Stockholm

På turné i liten skala – Välkomna med till IKEA i Skärholmen

Gårdagen bjöd vädermässigt på olika nyanser av grått men detta hindrade mig inte alls för att ge mig ut på turné. En rundresa i mindre skala. Och ett bestämt mål hade jag. Nämligen att ta mig kommunalt hemifrån Södermalm och  till IKEA varuhuset i Skärholmen, Kungens kurva. En resa som gick smidigt men ändå kom att innehålla några mindre  spänningsförhöjande moment.

Stockholm. Skärholmen här ska jag på min turné till IKEA i Kungenskurva byta byta till buss. Framme i Skärholmen. Första stoppet på min turné mot Kungens kurva och IKEA. Härifrån blev det buss.

På turné –

Började med  en promenad till Skanstull på 700 meter, därefter tunnelbana två hållplatser till Slussen. Här byte till den röda linjen söderut,  tåg nr T13 mot Norsborg och med stopp i Skärholmen och hör till Stockholms kommun.  En resa på 18 minuter. Gott om plats på tunnelbanan och perrongen så ingen anledning till oro. (Och ett rejält munskydd av klass 2 på. Vit variant)

Stockholms olika tunnelbanelinjer som de ser ut idag.

Från Skärholmens tunnelbana kan man med fördel promenera till IKEA, en sträcka på ca 2 km längs gångvägar. Men jag hade tänkt att spara rygg och höftleder och ta bussen. (Busstorget ligger alldeles utanför tunnelbanans in och utgång.) En väntan på 10 minuter och efter  en bussresa på 8 minuter var jag så framme.  Eftersom det var premiärtur var jag lite osäker på vid vilken hållplats jag skulle kliva av för det finns fler. Men jag bestämde mig för IKEA södra, vilket blev helt rätt. Butiksområdet här i Kungens kurva är stort och mängder av olika butiker finns. För egen del var det IKEA som gällde. Men varför heter området Kungens kurva. Jo, det var här i en kurva som den svenske kungen Gustav V:s chaufför 1946 en regnig eftermiddag hamnade i diket med bilen.

IKEA

i Skärholmen/Kungens kurva är ett av världens största men sina 63.200 m2.  Men just nu är världen största varuhus på gång att ta form och det på Filippinerna. IKEA  i Skärholmen invigdes 1965 och i Stockholmsområdet  finns även IKEA väster om stan, i Barkarby, som kom till 1993.

Stockholm. Skärholmen. På turné till IKEAFredag och på turné till IKEA i Skärholmen. Bussen stannade just utanför varuhusets ingång.

Jag hade ett par ärenden på IKEA. Besökarna var få och överallt väldigt gott om plats,  så det hela var ganska snabbt uträttat. Passade också på att titta lite på textilavdelningen och lite annat när jag ändå var här. Funderade på en lunch här och när det även  i restaurangen var ytterst glest med besökare så bestämde jag mig för det.

I kön till matbeställningen. Dessa skyltar finns det gott om i hela varuhuset. Och i högtalarna påminner man om detta med avstånd med jämna mellanrum.

En riktigt god räksmörgås på tunt, mörkt, rågbröd blev dagens lunch. Och i kassan  fick jag med en ”avståndsskylt.”

IKEA. Kungens kurva. Räksmörgås. Är man på turné så är det gott med mat. En riktigt god lunch blev det på IKEA. Är man på turné så får lunchen ingå.

Tillbaka till Södermalm

tog jag bussen från IKEA och sedan tunnelbanan från Skärholmen till Slussen och därifrån valde jag att promenera de två kilometerna  hem. Men innan tåget kom hann jag både läsa på och titta mer på konsten på Skärholmens tunnelbaneväggar.

Klockan har hunnit bli strax efter 15 och det är glest med passagerare på perrongen.

Här på Skärholmens station

har konstnären Ulf Wahlberg  i formatet 2 X 4 meter skapat verket ”Ett landskap från soluppgång till solnedgång”. Detta ska vara en exponering av 23 av dygnets 24 timmar. När jag läste på infon berättade den att målningarna senare, på uppdrag av SL, ersatts med reproduktioner efter fotografier av Hans Ekestang. Och anledningen till detta är att konsten helt vandaliserades och blev översprejad av färg. Mer att läsa om vandaliseringen finns här.  Verkligen bedrövligt.

Grundmotiven i bilderna är ett flackt ökenlandskap i New Mexico med några hus som sticker upp ovanför horisonten. I förgrunden ligger några bilar i det tufsiga gräset.

Tunnelbanestationen i Skärholmen invigdes 1967, konsten kom upp 1990 och 2005 blev målningarna ersatta med reproduktioner.

Då och då

och när andan faller på, vare sig det är pamdemitider eller ej, lämnar jag innerstan och tar jag mig en vända med buss, tunnelbana, pendelbåt eller tvärbanan. Ibland kombinerar jag detta och det brukar bli lyckat. Jag ger mig inte heller ut i rusningstrafik och skulle det vara eller komma på resenärer så det blir trångt går jag genast av.

Några av de  turer utanför innerstan

som jag varit på i sommar och höst och dit jag  tagit mig kommunalt är:

Pendelbåtarna har jag också använt mig av i stor utsträckning och tagit mig till Nacka strand, Lidingö och många turer över till Djurgården. Och dessa ska så småningom få ett eget inlägg.

42 svar på ”På turné i liten skala – Välkomna med till IKEA i Skärholmen”

1. Vid ett tillfälle när Husse jobbade i Stockholm så bodde i i Skärholmen. Jag var på IKEA varje dag i en vecka 😀 Då fanns det inte speciellt många butiker där men det var ju några år sedan minst sagt. Smidigt att kunna resa på betryggande vis och att det inte är så mycket folk längre. Här är bussarna nästan tomma när de kör förbi så det är stor skillnad.

Kram och god lördag!

1. Ja, då vet du hur det ser ut. Men det har blivit ombyggt på senare år och är rejält stort. Helger kan det säkert vara trångt när människor åker hit på utflykt men en vardag så har jag nog sällan upplevt trängsel här även under icke pandemitider.
      Väldigt smidigt att ta sig hit och hem.
      Önskar dig en trevlig lördag.

1. IKEA här är väldigt stort så jag har nog aldrig varit med om trängsel här. Och en vardag nu är det ju inget direkt utflyktsmål- Mer folk förstås på helgerna men då åker jag inte hit.
      Räksmörgåsen var suverän. Semla på IKEA har jag aldrig testat för kaffebröd äter jag ganska sällan.
      En fin tur blev det och jag fick med mig det hem som jag tänkt.

2. Snygga konstverk i t-banan, tror mycket har tillkommit de senaste tjugo år sedan ”ler”. Mitt senaste besök på Ikea var minst så långt tillbaka, innan jag flyttade från Stockholm. Nu har vi Ikea i Borlänge men jag har aldrig varit inne där. Skulle behöva tavelramar, tänkte beställa hem, men frakten var lika dyra som ramarna…så jag tror jag väljer att vänta lite.
    Visst kan det kännas som lite av en annan värld när man besöker olika förorter! Så tyckte i alla fall jag när det begav sig.
    Ha en skön lördagkväll, kramen

1. Visst var detta fint! Och skönt att slippa reklam. Men sorgligt att originalen blev förstörda.Jag har inte varit här på IKEA sedan i somras men nu var det lite saker jag skulle titta efter så det kändes helt ok att testa att åka en vardag mitt på dagen. Inga problem alls vare sig med resan eller på IKEA.
      Jag tar mig ju då och då turer utanför stadskärnan men nu har det blivit färre av ”kända orsaker”. Men det är alltid trevligt.
      Önskar dig också en trevlig kväll-

3. Alltid skönt att kunna göra sina ärenden utan trängsel. Vi har inte åkt kommunalt på nart 1,5 år. Här är det fler på bussar och spårvagnar! Så bra att man kunde ersätta originalkonstverken med reproduktioner. Det är fruktansvärt att folk inte kan hålla sina fingrar i styr!
    Var rädd om dig!

1. Visst är det skönt när det är gott om plats och här brukar det vara så under veckorna. Men eftersom vi inte har bil så får det ibland bli kommunala resor och utanför rusningstid brukar det fungera bra och jag tycker övriga resenärer är respektfulla vad gäller avstånd. Tunnelbanan går ju ofta och har gott om plats. Jag åker ju mest båt och där är det ju aldrig trångt men ibland får det bli annat.
      Trist med konstverken här och så synd med så mycket jobb som konstnären lagt ner . Skönt med lite fin konst och slippa all reklam som annars lätt tar över.
      Nu blir det inge resor i helgen för då ska väl alla ut.
      Var försiktiga ni också.

4. Jag var också på blixtvisit till Ikea igår tog nog max fem minuter från ingång till utpassering i självbetjäningskassan. Lugnt med folk även här i stan. Fast jag åkte i egen bil.Ha en bra kväll!

1. Ingen trängsel alls vare sig på resan till IKEA, där, eller på vägen hem. Jag var nog här i en och en halv timme men då blev det också en räksmörgås.
      Här brukar det vara lugnt på vardagarna men kan tänka mig att folk kommer hit på utflykt under helgerna.
      Önskar dig en fin kväll. Här blev det skidskytte på em. Bra jobbat av herrarna.

5. Ja, allt funkar bättre i Stockholm, har jag förstått. Här är det långt mellan turerna i tid. Nej, det får allt vänta ett bra tag till.
    Idag tog jag cykeln fram till stan och gjorde ett par ärenden och fick fotat lite. Tungt och bra vardagsträning, som kan bli för mycket också.
    Skärholmen ja, där bodde min ena halvmorbror med familj nog i 40 år. Trivdes väldigt gott.
    Trevlig kväll och stor kram!

1. Ja, det är ju en storstad och många människor har behov av att förflytta sig på olika sätt. Turtätheten är också stor på de kommunala färdmedlen. Jag åker utanför högtrafik och det brukar fungera väldigt bra. Men helst tar jag ju pendelbåtarna där så är möjligt.
      Kan tänka mig att det är tungt att cykla nu. Jag går ju mest och det brukar bli mellan 5 och 8 km /dag. Skönt för kroppen och det ger energi. Men det bli en del pauser.
      Vad gäller Skärholmen så är det för mig ”off” men kan tänka mig att de som bor där trivs och det är ju inte så långt in till stan heller.
      Önskar dig också en fin kväll.
      Stor kram.

6. Intressant information om Kungens kurva, funderat på varför den heter så. Stackars chaufför att behöva bli påmind om sin tur i diket, även om han säkert skrattade åt namnet.

1. Namnet ”Kungens kurva” kommer från denna händelse. Men kanske kom inte namnet till förrän både chauffören och kungen avlidit. Jag vet inte. Men nu heter det så-

7. Men se en tur till Ikea! Framkomstmedel finns och spännande inte veta riktigt vilken hållplats som blir bra, men det ger sig 🙂
    Konsten i tunnelbanan, tänk så länga målningar det blev av konstnären där. Vilken möjlighet!
    SÅ gott med en räkmacka. Bilden av den och glaset med speglingar från infon där bredvid är jätteläcker!
    Önskar dig en fortsatt in lördagskväll!

1. Jadå! Och bra gick det både dit och hem. Lite folk och en del nytt att se och uppleva. Jag har ju varit här på IKEA tidigare och då med bil så jag visste ungefär var jag borde gå av.
      Målningarna här på tunnelbanans väggar var så fina men jag blev ledsen när jag läste att originalen vandaliserats. Så bedrövligt.Roligt att se annat än reklam på väggarna.
      Restaurangen var nästan tom så jag passade på att äta en sen lunch. Och en räksmörgås smakade riktig bra. Tyckte också att fotot blev bra. Kanske mest tur.
      Tankar och stor kram

8. Vet inte när jag senast besökte IKEA i Skärholmen, men det måste ha varit med bil och innan IKEA i Barkaby slog upp sina portar. Det måste alltså ha varit före 1993. Tiden går med andra ord. Gillar förresten Skärholmen Centrum, ett luftigt och trevligt centrum med lite annorlunda urval av butiker.
    Det där med konsten i T-banan läste jag om när det skedde. Så himla trist, men med tanke på vem som bor i den stadsdelen var det ju inte helt överraskande. Men kanske borde ha valt lite annorlunda ”konst” just där kan jag tycka.

IKEAs räkmacka såg verkligen god och aptitlig ut. Mycket trevligare än köttbullarna;-)

1. Jag är inte ofta alls på IKEA men nu skulle jag titta på lite saker mest på textilavdelningen så det var ju enklast för mig att ta mig till Kungens kurva. Skärholmen har ju lyckats bra på olika sätt och de som bor här verkar ju vilja stanna kvar.Urvalet av butiker såg bra ut men de besökte jag inte.
      Det gick smidigt att komma hit och även hem. Ingen trängsel vare sig på IKEA eller på t-banan. Trist och respektlös med vandaliseringen av konsten. Konstnären har ju jobbat länge med detta.
      Räksmörgåsen var god och ingen trängsel i restaurangen heller så då passade jag på.
      En trevlig turné blev det.

9. Jag blev alldeles uttröttad av allt ditt resande. Tror inte jag skulle gett mej ut på en sån resa
    för att komma till IKEA. Latmasken lever! – Vi har IKEA ca 1 timmes körväg härifrån, men
    sista ggn jag var där, blev jag besviken. Dessutom blir jag nästan förlamad, när jag kommer
    in på stora varuhus. Jag stirrar i taket och på alla hyllor och vill bara ut igen. Shoppa är det
    sista jag vill göra. . Glad att du iaf fick tag i det du ville ha.

1. Jag kan förstå dig men egentligen tog det mig bara 50 minuter från dörr till dörr. Och det är ju inte i sig lång tid. Jag visst vad jag skulle ha så det var inget planlöst letande. Jag brukar inte heller ge mig hit så ofta, var nog senast i somras och då fick jag skjuts av dottern. Men vi ändrar om lite här hemma och jag visst att jag skulle få tag på det jag skulle. Hitta bra på IKEA så ingen onödig tid.Men en räksmörgås fick det bli innan jag drog hemåt igen.

10. Vilket trevlig dagstur du gjorde till Kungens kurva. Så god räkmackan ser ut, Ikea de kan de!
    Minns när jag var nyinflyttad till Stockholm -79, då åkte vi från Bromma till Ikea, men minns bara att vi åkte buss? Kanske gick det bussar från centralen, minns ej?
    Trist med vandaliseringen av konsten i t-banan, suck, tyvärr är det ju sånt som sker.

Så var kvällens mellotävling över, och visst har Tusse en fantastisk röst! Missade helt de två som gick till andra chansen, gillar såklart den latinoinspirerade Baila Baila, den kommer säkert att vara med på mitt jympapass!
    Må så gott!

1. Jag hade ett ärende hit och då var det lika bar att ta tag i det. En trevlig turné blev det. Och lugnt på både t-bana och buss. Så en räkmacka fick det bli när jag var klar med inköpen. IKEA har haft direktbussar men inte nu i pandemitider. Jag har åkt kommunalt till Barkarby och IKEA. Pendeln till Barkarby och sedan buss. Men det går för mig snabbare till Skärholmen och Kungens kurva, 50 minuter från dörr till dörr.
      Tyckte det i kväll var en ”bra omgång” i kväll med stor variation. Kul!
      Kram och natti.

11. Har inte varit till Ikea på jättelänge, jag är en nöjd och glad ikea-kund annars! Räkmackan ser jättegod ut.
    Den som läser ”Hans majestäts olycklige Kurt” av Lena Ebervall och Per E Samuelsson får bland mycket annat med sig den goda historien om kungens dikeskörning. En kanonbok!!!

1. Jag skulle till textilavdelningen samt ha lite annat och hittade snabbt det jag skulle ha. Men här på IKEA var det gott om plats och annars had ejag ju vänt i dörren. Och när jag var klar blev det bra med en räkmacka till sen lunch. Riktigt god var den också.
      Tack, för boktipset . En bok jag inte läst. Inte ännu.

12. Den där räkmackan brukar jag ofta äta på Ikea här i Umeå. Jag gillar det mörka brödet. Jag är precis som du… gillar att tråckla ihop en resa och ta mig på egen hand till mitt mål. När Johanna flyttade till Kallhäll, for vi till Ikea några gånger och jag minna att det var lite krångligt med både buss och tunnelbana och en promenad genom skogen. 🙂

1. Vad roligt att du också brukar väljs räkmackan. Och riktigt god är den.
      Jag rör mig ute en hel del men jag är försiktig, har munskydd ”klass 2”- de vita och håller avstånd. Har även åkte till IKEA i Barkarby men det är lite knepigare nu. Pendeltågen har trasslar en del. Hit till Skärholmen tog det 50 minuter från dörren här på Söder till IKEA och det är helt ok. Och det blev en smärre turné. Och ni tog er ju bra till IKEA från Kalhäll-
      Många tankar och kram

13. Viken härlig utflykt du gjorde. Du är ju van att åka och byta färdmedel på olika ställen. Jag som har lokalsinne som en vandrande pinne typ hade aldrig hittat vare sig dit eller hem….Skönt att det inte var så mycket folk ute jag tycker det är bra att de flesta tänker avstånd.
    Men visst är det tråkigt nu med allt vad det innebär. Men vi har det ju bra kan gå ut och gå (om vi hittar hem vill säga…) ha ha, i stan här hittar jag ju. Ha en riktigt skön söndag. Kram.

1. Vi har ju sedan några år valt att inte ha bil här i stan och de kommunala transporterna fungerar riktigt bra. Och jag ger mig inte ut i rusningstrafik. Jag bor ju här så jag har haft lång tid att lära mig.
      Och en vardag mitt på dagen är det inte mycket folk på IKEA . man kan ju inte heller stänga in sig. Jag har munskydd, klass 2 (de vita) på buss och tunnelbana och håller avstånd-
      Visst är det skönt att vi kan röra oss fritt. Och du hittar ju fint i din stad.
      Kram och trevlig söndag

14. För oss som bodde i Sollentuna blev det verkligen bra när dom öppnade IKEA i Barkarby. Ibland åkte vi till Uppsala också, mindre stökigt med trafiken åt det hållet. Nu var det länge sen vi var till IKEA, Murcia har ju varit stängt länge. Det börjar vara ransonering på värmeljus här hemma nu, tur att februari har varit relativt varm (speciellt efter att vi fick den nya AC-n installerad, haha!).
    Kommunalt (eller långfärdsbussar) har vi inte åkt sen pandemin överföll oss. Nu kom jag på att vi nog måste förnya busskorten, fast vi har ändå inga planer på att åka buss ännu på ett tag.

Ha en skön söndag!
    PS: Räkmackan såg jättegod ut, men för min del är det obligatoriskt med köttbullar eller korv på IKEA beroende på hur hungrig jag är 😀

1. Till Barkarby åkte vi också från Väsby när de öppna där och innan blev det Uppsala.
      Vad gäller det kommunala så har det mest blivit båt för mig men utanför rusningstrafik tycker jag det fungerar bra på både bussar och t-bana. Ibland blir det lite resande med dem också. Folk är ganska bra på att hålla avstånd och åker jag kommunalt har jag det vita munskydden ”klass 2” och överlag tycker jag man är bra på att ha munskydd och hålla avstånd.
      IKEAS räkmacka här är helt suverän men jag kan hålla med om att den spanska motsvarigheten inte alls är så god. Tror inte de kör med norska räkor.
      Vet att vi i Torrevieja ibland köpt värmeljus hos Lidl som varit riktigt bra.
      Önskar dig en fin söndag.

15. Gomorron Ditte!
    Det såg ju riktigt trevligt ut med en liten tripp till IKEA. Vi får nog vänta med den utflykten et tag. Sönerna skulle aldrig låta mej åka iväg till IKEA i dessa tider. Lite jobbigt känns det, men samtidigt ska man väl vara glad för att dom är rädda om mej.
    Ha en fin söndag du och Mr. B!

1. Vad gäller IKEA en vardag när de öppnar är det väldigt lugnt. Här i Skärholmen kändes det som om jag hade hela varuhuset för mig själv och jag var på plats mitt på dagen. Även det kommunala gick väldigt bra. (Vi har ju ingen bil längre) Men jag är ju inte direkt i riskgrupp annat än åldersmässigt.
      Visst är det bra att sönerna är rädda om dig. Här var det ingen av döttrarna som visste att jag åkte…
      Önskar er en fin söndag.

16. Tack för ännu en utflykt … tror jag har varit i Skärholmens centrum en gång … eller inte – är långt ifrån säker faktiskt. Om jag inte missminner mig så bodde en svampkonsulentkollega som jag hämtade upp på väg till Stockholm där.
    Riktigt fina målningar på väggarna där i tunnelbanan.
    Önskar dig en bra söndag!

1. Jag är ibland ute på turné och hit ut var det länge sedan jag var. Men några ärenden blev uträttade. Man passerar ju IKEA och Kungens kurva när man kör E4:an in mot Stockholm så du kan absolut har varit här.
      Roligt med annat än reklam här på väggarna i tunnelbanan men trist att originalen vandaliserades.
      Önskar dig också en trevlig söndag

17. Jag har en del ärenden till IKEA och jag hoppas det är lika glest mellan besökarna här. Det måste var bekvämt att ha så nära till både buss och tunnelbana. Även om jag trivs att bo som jag gör så kan jag se fördelarna med en storstad. Jag är helt beroende av bil för att komma ner i samhället för minsta lilla inköp. Kram

1. Vi hade bil när vi bodde i Upplands Väsby, 25 km norr om City och även här på Söder. Garage hade vi tack och lov för här är det huggsexa om parkeringsplatserna och det är dyrt att parkera. När vi ett år kört 400 mil bestämde vi att bilen inte behövdes utan ena dottern tog över den. Och skulle vi behöva bil kan vi låna den eller hyra en.
      Men visst underlättar en bil mycket för dig. Absolut. Och ger en frihet.
      Kram och trevlig söndag

18. Oh, vad jag längtar att kunna komma till IKEA, främst för matens skull. Skulle vilja ha bl a kaviar.
    Och så en räkmacka, oh, vad jag längtar! Blir så sugen när jag ser din bild.
    VI är fortfarande i lockdown, affärer stängda och vi får inte åka någonstans, men när det är över ska jag ta mig till mitt kära IKEA!
    Önskar dig en skön söndag från ett grått och småregnigt Wales

1. Kan förstå dig! Här var det få besökare i fredags mitt på dagen så det gick snabbt att ordna mina ärenden. Inte en enda i kassan mer än jag.
      Och en räkmacka till lunch smakade så bra.
      Jag rör mig en del men med avstånd och försiktighet och ett munskydd av ”klass 2”- när jag åker kommunalt.
      Önskar dig också en fin söndag.
      Just nu tittar solen fram här så jag ska ta en vända ut .
      Trevlig söndag.

19. Längesedan vi var på Ikea så jag vet inte hur det ev har förändrats men jag antar att det är sig likt, en räkmacka får man ju unna sig tycker jag allt.
    Här blir det mest Ullared nu för tiden men någon gång i framtiden, detta året, så får man nog ta sig en tur dit om så bara för att äta en god måltid 😉

Ha det fint Ditte.

1. IKEA brukar vara sig likt. Nu var det få besökare så jag kunde strosa helt ostört och ta mina varor. Inte heller kö till några kassor. Jag var tämligen ensam. Och räkmackan var riktigt god. Vad gäller Ullared har jag aldrig varit där…Men yngsta barnbarnet, 7 år, vill ta sig en vända dit så ja kanske hänger med.
      Ha det fint du också och njut av dagen.

20. Intressant att höra om din Ikeatur! Vad skönt att höra att det finns ordentligt förbyggande åtgärder där med avståndskontroll etc. Att äta på Ikea brukar ju vara riktigt prisvärt, och din smörgås ser väldigt god ut!

I Kungens kurva har jag varit mycket, då jag jobbade som receptionist på Scandichotellet där ett par somrar i min ungdom. Men området har förstås ändrats en hel del sedan dess.

Så fin tunnelbanekonst! Jag älskar att se på konst i tunnelbanan, och sådan finns det ju gott om både i New York och Stockholm.
    Tack för alltid njutbara rapporter i text och bild.

Varm kram!

1. Jag räknade med att mitt på dagen, en vardag, skulle det gå bra både att ta mig kommunalt till IKEA och likaså att det inte skulle vara så många på plats. Har ju ingen bil så att det då tar 50 minuter från dörr till dörr är helt ok och med ett par byten.
      Jag mår bra av att ta mig ut och det känns bra att variera turerna. Ofta tar jag pendelbåten men den fungerar ju inte överallt. Åh, vad roligt att ju jobbat här på Scandic. Var här ibland för länge sen med min mamma och åt lunch eller fikade.
      Jag blev glatt överraskad av konsten här och skönt att slippa all reklam.
      Önskar dig en fin kväll och en bra start på veckan.