Resor utomlands

Öar i Atlanten blev startpunkten för en lång USA-resa. Del 1/2

Här bland dessa öar i Atlanten – Nantucket, Martha´s Wineyard och Chappaquidick  startade den första riktigt långa resan jag gjorde. Öarna, gamla valfångaröar,  ligger i delstaten Massachusetts, nordöstra USA. Detta skulle komma att bli en resa runt och i stora delar av USA.

Rest hade jag gjort, sedan jag föddes, men aldrig  så här långt och länge. Och vad som väntade under resans gång var tämligen okänt. En resrutt fanns och som injluderade stora utrymmen för variationer och avvikningar. Resan startade i början av maj 1979  och vi visste  att vi skulle  vara tillbaka i Stockholm igen i mitten av augusti då jobb och en del annat väntade. Men tills dess var resan vår.

Cape Cod – en elva mil lång halvö ut i Atlanten.

På kartan är ön Martha’ s Vineyard markerad med rött.

Startpunkten för vår resa

blev Cape Cod, en halvö vid Atlantkusten, i delstaten Massachusetts, nordöstra USA. Här tillbringade vi några dagar innan vi tog oss vidare. Från New York hade vi tagit tåget till New Bedford och vidare med buss ut till Cape Cod. Vår långa resa i USA var påbörjad.  En lång resa skulle det bli både tidsmässigt, dryga tre månader och sett till sträckan. Vi var utrustade med ett litet kupoltält, ett stormkök, enkla husgeråd och varsin ryggsäck med det nödvändigaste. Vi visste också att vår resa genom USA skulle ske med flyg, tåg, buss, båt och hyrda bilar av olika slag. (Bl.a. en camper- en volkswagnsbuss ombyggd till husbil) Så omväxlande och spännande skulle det bli. Och fler resor som varit spänningsförhöjande har jag upplevt. Långt senare i livet.

Nantucket, Marthas Wineyard och Chappaquidick i New England är öar där det förr fångats val. En  en god vän flög oss i sitt lilla plan från Chatham på Cape Cood och över till Nantucket.

Öar

finns det gott om och efter Cape Cod var vi på väg till Nantucket.  En god vän med privatplan föog oss dit från fastlandet.  Från vår marchhöjd på 1600 meter hade vi en strålande utsikt över både öar, havet och kusten. Flygresan  tog gick snabbt, dryga 30 minuter, och det var dags att bekanta sig med  Nantucket. Här hade vi tänkt oss att campa men när vi frågade efter en campingplats så fanns det ingen. Camping förbjuden på hela ön. Det blev taxi in till stan och chauffören kunde hjälpa oss med ett privat boende. Priset, 23 US dollar, (idag ca 200 sek)  inklusive frukost var väl dyrt för oss, men alternativen var få. En natt fick det bli.

På Nantucket

besökte vi valfångarmuseet.  Spännande och intressant att få veta mer om valfångsten här ute som från början sköttes  av indianer och att de första vita kom hit på 1600-talet. I romanen Moby Dick, skriven av Herman Melville, är Nantucket utgångspunkt för den valfångarbåt som berättaren befinner sig på-  Ön i sig påminde mycket om Gotland vad gällde natur och växtlighet, men de vitkalkade husen fanns inte. Däremot var husen byggda av cederträ som får en vacker silverfärg med tiden. (Om de inte behandlas.)  Dessa hus får endast i undantagsfall målas och särskilt tillstånd krävs. Mycket fanns att se. Och med begränsad tid fortsatte vi  att utforska ön på en hyrd tandemcykel innan vi på eftermiddagen tog båten vidare andra öar.

Mot Martha´s Vineyard och Chappaquidick

Martha´s Vineyard, en resa på dryga tre timmar blev första anhalten. Följ gärna med dit i morgon och vidare till den lilla ön Chappaquidick. Ön där den dåvarande senatorn Ted Kennedy, efter en fest, körda över en mycket smal träbro och genom ett staket och bilen med honom och hans sekreterare hamnade i vattnet. Ted Kennedy överlevde men inte hans sekreterare.

En gammal resedagbok

hittades idag vid en lådstädning. Och även om det var länge sen just denna resa i USA gjordes, snart 40 år sedan, kunde jag minnas det mesta av det  jag skrivit. Med ett stort leende. Och även om jag legat av mig en hel del vad gäller resor och blivit mycket mer bekväm av mig på ålderns höst, (nu är det ingen camping som gäller) så är en resa alltid en resa. Lång eller kort.

16 svar på ”Öar i Atlanten blev startpunkten för en lång USA-resa. Del 1/2”

1. Tänk att en gammal resedagbok kan ”trigga” ett sådant fint inlägg. Har aldrig fört dagbok, men kan ibland titta i gamla fotoalbum och minnas. Å precis som du säger, men kommer ihåg förvånansvärt mycket.
    Ett toppen inlägg:-)

1. Stort tack! Så mycket dagbok har jag inte skrivit annat än vid en del tidiga långresor. Hittade ett par till vid lådstädningen En resedagbok från Sri Lanka från 1981 när vi adopterade döttrarna och en från en resa i början av 90-talet då vi i stort sett gjorde om den långa USA resan vi gjorde 1979 och då tillsammans med döttrarna . Men vi var då borta i en månad och flög till största delen. Inget tält var med. Men vi hyrde bil då och då.
      Lite fortsättning kommer i morgon.

2. Vad kul att hitta en sån gammal resedagbok och ”förlora” sig i minnen 🙂 Rena rama vinsten ju 😀
    Häftigt med en sån lång resa också. Vet att vi också har råkat ut för ofrivilliga budgetsprängare vid några tillfällen, men det blir ju också roliga minnen i sig. Efter ett tag i alla fall 😉

Ha en härlig fredagskväll!

1. Jätteroligt! Visste inte ens att den fanns. Men resan minns jag väldigt väl. Här var vi ganska unga och hade en viss budget men det löste sig. På hemvägen fick vi ta båt från London till Göteborg för kassan var slut. Blev billigast att flyga till London, men någon lyxhytt till Göteborg blev det inte.
      Önskar er också en fin kväll.

3. Vilken fantastisk resa! Kan tänka mig att den väcker många minnen. Men det är som du säger att en resa är alltid en resa, lång eller kort. En av mina bästa resor gick till Stralsund som bara ligger tvärs över Östersjön. Där hade yngsta fröken och jag fantastiska dagar och såg hur mycket som helst! Camping valde jag bort när jag var 22…

Kram och god kväll!

1. Visst är det så. Jag har ju nu i ett par år upplevt mycket fint här hemma i Sverige och även runt Stockholm. Mycket minnesvärt det också. Men på lite olika sätt- Kan helt klart tänka mig att er resa till Stralsund blev lyckad och något ni båda minns. Nu satt jag och läste resedagboken, detta var ju långt innan den digitala tiden och det var roligt att le igenkännande åt det som hände. Camping valde jag i stort sett bort efter denna resa. Men båt har vi ju haft under olika perioder i livet. Men det är viss skillnad.
      Kram och trevlig kväll.

4. Resdagböcker har jag från många av mina tidiga långresor.
    15 år gammal reste jag på språkesa 1 månad till England, Torquay och på den vägen har det fortsatt…….
    Alltid på väg ut i världen
    Tänk man klarade av att resa utan mobil och internet!
    Kul ta del av din USA-resa.
    Titti

1. Jag trodde jag rensat ut mina resedagböcker och blev glad när jag hittade en samling av dem när jag lådstädade. Roligt att du också har sparat en del av dina. Minns också min första resa ensam med tåg ner genom Europa, till Schweiz, för att lästa tyska och franska i sex veckor. Men rest har jag gjort sedan födseln men då med mina föräldrar. Och intresset har fortsatt. Dock har långresorna till viss del avtagit. Men alla världsdelar är besökta.
      Visst gick det alldeles utmärkt att resa utan vare sig mobil eller dator. Inga problem. Telefon kiosker fanns ju.
      Trevligt att du reste med.

5. Vilka härliga minnen, Ditte!
    Visst vågade man mycket mer förr, man var inte så bekväm, nej. Fantastisk resa som ni gjorde.
    Alla resor, var och en på sitt sätt, långt eller nära, väcker minnen.
    Min yngsta dotter plockar just nu fram minnen, som varit marinerade några år pga flyttar. Härligt och känslosamt.
    Fredagsgodnattskram!

1. God morgon! Jag blev överraskad av att hitta böckerna för jag trodde jag gjort mig av med dem. Då blev dte inte så många foton för filmen till kameran var ju dyr. Vet att det finns fler bilder och diabilder men de är inte i min ägo. Och visst är det roligt med resor, långa som korta. Att ta fram och gå igenom en del minnen och upplevelser ger en hel del och på olika sätt.
      Önskar dig en fin lördag.

6. Men va roligt, just på Nantucket har min USA-svägerska med man ett hus från 1700-talet som visst har tillhört en valfångst-kapten en gång i världen! Vi har fortfarande inte varit där och hälsat på, vi har ju istället valt att låna våningen i New York! Men visst är jag nyfiken på Nantucket, och tänk att du har varit där! Wow!!

1. Vilket sammanträffande! Så roligt! Kan nästan se deras fina, gamla hus framför mig Just Nantucket och de andra öarna här är ju väldigt speciella och charmiga. Får ni en chans så res hit. Tar inte så lång tid från N.Y. med tåg och båt. Det är ju väldigt länge sedan jag var där men jag tror inte vare sig Nantucket eller de andra öarna här ändrat sig så mycket. Idag blir det ett besök på de andra öarna. Väldigt speciella de också.Och fina!
      Trevlig lördag!

7. Vilket härligt inlägg! Det är verkligen bra att skriva resedagbok – jag fotar och minns på så sätt, men dagbok är nog egentligen bättre!
    Många minnen från en fantastisk resa – ska bli kul att läsa fortsättningen!
    Önskar dig en fin lördag!

1. Stort tack! Från denna resa finns det bilder men det mesta är diabilder och de är inte hos mig. Annars var det ju på den här tiden filmrullar som gällde så det blev inte så många bilder som man tar idag. Numer är det mest bilder som gäller och bloggen blir också lite av en resedagbok, även om man där inte har med det mest privata. Jag mindes inte att jag sparat dessa resedagböcker men är glad att jag hittade dem.
      önskar dig också en fin lördag.

8. Så roligt att du hade resedagboken kvar! Förstår att det var mycket intressant i den 🙂
    Jätteroligt att du delade med dig av dina upplevelser!