Resor i Sverige Resor utomlands

Ombord på kryssningsfartyget Birka Stockholm

I går eftermiddag  kom vi tillbaka till Stockholm efter vår julkryssning upp till Kemi i norra Finland. Kryssat har vi gjort en del tidigare, både längre varianter och kortare. Men detta var första  gången vi kryssade i Östersjön under flera dagar. (Norrut har vi kryssat tidigare och då i de norska fjordarna.) Nu gick  färden  norrut gick  längs hela den  finska kusten och på vägen tillbaka valde kaptenen att variera med den svenska kusten. Men vad gör man då ombord på ett fartyget Birka Stockholm under fyra dygn i juletid. Och med ett stopp, som vi visste skulle bli Kemi, i norra Finland.

Ombord gick det hyfsat att ta de daglige promenaderna. Däck 11 erbjuder en motionsslinga/rundbana på 200 meter. Ombord gick det hyfsat att upprätthålla våra dagliga promenader. På däck 11 finns en rundbana där man kan gå/jogga och ett varv är 200 meter. Så på 10 varv fick vi ihop två km. Havsluft ingick och utsikten också.

Att vi skulle vara ombord

i fyra dygn var ingen nyhet utan vi visst det innan vi bokade resan. Visserligen hade jag då blandat ihop julkryssningen lite med en av sommarturerna och trodde att vi även skulle angöra Luleå- Men så var det alltså inte. Det var Kemi i norra Finland som gällde.Inget annat. Här fanns det olika utflykter att välja bland bl.a. olika snöskoterturer och ett besök hos en “riktiga” finska tomten i Rovaniemi. Vi hade här planerat göra en snöskotertur och bokat den. Men tyvärr är inte mitt ansikte så piggt p.g.a olika solskador och de behandlingar jag fått gör att kyla i kombination med blåst inte är så bra för mig. Så vi avbokade. Lite annat fanns också i tankarna, bl.a. Snöslottet i Kemi och även där körde det ihop sig. Men inte gick det någon nöd på oss inte.

Birka Stockholm (förr Birka Paradise) vid kajen i industrihamnen i Kemi.

Birka Stockholm

hette tidigare Birka Paradise men bytte namn 2013.  Innan namnbytet var det karibiskt tema ombord som gällde men numer är det skärgårdstema och det går igen både i restauranger, barer, hytter och allmänna utrymmen. Fartyget är ägt av det åländska Redereiaktiebolaget Eckerö och byggdes 2004. Men sedan 2009 seglar fartyget under svensk flagg och har Stockholm som hemmahamn.

En fördel är, i mitt tycke, att detta är ett renodlat kryssningsfartyg och saknar bildäck. Alltså inget bogvisir. (En del av fören som kan öppnas för att ta ombord last)  Maximalt antal passagerare ombord är 1800 (700 hytter) och nu på kryssningen hörde jag att antalet var 1150.

Julafton ombord på bIrka Stockholm och vi fick en rundtur uppe på komandobryggan. Julafton och ombord på Birka Stockholm gjorde vi ett besök på bryggan. Mängder av tekniska finesser. Spännande att få se detta. Här lots styrman N som visar och förklarar.

Ett besök på “bryggan”

gjorde vi och fick en visning av både en lotsstyrman (har alltså kompetens både som lots och styrman) och kaptenen ombord. Här uppe var det mängder av teknisk utrustning men även helt vanliga sjökort i papper finns och med körsträckan noga utmärkt. Det måste alltid vara minst två besättningsmän här uppe på bryggan och kaptenen måste inte nödvändigtvis sitta vid spakarna – “joystickorna”.

Birka Stockholm har en längd 176, 85 meter, största bredd är 28.6 meter och ett djupgående på 6.60 meter.  Här finns fyra dieselmotorer (alla används inte samtidigt) och även fyra elmotorer till bogpropellrar. (Gör att fartyget lätt kan röra sig sidledes och lägga till)  Farten är 21 knop men under vår resa höll fartyget ca 11-13 knop. En knop är 1852 meter /h.  Antalet som arbetar ombord varierar med säsong och är mellan 155 och 185 personer.

Många knappar är det och med gasreglaget  i mitten. Dessa navigeringsbord finns det fler av här uppe på bryggan.

Och det är med denna lilla “joystick” som fartyget styrs när inte autopiloten är inkopplad.

Kapten ombord på vår resa förklarar lite av den tekniska utrustningen för mig. Dan Sjölund, kapten ombord, på vår resa. (Det finns tre olika befälhavare som alternerar)

Mat ombord?

Jodå tack! Väldigt god mat. Och eftersom varken jag eller maken är så förtjust i den mer traditionella julmaten var jag extra glad att just de juliga rätterna bara serverades just på julafton. Och då rejält. Denna kväll var det buffé som gällde och övriga kvällar blev vi serverade vid bordet.  Vad gäller middagarna hade vi från början fått valen att äta 17. 30 eller 20.30. Och vi valde den senare sittningen. Räknade då ut att det också var lugnare  i matsalen. Vi hade också önskat matsal och valt den mindre.  Vad gällde frukost var det bufféfrukost och fri sittning  i valfri matsal. Sen middag gav sen lunch så för vår det åt vi den klockan 14 och då vid “vårt bord”. Även luncherna var i form av buffé men med många olika stationer så någon trängsel  blev det aldrig. (Kanske var det trängre första lunchtiden…)

En kväll åt vi till förrätt åländsk skärgårdsstek, persiljerotspuré, ostchips, picklad rödlök och isad örtsallad. Varmrätten var parmesan och persiljemarinerad hälleflundra med saffran och fänkålssås, marinerad silverlö och potatisstomp med färska örter. Till dessert citronkaka, passionsfruktspuré, rostad vit choklad och saltrostade pecannötter

Väldigt god middag ombord.Väldigt god mat ombord.Vällagad, vackert upplagd och serverad av trevlig personal.

Logistiken för att få ut all mat var imponerande.

En annan kväll bestod middagen av skogssvampsoppa med små bitar av torkat renkött. (Gjorde sig inte så bra på bild men den var försvinnande god) Här var det kalvfilé med hummer bernaisesås omgiven av sherryvinägersky, potatispuré som var smaksatt med västerbottenost och till detta lätt friterad grönkål. Mjölkchokladpannacotta med jordgubbsgelé och färska hallon smakade fin som avslutning.

Menyerna gick att se i samband med att man bokade resan och man kunde då anmäla ev. alleriger eller andra önskemål)

Och tomten?

Jag såg flera stycken ombord just på julafton men som tur var så var det barnen som där var i fokus.

Visst fanns det både tomtar och granar ombord.Och visst fanns det både tomtar och granar ombord. Kanske hade t.o.m.  några tomtar följt med till fartyget från Rovaniemi. Jag har hört att det är där de håller till.

38 svar på ”Ombord på kryssningsfartyget Birka Stockholm”

1. Jamen vilken fin resa det blev! Jag njuter av dina matbilder och menyerna du presenterar, förstår att det var gott och när det dessutom är vackert upplagt så blir upplevelsen ännu bättre!
    Välkomna hem nu och så får ni njuta av årets sista dagar <3

1. Tack! Känns bra att vara hemma igen också. Det blev en fin och avkopplande resa trots att vi inte “utflyktade” i Kemi. Mycket sjöluft och natur har vi omgetts av men mörkret kommer ju tidigt och dimmigt var det så vi fick föreställa oss lite hur det kunde se ut.Väldigt god mat och trevlig miljö bjöds vi på hela resan.
      Ja, nu blir vi hemma några dagar. Skönt det också.
      Önskar dig en fin fredag.

2. Jag är ganska övertygad om att ni gjorde kloka val genom att ta den senare middagssittningen. Det var garanterat lugnare då. Servering vid bort är trevligare än bufféer, i alla fall när det handlar om middagen. Maten så väldigt tilltalade och god ut. Så bra att det bara var julmat på julafton för vi är ju några som inte jublar över den.

Kram och god fredag!

1. De flesta med barn valde den tidigare sittningen och många i övrigt också så det var mycket lugnare senare. Maten var densamma i de olika matsalarna men vi valde den restaurang som alltid är en à la carte restaurang och uppdelad i olika avdelningar. Maten var väldigt god och genomtänkt och med av och anpassade portioner. Fint också med i stort sett desamma som serverade. Ja, julmaten jublar jag inte över direkt.
      Kram och trevlig fredag

3. En kalasresa, förstår jag! Perfekt i er smak och vilken fin mat! Ni gjorde rätt i att ta den senare middagen, det skulle jag också valt.
    Intressant att besöka bryggan och få lite tekniska data, jag gillar sånt 😀

Jag skulle jättegärna göra en kryssning, men inte själv, så det går bort. Jag gjorde en kryssning 2012 med Birka Paradaise till Åland och jag tog den för vad det blev. Använde mig av joggingrundan uppepå, som du beskrev, läste en bok och njöt i min enkelhytt utsides. En natt.
    Så fartyget har bytt namn till Birka Stockholm, det visste jag inte.

Trevlig fredag med stor kram!

1. Vi hade en fin resa med mycket avkoppling, läsning, vatten runt oss och väldigt god mat. En bra hytt är ju också trevligt. Väldigt roligt att få veta mer om hur fartyget förs fram så besöket på bryggan uppskattade vi verkligen.Nytt namn, Birka Stockholm, kom till 2013 då det lev mer skärgårdskänsla ombord. Men många säger fortfarande Birka Paradise. Det gamla namnet lever kvar.
      Önskar dig en fin kväll.

4. God kväll!
    Så trevligt att få läsa om er resa till Kemi.
    Beundrar matbilderna. Birka är outstanding när det gäller mat. Vi brukar också välja sena sittningen.
    Välkomna hem och jag önskar dig och Bosse ett gott slut samt ett Gott Nytt År.
    Många kramar till er båda /A-K

1. God kväll!
      Tack, känns bra att vara hemma också. Vi var väldigt nöjda med resan och visst ju att det inte skulle vara så många stopp. Jag hade ju trott att vi skulle till Luleå också, men blandat ihop det hela med en av Birkas sommarkryssningar. Och visst är fartyget trevligt. Vi fick väldigt bra mat och det räckte med julmat på julafton.
      Hoppas ni haft det bra.
      Kramar från oss till er. Önskar er också ett gott slut och ett Gott Nytt År.
      Vi hörs!

5. Roligt att ni är nöjda med er tur över jul! (Sällan jag hört dig vara missnöjd så jag misstänker att du dessutom har en ganska hög “smärttröskel”.) Min storebror kocken jobbade ett tag på denna typen av kryssningar och hu så trött han var på all julmat när det väl var dags för julafton. 🙂 Men det är säkert 30 år sedan nu.

Trist att ni inte kunde göra de utflykter ni planerat eller önskat. Kanske en balaklava/rånarluva hjälpa? Eller helt enkelt en hjälm med visir?

Julmat tycker jag i dag är så mycket! “Anything goes” liksom. Men visst har väl skinkan och sillen sin givna plats och det är ju så gott! Jag tror många tycker det är jobbigt/inte gott med julmat för det bli så otroligt mycket.

1. Jag kan absolut vara mindre nöjd men oftast vet jag i förväg vad jag ger mig in på. Nu ville vi sätta oss till dukade bord, äta god mat, inte alls fundera över mat och dryck, lämna det juliga hemma, koppla av, byta miljö och bara vara. Och en bra hytt hade vi med fin utsikt. Perfekt! Här var det bara julmat på julaftonens kväll. Fullt tillräckligt. Är inte det jag direkt är mest förtjust i. Och det mesta av detta kan man ju äta året runt. Här fanns allt som kan tänkas finnas på ett svenskt julbord och än mer. Men dessa blandningar av mat! Inte min grej!Men visst hittade jag godbitar.I övrigt helt annan mat som var varierad och väl sammansatt. Lite trist att det inte blev någon utflykt men å andra sidan fick vi besöka kommandobryggan och det var verkligen roligt och intressant. Och även ett besök på fartygets SPA hann jag med och där kroppen blev väl omhändertagen. Champagne ingick!

1. Vi är väldigt nöjda med turen och vi visst ju att det inte skulle blir så mycket “landkänning”. Men eftersom vi inte är några julpersoner blev det här bra för oss. Ombord fanns det en hel del julstämning, men lagom i mitt tycke och man kunde ju välja var man ville befinna sig på fartyget. Mer jul eller mindre jul.Vad gäller kryssningar runt om både i Norden, Europa och runt om i världen så är det ju ett bekvämt sätt att resa för man har har bostad med sig när man förflyttar sig.

6. Ja, liiiiite skillnad är det ju mellan kryssningen ni gjorde tidigare i år och den här. Å tänk att få ihop logistiken i matväg för
    1 150 personer är för mig helt oföreställbart, hur komplicerat måste det då bli för över 3 000 passagerare. Nej, jag skulle inte vilja vara kökschef på ett kryssningsfartyg.
    Att se hur det fungerar i styrhytten är alltid intressant och roligt. Kan inte låta bli att jämföra instrumenten på “din” båt med ett cockpit i ett flygplan. Tror jag föredrar “enkelheten” på en båt;-)

1. Visst är det! Absolut! Där var det ju det mesta upplevelser med många häftiga och minnesvärda stopp. Funderade även på det fartyget hur man fick ihop logistiken med all mat. Men det fick man. Så även här. Och vi fick väldigt god mat och varierad.
      Det var verkligen roligt att se “bryggan” med alla olika instrument och att få en genomgång av hur allt fungerade. Och det fanns flera olika uppsättningar av allt. Tänk att fartyget förs fram/med denna lilla joystick. Fascinerande. Har flugit i “cockpit” några gånger och var lika imponerad då att instrumenten fungerade. Men även där går man ju mycket med autopilot.Kanske än mer än på ett fartyg. Spännande att detta fungerar.

7. Ser hur trevligt ut som helst ombord med allt. Och maten ja, det bar sig inte bättre än att jag blev direkt hungrig när jag tittade på det läckra. Så jag får väl se vad vårt kylskåpet kan bjuda på 🙂
    Önskar dig en God Fortsättning !

1. Det var det! mycket avkoppling! Och inte alltför mycket jul. Passade oss bra. (Men det fanns det också för de som ville)
      Säkert har du något gott i kylen.
      Ha det fortsatt bra.

8. Härligt Ditte!
    Maten ser väldigt god ut.
    Vi har hoppat över den traditionella julmaten helt och hållet i år.
    Nästa jul blir troligen hemmavid och då…. Fastän vi lever rätt så spartanskt även under julen då också. Man kan ju inte äta mera än man orkar med ändå.
    Trevlig fredag!

1. Vi är nöjda! Och vad gäller förväntningar så brukar jag hålla mig “lagom”. Avkoppling, god mat och dryck, mycket hav, trevlig miljö och bara lite “jul” hoppades jag på. Och så blev det . Jag trodde dock att vi skulle stannat till även i Luleå, men det är sommarens resa. Hade blandat ihop det. Men nu blev det bara Kemi och det gick bra utan utflykter. Vårt besök på bryggan var både intressant och trevligt och väldigt roligt att se alla instrument. Extra roligt att även kaptenen var på plats.
      Vad gäller mat så behövs inte så mycket utan lite av det man gillar bäst.
      Önskar er också en fin kväll.

9. Ja julmat kan man klara sig utan egentligen.
    Får vår del blev det lite innan Göteborg och ett enkelt julbord på hotellet julafton.
    Många nyanser av vitt som du skrev, för vår del nyanser av grått!
    Var det “fullsatt” ombord?
    Ser spännande ut uppe på bryggan.
    Får mig att tänka på “Rederiet”! som jag följde slaviskt.
    Även sett repriser under detta året.

1. Göteborg kan ju vara nog så grått och vädret kan man ju inte direkt påverka. Vill till att göra det så bra man kan ändå- Fartyget var nästan fullt och extra roligt var att det var så spridda åldrar som var men. FRån bebisar till de som var 85+- Och många från andra länder. Just blandningen gjorde det hela väldigt trevligt. Jätteroligt med besöket uppe på “bryggan” och få se och veta mer o hur fartyget fungerar.
      Och Rederiet hade ju Birka Princess (en tidigare upplaga av fartyget som nu ligger på havsbotten i Medelhavet som förlaga)

10. Så kul att få veta lite mer om Birka Stockholm, och få se lite bilder på maten 🙂
    Tänk att ni fick besöka bryggan också, spännande!
    Välkomna hem nu!
    Blir det nyårsfirande hemma tro?

1. Tack! Vi gillar ju Birka och tycker att det är trevligt att just åka med henne. Men det är ju inte alls lika mycket “fart” här som på Vikinglinjens Cinderella.
      Å andra sidan gillar vi mer miljön här och hytterna. Att besöka bryggan och få se mer hur fartyget förs fram , lägger till m.m. var väldigt roligt. Och tänk att styra fartyget med en lite joystick.
      Vad gäller nyår så kanske det blir ännu en tur. Modell kortare.

11. Verkligen en annorlunda kryssning, men så bra! Toppenmat, bra service. Kan man ha det bättre!
    Den riktiga tomten???? HA! Den finns på Nordpolen och ingen annanstans – eller hur det nu var!
    Kam

1. Ja, lite annorlunda var den. Väldigt avkopplande. Å andra sidan är ju mitt liv så för det mesta… Och målet att lämna det mer juliga hemma uppfylldes med råge. Väldigt skönt att slå sig ner vid ett fin dukat bord och äta god mat var det också.
      Vad gäller tomten så finns han nog lite varstans.

12. En riktigt trevlig tur ni var på och maten ser fantastisk ut! Kul att få se hur det ser ut uppe i styrhytten … många knappar att hålla reda på 🙂
    Önskar er en trevlig helg!

1. Resan var väldigt lugn och avkopplande och skönt att sätta sig till dukat bord utan att behöva ens fundera på maten. Besöket uppe på “bryggan” var både intressant och givande. Och många knappar var det.
      Önskar dig också en fin helg. En vacker morgon i Stockholm och med några minusgrader.

13. Så fina bilder och härligt ni haft det. Tack för att jag fick följa med. God mat var det också, kul att komma iväg på lite”roligheter” Vi ska åka med Cinderella en helg i februari med några kompisar, det blir kul. Kram och trevlig helg.

1. Hej Gittan!
      Tack! Det blev en lyckad och avkopplande resa och med väldigt god mat. Skönt att inte behöva ägna mat och annat en tanke.Detta blev ett bra alternativ den här julen. Trevligt för er med en tur med Cinderella i februari.
      Önskar dig också en fin helg.
      kram

14. Vilken härlig julhelg ni fick! God mat och kul med besök på bryggan också 🙂
    Fast jag har hört att det innebär otur att byta namn på båtar? Men det verkar ju inte stämma alls 😀

1. Vi är nöjda med vår tur. Mycket avkoppling, mycket Östersjön, god mat och dryck och mycket läsning. Jätteroligt med besöket på bryggan och intressant att få veta mer om instrumenten och det tekniska.
      Jag tänkte också på det där med namnbytet men här tror jag det blev bra. Är det en svenskt fartyg så är det trevligt med ett svenskt namn.

15. Glömde: Synd att dom inte hade nån utfärd till Snöslottet. Ifall dom hade det skulle det nog garanterat vara öppet när en hel kryssningsbåt är presumtiva besökare. Bra av dig att föreslå detta till dom på båten!

1. Hoppas att Snöslottet kan besökas inför nästa år för det vore ett bra alternativ. Men av fartygets 1150 gäster var vi bara ca. 300 som var kvar. Så många lockades alltså av det som erbjöds. Men jag hoppas på Snöslottet till nästa år- Tror många skulle vara intresserade.

16. Å ja men å ja men …
    så lite på tallrikarna …
    men så klart flera rätter
    mätter
    -också.
    Birka och alla båtar är en egen värld som styrs från bryggan med/till de olika destinationerna.
    4 dygn så där, men vore jag där så vore jag och då gick det säkerligen helt OK. Spännande till och med för det finns ju mycket att iakttaga. Vidgad vy …. Hade blivit många gångturer där ja 🙂
    Tack för att du delar med dig, god tur blev det för er som ville göra jul på det här sättet!

1. Du kan då verkligen få till det! Och, tack – vi har haft en bra resa med mycket avkoppling och god mat.Vidgade vyer har vi fått på köpet. En vilsam jul blev det och fint miljöombyte.

17. Hej, nu har jag läst ikapp om er julresa norrut! jag har aldrig varit så långt norrut som Kemi. Visst ser det rätt kyligt ut men ombord var det ju desto varmare och behagligare. Och har man rätt kläder så är ju inte vädret omöjligt. Synd att skoterutflykten inte var genomförbar, trist men förmodligen ett klokt beslut.
    Jag som vet att måttlighet är en dygd men har svårt att följa det rådet skulle ha stora problem med att under flera dygn kunna äta buffé. Den enda maten jag brukar lämna på tallriken är när jag äter pizza för den är så mastig även för mig, annars slinker det ner på tok för mycket gott.
    Välkomna hem, gott slut och ett riktigt gott nytt år/Kram
    P.S vilken stilig sjökapten! Jag har alltid varit svag för män i uniform, tihi

1. Tack! Vi hade en väldigt bra resa med mycket avkoppling och lite av det juliga. Passade bra. Vad gäller maten var det buff´e till lunch och frukost och julbord på julafton. I övrigt var det till middag väl avvägda 3- rättersmenyer och i lagom storlek. Vi är ju inga buffépersoner men logistiken gjorde att det nog fick bli så även till lunch.
      Visst är kaptenen stilig! Och dessutom gav han också bra och intressant info. Ja, det gjorde lots-styrman också.
      Önskar dig också ett gott slut och ett Gott Nytt År. Men det är ju några dagar kvar…

1. Det var det och skönt att bara koppla av och slå sig ner vid dukat bord. Denna gång var det inte resmålet som var viktigt utan att släppa allt och bara vara. Ja, inte för att jag har så mycket hemma men jag gillar inte julen i den svenska formen.