Resor utomlands Spanien

Observerat – Och på väg hem

En ”annan dag” är här, annandag jul. Och vi är hemma i Stockholm igen efter en väldigt fin och energigivande vecka på Teneriffa. Hem kom vi sent igår kväll. En fin vistelse på alla sätt och ni som hängt med hit på resan via bloggen har säkert inte undgått att ha observerat det.  Vädret inte minst. Vackra blå nyanser .Dagtid +25 grader och inte ett moln i sikte. Kvällstid ett par grader svalare men kortärmat var det som gällde. Både dag och kvällstid. Här hade vi helt klart kunnat stanna ytterligare en vecka.

Passar på att önskar alla som tittar in här en god fortsättning.

En vecka med sina  sju dagar kan tidsmässigt kännas både lång, kort eller kanske också mitt emellan. Hemma tycker jag att dagar och veckor rusar iväg. Och nu, under veckan på Teneriffa, kändes det som om tiden ”flög iväg”. Målet med resan var att ha det bra på alla sätt och så blev det. Att vädret var så fint hela veckan betydde  mycket, likaså ett väldigt bra boende och vackra omgivningar. Ibland har en tur.

Teneriffa. Hotell Ocean View, PLaya de las Americas . Från balkongen. Atlanten och den blå himlen är observerat och medtagen i minnet. Observerat juldagens förmiddag. Det vackra vädret består och vi slår oss ner på balkongen en stund innan det är dags att lämna hotellet.

Som vanligt blev det en lugn morgon med  ”långfrukost” i hotellträdgården, innan det var dags att lämna bagaget  direkt på hotellet. Detta är en service som finns på hotellet där vi bodde. Här och på  en del andra av Vingresors hotell finns ”Easy Travel”

Eftersom vi i princip inte rest annat än reguljärt de senaste 20 åren blev detta extra positivt. Bagagelappar finns för utskrift i en automat och sedan fick vi angivet ett klockslag när bagaget skull Och för vår del gällde sedan att förhoppningsvis hämta ut bagaget på Arlanda. Så på flygplatsen bara att gå till ”fast track” så inga köer.

Teneriffa. Hotell Ocean View, Playa de las Americas. Observerat här i hotell lobbyn, automaten för att få ut bagagelappar. Observerat i hotell lobbyn, en automat för bagagelappar .

Flygplatsen Teneriffa Syd

heter Reina Sofia och är den största av de två flygplatser som finns på Teneriffa. (Namnet kommer efter Spaniens drottning Sofia) Här gick vi med våra boardingkort i högsta hugg till ”fast track”, alltså ett snabbspår genom säkerhetskontrollen.  Men snabbt var det inte. Jag var inte observant utan det var ett ”snabbspår” för barnfamiljer och andra som behövde assistans. Å andra sidan är jag lösningsinriktad.  Så jag visade boardingkortet för en som jobbade här och se det löste sig raskt så inom ett par minuter hade vi passerat.

Ett snabbt besök i loungen.

Vårt plan till Stockholm skulle vara drygt en timme sent så ett besök i en av loungerna verkade bra. Och betydligt lugnare. Montaña VIP Lounge hittade vi en trappa upp och här hittade vi även en plats utomhus i skuggan.Här tänkte vi sitta i drygt en timma innan det var dags för boarding.

Mat och dryck  finns att hämta lite lunch passade och smakade bra. Så vi slog oss ner , bakom en skärm av glas. God utsikt över Atlanten och plan som kom och avgick.

Flygplatsen Teneriffa Syd, Riena Sofia. Loungen Montana VIP. Hade inte alls observerat att vår avgångstid plötsligt ändrats. Här satt vi i godan ro. Men när jag skulle hämta påfyllning av mat och dryck passerade jag ”tavlorna” med avgångstider. Hade observerat dem tidigare men då fanns vår avgångstid angiven till 15.50. Nu stod det plötsligt 14.50.

Pust! Och väldigt bråttom! VI rusade eftersom det var riktigt bråttom. Men detta var helt i onödan. Visserligen stod det avgångstid 14.50 och ”boarding” klockan 14.10. Icke! Ingen personal att fråga och alla ”tavlor” visade den gamla tiden. Vi hade en fundering på att ta ett varv till i loungen i stället för att stå/sitta här och vänta. Å andra sidan ville vi inte heller bli ”akterseglade”. Inga utrop skedde heller vad gällde avgående plan så modet svek oss och vi stannade kvar. Helt i onödan, visade det  sig. Men en kan inte alltid ha tur. Med facit i hand hade vi kunnat suttit kvar i minst ytterligare en timme.

Hej då Teneriffa. Lika strålande väder när vi lämnade som när vi kom för en vecka sedan.

En timme försenade lämnade vi Teneriffa. Men medvind gjorde att vi landade 30 minuter sena på Arlanda.Och vår resväska kom på bandet. Lite oroliga var vi allt.

Juldagen. Stockholm central och klockan är 23.30. Och här är det öde denna juldagskväll.

Apropå annandag jul

En dag som inte direkt är sammankopplad med kristendomen som de flesta av våra högtider är. Högtider som i regel firas till minne av en händelse ur Jesu liv. Men så är alltså inte fallet med annandagen. Stefanos ses av många som en martyr och sägs vara den första som dog på grund av sin kristna tro. Det är också denna person som gett upphov till visan om Staffan stalledräng.

På denna dag ”firar vi” istället Stefanos, också kallad Sankt Stefan. Eller som Sankt Staffan, som vi ofta kallar honom . (I bibeln berättas om hur denna man för sin tro på Jesus:

”Så stenade de Stefanos, som åkallade Herren och sade: ”Herre Jesus, ta emot min ande.” Han föll på knä och ropade högt: ”Herre, ställ dem inte till svars för denna synd.” Med de orden dog han.”

40 svar på ”Observerat – Och på väg hem”

1. Välkomna hem!
    Jaghar flöjt er i veckan men inte skrivit något med allt stök som det innebär och dessutom 12 personer till på bordet på julafton. Nu har lugnet lagt sig och det känns skönt.
    Du har förmedlat härliga och intressanta bilder från er vecka.
    Om vi inte hörs tidigare så önskar jag dig och Mr B ett gott slut och ett Gott Nytt År.

1. Tackar! En vecka går snabbt.Vet ju att du haft mycket att rodda med i veckan med alla julbesökare. Skönt att allt gått bra och att du nu kan vila. Önskar dig en god fortsättning och givetvis ett Gott Nytt År . Och hoppas vi kan ge oss ut på böljan den blå senare i januari.

2. Det både ser ut och låter som en härlig vecka och kan tro att den gick snabbt.
    Smidigt att kunna lämna bagaget på hotellet.
    Lite otur där med avgångstiderna men ni hann ju njuta ett tag i loungen ändå. Knepigt det där när avgångarna inte ropas ut.

1. Vi har haft en riktigt bra vecka med en god blandning av allt. Snabbt försvann den-
      Detta med att lämna bagaget på hotellet var nytt för oss och väldigt smidigt. Och det kom ju också till Arlanda.
      Rörigt var det på flygplatsen men sånt händer- Och vi missade ju inte planet- Blev lite orolig ett tag när jag såg skylten och vi var i loungen-
      Men nu hemma och det är bra det också. Tyvärr var det trist väder idag men det kan en ju inte alls påverka-
      Önskar dig god fortsättning och en bra vecka

1. Tack! Vi är verkligt nöjda med allt. Nåja, lite smolk på flygplatsen, men det är ju inget resebyrån kan råda över. Väskan kom också lyckligt fram till Arlanda.
      Kram och trevlig kväll.

1. Tack! Och tack! Ja, vi har haft en riktigt bra vecka och tur med precis allt-
      Många tankar till dig och önskar dig fortsatt god bättring.
      God fortsättning.
      Varm kram

3. Vilken fin vecka ni haft på alla sätt och tack för att vi fått följa med via bloggen! Vi förstår att veckan flög iväg men det var väl en fin avkoppling och påfyllning av ljus och värme innan din operation.
    Så smart att kunna checka in väskorna redan på hotellet. Sen är det bara att hoppas att de kommer till rätt destination….

1. Veckan blev över förväntan på alla sätt. Inte minst med både väder och boende.Trevligt att ni var med.
      Jodå, väskorna kom till Arlanda och vi fick med dem hem.
      Men med tanke på röran på flygplatsen var vi allt lite oroade. Men nu skulle vi ju hem och inte bort…

1. Vi åkte ju från Teneriffa och blev inte berörda. Men sena var vi i starten-
      Här har det varit grått och trist idag så det var innesittarväder- Å andra sidan har vi fått mycket utevistelse hela veckan.
      Önskar dig en fin kväll

4. Återresan till Sverige verkade gå bra förutom detta med lite olika avgångstider.
    Missa planet inte så kul!
    Solen skiner i Las Palmas.
    Har e.m.fikat på balkongen.
    Så mycket folk på stranden, mest spanjorer.
    Ha en bra kväll och kommande avslutningsveka 2022.

1. Jadå! Men tyvärr hade Vingresor vårt ”Sunclassplan” på service så vi fick åka en airbus från Iberojet och den är så mycket trängre. Är ju van vid resor där vi har gott om utrymme i cabinen och här var det trångt.
      Skönt med sol hos er och hoppas den består. (Vi är så glada för de +25 vi hade dagligen i skuggan och +23 i kvällarna och kunde sitta ute till sent i kortärmat)
      Ha det fortsatt bra.
      Här var det grått och trist idag-

5. Då får jag önska er välkomna hem, vet hur ruggigt det kan vara att komma hem till grått o trist väder från en semester i värmen.
    Ha nu en underbar kväll Ditte. 🙂

1. Tack! känns bra att vara hemma också. Vi är väldigt nöjda med veckan på Teneriffa och inte minst tacksamma för det fina vädret.
      Önskar dig också en fin kväll.

6. Välkomna hem till ert Stockholm igen! Här regnar det, blåser och känns som vinter idag.
    Tack för intressant läsning om annandagen. Tycker nog att killen var väldigt ädel som ”förlät” dem som stenade honom till döds samt också hoppades på försoning för deras skull. Japp, så är det med det om det är det. 😉 Förlåt, jag är en Tomas Tvivlaren, Ditte, men läser gärna om liknande.
    Glad för att ni fick en fin vecka på Teneriffa och att resan hem gick bra!

Allt gott till er båda!
    Kramar!

1. Tack! Känns bra att vara hemma också, men vi har verkligen haft en fantastisk vecka med mycket sol, värme och fina upplevelser.
      Just detta med ”annandagen” tycker jag också är intressant och det är ju ingen dag som runt om i kristna världen har någon egentlig betydelse. Jag är nog också en Tomas Tvivlare- På många sätt-
      Önskar dig och Uffe fortsatt fina dagar och att blåsten tar sig vidare

7. Där ser man – nu har jag lärt mig nåt nytt igen – om annandag jul den här gången.
    Visst hade ni en härlig vecka på Teneriffa, och även om det ”krånglade” lite nu på hemresan, så var det ju ändå väldigt smidigt.
    Har heller inte rest charter på minst 20 år, men då fanns det varken apparater för bagagelappar, fast track eller lounger. Jo, lounger fanns, men inte dör charterresenären. Allt var inte bättre förr om man säger så;-)

Å vilken tur att ni inte kom hem till åtta minusgrader utan bara till nollgradigt. Annars hade systemet får ett riktig chock antar jag.

Välkommen hem!

1. Tack! Känns ok att vara hemma igen. Men vädret var ju urtrist. Fina och soliga minnen har vi med oss. Ja, annan dag jul hör ju liksom inte till julen. Men den finn ändå.
      Vi hade verkligen en toppenvecka så att det strulade lite på flygplatsen var inte hela världen- Men det hade varit värre om vi missat planet hem. Tycker nog att en flygplats ska kunna uppdatera sina skärmar. Gick inte heller att få info via mobilen direkt via flygplatsen. Inget alls uppdaterat.
      Smidigt att lämna bagaget på hotellet och hämta ut det på Arlanda. Och väskan kom.
      Nej, allt var inte bättre förr.

8. Idag är det martyrernas dag. Modiga människor. Beundransvärda.
    Kommer ihåg att det varit länga köer att komma igenom säkerhetskontrollen på Teneriffa. Syd.
    Trots att vårt bagage gått direkt från hotellet.
    Hur tusan kommer man in i en lounge? Har tittat avundsjuk mot sådana då vi åkt charter…och reguljärt.
    Härlig vecka ni haft! Bra hemma också, gissar jag. Kram

1. Japp! Så är det. Och lite intressant att annandag jul inte alls har med Jesus att göra. Och dagen är ju inte direkt ”ledig” runt om i världen-
      Köerna var ganska långa nu också genom säkerhetskontrollen men vi hade även ”fast track” på hemvägen så det gick snabbt.
      Vad gäller entrén till lounger kan man på vissa reguljärbiljetter (t.ex. SAS plus och liknande) ha med att det ingår. Likaså kan lounger ingå i vissa kreditkort eller om en flugit mycket och har ett speciellt bonuskort på ett flygbolag. Man kan också i flera lounger betala ca 30-35 euro/person för att få tillträde och då gör en det på plats.Reglerna varierar.
      Vi har haft en riktigt bra vecka och visst är det fint att vara hemma igen också.

9. Vilken fin vecka ni fick, och så kul att ni åkte till ett Sunprime hotell, även på Gran Canarias sunprime hotell fanns ”easy travel”, och vi kunde via exakt en likadan automat, ta ut bagagelappar och sedan lämna väskan och ”checka in” på hotellet samma morgon, så himla smidigt att sen på flygplatsen gå direkt till säkerhetskontrollen och slippa incheckningen med allt vad det innebär med köer…
    Välkomna hem, dock till ett lite grått väder, men med många härliga nya minnen , inte minst den blå himlen, havet och värmen!
    Varm Kram!

1. Tack! Vi är så nöjda. Och det var ju via dig jag fattade konceptet med Sunprimehotellen. Så bra koncept. Men att det var så bra som det visade sig vara fattade vi efter hand. Så skönt att slippa diverse köer.
      Vi kommer definitivt att testa Sunprime igen. (Enda smolket nu var att Sunclassplanet var utbytt till Iberojet, gjort för de som inte är långa. Väldigt obekvämt och trångt. Men nu skulle vi ju inte till Thailand 14 timmar bort.Men min rygg och höfter är inte pigga idag)
      Varm kram

10. En väldigt fin vecka har ni haft och jag är glad att jag fått följa med och se hav, värme och strålande sol. Och Teneriffa, en ö jag inte varit på. Konstigt att skärmarna inte hade rätt tider på flygplatsen, det kan ju orsaka stora problem så klart.

1. Vi är supernöjda med resan. Och detta är första gången på 20 år som vi åkte på en paketresa. Brukar ju alltid annars ordna alla resor på egen hand. Teneriffa har jag besökt många gånger under årens lopp och det är en spännande och vacker ö att utforska. Och det har jag gjort rejält tidigare. Och värmen var verkligen behaglig både i Atlanten med +23 och på land med +25.
      Vi har rest väldigt mycket med flyg under årens lopp, i alla världsdelar, men detta är första gången en ”tavla” på en flygplats inte fungerat. Nu blev vi ju inte kvarlämnade men det hade varit lätt hänt. Vi hann i alla fall besöka loungen även om det blev en kort stund.Brukar alltid var så lugnt att slå sig ner där.

1. Tack! Vi har haft en riktigt bra vecka på alla de sätt. Och roligt när precis allt blir bättre än det en hoppats på-, Vi har nog inte rest på en charterresa på 20 år så det hela var väldigt positivt. Allt smidigt ordnat.
      Idag har det varit regn i stan och riktigt trist. Men vi har sol i sinnet och värme-
      Önskar er en God Fortsättning.

11. ”Taveltiden” påminner mig om när jag skulle åka hem från Munchen. På tavlorna stod en tid och på biljetten en annan. Valde att gå på den som stod på biljetten och var därför vid fel gate. Upptäckte det som tur var i tid men fick ta en liten löprunda genom Munchens flygplats.

1. Vilken tur att du hann! Och Münchens flygplats är ju rejält stor. Här stod det samma tid först på boardingjorten och ”tavlorna” och sedan ändrades tavlorna ett par gånger men till en tid som inte alla stämde. Så det blev lite bråttom men bara att ta rulltrappan ner från loungen. Sedan fick vi vänta vid gaten i över 60 minuter och det var trist och trångt. Men hem kom vi.

12. Välkommen hem efter fina härliga energipåfyllande resan! Har tittat in här och fått med mig bilderna från dagarna, men hoppade texten. UNDERBARA i blått o hav och formationer! Så skönt för dig!
    Bilden av bagagelappautomaten med spegelbilden av er blev väldigt lyckad 🙂
    Kan ju inte låta bli att ha ett leende kring det där med snabbt och ”fast track” för att komma iväg och hem igen då resan går ut på att ta det lugnt och fylla på energi. Så tänker ju en liten resenär 🙂
    Historien om Stefanos känner jag igen; jag deltog i ett seminarium inom psykologi/arbetsliv för några år sedan, med moraletiska aspekter, rent filosofiska reflektioner kring detta. Förlåta? Försona? Hämnas?
    Krigsaspekten kom in, men syftet var ju inte att komma fram till det rätta utan vad vi tänkte om detta.
    Önskar goda dagar på årets sista!
    Varm kram

1. Tack! Ja, jag tror att bilderna var ganska talande. Vi har haft en riktigt bra vecka på alla sätt- Bättre än vad jag ens kunde hoppas på.
      Jag gillar ju inte att stå i kö och trängas om jag inte måste. Så ”fast track” är ganska skönt och inte nu heller stå så trångt.
      Intressant med Stefanos och detta med annandagen.Och i Europa i stort är det ju ingen dag en firar så där. Och öfr katoliker är det påsken som är den stora högtiden-
      Ja, många tankar finns om detta med det religiösa. Tål att vridas och vändas på.
      Önskar dig också ett gott slut på detta år och hoppas du har det bra. Varm kram

13. Har inte kommit in på bloggen här på datorn men nu kan jag men bara de som inte har på blogg.se välkomna hem o god fortsättning såå skönt att vara borta över julen kram

1. Tack! Vi har haft en jättefin resa och är supernöjda.
      Vet ju att Blogg.se strulat en del och det är trist både för dig och alla andra. Tycker de ansvariga borde få ordning på det.
      Kram och god fortsättning.

14. Så härligt att ni reste iväg så här i mörkaste tiden. Det kan bara vara hälsosamt och så skönt det ser ut. Skönt också att hemresan fungerade bra.

Vi haft en vacker och fin jul i det vita krispiga som varade julafton och juldagen med strålande sol. Vistades på Södertuna slott med familjen och kunde bara njuta och koppla av. Trevligt på alla sätt och blandade åldrar från ”årsrika” som nån sa under pandemin och till småbarn som väntade på tomten, som också kom🙂.

Annandagen kändes kolmörk sen. Trodde aldrig solen skulle gå upp eller ned heller. Så glad att vi haft det så fint.

Vi hoppas på lite ljusare dagar nu, vet inte utsikterna men hoppas kan vi.

Läser också historia som du och Lucia repeterade jag om också och allt runt hennes liv. Man glömmer en hel del.

Önskar dig en fin och bra fortsatt vecka. Och tiden går fort verkligen.

1. Det blev en lyckad resa på alla sätt. Och så skönt att jag kunde träna lite måttligt- Behöver all styrka jag kan få inför kommande operation.
      Så trevligt med Södertuna slott och att kunna samlas alla tillsammans. Ett verkligt bra val. Skulle passat oss också.
      Vi kom hem sent juldagen och Annadagen var verkligen rejält mörk. Men nu så det väl ljusna-
      Jag tycker historia är roligt och alltid roligt att hänga upp tillvaron på den.
      Önskar dig också en god fortsättning.