Foto Resor i Sverige Stockholm Utflykter

Ny plats – “Nytt stede” – Veckans ord #5.

Ny plats eller på norska “Nytt stede” är veckans ord att tolka i bild och/eller ord. Och att orden eller ordet kommer även på norska  beror på att bloggvänner Lilian är just norska.

För egen del funderade jag ett tag på detta med en ny plats. Men när jag snabbt gjorde en genomgång av 2021 blev det ändå påtagligt att jag under det gångna året besökt en del för mig nya platser.Välkomna med! Många av bilderna har säkert varit med i ett och annat blogginlägg tidigare men här kommer några av mina “nya platser” från året som gått

Ny plats – Nya platser

När jag valde bilderna så gjorde jag det efter kriteriet att det skulle vara för mig en ny plats.  Och när jag var klar med urvalet kunde jag konstatera att färgen blå finns med i alla bilder. Utom i en. Även vatten är en påtaglig ingrediens i bilderna.

Stockholm. Brunnsviken. Nytt ställa för mig var den östra sidan där det blev en promenad. Nytt ställe för mig. I april blev det en  promenad runt Brunnsviken, en “bräckvattensjö”, som ligger mellan kommunerna Solna och Stockholm.

Strandlinjen är ca.11 km så vi delade upp det på två rundor. Här på östra sidan hade jag inte tidigare gått men nu blev det av och det ordentligt.  Hagaparken i Solna skymtar på andra sidan

Skyskrapan Stockholm New, som ligger tvärs över kanalen från oss har man hållit på att bygga i flera år. Och i toppen skulle det bli en “skybar”, Sjöstaden skybar.  Den var lite försenad, men i maj var det invigning och då passade vi på att ta en tur dit upp.

Utsikt från vår balkong. Globen, numer Avicii arena o bakgrunden och till höger “Stockholm New”. Baren ligger  allra högst upp och har glasfönster.

Utsikt från skybaren rakt norr ut. I de röda husen med koppartak tvärs över kanalen bor vi.

I juli blev det en tur norrut. Ett jättetrevligt besök i Bergforsen, strax norr om Timrå  i Medelpad  för att hälsa på dotter Liv, barnbarnen och deras farmor.

Timrå. Medelpad. Bergforsen. En helt ny ptas för mig att besöka. En helt ny plats för mig var Bergforsen alldeles vid Indalsälven.

Mer i juli. Jobbresa till Höga kusten. Här har jag varit många gånger och rest runt, men detta var första gången som jag hade tillfälle att gå med till Skagsudde och fyren där.

Höga kusten. Ångermanland. Skagsudde. Ytterligare en för mig ny plats. Ännu en ny plats. I alla fall för mig. Skagsudde.

Det kommer fler…

När det ändå handlar om fyrar så kommer här en till. Nämligen Söderarm som ligger i Stockholms norra och yttersta skärgård och med Ålands hav som närmsta granne. Söderarm har vi sett från båtarna när vi rest över till Åland och från egen båt, när det så begav sig. Men vi hade inte tidigare varit i land. Nu i somras blev det av.

Fyren Söderarm på Torskär.  En hel dag spenderade vi här ute i havsbandet och hit kom vi med båt.

I juli besökte jag en för mig ny restaurang tillsammans med dotter Helen “The Old Smokehouse”, en väldigt trevlig restaurang i skärgårdsmiljö och som ligger i grannkommunen Nacka och ca. 13 km från innerstan. (Hit kan man också åka kommunalt med buss)

Lunchutsikt i juli månad från vårt bord här på restauranen. Vackert väder är ju att föredra här. Men det finns även gott om plats under tak och inomhus.

Augusti, den sista sommarmånaden kom. Och för oss blev det då bl.a en tur över till Åland för att hälsa på släktingar. Nu är det inte så att Åland i sig på något vis är en ny plats för mig. Maken har sina rötter här. Men två saker var nya denna gång. Våra släktingar hade flyttat och det var första gången vi besökte dem i deras nya lägenhet. Det var också första gången jag beökte Ålands konstmuseum.

Strålande utsikt från våra släktingars lägenhet. Här inloppet till Mariehamn på Åland ett från köksfönstret.

Ny plats för mig att besöka var Ålands konstmuseum. Och vilken tur jag hade att det när vi var på plats i Mariehamn pågick Lars Lerins sommarutställning här.

I september var jag på en riktigt fin jobbresa runt Vättern och runt Vättern har jag varit många gånger. Men, jag hade inte tidigare besökt Ellen Keys “Strand”. Så det blev premiär. Här hade vi en fin guidad tur som tog oss med genom ett stycke kvinnohistoria. Och det var också temat för resan i sig;”Berömda kvinnor runt Vättern”.

Utsikt över Vättern från Ellen Keys “Strand”.

Till sist

Så blev det då min tur. Min tur att ta en tur till Ullared. Yngsta barnbarnet William hade för ett par år sedan när han var rejält sjuk fått önska sig något.Och hans önskan var att ta en tur till Ullared. Jag har alltid undrat över vad jag skulle göra där. Men när nu döttrarna, William och ytterligare ett par vänner skulle åka så följde jag också med. Inte för att jag handlade mer än 5 mindre saker, som jag lika gärna kunnat köpa hemma, men nu hade jag varit på plats. Dessutom skulle vi övernatta i grannbyn på “Route 154”, spännande motell i retirostil och det kändes också trevligt.

Williams lycka var total när han fick uppleva GEKÅ:s i Ullared. Och även jag tycker att besöket och resan blev så bra.

Fler nya platser hittar ni säkert hos Lillian som tagit över temat ”Veckans ord” på sin blogg Sognafaret

30 svar på ”Ny plats – “Nytt stede” – Veckans ord #5.”

1. Många fina nya platser du besökte under det gångna året. Själv har jag nog aldrig rest så lite som de senaste två åren. Jag har ju knappt lämnat länet. Det är ju tur att man trivs hemma =) Ha en bra eftermiddag! Jag ska jobba en liten stund till.

1. Jag tyckte inte heller att jag vidgat vyerna så mycket under vare sig 2020 eller 2021 men när jag såg tillbaka på 2021blev det en del nya platser jag ändå besökt. Jag trivs också hemma och en del av platserna är ju också runt huvudstaden.
      Och jag är ju dessutom ledig på heltid. Ja, nästan då.
      Trevlig fortsatt torsdag.

1. När jag funderade ett tag kom jag ju på att det var en del nya platser jag besökt under året. Och mycket hav fanns det med, precis som hos dig.

2. Det blev ändå väldigt många nya platser för dig får man säga. Härliga bilder från besöken dessutom. Själv tycker jag det är något speciellt med fyrar.

Önskar en fortsatt fin torsdag!

1. Tack! Visst blev det! Jag blev förvånad själv när jag blickade tillbaka. Men nu blir det fullt fokus på 2022. Och log lite när det på nästan alla bilder fanns med vatten av något slag. Säger väl en del.
      Önskar dig också en bra torsdag

3. LER där har vi gått runt, jättefint!
    Brukar ju ofta säga att där har vi aldrig varit, ,-)) Så äntligen ,-)
    Skyskrapan gör sig väldigt bra på håll. kul att se hur den ser ut där den höjer sig över mycket annat.
    Ni bor så vackert, mångas önskedröm ,-)
    The old Smokehouse låter mysigt.
    Vilken vy från inloppet! ,-)
    Kul att du fick se Lars Lerins sommarutställning.
    Ibland kommer man vid rätt tidpunkt.
    Härliga bilder!
    Ullared har vi aldrig besökt, men mysig dag för er, och önskar sig W att få komma dit, så blir det ju extra kul för alla, han ser så gullig och nöjd ut ,-))) Kul att sova över.
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

1. Vad roligt att du kände igen dig! Ja, äntligen. Men ni är å andra sidan på många platser där jag inte är.
      Vi bor bra här och det var ju tur och en slump som bidrog till det.
      Besöket på Åland blev trevligt. Både att se Lars Lerins utställning och besöka våra släktingar i deras nya lägenhet. Fint att det gick att åka.
      Vad gäller Ullared hade jag aldrig ens haft en tanke på att åka dit. Men nu när William önskat sig det och döttrarna skulle åka så blev det så. Inte alls mycket folk eller trångt mitt i veckan utanför semestertider. Och det blev en så trevlig tur och mycket fint att se i Smålands och Västgötalandskapen.
      Ha det fint du också-

4. Så kul att se nya platser, och vilka foton, wow, härligt att du dras till vattnet!
    Visst minns jag från dina inlägg några platser som du besökte i somras, inte minst Ullared! Så roligt att William önskade att få åka dit, och du fick hänga på!
    Ha en fin kväll!

1. När jag funderade tyckte jag inte att jag sett så mycket nytt under året. Men när jag tittade närmare på bilder tagna under 2021 blev det en del. Men nu siktar vi framåt. Jag har nog på olika sätt haft med platserna och många bilder i bloggen men nya platser var det ju faktiskt.
      Så roligt att William önskade sig en resa till Ulllared. Och det blev ju så lyckat.
      Önskar dig också en fin kväll.

5. Det känns som om du gått in för att söka nya platser och stråk och utforska ännu mer av Stockholm dessutom, år 2021.
    Många trevliga platser!

När jag tänker efter som ny plats så har jag bara besökt Karlskoga. En gång Svingelskogen i Degerfors. En gång Fryksta. Alltid något, sa fan när han fick se Åmål 😀

Jag väntar på att körerna ska komma igång, men det bestämmer ju körledarna.
    Trevlig kväll!

1. Ett par resor till Spanien blev det ju under 2021 och en del nytt och mycket gammalt upplevde vi och såg där också. Är så glad att Stockholm med omgivningar har så mycket att erbjuda så det har blivit en riktigt bra mix av gammalt och nytt. Men mer nytt än vad jag trodde innan jag började titta bland bilderna och fundera.
      Lite nytt blev det ju för dig också. Bra så.Och nu kommer ju mycket att bli enklare.
      Hoppas körerna snart är i gång men vet ju att du inte påverkar det.
      Trevlig kväll.

1. Ja, en del nya vyer och kort blev det under 2021. Och så fastän jag inte direkt tänkt på det.
      Baren en fin eftermiddag i sol rekommenderas. En vacker vy och trevlig miljö, tyckte vi. Mat finns också, både till lunch och middag, men vi testade bara dryck och en charkbricka. Och utsikten ingick.

6. En hel del nyheter för dig att se tillbaka på.
    Härlig bild nummer tre
    Vatten närvarande som du säger.
    Ser nästan ut som det regnade där i Ullared!?
    En del nyheter för mig som bl.a. hotell Tapetfabriken/Sickla/Stockholm och olika platser på Gran Canaria.

1. Det blev en en hel nytt att se under året. En del nytt såg vi förstås också under året vid våra resor till Spanien. Så dessa “vykort” var en del av mycket.
      Och vatten vill jag gärna ha i närheten och vara nära.
      Det småregnade lite i Ullared men vi skulle ju inte direkt vara utomhus.
      Fint att ni kom iväg till Gran Canaria för visst betyder det mycket att se nytt och byta miljö-

7. Det är sant, man behöver inte ge sig iväg så långt iväg för att hitta nya platser att besöka. Det har varit ett sätt att få lite omväxling under pandemin. Men nu ska det väl lätta och vi kan ge oss ut på vift om vi vill!
    Kul med bilden på en mycket nöjd ung man i Ullared! Där har jag aldrig varit.
    Ha det gott!

1. Har sett väldigt mycket nytt just i Stockholmstrakten under detta år. Och en del repriser har det blivit. Kan tänka mig att du gjort som jag, använt det vi har nära.
      Ullared hade jag liksom inte alls tänkt mig men nu blev det så. Och det blev verkligen en lyckad resa till Ullared med döttrarna och William. Men jag var ju inte där för att handla. Men det blev ett jättebra studiebesök och trevligt.
      Ha det gott.

8. Fördelen med veckans tema är att man kan göra om resor man gjort till nya ställen. Som i ditt fall. Perfekt att kunna minnas att året bjöd på många äventyr på nya platser även ifjol, trots pandemin. Ännu roligare är ju att jag får återuppleva dina resor med nya bilder. Tack för det Ditte:-)

PS. Ama önskar sig ju också att få besöka Ullared (innan hon dör). Konstigt, den önskan har jag verkligen inte. Men när nu William önskat sig resan så är det ju en helt annan sak förstås. Vad tyckte han då? Levde Ullared upp till Williams förväntningar? DS.

1. Just så blev det. Hade igår ingen aning om var jag skulle landa eller hur. Men kom idag på att gå igenom lite bilder från år 2021 och se då hittade jag en hel del nya platser jag besökt. (En del nytt blev det även vid ett par resor till Spanien.)
      Kul att du hängde med på lite reserepriser.
      Jag hade heller ingen längtan till Ullared och visste inte vad jag skulle göra där. Men det blev en jättebra resa. Och vad gäller att handla för handlandets skull är det inget för mig. Men med tid med William, som önskat sig resan och döttrarna blev det över förväntan. Så….
      Vi frågade då på plats har frågat nu efteråt vad William tyckte och allt var mycket bättre och roligare äm han tänkt sig. Till saken här att han bara köpte ett par paket med Star Wars lego och en present till Max, sin farmor och sin pappa. Så det var inte köpandet som var viktigt utan upplevelsen. Och stort var det och med ett gigantiskt utbud av ALLT. (Tror jag köpte fem saker som jag kunnat köpa hemma och spenderade 400 kr)

9. Stort tack, jag älskar ju just fyrar som du kanske minns, tack. 🙂

Ja, nya ställen har jag inte besökt de sista två åren över huvud taget, kan i skrivande stund inte minnas en ny plats jag besökt de sista fem åren fast det kanske är mitt minne som sviktar.

Nu faller det sig för mig naturligt att ställa den stora frågan: När åker du till Ullared nästa gång? 😉

Ha en skön kväll Ditte.

1. Jag minns att du gillar fyrar. Vi har det gemensamt. Och hav, vatten och båtar.
      Det ser lite olika ut för oss här på “utsvävningarna” men våra situationer ser också olika ut. Tycker det är jätteroligt att du hänger med mig.
      Vad gäller Ullared så är det ju i sig inget resmål jag väljer. Men skulle William önska sig en resa dit igen så vill jag nog åka med.
      Önskar dig också en fin kväll.

1. Tack! Det blev en hel del nya platser även under 2021. Och en blå tråd blev det. Så dessa fick bli ett urval. Hade även en del för oss nya platser från Torrevieja trakten också men de fick anstå.
      Önskar dig också en fin fredag.

10. J a man blir lite hemma blind, men du upptäcker ju ofta nya ställen, fyren är vacker & barnen som älskar gekås är härligt ha ha vem gör inte? 🙂 önskar dig en härlig helg kram

1. Konstaterade när jag gick igenom året att det blev en hel del, för mig, nya platser jag hamnade på.Och många med vatten och hav. Vad gäller GEKÅS handlade jag fem saker och egentligen inget jag inte kunde köpt hemma. Men det blev den fin tur med övernattning med ena barnbarnet och döttrarna.
      Önskar dig också en fin helg.

11. Så många trevliga, nya platser du har besökt förra året. Roligt att få se dom, på dina vackra bilder.
    Det finns många platser runt Stockholm som jag inte heller har besökt och här fanns verkligen flera stycken. “Stockholm New” längst upp där med en vidunderlig utsikt, skulle jag inte ha något emot att uppleva i verkligheten. Härlig utsikt ifrån dina släktningars hus över havet, så vackert och rofyllt.
    Williams önskning var verkligen udda, ifrån en sådan liten kille, kan jag tro. Jag har aldrig varit inne där på GEKÅ, men åkt förbi, det räckte för mig.
    Tack för denna fina rundresa.
    Trevlig fredag .
    Varm kram!

1. Det blev en del nytt också fast jag inte riktigt kom på att det var så. Och det är ju en hel del blått med i bilderna. Så det blev också en del av det jag tycker om och tycker är vackert.
      Kanske kan ni i vår en vacker eftermiddag kunna göra ett besök uppe i Stockholm New. Man kan ju ta bilen dit och vad jag vet går det att parkera i närheten. Tror du skulle uppskatta utsikten.
      Våra släktingar bor så vackert. Och utsikten över inloppet till Mariehamn är ju helt ljuvlig. Tänk att härifrån se havets skiftningar både i storm och lugna vatten.
      Jag hade i sig ingen längtan till GEKÅS men när William hade önskat sig en resa hit och döttrarna skulle åka så följde jag gärna med. Och det blev så trevligt. Men jag var ju inte där för att handla.
      Jätteroligt att du var med mig runt.
      Varm kram och trevlig helg.

12. Spännande nya platser, det kan verkligen berika, och härliga foton i tillägg. Det tar jag med mig in i helgen. 🙂
    Önskar dig ett fint veckoslut.
    Kram Mia!

1. Det blev en del nya platser och fina upplevelser under året. Och många gamla också. En bra och lagom blandning. Noterade att det var mycket vatten och blått med och det speglar i sig en del av mig.
      Önskar dig också en fin helg.