Resor i Sverige

Morgonpromenad på Högbo Bruk

I tisdags lämnade vi Stockholm för en minisemester och färden gick till Högbo bruk och brukshotellet.  några mil väster om Gävle . (Närmaste stad är Sandviken 5 km bort.) Omgivningarna runt det gamla bruket har vi utforskat en hel del. Och idag ska vi  bl.a.besöka Mackmyra whiskydestilleri. En del annat står också på dagens agenda.

Högbo bruk. Gästrikland. Vi startade dagen med en uppfriskande morgonpromenadVi startade dagen med en uppfriskande morgonpromenad.

Välkomna med på en fin morgonpromenad

Vi vaknade ganska tidigt och bestämde oss för en uppfriskande morgonpromenad före frukost. (Ja, det blev ännu en när den goda frukosten var avslutad.) Promenadvägar finns det många men vi lät fötterna bestämma och hängde på- Grönskan är slående och påtaglig och vi njöt till fullo av vår runda. Hoppas ni också gör det.

Här i Högbo bruk är vattnet alltid nära och vatten var ju en gång en förutsättning för att ett bruk skulle kunna växa fram- Här i en del av Dammsjön som finns runt bruket har man byggt ett litet hus för gräsänderna. Och det verkar vara omtyckt.

Gästrikland. Högbi bruk. Vi stannade till vid en del av Dammsjön för att titta på änderna.På vår morgonpromenad stannade vi till och tittade på änderna i sin röda lilla stuga.

Jodå, några såg vi allt till.

Nästa stopp blev “Örtagården”

Olika hantverk förekommer i de gamla husen här i bruket men vi var för tidigt ute. Ingen verksamhet igång så här dags.

På vägen tillbaka passerade vi en annan del av Dammsjön. Så vackert och alldeles still.

Och efter 45 minuter var vi tillbaka och det smakade alldeles utmärkt med frukost.

Gästrikland. Högbo Brukshotell. Vår morginpromenad är över och det är dags för frukost. Vår morgonpromenad var över och det var dags för frukost.

Så god frukost!

34 svar på ”Morgonpromenad på Högbo Bruk”

1. Visserligen ännu ingen skärgård men bruksmiljön är väldigt fin den också. Och så roligt att vi kom iväg.
      All mat här på hotellet är helt fantastisk och det allra mesta närproducerat. Maten och hotellet i sig ska få ett eget inlägg-

1. Liten värld…
    Vi besökte Högbo Bruk i måndags. Träffade husbilsvänner, men vi åkte vidare söderut till Gammelstilla. Där finns ett whiskeybryggeri, dock serveras endast handsprit…
    Ha en fortsatt trevlig minisemester.😊

1. Verkligen! Ja, vi såg några husbilar här. Vi besökte idag Mackmyra whiskyby med rundvandring och provsmakning. Så där fanns whisky men även handsprit tillverkad där.
      Tack, vi fortsätter att ha det bra.
      Ha det fint ni också.

2. Tack för fin promenad i vacker omgivning med god frukost!
    Var till Olofsfors Bruk söder om Umeå när vi hyrde bil för ett tag sedan.
    Inlägg kommer, kanske mest om “fikastället”.
    Ha en fortsatt trevlig vistelse på Högbo bruk.

1. Vad trevligt att du gick med. Och hotellfrukosten här med det mesta närproducerat (inte alla frukter) i lugn miljö gav fin energi för resten av dagen.
      Så roligt med Olofsfors bruk och just bruksmiljön tycker jag ofta är så fin. Hoppas du skriver ett inlägg om besöket där.
      Tack, vi har haft ännu en väldigt bra dag med besök bl.a. på Mackmyra whisky med rundvandring och smakprovning.
      Trevlig kväll.

1. Så fint att komma ut tidigt denna vackra morgon. Och även miljön här är så rogivande.Så även frukostmiljön.
      Resten av dagen blev också väldigt bra.
      Stor kram från oss till dig

3. Perfekt att ladda batterierna på en plats som den här.Inte dåligt alls att ha ett eget andhus. Höll på att skriva andehus!
    Otroligt rofyllt verkar det vara vid bruket!
    Hotellfrukost är bland det bästa jag v et!

1. Verkligen! Valet av Högbo bruk & hotell blev väldigt lyckat.
      Änderna gillade verkligen sitt hus och ibland var det rejält trångt här-
      Hotellfrukostar gillas hos mig också och särskilt i rofylld miljö. Och så var det.

4. Vilket bra sätt att inleda dagen på! Promenader i vackra och rofyllda omgivningar är aldrig fel. Sedan en god frukost på det och ribban är lagd.

Kram och god kväll!

1. Omgivningarna är så vackra och det gör det extra behagligt med en extra runda. Och frukosten här är något alldeles extra med allt närproducerat och serverad i lugn miljö. Helt i mon smak-
      Önskar dig också en fin kväll.

1. Tack! Så skönt att komma iväg några dagar. Så fin miljö och och med väldigt god mat och dryck.

5. Var på ett SPA en gång där de kallade ett rum för Andrummet.
    Så rofyllt och vackert allting verkar vara. Där kan ni njuta.
    Ha det fortsatt gott!

1. Vi har det så bra! Och fantastisk och rofylld miljö både ute och inne och även all personal är supertrevlig.
      Ha det fint du också.

6. Vilken grönska! Helt fantastiskt! På något sätt verkar det vara en mer intensiv grönska där än “här nere”. Vackert är det! Å Mackmyra idag. Hoppas någon av er gillar whiskey. Hoppas du har haft en underbar dag idag med.

1. Verkligen! Än grönare här uppe än i Stockholmstrakten.
      Ja, besöket i Macckmyra blev lyckat. Både guidning och provsmakning. Vi var tre i gruppen Bosse, Helen och jag. Jag är väl ingen whiskyvän men de gör gin också. Och vilken gin!
      Vi har haft en superbra dag.

7. Åhhhh det är så vackert där!!! En gång för länge, länge sen var jag dit, min dåvarande partner var från just Sandviken 🙂
    Tack för en nostalgitripp, Ditte…kram!!

1. Vad roligt att det blev en nostalgitripp här i mitt inlägg. Vi har det så bra i vackra omgivningar och ett riktigt bra hotell.

1. Visst är det så! Och den 4 rätters middag vi åt i tisdags när vi kom var helt suverän. Minnesvärd! Så väl sammansatt att den heller inte kändes mäktig. Det mesta är dessutom närproducerat och det påverkar också helheten av upplevelsen liksom smaken.
      Kommer ett inlägg så småningom om maten och miljön på själva hotellet.
      Och en riktigt bra hotellfrukost i lugn miljö är något jag också verkligen uppskattar.

8. Underbar parkmiljö så frodig och grön. Här hos mig är det mycket kargare natur. Ni har verkligen valt ett bra ställe att njuta på. Och slippa trängsel. Och frukosten, den gick inte av för hackor! Mackmyra whisky tror jag inte att jag smakat, men hört mycket gott om. Synd att ni inte hittade svamp, det gjorde inte jag heller idag. Blåbären var övermogna, blöta och gick sönder vid minsta beröring.
    Kramen

1. Vi hittade verkligen rätt! Eller snarare min dotter Helen. Allt är så genomtänkt, lugnt och vackert. Och även så den goda maten.
      Besöket på Mackmyra var jättetrevligt och förutom whiskyn fick vi också provsmaka deras gin. Gillades!
      Nej, svamp blev det inga. Men lite lingon fick vi med oss hem. Ska råröra dem. Även här var blåbären övermogna.

9. Ett så härligt ställe . Örtagården gör mig intresserad förstås. Lite extra.
    Frukosten ser smarrig ut, verkligen. På den stod ni er säkert länge
    Tack Ditte för dagens! 🙂

1. Så fint och rogivande. Och vilken grönska. Örtagården var inte så stor men väl genomtänkt. Och konceptet här på hotellet är att nästan allt är närproducerat och maten väl genomtänkt och ekologisk. Man har även ett ysteri på bruket där man gör sin egen ost.
      Frukosten stod vi oss länge på och jag uppskattar också att äta i lugn miljö och det var det. Återkommer om maten tanken om Högbo Brukshotell i ett eget inlägg nästa vecka.

10. Verkligen vackra omgivningar! Kul med det röda huset åt änderna.
    Hotellfrukosten såg supergod ut.
    Ha det fortsatt gott, ska bli spännande att se foton från Mackmyra…

1. Området är stort så det är väldigt lugnt och gott om plats. Här finns väldigt mycket aktiviteter och vill man så går det fint med en aktiv semester här. (kommer så småningom ett inlägg och det och även från Mackmyra)
      Tänkte på dig och joggning. Fina spår!
      Kram och trevlig fredag

1. Tack! Så härlig bruksmiljö! Och vilken grönska! Saknade dock att vi inte hittat kantareller eller några av de andra svamparna som jag känner till. Å andra sidan är de väldigt få.

11. Ja verkligen mysigt o grönt, ser gott ut din frukost att ge sig ut på lite platser o turer är så ljuvligt 🙂 njut å fin helg kram Ditte

12. Oj så fint där var! Jodå, jag njöt också till fullo 🙂
    Men så förvånad jag blev. Av nån anledning så har jag alltid trott att Mackmyra låg i Skåne. Frågade Anders vad han trodde och han gissade på Småland. Man lär sig verkligen mycket av att läsa bloggar 😀

Hoppas whiskybesöket var till belåtenhet!
    Ha det toppenbra 🙂

1. Verkligen vackert! Och denna betagande grönska!Jag är väldigt förtjust i dessa gamla bruksmiljöer och som erbjuder så mycket.
      Mackmyra ligger i Gästrikland och besöket där blev väldigt lyckat med både rundtur och god avsmakning. Vi testade även dras gin. Så god!
      Önskar er en fin fredag!