Trevligheter Utflykter

Mysterievandring i Uppsala – Fortsättning och fler ledtrådar

Välkomna till fortsättningen på gårdagens mysterievandring i Uppsala. En stadsvandring i de centrala delarna av stan och  med sammanlagt 14 ledtrådar. Ledtrådar som i sin tur, förhoppningsvis, ska ta en fram till del två i det hela. Lösningen. Vi tog oss an 12 av ledtrådarna och hoppades ändå kunna klura ut lösningen. Om vi lyckades klura ut svaren återstår att se. )

Uppsala. Fyrisån. Mysterievandring. Stadsvandring. Under vår mysterievandring passerade vi Fyrisån ett antal gånger och många är broarna som leder över den.

Fortsättning på gårdagens mysterievandring

Även om solen lyste på oss från en klarblå himmel var vinden “bitig” så när vi avverkat 8 av ledtrådarna så blev det en värmande dryckespaus på restaurang Klang market .

Jag slog till på en Irish coffee som både värmde och smakade gott.

Curre fann sig väl till rätta på restaurangen och intog genast  horisontalläge. (Curre är en labrador och tillhör min dotter Helen med familj)

Efter en stunds värmande vila var vi på gång igen.

Uppsala. Domkyrkan. Vår mysterievandring fortsätter. Det har så smått börjat skymma och vi passerar Fyrisån igen och  vår mysterievandring fortsätter.

Nästa stopp för oss var i trakterna av  Upplandsmuseet.

Uppsala, Upplandsmuseet. Brunnen. Här finns ännu en ledtråd till vår mysterievandring. Här någonstans i området vid Upplandsmuseet finns nästa ledtråd i mysterievandringen.

Ytterligare  stopp

Vi passerade”Gamla Gilllet”, en byggnad  som är från 1700-talet. Här var det då ett hospital för fattiga. På 1800-talet blev det restaurang som drevs av Uppsala Gille och på 1900-talet  kom en hotellverksamhet till. En verksamhet som höll i sig till 1972. Nu har hotellkedjan Nordic Choise tagit över namnet “Gillet”  och har ett hotell med det namnet men i en nyare byggnad några hundratal meter härifrån.

Vacker fasad på detta 1700-tals hus; Gamla Gillet.

Ledtrådarna 12 och 13 hoppade vi över för vi hade en annan aktivitet på gång efter mysterievandringen. Men vi tog oss an den sista, nummer 14.

Uppsala. Mysterievandrong. Vacker portal. Vad ser vi här? Här hade vi något att fundera på.

Ännu ett mysterium. Jag hittade två arbetsnamn på aktiviteten.;”Mysteriet med den hemliga flaskposten” och “Mysteriet med den påhittige brevbäraren”. (Förstår inte varför.)

Till sist;  Vad skulle folk göra, tyckte brevbäraren? Och var? (Två ord) Vi var väldigt nöjda och tyckte det var jättetrevligt att leta ledtrådar. Vad gäller lösningen i sig var den knepig. Men om man förknippar Uppsala med Owe Thörnqvist blev det lite enklare.

Såg att dessa stadsmysterier är på gång lite varstans och vi kan verkligen rekommendera att ta sig an dessa om möjligheten finns.

En kortare paus

fanns i dagsprogrammet innan nästa aktivitet så jag passade på att checka in på hotell Clarion Gillet och installera mig på rummet. Hotellet ligger väldigt centralt i Uppsala, nära till “allt”. Fasaden är absolut inte den charmigaste  men den ser jag ju å andra sidan inte från insidan. Olika varianter av rum finns och jag hade valt ett rum högt upp med tyst läge. Och det fick jag. Detta är hotell där hundar är välkomna så även Curre med matte bodde här i ett speciellt “hundrum.”

36 svar på ”Mysterievandring i Uppsala – Fortsättning och fler ledtrådar”

1. Så trevligt att lösa mysterier tillsammans! Max och William är briljanta! Och så mysigt att Curre också fick vara med, både på matstället och på hotellet! En riktigt härlig Uppsala utflykt, Ditte! kram!

1. Det blev en verkligt lyckad dag och kväll tillsammans med “de mina”. Och övernattning. Så roligt att ses. Och Curre är världens finaste. (Men lite ovant för honom på hotellet med hundbädden.)
      Många tankar till dig och en varm kram

1. Byggnaden i sig är jättetrist men lobby, rum, bar och restaurang var riktigt fina. Och man ser ju inte byggnaden från insidan. Perfekt läge var dte också.
      En hellyckad dag på alla sätt. Full fart-

2. Det var verkligen inte lätta ledtrådar alla gånger! Tur att vi fick facit, tack för det 😉 Men en kul aktivitet var det ju, och få vara ute och få lite frisk luft samtidigt.
    Perfekt att sova över i Uppsala på hotell, mysigt! Så fint att det fanns rum där man fick ta med sig hundar!
    Ha en fin trettondag!

1. En del ledtrådar var verkligen knepiga. Men vi var många som kunde hjälpas åt.Och lösningen fick vi till. Tack vare Owe Thörnqvist. Kul också att en del ledtrådar var enklare så killarna kunde klara dem.
      Bra och gott med en stärkande och värmande Irish innan vi fortsatte. Sol var det ju och det bidrog ju till att det kändes skönt.
      Jättetrevligt att sova över. Hotellets fasad är ju inte så charmig men den ser man ju inte från insidan. LÄget i Uppsala, bra rum , trevlig bar och lobby bidrog till trevnaden. Och förstås att ses.
      Önskar dig en fin kväll.

3. Den här gången var frågorna lite lättare tyckte jag eller så överskattar jag min förmåga 😉 Som sagt, ett mycket trevligt upplägg passande för såväl stora som små.
    Nej, hotellets fasad ser man knappast inte utan det viktigaste är rummen. Ett tyst rum uppskattar vi verkligen efter att ha råkat ut för det motsatta några gånger… Det är verkligen smidigt när hundar är välkomna också med tanke på att antalet hundar ökar stort. Det är ju inte så att hundägare inte reser.

Kram och god kväll!

1. Ledtrådarna/frågorna varierade en hel del men med våra gemensamma krafter lyckades vi. Och roligt hade vi.
      Hotellets exteriör var ingen hit men rummen, lobbyn, bardelen och restaurangen vägde upp mycket. Och inte minst det centrala läger. Gångavstånd till allt.
      Curre var varmt välkommen men hade lite knepigt med att finna sig till ro i sin hundbädd.
      Många av Clarions hotell välkomnar hundar och det uppskattar vi.
      Önskar dig också en fin kväll.

1. Vissa ledtrådar var knepigare andra enklare. Men vi var fyra vyxna. två “juniorer” och en hund. Och vi “rodde båten i land”. En jättetrevlig dag och kväll blev det verkligen.

4. Den aktiviteten gillade jag, även om jag inte kan skryta med mera än fyra rätt. Kanske hade det gott bättre irl;-) Upplösningen eller facit var aningen otippat, då jag hade förväntat mig nåt helt annat. Nej, fråga inte vad;-)
    Jättekul med en övernattning i Uppsala. Å detspelar väl ingen roll hur ett hotell ser ut utifrån, man bor ju inuti, dessutom låg hotellet mitt i stan, vilket är en stor bonus.
    Extra eloge för hundrum på hotellet och att Curre fick vara med inne på restaurangen. Absolut ingen självklarhet nuförtiden.

1. Antalet rätt är inte så viktigt utan att ha kul. Och det hade vi.
      Instämmer helt i uppläsningen. Men Owe Thörnqvist hjälpte till.
      Hotellet var jättetrevligt med bra rum (finns i olika vaianter) trevlig lobby, mysig barmiljö och en trevlig restaurang om man ville äta- Väldigt serviceminded personal dessutom.
      Är så glad för vistelsen och att vi fick en heldag och kväll tillsammans. Och både eftermiddagen och kvällen fortsatte…
      (Clarion är bra på många sätt och ofta finns hundrum. Så kul att han var med)

5. Jag hade inte förstått att ni skulle sova över i staden. Så trevligt! En eloge till den/de som hittat på så roliga äventyr i stadsmiljö. Lite förena historia med nöje, något som passar både barn och vuxna och inte kräver en massa utrustning eller dylikt, utan bara att knata på!

1. Jag hade först tänkt att åka hem på kvällen men med tanke på att tågen inte direkt är pålitliga nu så valde jag att bo kvar. Ett bra val. Det var dotter Liv som kom med förslaget om “Mysterievandringen” och det var riktigt roligt. En trevlig paus blev det också med en god Irish coffee. Dotter Helen hade hand om nästa aktivitet på eftermiddagen plus bokning av kvällens middag.
      Tur med vädret hade vi ju också.
      En väldigt lyckad dag och kväll.

1. Ja, en del var riktigt klurigt men vi var många som kunde hjälpas åt. Och det stärkande kaffet hade god inverkan.

1. För oss var det kul att leta efter ledtrådar och sedan klura ut lösningen. Fin promenad också. Nej, hotellbyggnaden är inte vacker men hotell Gillet har ett bra läge, bra rum och väldigt bra service. (Och från insidan ser man ju inte exteriören.) En lyckad dag och kväll blev det.

6. Kollade om det skulle finnas något liknande här i Östergötland, men inte hittat något … en brilliant idé av dem som kläckte den!
    En bra fortsättning på dagen och övernattning på hotell. Väldigt trevligt!
    Ha en fin fredag!

1. Jag såg att dessa stadsmysterier finns i en del städer och att lera är på gång. Hoppas att någon/några städer i Östergötland snart kommer med för det var en rolig aktivitet för oss att göra.
      Så lyckat! Och perfekt att bo kvar.

7. Verkligen klurigt! Fast väldigt trevligt med en promenad som kombineras med hjärngympa 🙂
    Vilken härlig tur till Uppsala det blev!

Ha en fin fredag!

1. Klurigt var det och väldigt roligt. Och en hel del frisk luft fick vi på köpet.
      Önskar dig en trevlig fredag.

8. Nej vi sitter här o stirrar, helt tomt, dricka kaffe det är det enda vi kommer på, Cafe 7:an om den finns kvar. Ska bli kul att höra rätta svaret!
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

1. Det rätta svaret var knepigt om man inte såg alla ledtrådarna. Men “dansa” och Engelska parken skulle det vara. Men tycker ni lyckades bra. Jag kan inte på bloggen skriva ut för mycket ledtrådar eftersom det inte är jag so har “rättigheterna” till spelet utan man köper det.

9. NEJ ändrar till brevduva, har inte kolat rätt svar, men när vi var på väg till bilen dyl BERVDUVA upp, säkert fel det också, nu kollar jag!
    KRAM Primrose ,_)

1. Bra jobbat! För det blev ju extra klurigt när jag inte direkt kunde vara så tydlig.

PS Mailar dig svaren i morgon. Vill inte lägga ut dem i bloggen.

10. Se där helt fel ,-))))
    Jag förstår att du inte kan ge ut för mycket, men vi borde tagit mer poäng ,-)))
    Ha det jättefint KRAM ,-) Primrose!

1. Det var ju en lek och jag tror inte många klarade svaren så bra som ni gjorde. Och jag var ju tvungen att vara lite kryptisk.
      Kul att ni testade.
      Kram och ha det bra.

1. Det blev väldigt lyckat och en del av frågorna var knepiga och andra enklare. Lite mer av Uppsala fick vi också veta.
      Dotter Liv med familj bor i Uppsala så det blir besök här då och då. En fin stad är det.