Stockholm Trevligheter

Östermalms Saluhall – Ett trevligt fredagsbesök med lunch

Jag försöker att varje dag att göra något som jag blir extra glad över. Och igår bestod denna extra glädje av att träffa väninnan Agneta för att äta lunch i Östermalms Saluhall. En saluhall som har anor från 1888 och som sedan 2015  blivit renoverad.  Men under renoveringstiden fanns en provisorisk saluhall uppbyggd mitt på Östermalms torg. (Snett över gatan. Byggnaden är fortfarande kvar men är såld och ska flyttas)

Renoveringen av den gamla saluhallen var klar i mars 2020  och det också då dags för en efterlängtad flytt tillbaka. I går var det första gången, efter renoveringen, som jag gjorde ett grundligare besök här.  Några gånger sedan saluhallen blivit renoverad  har jag som hastigast varit här och handlat och inte stannat för att titta närmare. Men nu så blev det av.

Jag passerade Nybroviken/Nybrokajen på Östermalm, en av flera stadsdelar i Stockholm.

Välkomna  till Östermalms Saluhall

en saluhall som av olika tidningar blivit utsedd till en av världens 10 bästa saluhallar. Och visst har saluhallen här, på olika sätt, fått stor internationell uppmärksamhet. I de flesta guideböcker på olika språk som finns  om Stockholm så finns Östermalms Saluhall med. Något som förstås bidragit till att turister söker sig hit. Att sedan kvarteren här på Östermalm, runt Saluhallen, har en spännande historia från andra världskriget gör ju inte besöket mindre spännande.

Här i hallen finns nu 17 olika handlare och många av dem är familjeföretag. Intresset för god kvalité  och god service är genomgående påtagligt. Gedigen kunskap hos handlarna är också något som finns och som är viktigt. Mer om Östermalms Saluhall finns att läsa på deras hemsida. (Här finns berättat om deras historia, renoveringen, visningar, handlare och restauranger)

Stockholm.Huvudentrén till Östermalms Saluhall. Huvudentrén till Östermalms Saluhall.

”Lisbeth Janssons frukt och grönt”.

Lite av utbudet

Här hos Lisbeth Jansson finns mycket av det mesta från Sverige och världen vad gäller frukt och grönt. Och värt att notera är   att  de ekologiska varianterna är många. När så är möjligt så finns också närodlade varor från svenska producenter.

Fisk och skaldjur finns hos flera handlare. Men vi stannade till extra hos anrika Lisa Elmqvist. En handlare som har funnits här i nära 100 år.Här finns också färdiglagade rätter från eget kök. Kanske vill man slå sig ner här och äta och då finns gott om plats och med goda avstånd. Och avstånd är överlag det som gäller i hela saluhallen.

Stockholm. Östermalms Saluhall. Hos Lisa Elmqvist finns mycket ab det bästa vad gäller fisk och skaldjur. Hos Lisa Elmqvist i Östermalms Saluhall finns mängder av läckra skaldjur och ett otroligt utbud av färsk fisk. I nätet, till höger på bilden, finns färska musslor. (Priset på den svenska burfångade hummern ligger på 1390 kr/kg.)

Fisk, skaldjurs och delikatessdisken hos Lisa Elmqvist. Så mycket gott!

Lisa Elmqvist har olika avdelningar, olika miljöer där man kan slå sig ner för att äta

Här, hos en av avdelningarna hos Lisa Elmqvist kanske vi slår oss ner nästa gång. Här har vi också kommit med på bilden i en av speglarna.

Givetvis ville vi också äta. Valet föll på Melanders fisk&vilt De har här i Östermalmshallen, precis som i Söderhallarna både butik och en restaurangavdelning. (Hötorsbutiken och restaurangen är permanent stängd) Melanders har funnits i Östermalms Saluhall sedan 1961 med ett utbud av fisk, skaldjur, färdiga rätter och delikatesser i varierat utbud.

Stockholm. Östermalms Saluhall. Lunch på Malanders Fisk&ViltMelanders i Östermalms Saluhall. Min lunch blev en fantastiskt god räkmacka på tunt, danskt, rågbröd. Perfekt! Och ett gott glas vitt vin förhöjde absolut det hela. Agneta valde en skagenröra där ”toast” kom separat. Också väldigt gott.

Hemåt

Dags att lämna Östermalm och ta mig hem till Söder. Och jag tänker alltid på att dessa stadsdelar trots att de idag är så olika har en liknande historia där fattigdom och sjukdom präglade dem. Jag bestämde mig för att ta båten hem från Nybroplan. Så smidigt och med gott om plats.

Nybrogatan, rakt ner, leder till Nybroplan och Nybroviken varifrån båtarna går. Nästan isgata. Till höger skymtar lite av saluhallen.

Här kommer ”Emelie” till Nybroviken och hon ska snart ska ta mig hem till Söder.  Avgånstid  15.20  och resan tar ca 25 minuter. Lite skillnad att åka båten nu mot sommartid men fint ändå. Och väldigt praktiskt.  (I augusti såg det ut så här när jag tog en ”båtpromenad”)

Strax före klockan 16  är jag hemma på kajen vid Barnängsbryggan.  Här har Kajsas kiosk fortfarande besökare.

Snön har börjat falla och jag strosar hem längs kajen. Om 1 km är jag hemma. Och även denna tid är det många som här på en runda. Stort tack Agneta för en jättetrevlig eftermiddag.

36 svar på ”Östermalms Saluhall – Ett trevligt fredagsbesök med lunch”

1. Vad trevligt se bilder från Östermalmshallen som jag ofta besökt när jag varit i Stockholm.
    Melanders har jättegoda sallader att ta med, och äta på hotellrummet!
    Dock var jag aldrig till den ”provisoriska”, vad jag minns?
    Brukar ibland sitta ner för att glas vitt, hoppas få göra det igen framöver.
    Räksmörgåsen ser läcker ut.

1. Innan pandemitiderna var jag nog här en gång varannan vecka och handlade och ofta blev det lunch då också. Men vi har Söderhallarna på nära håll så där handlar jag varje vecka. Jag vill helst inte köpa färdigpackat kött utan välja vad jag vill ha. Ja, ett besök här i Östermalmshallen kan jag tänka mig att du gjort när du är i Stockholm. Den provisoriska saluhallen har i princip funnits fån 2016 då man började renovera den gamla hallen. Men så roligt att renoveringen är klar nu. Vi brukar passa på att äta en bit när vi kommer hit och det är både gott och väldigt trevligt. Man vet också att maten alltid är bra- Många räksmörgåsar har jag ätit i mina dar men den här kvalar in bland de absolut bästa.

2. Din räkmacka, mmm säger jag bara! Finns mycket gott i saluhallen ser jag även om vissa saker är i dyraste laget. Ha en bra eftermiddag, snart dags för skidskytte.

1. Jag har ätit många räkmackor i mitt liv men denna kvalar in som den bästa hitintills. Och just på tunt, danskt rågbröd …Mmmmm- Visstv är en hel del i dyraste laget och någon svensk hummer blev det inte med hem för min del. Men lite annat smått och gott.
      Här pågår skidskytte och vi är parkerade.
      Önskar dig en fin lördag.

3. Det var evigheter sedan när jag besökte saluhallen. Så härligt att få ta del i i bilder och få info om bra rätter. Älskar både matmarknader där man kan välja dagsfärska produkter.
    Ha det gott!
    Kram <3

1. Jag går varje vecka till Söderhallarna,som jag har helt nära. Men till just i och till Östermalmshallen blir det inte så ofta ett besök. Här är det verkligen roligt att båda handla och äta lunch. Och många restauranger har även öppet på kvällstid.
      Önskar dig också fortsatt fina dagar.

4. Vilken mysig dag i ett vintervackert Stockholm.
    Väldigt praktiskt att kunna ta båten hem, isgata ska man vara försiktig med.
    Har du broddar?

1. Det blev verkligen en lyckad dag på alla sätt. Att ta båten är perfekt. Alltid gott om plats och dessutom så trelvligt. Jag har broddar men kan inte nu använda dem för det blir ojämnt för min knepiga rygg. Men bar kängor har jag.

5. Vilken trevlig dag det blev och så roligt att renoveringen av saluhallen är klar. Jag minns att den pågick för fullt när jag passerade där senast. Min mammas faster bodde på Östermalm så när hon levde och jag var i Stockholm som ung brukade jag bo hos henne. Därför blir det gärna att jag tar en promenad även där. Så gott ni åt. Det är verkligen skillnad på räkmackor och räkmackor. Självklart ska det vara antingen surdegsbröd eller danskt rågbröd men tyvärr är det inte ovanligt att man får den på en tråkig Hönö- eller tekaka. Det gillas inte.

Kram och god lördagskväll!

1. Verkligen en lyckad dag! Östermalmshallen är ju lite speciell på flera sätt och det är verkligen roligt att strosa runt och titta, handla lite och ta in det som finns. Miljön är så härlig. Vad roligt att detta är kända trakter för dig och säkert tar du dig en vända nästa gång du kommer till Stockholm. Jag har ätit många räkmackor i mina dar men också många med trist bröd. Den här var suverän och med ett ägg på som var perfekt.(Ganska ovnligt för ofta är de alltför hårdkokta)
      Hoppas du haft en trelvlig lördag som nu övergår i en trevlig och behaglig kväll.

1. Det skulle jag gärna göra men strömming är inte min bästa gren Tyvärr. Går hellre för skaldjur. Men jag vet att min mamma brukade beställa den här när hon levde. Här och på Waxholms hotell och var så nöjd.

6. Yes Ditte! Nu har du återigen tagit mig med till gamla kära platser! Östermalmshallen kom in i mitt liv i början av 70-talet, när jag gick på Beckmans och vi släntrade in för en snabblunch, då och då. Har under alla mina Stockholmsår varit en trogen besökare, inte minst på Nyårsafton, då vi fascinerats av ”Storryssar” som hade ett besök där som statusuppdatering.
    Emelie har också haft mig som passagerare…nostalgi i kubik…och javisst vet du det…
    Återigen tackar jag för promenaden och önskar dig en fortsatt fin lördag!
    KRAM!

1. Härligt! Och det blev en så lyckad dag för mig. Östermalmshallen är trevlig i sig och att strosa runt, titta och handla lite är trevligt. Lugnt och med kunnig personal. Innan ombyggnaden var jag nog här varannan vecka men sen när den nya byggnaden kom upp så var jag bara där vid något tillfälle. Den hade liksom ingen direkt charm. Blev då Hötorgshallen. Men vi har söderhallarna nära så dit går jag varje vecka..
      Kul med ditt besök i Hallen när ”Storryssar” var där. Kan tänka mig att det blev ganska livat.
      Emelie är bra att ta till. Nu när jag inte längre är så bra på att gå långa sträckor så kan jag ju ändå ta mig runt ganska bra med hennes hjälp.
      Jätteroligt att du gick med.
      Kram och trevlig helg.

7. Saluhallar är mysiga, och särskilt när det är såna här vackra lokaler förstås! Gott med räkmacka! Vi har lyxat en hel del med sånt hemma, men det är ändå lite speciellt ”på lokal” av någon anledning 😉

1. Visst är de! Och Östermalmshallen har ju en speciell atmosfär. Så mycket gott som finns både att ta med och äta på plats. Väldigt trevligt att slå sig ner här.Har dock inte varit här sedan renoveringen blev klar i mars 2020.Men nu så…Perfekt också att ta båten in till Nybroplan.
      Var ett par gånger till ”ersättningshallen” ,em den hade ingen charm även om handlarna var de samma. Oftast köper vi skaldjur Söderhallarna, gärna kött också, eftersom det är bra kvalité.(Gillar inte färdigpackat kött) Har ju nära dit också.
      Hötorgshallen är också bra och där blir det också besök då och då
      Även här hemma har det blivit mycket skaldjur och då från Söderhallarna eller Hötorgshallen. Men även vår lokala ICA har ett bra utbud. God kvalité vad gäller all mat är viktigt.

8. Det låter som om det är något som jag ville besöka! Du tog ju med mig till saluhallen vid Hötorget ett år och vi tog härlig fisksoppa och ett glas vitt. Och DÅ, då var det trångt.
    Jag älskar räkmacka och då med tunt mörkt bröd under som du hade där. Gärna skagentoast också. Usch när man blir serverad tekaka under, då äter jag inte upp.
    Jag har varit ute en timme och gått med mina icebug. Vi har väl ungefär lika med snö som ni här. Här var inte många själar ute.
    Trevlig lördag. Stor kram!
    ————
    Svar: poliserna är inte alls tafatta här. Ungdomarna pluppar upp lite här och var på obestämda tider och oftast har poliserna viktigare saker att göra. Men jag kommer att ringa 11414 ännu mer, jag har hyresvärdens fulla stöd.

1. Minns så väl det trevliga besöket och fisksoppan hos ”Kajsas” i Hötorgshallen. Jättetrevligt! Tror absolut du skulle tycka om Östermalmshallen också. Här är lite ”lugnare”. Och visst var det då trångt. Nu är ju allt annorlunda överallt och med mer avstånd- Fint med din sköna promenad och visst ger det energi att vara ute.
      Var ute i dryga två timmar och här var det många ute och många med termosar. Så trevligt.
      Önskar dig en fin kväll.

(Jag tyckte det kändes som om poliserna borde ha fått stopp på buslivet som du berättat pågått ganska länge och ofta just nära dig. Här samverkar soc. väldigt mycket med polisen och har lyckats bromsa en del busliv i olika parker. Vet att man också tagit hjälp av ordningsvakter som är anställda av stan som rör sig runt där ungdomar ofta rör sig. Men jag förstår att ungdomarna rör sig runt. Fint att polisen rycker ut när du,hyresvärden och andra boende i området ringer. För trevligt är det ju inte att ha dem där.)

9. Vi har också varit på saluhallen där vid ett flertal tillfällen. Hur bra som helst! Men Liiite dyrare än på ICA om man säger så. Men smakar det så kostar det och det får det lov att göra ibland 🙂

Kändisspaning har vi också haft där runt Östermalmstorg och teatern som ligger (låg?) där. Folkan, alltså. Men jag har för mig att den las ned? Både Martin Ljung och Inga Gill gick runt i kvarteren och fler med dom.

Ha nu en riktigt fin söndag om ett tag 🙂

1. Detta var första besöket här för mig sedan ”hallen” var renoverad. ”Ersättningsbyggnaden” var en ganska trist variant även om butikerna fanns på plats. Och innan renoveringen blev det en hel del besök här under årens lopp och både luncher, shopping och middagar. Men visst är det så att priset här i hallen hänger ihop med kvalitén. Och väl vårt det. Folkan är nerlagd sedan många år men i Östermalmshallen är kändisspaningen alltid stor.Nästan lika stor som hemma på Söder. Men bara nästan. Så också igår när vi var på plats i ”hallen”.
      Ja, söndag blir det och då väntar nya trevligheter.
      Önskar er också en fin söndag.

10. Ja, i den gamla saluhallen har jag ju varit hur många gånger som helst. Även den provisoriska hallen när den gamla renoverades hag jag besökt. Gillade den skarpt måste jag säga, då den var så mycket ljusare än gamla saluhallen. Så kul att kolla dina bilder efter renoveringen. Man verkar ha satsat mest på att piffa upp restaurangerna och då sittdelarna. Å det behövdes ju om man säger så.
    Sedan visste jag iofs att delar av Melanders gick i konkurs i våras 2020 i samband med pandemin, men jag visste inte att Melanders i Hötorgshallen har stängt ned helt. Vi har ju en Melanders även i Täby Centrum, och den finns kvar – än så länge i alla fall.
    Nybrogatan såg verkligen livsfarlig ut. Hade man inte sandat där? Men som tur klarade du dig helskinnad.

PS. Gillar idén att servera det rostade brödet separat. Annars blir det ju direkt soggy om man lägger Skagenröran ovanpå. DS-

1. Jag kan inte direkt påstå att jag var förtjust i miljön i den provisoriska hallen. Butikerna var ju desamma men miljön tyckte jag var ganska trist. Ljusare förvisso men ingen charm.
      Gårdagens besök blev väldigt lyckat. Har varit här i ”hallen” så mycket innan renoveringen men detta var första gången sedan den var klar.Melanders finns kvar i Söderhallarna och här i Östermalmshallen men är stängd i Hötorgshallen. Här i Östermalmshallen var det en hel del besökare, även kändisar, när vi satt på Melanders. Ja, överlag i ”hallen”. Nybrogatan var osandad och märkligt i sig. Men vi gick som om ”vi hade ägg under sulorna”.
      Visst var det en bra idé att servera det grillade brödet separat. Det borde flera anamma.

11. Jag såg priset där på den burfångde hummern och tänkte att 390 kr per kilo är väl OK. När jag sedan läste din text såg jag mitt misstag, det var visst inte bara lite kladdigt kritstreck… Haha!

Fin träff i trevlig miljö och räkmackan såg hur god ut som helst!

1. Nej, den svenska burfångade hummern var dyr och 390 kr/kg hade varit ett fyndpris. Östermalmshallen är så trevlig att botanisera i och det blev dessutom en både god och väldigt trevlig lunch här.Miljön är så fin. Och räkmackan var en av de bästa jag ätit.Absolut! Vore trevligt att komma hit om fredagarna och både äta gott och handla lite godsaker. Ja, egentligen kan man ju komma närsom. Och många av restaurangerna har ju även öppet kvällstid om man hellre vill komma då.

12. Det er allt lite exotiskt ut med vinter i 08-land! Ändå minns jag riktiga vargavintrar under mina år i huvudstaden.
    Östermalmshallen är mig mer välbekant än Söderhallarna. Fast Hötorgshallen är den jag oftast besökte när jag jobbade i stan. Då var det enda platsen där man kunde hitta lite mer exotiska inslag, bland annat couscous som min arabiska man självklart ville handla liksom harissakryddan. Allt det vi idag har i minsta coop-affär (t.ex min här i byn).
    Jag älskar att gå och insupa atmosfär och dofter i en äkta saluhall, värre med att handla tycker jag,. Utbudet är så himla stort så vet man inte vad man vill ha utan går och tittar, ja då blir man som åsnan mellan hötapparna…
    Kram från pörtet, kände nästan aromerna ända hit

1. Visst gör det! Och som sagt nu är det ändå tämligen milda vintrar här mot vad det var förr. Ja, du minns ju.
      Söderhallarna har jag nära och de är ju ganska nya om man jämför med Hötorgshallen och Östermalmshallen. Hötorgshalllen har ju en hel del mat från världens olika hörn och det gillar jag. Och Östermalmshallen har ju de mer skandinaviska varorna.Men de kompletterar varandra fint.
      En trevlig dag fick väninnan och jag här och atmosfären är så fin. Och en god lunch ”följde” liksom med.
      Kram och trevlig söndag.

13. Vilken trevlig dag!
    Östermalmshallen var det väldigt länge sedan jag besökte, minns att jag såg Martin Ljung när jag var där, så det var länge sedan!
    Så gott det ser ut med den där räkmackan.
    Ha en fortsatt trevlig helg!

1. Förr var jag här ganska ofta men när den nya hallen kom som provisorium under ombyggnaden så tycket jag inte den var lika charmig även om samma handlare fanns där. Och under 2020 blev det inte av att jag tog mig hit. Men nu blev det av. Så trevligt och gott på alla sätt.
      Önskar dig också en trevlig söndag.
      kram

14. En fin dag och ett trevligt besök där i Saluhallen. Trevligt sällskap, god mat och fin miljö … det kan nog inte bli bättre en januaridag!
    Fina vinterbilder!
    Ha en fin söndag!

1. Tack! Och en trevlig dag blev det verkligen. Och fint att ta båten hem igen.
      Önskar dig också en trevlig söndag.
      kram

15. Saluhall, bara ordet gillar jag ,-)) Det låter så mysigt och jag längtar genast till en saluhall, vet inte varför . Jag har varit till en saluhall kanske 5 gånger i mitt liv, inte mer. Men ändå får jag den känslan. Östermalms saluhall ska jag skriva upp, Byggnaden är vacker den med på utsidan, tjusig på insidan och det ser så gott ut ,-) Fina vinterbilder! Fint med olika årstider för inte vill jag missa det här mysiga .
    Ha en skön söndag! KRAM Primrose ,-)

1. Visst är det ett härligt ord som liksom för det ”goda” med sig. Kommer ni in till stan så gör gärna ett besök i Östermalms saluhall. Härlig atmosfär.
      Jag går, när jag är i Uppsala, bland till saluhallen där och det är också trevligt.
      Hoppas du har det fint!
      Önskar dig en trevlig söndag.

16. Östermalmshallen, vad härligt!
    Jag har naturligtvis inte varit där sedan renoveringen, men många gånger innan dess, både handlat och ätit. Ett fantastiskt ställe.
    Vilka mackor! Oh, vad jag längtar!

1. Besöket blev så lyckat på alla sätt. Och gott. Roligt att se den renoverade hallen som nu har fått in mycket bättre ljusinsläpp. Men den fina miljön är kvar och alla handlare.
      Hoppas det under våren kan bli möjligt för dig med ett besök i Sverige. Håller tummarna.