Resor utomlands

Mot Helsingfors

Att byta miljö lite nu och då är trevligt och att se Stockholms skärgård på nära håll gör vi gärna och då  blir det ibland turer över till Åland både med övernattning ombord med t.ex. Birka Paradise eller olika dagstur  både med Vikinlinjen och Eckerölinjen.   För oss är det enkelt att komma iväg och vi har Vikinglinjens båtar från Stockholm till Åbo, Helsingfors och Mariehamn på gångavstånd hemifrån, så för oss är det enklast med dem och vi tycker de har ett bra koncept.  (Även Tallink- Silja har avgångar till Åbo och Helsningfors, Estland och Lettland men med avgångar från Värtahamnen.)

Alla båtarna, oavsett rederi, lägger till i Mariehamn på Åland för att det ska vara möjligt att köpa taxfree ombord. Och om man  reser till Åland från Sockholm så tar själva båtresan längre tid än från både Kapellskär och Grisslehamn i Roslagen – men ibland är själva resan just “resan”. Hytt kan också beställas på dessa dagsresor, men båtbyte sker alltid i Mariehamn. (Fartygen fortsätter mot Åbo och kommer från Åbo på tillbaka vägen)

För oss var det alltså Helsingfors som väntade och dit tog oss fartyget Gabriella. Vackert avgångsväder och en strålande båtresa väntade oss. (Systerfartyget heter Mariella och de alternerar med att köra över Östersjön just till Helsingfors.) Man kan välja och ta en krysning på 40 timmar med två kvällar ombord och en hel dag i Helsingfors, eller förlänga resan med en eller flera nätter och stanna i Helsingfors eller se mer av Finland. Båda fartygen har bilplatser som bör bokas i god tid.)

Gabriella byggdes 1992 men har renoverats en hel del där spaavdelning, nattklubb, taxfreeavdelning, och barer fräschats upp och där nya restauranger tillkommit.  Även många hytter har fått bättre standard. Fartyget tar med sig 400 bilar och 2400 passsagerare.

Vi hade bokat en större hytt på däck sju, med ett större fönster och den motsvarade helt våra förväntningar. (Hytter finns i alla kategorier -prisklasser) Kylskåpet var fyllt med diverse dryck, “on the ship”,  överraskande och trevligt.  (Mousserande vin, rött vin, vatten, öl och diverse läsk. Så var vi då på väg…

Bra  och bekväm hytt högt upp i båten med stort  fönster är viktigt för mig numer.

Och att se ut genom hyttfönstret hann vi med innan avgången klockan 16 för då ville vi gärna stå i fören högst upp. Gröna lund, Nybroviken, Vaxholmsbåtar och city i bakgrunden.

Alltid lika fint att sakta glida ut från Stockholm och passera allt det välkändaoch det trots alla resor vi gjort här.

Vi hade bokat middag i “Food Garden” en av à la cartematsalarna till klockan 20 men det hade inte behövts för det finns fler à la carterestauranger ombord och en bra cafeteria. Däremot var det nog klokt att ha bokat bord i bufférestaurangen som i mitt tycke har ett både bra och varierat utbud som känns modernt och med alla de gamla klassikerna kvar. För egen del är jag är inte så förtjust i att stå i kö för att ta mat utan sitter gärna ner och blir serverad vid bordet. Buffén liksom annan mat ombord varieras efter säsong. (För ett kort tag ångrade jag att jag inte beställt en skaldjursplateau, men maken är inte lika förtjust i skaldjur som jag är och en beställning är för två personer. )

Mitt val blev rökta pilgrimsmusslor med hummermajonnäs och gräslöksgrädde till förrätt och till varmrätt bestämde jag mig till sist för rökt oxfilé med kantareller, rödvinssky, rostad lök och potatis. Vi satt länge till bords och fortsattte sittningen ute på akterdäck och såg solen sänka sig i väster.

God middag blev det –

-och även en fortsatt god och mycket  vacker kväll till havs.

Solnedgångar har jag svårt att se mig mätt på och det var jag än är. Här ute på Östersjön, Mariehamn och Åland har passerats.

God natt!

Och god morgon Helsingfors! Här lägger fartyget till klockan 10 och vi är beredda för nya möten och upplevelser.

24 svar på ”Mot Helsingfors”

1. Vilken trevlig tur! När det gäller fönster håller jag med. Har man bott under bildäck i storm så vet man vad man väljer. Underbara bilder som vanligt!

1. Tack,det har varit en jättebra resa och fint med en resa där “resandet” är trevligt i sig.
      Ja, förr var man tåligare, men det var innan tragedin med Estonia. Nu vill jag bo högt upp i ett fartyg och med rejäla fönster och så även om jag bara ska en kortare kryssning över Ålands hav. Till Helsingfors är det en tämligen lång bit som är på öppet vatten. Men sedan Estoniakatastrofen går fartygen tillsammans både till Åbo, Helsingfors, Tallin , Riga och Mariehamn.

2. Gokväll!
    Återigen en trevlig resa för Dig och B.
    Gillar allt! Hytten, maten och alla fina bilder.
    Hade gärna rest med Er.
    Kram/A-K

1. Gokväll!
      Jadå, det blev ännu en fin resa. Och nu, så här på ålderns höst, känns det bra (om så är möjligt…) att ha en hytt med fönster och högt upp i fartyget. Men bara att bo högt upp är viktigt för mig.
      Kanske kan vi vid tillfälle få till en resa tillsammans, vore jättetrevligt.
      Stor kram från oss.

3. Hej Ditte!
    Så vackert och bo så där är ju suveränt! Maten ser lyxig ut…Ja det var länge sen jag åkte såna båtar 🙂
    Kram P ♥♥

1. God kväll!
      Visst är det skönt att kunna unna sig en bra hytt och njuta lite extra. Jag vill alltid numer bo högt upp i båten och ha stort fönster om det inte finns balkong. Förr var dte inte så noga. Maten var väldigt god och en fin kväll blev det med vacker solnedgång.

4. Du bor ju så himla bra till, som du skriver själv, de e bar å åk!
    En gång i tiden var min ena väninna och jag iväg till Helsingfors med just två övernattningar på båten och en heldag i Helsingfors. Sen dess har det inte blivit av.
    Underbara bilder! Igen och igen! Dina solnedgångar är helt fantastiska.
    Jag ska inte klaga på vädret, här har idag varit en kanondag, men finaste solnedgången får man bäst från en ö eller till havs.
    Det är klokt att välja en bättre hytt. Att vara sparsam, sitter för mig väldigt djupt, men har ändrat mig, tycker jag har åldern inne 😉 man ska ha det bra!
    Sommarkramar och nu väntar jag på helsingsforsbilder!

1. Visst bor vi bra som har nära till mycket och jag tycker vi är ganska bra på att ta del av det utbud som finns.
      För oss var det nu också länge sedan vi var i helsingfors, men jag har varit där många gånger under årens lopp. Åbo ligger närmare och det har blivit fler turer dit.
      Vad roligt att du tycker om bilderna för de säger och visar ju en del.
      Skönt att du också haft fint väder och då får en passa på att njuta.
      Att spara nu gör jag inte alls utan unnar mig oftast att göra det jag vill och att ha det bra. Livet pågår här och nu. Visst ska en ha det bra och det går ju att ha på många sätt.
      Helsingforsbilder kommer.
      Sommarkram!

5. Tycker precis som du att båtresan är en upplevelse i sig, speciellt med sådan god mat och den härliga solnedgången. Å precis som du gillar jag inte heller buffémat. Jag menar alla som hostar och snörvlar på det. Samtidigt är det inte roligt att se bordsgrannar som lastar mat på tallrik efter tallrik, gärna massvis samtidigt bara för att det liksom ingår i priset – nej, usch!

Å jag/vi har samma åsikt vad gäller komfort! Är alldeles för gammal för att ligger i en hytt under däck med britsar som är 70 centimeter breda och upphängda på väggen. Där sov man när man var i 20-årsåldern…

1. Många likheter här…
      Numer är det mer komfort som gäller och det mesta av det andra som vi har vi upplevt kan vi minnas och oftast le åt. Och en del har vi nog också förträngt.
      Minns med stora leenden tältning på Hawaii och Grand Canyon, frusna nätter i tält i New England, och att i en Volkswagen camper korsa USA. Jag vill inte ha det ogjort, verkligen inte, men det var då det. Erfarenheterna finns, även skratten.

6. Hälsingfors är fint . Tjusig båt och tänk vilken vikt båten bär med sig. Tycker sånt där är intressant och spännande.
    God mat och fina bilder låter toppen

Sista bilderna är jättevacker.

Stor kram.

1. Helsingfors är en trevlig stad och vi hade det jättebra. Och resan över Östersjön är ju en “resa” i sig.
      Och fina solnedgångar kan man inte se för många av.

7. Vilken härlig resa det verkat varit. Jag gillar kryssningar ? Min svägerska och svåger har nyligt gjort samma resa förra veckan ? Härligt reportage med superhärliga bilder ?

1. Tack! Ja, det blev en fin tur och bra kombo av skärgård, hav, solnedgångar och Helsingfors. Var länge sedan nu vi var där så det var dags att genomföra tankarna som funnits.

8. Underbar resa! Jag åkte på en likadan tvånätterskryssning med Johanna, Erik och Ronja på påsk för ett par år sedan. Jag hade ju gärna varit lite längre i Helsingfors, för det var länge sedan jag var där senast, men det var en trevlig resa. Vi åkte med Silja Line och fick den allra sista hytten, en ‘familjehytt’ med fyra bäddar. Inte så lyxigt alltså, men det var trevligt och jag kan sova i vilken vrå som helst.
    Fina bilder och ni hade det bästa vädret.

1. Jag minns er fina tur till Helsingfors och att ni hade så trevligt. Och visst kan man stanna länge i vackra Helsingfors.
      För oss är det så lätt att bara gå ner till Vikingterminalen så valet blir lätt. Efter Estonia vill jag inte bo långt ner i ett fartyg så en hytt högt upp och med fönster är viktigt och då får en boka lite i förväg för de hytterna går åt fort.
      Förr spelade det mig ingen roll men numer vill jag även till Åland ha fönster och bo högt upp. (Är bara en känsla, är mindre instängd då tycker jag) Skönt för dig om du kan sova överallt, för det underlättar ju….
      Fint väder hade vi men en del sjögång blev det ute på Östersjön.
      kram!

1. Det är ju så lätt för oss att ta en tur till våra grannländer i öst, bara en kort promenad ner till båtarna. Men lite framförhållning är bra att ha med tanke på att de bästa hytterna snabbast blir utsålda. Och bo bra, det vill jag.
      Och en fin resa blev det.

9. Ser väldigt härligt ut! Jag har bara varit till Helsingfors en gång … när äldsta sonen var där på skolresa i nian 🙂
    Vilken fantastisk solnedgång! Ser helt OK ut … både en fin hytt och god mat! 🙂

1. En riktigt trevlig resa till en fin stad och det är ju lätt för oss att ta en tur, men det ska bli av också. Och nu blev det av.

1. Det var det! Vi har länge tänkt på ett nytt besök till Helsingfors och nu var det lika bra att passa på.
      Tur med vädret hade vi också.

10. En riktigt trevlig resa med många härliga bilder! Har varit i Helsingfors två gånger men inte på sommaren när det var vackert väder! Minns staden som isande kall och blåsig så det känns bra att få se en annan sida!

1. Tack! Helsingfors kan vara så iskall vintertid och är vacker i snö. Men jag tycker bäst om att komma hit när det är varmare och då är även båtresan behagligare.