag försökte parkera mig själv på balkongen men det var obehagligt varmt. Det blir säkert bättre framåt kvällen.
    Så fint du bor med vatten och båtar runt omkring! Så klokt att inte ha någon bil och därmed slippa parkeringsbekymmer.
    Ha det gott!

1. Ja,i båtarna är det ju viss svalka. Väldigt varmt här också så jag har parkerat mig inomhus framför fläkten nu ett tag. Balkongen med söderläge är ok till klockan 9.30 och efter klockan 18.Å andra sidan kan vi oftast sitta här redan i februari-mars
      Kan tänka mig att du har det liknande på din balkong. Just dessa varma dagar är den inte direkt välanvänd.
      Vi bor bra här och det finns alltid något att titta på. Vad gäller bil fick dottern ta hand om den. Vi hade ett år kört 400 mil och då kändes den helt onödig- Tursamt nog hade vi garage de flesta år men innan var det ett elände att kunna parkera den-
      Ha det gott du också.

3. Parkera sig på balkongen ser trevligt ut.
    Ordet parkera ja då blir det bilparkering jag mest tänker på.
    Har inte heller någon egen bil men parkeringsplats där makens jobbil står.
    Fortsatt fin dag i värmen.

1. Jag sitter gärna parkerad här på morgonen och tidig kväll. Dagtid är det nu alltför varmt. Mest är det ju bilar man parkerar men här har och ser jag båtar dagarna i ände och de ska ju också egentligen parkeras. Men man säjer ju då angöra eller lägga till men det är ju i princip samma betydelse. Vi hade garage största delen av den tid vi bodde här och utan det är bilen knepig att parkera i Stockholm.
      Önskar dig också en trevlig tisdag. Och varmt är det förvisso.

4. En äkta skeppskatt har du lyckas att fånga på bild, bra gjort. Tror att det är lika krångligt att hitta en parkering 7 varje storstad. Vi hade också en trång ruta i ett parkeringsgarage då vi bodde i lägenhet, inget liv jag saknar. Ha en bra kväll på balkongen =)

1. En av husbåtarna nedanför oss har en skeppskatt men den här “raskatten” fanns på en segelbåt som passerade och hade parkerat sig på ett strategiskt läge med god utsikt.
      Vi hade tursamt nog garage nästan hela tiden här inne på Söder och innan dess tog det tid att hitta en plats att parkera. När vi bodde utanför stan hade vi eget garage och där kunde man lätt hitta en p-plats. Här i stan är det lönlöst att ha med en bil och vi kan ju gå eller enkelt ta buss ellee tunnelbana. Nu när vi inte har båt kan vi hyra bil om vi skulle behöva.
      Kvällen är skön så det blir en fin kväll här .
      Önskar dig en fin kväll.

5. En likadan katt som vår Fredrik, den som vi fick avliva flr någon månad sedan.
    Tyst i huset utan katt….Som dessutom brukade parkera sug i knäet då vi satt i tv-rummet på kvällen…
    Dottern i Malmö innerstad, och hennes lilla familj, har inte haft bil. Förrän nu. Det första de gjorde på semestern, det var att köpa bil.
    Nu vill de aldrig mer vara utan…. Bra insparade pengar, att kunna vänta så här länge.
    Parkering brukar finnas på deras gata, men vid tillfällen då det är eventuellt i Folkets park- närmaste granne- så brukar man få leta efter parkering en bra bit bort!
    Båtar har jag ingen erfarenhet av. Har varit ute i eka och kanot en del…och de behöver ju också parkeras vid strand
    Fina bilder! Kram!

1. Oh, sorgligt med er katt Fredrik. Förstår att ni saknar den.
      Detta är det första katt jag sett ombord på en båt i rörelse. Hundra i fytväst har jag sett men inga katter. Och den här har ingen sådan. En av husbåtarna nedanför oss har en skeppskatt, en norsk skogskatt, men båten är stationär så katten tar sig ofta en sväng längs kajen.
      Vi har haft bil i alla tider och när vi bodde utanför stan kändes det nödvändigt.Och här i stan var bilen bra när vi hade båten och även när jag jobbade i en skola norr om stan. Men nu i mitten av stan och utan barn så behöver vi ingen. Sista året vi hade bil körde vi 400 mil. Vi hade tur och fick en garageplats och det var ju tippen att slippa jaga p-platser som inte fanns.
      Här är det ju båtar vi ser i kanalen och de följer vi gärna. Extra roligt när de ska slussa. Har haft båt i flera år och seglat en hel del så båtar och skärgård ligger oss varmt om hjärtat.
      Visst behöver man även “parkera ” en eka.
      Önskar dig en trevlig kväll.

6. Visst tänker man automatiskt på bilparkering. Det gjorde jag också. Just städdagarna ställer ju till det. Det gjorde dom också i Vasastan om jag minns rätt. Lapplisornas lördagsgodis om jag minns rätt;-)
    Skrattade gott åt katten på båten. Precis som du har jag sett hundar, men aldrig en katt på en båt. Men det är ju alltid någon gång första gången;-)
    Härliga bilder från din balkong. Så underhållande att bo som du/ni gör. Semesterfeeling även om ni är på hemmaplan.

1. Jodå, bilparkering tänkte jag också på och har minnen från året innan vi här på Söder fick garage och jagade p- plats. Visst var det så i Vasastan och jag tror det är knepigt i hela stan. Här är det det ju mest båtarna vi ser. Även om man inte säger att de parkerar, utan att angöra eller lägga till, så är det ju parkerar de gör.
      Detta är den första katt jag sett på en båt som är i rörelse. Husbåten Gratia har också en katt men den båten ligger still och katten tar sig ofta en tur i land.
      God underhållning har vi här och mycket som händer är det.

7. Bohusgatan ser fullparkerad ut. Jag skulle nog inte heller sakna bil ifall jag bodde mitt i smeten. Själv använder jag den ytterst lite.
    Söt skeppskatt, och en fantastisk kvällsbild

1. Här, på Söder, liksom i övriga innerstan, är p-platser en stor bristvara. Är glad att vi nästan hela tiden hade garage här på Söder. När vi hade båt och även när jag bodde i Upplands Väsby kändes bil ganska nödvändigt även om vi inte direkt tog den till stan.
      Katten var riktigt söt och hade verkligen parkerat sig på bästa platsen.
      Och för egen del parkerar jag mig gärna på balkongen både en tidig morgon om jag vaknar. Än vanligare är att jag gör det på kvällarna och då tar jag med kameran ut.

8. Så du parkerar dig på första parkett och maken får fixa käket, perfekt! Jag skulle nog parkera mig där på din skådebalkong bra länge, vet inte om jag alls kunde slita mig därifrån. Veckans coolaste parkering gjorde katten på segelbåten, så häftigt att ha en katt ombord. Skeppskatter i all ära, men det var ju för att de skulle hålla efter råttorna på de gamla skutorna…
    Härlig tolkning! Kram

1. Tack!Ibland blir det så. En riktigt bra parkering och med god underhållning. Du hade gillat att sitta här med mig.
      Visst hade katten parkerat sig bra. Och detta är den första skeppskatt jag sett ombord på en båt i rörelse. Hundra har jag sett och som haft flytväst men se katten hade ingen. Och ingen lina heller.
      (En av husbåtarna nedanför oss har också en katt men båten är still och katten tar sig då och då lovar runt kajen.)

9. Det där med bil i stan … jag tar ALDRIG bil om jag har nåt ärende till city eller dess närhet. Blir tokig av att leta p-plats. Råkar man sen hitta en är den svindyr.

1. Nu har vi ju ingen bil längre och var tacksam när vi fick garage och slapp leta p-plats. Nej, bil till City tog jag aldrig, inte ens när jag bodde i Väsby. Pendeln fungerade bra. Men under ett tag när jag bodde i stan och jobbade i Väsby så tog jag bilen dit och mest för att jag då visst att kag kom i tid. Pendeln var inte att lita på.

10. Gissa om vi blev glada för vår garageplats ihuset eftersom två års väntetid, det var aldrig lätt att hitta parkeringsplats på gatan, och säkert än värre är det väl i stan.
    Snyggt jobbat med temat, och älskar bilderna på båtkatten, han/hon ser ut att ha det bra.
    Bilden på dej parkerad på balkongen är också så fin, skönt att bli serverad middag!
    Ha det gott!

1. Jag förstår att ni blev glada över er garageplats för att åka runt och leta är ju en trist syssla. Vi var också så glada för vår garageplats. Underlättade mycket.
      Hundar ombord på båtar har vi sett då och då och med flytväst på. Men detta var första gången vi såg en katt ombord på däck. Och katten hade verkligen parkerat sig på bästa platsen.
      Nu när det är så varmt och soligt kan jag vara parkerad på balkongen fram till 9.30 och efter klockan 18. Det är söderläge och blir trots markis alltför varmt att sitta här- Ingen skugga att uppbringa.
      Ha det fint du också.
      kram

11. Parkera sig på den där härliga balkongen med den fina utsikten ser trevligt ut. Vad gäller parkering i Sth så kan jag tänka mig att man behöver abonnera på en egen plats i ett P-hus. Känner igen det med parkeringsbrist från Malmö så jag hyr en plats för att ha någonstans att parkera bilen när jag jobbar under terminerna. Här hemma har vi dock en stor infart med gott om parkering för bilarna.

Må gott och fortsatt fin onsdag!

1. Här är jag gärna parkerad med en bok men ligger solen på får det bli före 9.30 och efter 18. Söderläge råder och trots markis hjälper inte det mot solen. (Mycket som händer är det i kanalen och mycket att titta på. Så jag gör kortare besök på balkongen under dagarna.)
      Parkeringsplatser i Stockholm är en bristvara och det är jättedyrt att parkera bilen. Vi hade garageplats helt nära nästan under alla år vi hade bil och det underlättade verkligen.
      Fint att det går att hyra en plats centralt i Malmö. Här kan det gå att hyra en plats centralt men kostar då flera tusen kr i månaden.
      Önskar dig också en fin onsdag.

12. Snygg tolkning!

Onekligen betydligt svårare att hitta lediga parkeringar på gatorna i Stockholm än i Torrevieja. Här får man ju stå i princip var som helst så länge inte nån har blivit inparkerad och ringer polis/bärgare. Några lapplisor eller p-nissar finns inte, utom i andra spanska städer där det är blåa parkeringsrutor som är avgiftsbelagda.

Ha en fin dag!

1. Tackar! I Stockholm är det riktigt knepigt att hitta parkering och dessutom väldigt dyrt. Så bilen har vi inte saknat. Visserligen hade vi garage, vilket underlättade men behov av bil som vi bor har vi inte. Och det finns ju bilar att hyra om behovet uppstår. Här på Söder bor vi så bra så det är gångavstånd till mycket av det mesta och smidigt att ta båtar, bussar, tåg och tunnelbana.
      Önskar dig också en fin dag.

13. Jag fastnade också för katten på båten, jag har aldrig heller sett någon katt på en båt. Ni har verkligen mycket att se från er balkong, kan tänka mig att det händer missöden vid den där slussen nån gång också. Kul att du också körde med båtar i veckans utmaning.

1. Katten ombord på segelbåten hade verkligen parkerat sig med bästa utsikten. Vad gäller hundar har jag sett många ombord på båtar och då med flytväst men en katt var det första gången jag såg. Ingen flytväst och ingen lina.
      Vi har verkligen god underhållning från balkongen och båtar är det gott om nu. Det är mer de jag ser än bilar-
      Visst var det kul att vi båda var inne på båtar som lite tema i veckans utmaning.